Gå til innhold

::Erfaringer med hushjelp::


Gjest Myumi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sukkerert

Hushjelp betyr ikke automatisk at mannen er lat og kvinnen er udugelig til husarbeid- men som sagt, ett snedig forsøk det der ferskenam.

:ler: Selvfølgelig trenger ikke folk å være late fordi de har hushjelp! Du tolker det jeg skriver feil.

Det hevdes over her at hushjelp er et godt råd dersom par sliter med å fordele husarbeidet.Jeg synes det er trist dersom det eneste kvinnefrigjøringen har bidratt med er å endre normen, ikke praksisen. Normen er at menn skal gjøre like mye som kvinner i hjemmet, mens praksisen blir at man må ansette en hushjelp til å gjøre begges del fordi mannen nekter. Men problemer med å dele husarbeidet er da ikke den vanligste årsaken til at folk ansetter en hushjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vaskehjelp for noen år siden, betalte 400 kroner for tre timers jobb annenhver uke og det var det verdt! Hater å vaske, så med en gang mannen min får seg jobb, står vaskehjelp høyt på ønskelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vackraflickan argumenterte for at flere burde skaffe seg hushjelp. Jeg argumenterte i mot. Noe jeg ser som naturlig i. o. m. at dette er et diskusjonsforum.

Helt enig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Måten du ordlegger deg på er jo skikkelig ekkel. Du får det til å høres ut som om vi som har hushjelp er noen late øk som grovt utnytter andre mennesker til å vaske etter oss. Tror du vi pisker de rundt i huset også? :roll:

Vackraflickan har helt rett, mange fler burde skaffet seg hushjelp.

Hvis du ikke tåler å høre andres mening, Myumi så burde du latt være å legge ut innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvor mye betaler dere for rengjøringen? selv vasker jeg svart og tar kr. 200,- pr time. Jeg har MASSE oppgdar, har måttet si nei til mange. Når jeg forteller det til venninner o.l. synes de jeg tar altfor mye... Jeg har ikke hatt en eneste klage, alt en skinnende rent når folka kommer hjem. De fleste har med fast hver 14.dag, og ca 3-4 timer hver gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker meg så innmari vaskehjelp!! Men jeg vet ikke hvor jeg skal finne en. Er litt redd for fremmede inn i huset. Og så vet jeg ikke hva jeg må regne med å betale, og når vedkommende helst vil jobbe. Så jeg utsetter og utsetter. Og blir mer og mer kvalm. Jeg HATER å vaske, og det gjør mannen min også. Så vi utsetter det for lenge, og går ofte flere dager og VET at vi burde gjort det, har dårlig samvittighet, og får ikke gjort noe som helst. Mye bedre om noen kom og gjorde det for oss.

Vil ha hjelp til vask - klær og rydding tar jeg selv. Men vask og støvtørk, spesielt badene, vaskerommet og kjøkkenet.

Er det best om jeg er her når det vaskes? Kan jeg få vaskehjelp som jobber i helgen? Eller er det pesete for dem at jeg er her?

Hvordan finne en jeg kan stole på? Vil helst slippe å legge gull og sølv i bankboksen hver gang vi skal vaske. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vaskehjelp - 1,5-2 timer hver 14 dag, og det er gull verd. Betaler 400,- pr gang.

All rydding etc. tar vi selv - så de støvsuger, og vasker/tørker støv.

Nå jeg skulle gjøre alt selv - ble det gjerne til at det ble tatt ett rom av gangen - og det ble aldri skikkelig rent overalt. Nå har vi en felles ryddesjau - og alt er klart når de kommer - og det er jo greit å ha faste dager alt skal være ryddig også (hvertfall for barna - som har en tendens til å utsette alt)

Har hatt flere vaskehjelper - noen bra og noen dårlige. Noen har jeg "fått" via kjente .. og da har det ikke vært noe problem å la dem være alene - men jeg jobbet hjemme noen år - og det var veldig greit når det var ukjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 125 kr. timen og hun får tillegg etter visse klokkeslett og ekstra betalt for oppgaver som utendørs vindusvask på høst- og vinterstid ol. Hun får også en ekstra bonus til Jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert
Vi har hushjelp 5 timer en gang i uken. Hun vasker tøy' date=' rydder på plass tøy, stryker, tar vinduer ved behov, vasker, rydder, tørker støv, pusser sko, rydder barneleker, tar ut av oppvaskmaskin og tar evt oppvask på benken. Om det er tid til overs vasker hun bilen. Nærmere jul pusser hun messing og sølv. Er fra Polen, og svært pliktoppfyllende.[/quote']

Hva mener du egentlig å si med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myumi lurte på hva slags erfaringer vi hadde med hushjelp. Jeg svarte på det hun spurte om. (Var det så vanskelig å skjønne?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Innlegget ditt virket sarkastisk og du setter det å ha hushjelp på spissen. Myumi lurte på hva slags erfaringer folk har med å ha hushjelp. Jeg forstår det du skriver i innlegget som at du absolutt ikke har det. Senere skriver du at det er bra at folk anskaffer seg hushjelp. Synspunktene dine her virker ikke konsistente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får forstå det du vil, jeg var ikke sarkastisk. Jeg skrev om det Myumi lurte på : Erfaringer med å HA hushjelp.

Om folk skaffer seg det er ett fett for meg, men om man har råd synes jeg det er en fin investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet en liten periode som hushjelp. Jeg hadde tid til overs når jeg var hjemme med baby og mann som studerte.

Jeg jobbet 3 timer hver uke og fikk 400 kr.

Jeg hadde nøkkelen til de jeg vasket hos og låste meg inn og ut mens de var på jobb.

Det var faktisk en givende jobb som jeg visste ble satt pris på, noe annet enn når du bare gjør husarbeid hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er i ordentlig tullehumør nå Poirot :ler:

På bare 2 dager har du skaffet deg både hushjelp og barn :hoho:

Skrevet: 23 Aug 2004 21:50

Støvsuger vel ca hver annen eller tredje uke.... Går over med swiffer om det ser helt for jævlig ut. Null barn, ingen hund og lite brødsmuler.

Vi prioriterer å kose oss, og synes det er kjedelig å gjøre rent. Så lenge det ser ryddig ut bryr vi oss ikke.

Vaske?? Tja, har vel gjort det en eller annen gang den siste måneden, men det var sambo som gjorde det, så jeg husker ikke helt.

Skrevet: 25 Aug 2004 15:53

Vi har hushjelp 5 timer en gang i uken. Hun vasker tøy' date=' rydder på plass tøy, stryker, tar vinduer ved behov, vasker, rydder, tørker støv, pusser sko, rydder barneleker, tar ut av oppvaskmaskin og tar evt oppvask på benken. Om det er tid til overs vasker hun bilen. Nærmere jul pusser hun messing og sølv. Er fra Polen, og svært pliktoppfyllende.[/quote']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg så innmari vaskehjelp!! Men jeg vet ikke hvor jeg skal finne en.

Sett enten inn en annonse i lokalavisen, eller heng opp lapper på kjøpesenter, butikken i området.

Er litt redd for fremmede inn i huset. Kanskje hun kan vaske når du er hjemme?

Og så vet jeg ikke hva jeg må regne med å betale, et sted mellom 100-150 kr pr time er det jeg gjenner til.

og når vedkommende helst vil jobbe. Dette bestemmer du ut fra den du velger.

Vil ha hjelp til vask - klær og rydding tar jeg selv. Men vask og støvtørk, spesielt badene, vaskerommet og kjøkkenet.

Er det best om jeg er her når det vaskes? Kan jeg få vaskehjelp som jobber i helgen? Eller er det pesete for dem at jeg er her? Husk at så lenge dette er tign dere sankker om som en betingelse så kan de ikke komme å klage på at du er der. Men du må nok regne med at det koster litt ekstra for helger.

Hvordan finne en jeg kan stole på? Vil helst slippe å legge gull og sølv i bankboksen hver gang vi skal vaske. :roll:

Detter er noe du må stole på magefølelsen din på. Jeg er alltid sammen med vaskehjelpen i begynnelsen slik at jeg seg litt an.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror du er i ordentlig tullehumør nå Poirot  :ler:  

På bare 2 dager har du skaffet deg både hushjelp og barn   :hoho:  

Skrevet: 23 Aug 2004 21:50  

 

Skrevet: 25 Aug 2004 15:53

Har du noen problemer med det?

Kanskej jeg har stebarn på besøk innimellom? Kanskej jeg har fosterbarn? Kanskej lillebroren til sambo bor hos oss? Kanskej hushjelpen hadde lang sommerferie i Polen, bla fordi moren hennes var syk? Kanskej jeg har hatt hushjelp fra Ungarn før, men ikke akkurat nå? Kanskej grunnen til at jeg vasker så sjelden er at jeg faktisk har hushjelp, bare at jeg unnlot å nevne det?

Mange ting som kan spille inn på internett vettu, og man kan ikke stole på at folk oppgir nøyaktig korrekte fakta pga faren for å blir gjenkjent.

Eller tenk omjeg følte for å dikte opp et helt fantastisk liv (eks at jeg var jurist, hadde hushjeplp, skulle gifte meg osv), som det ikke var noe sannhetsgehalt i whatsovever, har jeg ikke lov til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Mange grunner for å få seg hushjelp!

Jeg jobber ikke pga en stressende hverdag med handikappet barn. Jeg og min mann delte likt husarbeid og stell av gullet. Mens jeg tok selvsagt nattevaktene siden han jobbet full tid.

Men saken er at denne gullklumpen vår roter voldsomt og vi vasket døgnet rundt til slutt.

Etter at vi fikk en hyggelig jente som jobber hvitt som vaskehjelp så har faktisk hverdagen vår blitt en helt annen. Vi opplever hverdagen som mye mindre stresset nå.

Så det eneste vi nå snakker om er at vi skulle ha gjort dette flere år før - sånn at vi slapp å slite oss helt ut først.

Men vi valgte å gå hvitt vi da - synes det var greiest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vaskehjelp hver 14.dag, 5-6 timer hver gang. På forhånd rydder vi skikkelig hele huset dagen før hun kommer. Når det trengs vask av f.eks vinduer bruker hun lengre tid, evt kommer hun en ekstra dag. Vi betaler pr time, 100 kr, har spurt om hun ikke skal sette opp prisen, men det vil hun ikke. Hvis vi prøver å gi henne litt ekstra betalt får vi det som regel i retur.. Hun vasker og tørker støv stort sett overalt og vi er stort sett fornøyd, de tingenen hun ikke tar så nøye tar jeg heller selv etterpå...

Det er forresten komisk å se at så mange kaller det "hushjelp", det forbinder jeg meg de som for 100 år siden bodde på et lite værelse på loftet og var fast i huset og jobbet hver dag. Vi kaller vå vaskehjelp for "vaskedama".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...