Gå til innhold

Abort - argumenter


Noraaa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en debatt på skolen om abort og trenger noen argumenter MOT abort.

Jeg er egentlig 100% for abort og synes dermed det er veldig vanskelig å finne noen argumenter mot dette. Noen inspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bekvemmelighetsaborter er en uting. Type; gidder ikke bruke prevensjon, jeg kan jo bare ta abort. Og ja, det finnes de som tenker slik. Fri abort ble ikke fremkjempet for at slike nepskrell skal kunne benytte seg av ordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmvanskelig det der å finne på argumenter når man ikke tror på det selv. Men her er noen jeg kan komme på

Mange sliter med anger etter en abort

Og så har du argumentet til silfen som er veldig godt

Og så er det og det med at abort ikke er bra å benytte som prevensjonsmiddel

Er vel det jeg kommer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største argumentet til motstandernee er vel at et lite frø (foster) har like mye rett til liv som et hvilket som helst menneske.



Anonymous poster hash: 40d32...d10
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumenter mange abortmotstandere har er at abort er i deres øyne drap. Et embryo og et foster er i deres øyne et fullverdig menneske og et liv på samme måte som vi mennesker som er ferdig utviklet.

Det kommer ofte av religiøse overbevisninger og/eller mangel på kunnskap om fosterets utvikling. Det at det er et barn fra unnfangelsen av. Vitenskapen sier selvsagt ikke det, men følelsene til de menneskene tar ofte overhånd og derfor er det da slik at de føler det er drap selv om det i virkeligheten ikke er det.

Anonymous poster hash: 7d899...e3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 100% for (med mindre det er langt ut i svangerskapet).

De vanligste argumentene er

1) De er mord.

2) Man må ta ansvar for sine handlinger.

Bibelen er imot abort. Hva om du finner den frem og leser hva dens argumenter er? Mange nordmenn støtter det den sier :)

Ellers er guttogjente.no en kristen nettside for unge som gir råd om sex, kjærlighet og andre typiske ungdomsting.

Kanskje du finner noe der? Eventuelt sende inn et spørsmål om bibelens motargumenter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fremste argumentet mot abort er jo at liv starter ved unnfangelse. Så og si alle som er imot abort mener dette, og det er også det eneste argumentet som er viktig for dem. Enten så tror man dette eller så gjør man det ikke - det handler rett og slett om ideologi. Det er liksom ikke noe rasjonell begrunnelse hverken den ene veien eller den andre, det handler rett og slett om et syn på livet. Det er ikke noe rett og galt der, og grunnen til at debatten går i stå er at det er fundamentale forskjeller i livssyn som ikke rasjonaliseres.

Om du skal trekke frem noe rent praktisk/samfunnsøkonomisk, kan du jo trekke frem det at vi rett og slett trenger flere mennesker. Norske kvinner føder ikke mange barn, til tross for at vi har velstandsordningene til å oppfostre fler. Det er problematisk at innvandring skal stå for all befolkningsvekst, og man kan jo stille spørsmålet om mange er FOR fokusert på at alt skal være 100% perfekt (høyere utdannelse, eget hus, selvrealisering ferdig) før de endelig er klare for barn - og da er det kanskje for sent å få flere. Mange aborterer pga. dårlig timing, men så blir det kanskje aldri den perfekte timing.

Kan legge til at jeg er pro-choice, men om jeg skulle finne argumenter mot abort, hadde jeg muligens trukket frem noe slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for selvbestemt abort!

Likevel tenker jeg at de fleste vet hva sex kan føre til. Vi har seksualundervisning på skolen!. Har man da hatt sex frivillig og blir gravid så får man ta ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for selvbestemt abort!

Likevel tenker jeg at de fleste vet hva sex kan føre til. Vi har seksualundervisning på skolen!. Har man da hatt sex frivillig og blir gravid så får man ta ansvaret.

Det er over 15 000 aborter hvert år ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er over 15 000 aborter hvert år ...

I norge eller europa eller verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norge eller europa eller verden?

I byen silfen er fra.

Anonymous poster hash: 61435...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norge eller europa eller verden?

I Norge. på verdensbasis så er det ca 40-50 millioner aborter hvert år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min ble født 13 år før vi fikk fri abort. Derfor lever han. Han har også et yngre adoptivsøsken som rakk det. Det er derfor mange synes at abort er en lei ting.

Anonymous poster hash: 539ea...925

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekvemmelighetsaborter er en uting. Type; gidder ikke bruke prevensjon, jeg kan jo bare ta abort. Og ja, det finnes de som tenker slik. Fri abort ble ikke fremkjempet for at slike nepskrell skal kunne benytte seg av ordningen.

Helt enig:)

Anonymous poster hash: 88891...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...