Gå til innhold

Ingen kid-nummer på regning, føre opp iban?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en regning uten kidnummer, men det står iban code og Swift-kode.

Skal jeg føre opp dette i kid/meldings-feltet?



Anonymous poster hash: 175f7...381
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Du skriver kundenummer og fakturanummer i meldingsfeltet.

Iban og skift er for utenlandsbetalinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig at du skal droppe de to likevel. Skriv gjerne en beskjed i meldingsfeltet dersom du vil forsikre deg om at betalingen registreres skikkelig, avhengig av hva slags sted du betaler til. Den er selvsagt like gyldig uansett, men hvis det er et surrete sted kan det være greit å ha det at du har betalt for deg selv svart på hvitt.



Anonymous poster hash: 9dcf8...5e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Nei. Du skriver kundenummer og fakturanummer i meldingsfeltet.

Iban og skift er for utenlandsbetalinger.

Dette.

Å føre opp IBAN- og Swift-nummeret blir som å skrive mottakers kontonummer i meldingsfeltet, da det ikke endres fra kunde til kunde. Dermed sier det ikke mottaker noen ting om hvem som har betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vær så snill - hvis det f.eks er til en bokklubb, ikke skriv "bok" i meldingsfeltet. Hvis det er til Stena Line ikke skriv "kosetur med tante og onkel". Hvis det er en butikk, ikke skriv "bluse".

En regnskapsførers mareritt :ler:

Skriv "faktura 2345 kunde 34565", da er du sikker på at betalingen din blir bokført mot deg og ditt kundenr. Det er ikke allitd så enkelt å finne riktig faktura å nulle ut når man bare har "kosetur med onkel og tante" å gå på. For Stena Line selger stort sett koseturer :)



Anonymous poster hash: 95f4a...c65
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en regning uten kidnummer, men det står iban code og Swift-kode.

Skal jeg føre opp dette i kid/meldings-feltet?

Anonymous poster hash: 175f7...381

det holder om du skriver inn fakturanummeret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en regning uten kidnummer, men det står iban code og Swift-kode.

Skal jeg føre opp dette i kid/meldings-feltet?

Anonymous poster hash: 175f7...381

Nei.

Iban står for International Bank Account Number og er den internasjonale varianten av kontonummeret.

Swift er banken elektroniske adresse.

Hvis du har fått en regning som skal betales til et norsk kontonummer, i norske kroner, legger du inn det norske kontonummeret (11 siffer), som normalt. Er det ikke oppgitt KID, skriver du i stedet noe fornuftig i meldingsfeltet som gjør at betalingsmottaker skjønner at det er akkurat DU som har betalt for vare/tjeneste/faktura X.

Det er ikke uvanlig at fakturautstedere, i tillegg til den "standard norske varianten av kontonummeret sitt", også påfører den internasjonale varianten (altså IBAN) og bankens elektroniske adresse (Swift-koden). Dette typisk hvis de har betalere i utlandet eller fakturerer kunder i utlandet.

Så lenge du sitter i Norge, og betaler i NOK, til konto i Norge - kan du bare blåse i informasjonen om Iban og Swift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...