Gå til innhold

Hva er galt med å si mongoloid i stedet for downs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har blitt ett skjellsord på lik linje som neger. Jeg personlig syns Down syndrom er bedre enn mongloid. Neger skjønner jeg ikke da det kommer av ordet negro.

Anonymkode: 1c42d...134

Gjest Alkoholist
Skrevet

Mongolid blir ofte brukt som et skjellsord. Derfor er det bedre å si down syndrom. 

Skrevet
På 20.4.2015 den 13.38, AnonymBruker skrev:

Da mener jeg ikke å bruke det som skjellsord, men å kalle syndromet sitt opprinnelige navn mongoloid og ikke downs syndrom. Hva er galt med det? Mongoloid er vel ikke verre ord enn diabetes?

Anonymous poster hash: 7b3fb...1d6

Om du skal sammenligne så får du sammenligne mongoloid med sukkersyke... 

Ellers syns jeg definitivt ikke noe om å si mongoloid fordi det er alt for likt mongo. 

Anonymkode: 49450...e57

Skrevet
15 timer siden, Gorilla skrev:

Tuller du? Kalte legene diagnosen for det? Utrolig nedsettende..

Var mye som var nedsettende før. Ikke bare dette, men også i forbindelse med psykisk sykdom og funksjonshemninger. Heldigvis har samfunnet kommer langt siden det... 

Skrevet

Et spørsmål litt på siden: når var det vi begynte å si downs istedenfor mongoloid? Jeg er 45, og mener såvidt å huske at det var mongoloid som ble brukt. Så tror det ikke var senere enn da jeg gikk på småskolen, sannsynligvis allerede før jeg begynte på skolen? Kan det stemme at man begynte å si Downs +/- 1980?

Skrevet
32 minutter siden, Klossmajor said:

Nazistenes teorier om hva de kalte den ariske rase fremhever nettopp skandinavere som et ideal på menneskelig utvikling. De plasserte skandinavere øverst i rasehierarkiet deres. Da gir det ikke noen særlig mening at skandinavere skal anse arisk, i forstand av den ariske rase, som mindre fint enn noen andre folkegrupper gjør. Nazistenes teorier fungerte jo flatterende for skandinavere. Jeg oppfatter begrepsbruken først og fremst som betent i medfølelse med andre folkegrupper nazistene ikke hadde så høye tanker om. Ettersom nazistenes begrepsbruk rundt arierne er veldig langt fra å støttes av vitenskapen, oppfatter ikke jeg at skandinavere flest føler noen særlig tilknytning til arierne. De som føler en identitetsmessig tilknytning til arierne er enten nynazister eller veldig lite kunnskapsrike. Nordmenn er ikke stort mer ariere enn andre indo-europeiske folk. Ordet arisk kan brukes om enten iranske folk eller det som antas å ha vært de opprinnelige indo-europeerne som fra Øst-Europa nord for Svartehavet for flere tusen år siden spredte seg over Europa og deler av Asia og ble forfedre for alle europeere og omtrent like mange asiatere.

Nei, men nå var spørsmålet om vi ikke kune kalle Albinoer for "ariske", og det ser jeg ingen grunn til, verken fordi de ikke er det, eller pga historien til begrepet

Skrevet
36 minutter siden, Krok1 skrev:

Nei, men nå var spørsmålet om vi ikke kune kalle Albinoer for "ariske", og det ser jeg ingen grunn til, verken fordi de ikke er det, eller pga historien til begrepet

Jeg er naturligvis enig i at det ikke er noen grunn til å kalle albinoer for ariske. Gjør man det, har man misforstått en god del.

Hva jeg opprinnelig satte spørsmålstegn ved var hvorfor lyse nordmenn skulle reagere hvis albinoer hadde blitt kalt ariske. Ikke hvorvidt vi kan kalle albinoer for ariske. At albinoer har grunn til å reagere på å bli omtalt som ariske er nokså åpenbart. Men jeg kan ikke se noen grunn til at lyse nordmenn mer enn noen andre ville reagere hvis albinoer blir kalt ariske.

Skrevet

Downs har aldri blitt omtalt som mongoloid i Norge. Det har blitt betegnet som mongolid.

MONGOLID

MONGOLOID

Det er to helt forskjellige ord.

"tre" og "te" er også to helt forskjellige ord, selv om det bare en 1 bokstav forskjell.

Anonymkode: 5247e...ab4

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Klossmajor said:

Hva jeg opprinnelig satte spørsmålstegn ved var hvorfor lyse nordmenn skulle reagere hvis albinoer hadde blitt kalt ariske. 

Og der var svaret mitt "pga historien". 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Downs har aldri blitt omtalt som mongoloid i Norge. Det har blitt betegnet som mongolid.

MONGOLID

MONGOLOID

Det er to helt forskjellige ord.

"tre" og "te" er også to helt forskjellige ord, selv om det bare en 1 bokstav forskjell.

Anonymkode: 5247e...ab4

Mongolid er ikke et ord i det norske språket. Mongolid er en feil uttale av mongoloid. På samme måte som en del uttaler ordet detektiv som dektetiv og mange uttaler X-en i Mac OS X som eks.

Ett par sitater:
"Mongoloid har havnet på skraphaugen, der det hører hjemme, etter å ha blitt brukt som betegnelse om mennesker med Downs syndrom."

Sylfi Lomheim om ordet mongo: "Det er på linje med japse. Det går ikke. Da er det riktige mongoloid. Nei, det heter ikke det lenger. Man skal bruke Downs syndrom, tror jeg."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...