Gå til innhold

Skravletråd januar-februar 2016


Orchideae

Anbefalte innlegg

Babybanden har 20% rabatt på BBhugme ammepute kun i dag, for de av dere som behøver en gravidpute/ammepute. Jeg digger min som gravidpute, har ikke fått testet den som ammepute enda (åpenbart, siden Mini'en fortsatt er i magen :P ) :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akutt småpanikk i heimen i kveld! :tongue: Det er jo bare sju uker igjen til permisjon!! Har dere søkt om foreldrepenger enda? Jeg satte i gang med søknadsutfylling, men den ene fartsdumpen etter den andre dukka opp, så jeg har ikke fått fullført og sendt inn enda! Har jeg grunn til å være stressa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte inn for to uker siden, og føler at jeg burde gjort det før, for har hørt at det kan ta lang tid. Bare send inn så fort du kan. Det løser seg sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akutt småpanikk i heimen i kveld! :tongue: Det er jo bare sju uker igjen til permisjon!! Har dere søkt om foreldrepenger enda? Jeg satte i gang med søknadsutfylling, men den ene fartsdumpen etter den andre dukka opp, så jeg har ikke fått fullført og sendt inn enda! Har jeg grunn til å være stressa? 

Jeg går ut i permisjon om under 6 uker, men har fortsatt ikke søkt siden jeg glemte å be om terminbekreftelse sist jeg var hos legen. Jeg tror man kan søke til og med 3 måneder etter at Mini'en er født, så tror det går bra :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har god tid i forhold til fristen, men vil jo gjerne at søknaden skal være ferdigbehandlet til jeg går ut i permisjon :-) Har fått sendt den inn nå da, så det må vel ordne seg :-) Med mindre de begynner å krangle på manglende vedlegg.. Hadde jo en hel haug med arbeidsforhold som hang igjen fra tidligere år, som jeg ikke jobber hos lenger! Gah, det skal ikke være lett altså :-P 

Ooh, ikke lenge igjen til permisjon for deg nå, appelsinjuice! :-) Spennende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke var jeg hos jordmor, og da hadde baby ekstra hjerteslag da vi hørte på hjertet. Ikke helt uvanlig, men ble henvist til UL på sykehuset for å sjekke det for sikkerhets skyld.

Var på sykehuset igår og da så hjertet helt fint ut og ingen ekstraslag eller noe. Hun så også raskt over om baby ellers ser fin ut og alt er som det skal, og alt var bare bra :)

Han har allerede lagt seg med hodet ned og sugde på tommelen da vi så han,hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forrige uke var jeg hos jordmor, og da hadde baby ekstra hjerteslag da vi hørte på hjertet. Ikke helt uvanlig, men ble henvist til UL på sykehuset for å sjekke det for sikkerhets skyld.

Var på sykehuset igår og da så hjertet helt fint ut og ingen ekstraslag eller noe. Hun så også raskt over om baby ellers ser fin ut og alt er som det skal, og alt var bare bra :)

Han har allerede lagt seg med hodet ned og sugde på tommelen da vi så han,hehe :)

Så bra! :-) Ikke gøy når ting ikke er helt etter boka, samme hvor vanlig eller harmløst man får høre at det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her har jeg glemt å skrive! Jeg er i 27. uke nå. Hvordan går det med dere? Jeg har ikke søkt om foreldrepenger enda, det har gått litt i glemmeboka... På tide å gjøre det nå! Litt vanskelig for meg å vite hvordan det gjøres siden jeg bare har et årsvikariat som går ut slutten av juli, så er på en måte ikke lovet å ha jobb i et helt år etter fødsel... Selv om jeg er ganske sikker på at jeg får et nytt årsvikariat, da jeg jobber på et lite sted som ønsker å ha meg videre.

Har dere lagt på dere mye? Jeg har endelig gått opp to kg, til stor glede fra lege! Like før hun gjorde noen tiltak tror jeg, så greit at pila begynner å peke i riktig retning. Ellers er kvalmen tilstede fremdeles, men kun når jeg stresser kroppen, så må ta ting med ro. Det hjelper. :)

Jeg har ikke begynt å kikke på babyklær eller noe lignende enda, men innser at det er på tide nå! Har liksom ikke helt våknet opp og forstått at det kommer enda en baby ut av dette enda. Håper det går opp for meg snart. ;) Må se gjennom babyklærne til storesøster, og plukke ut det som er nøytralt. Så får vi se hvor mye ekstra som trengs. Jeg har også lyst til å sy babynest, og strikke noe klær til lillebror. Pleier egentlig å strikke endel, men har hatt tørke i mange måneder nå! Kanskje det er på tide å prøve seg på noe lite og nusselig noe. Andre som har laget noe til nykommeren? Kom gjerne med tips!

Vi har det meste av utstyr fra storesøster, så jeg vet ikke om vi trenger noe av de store tingene. Han tar over vogn, seng og slikt utstyr, da det meste er nøytralt. Noen rosa dynetrekk får kanskje slippe unna, men jeg mener å huske at vi prøvde å kjøpe litt unisex. :) Er ikke gnien, men synes det er veldig koselig med gjenbruk! Blir vel litt sippete når jeg begynner å finne frem gamle bodyer, tenker jeg... :D

 

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det bare bra, men kjenner virkelig at det er tungt å jobbe nå. Blir fort sliten, magen kjennes tung, kan noen ganger bli skikkelig andpusten og får litt kramper i det ene beinet, men det går fort over. Føler meg ellers øm på undersiden av magen, rett under der magen er tyngst på en måte. Ellers har jeg det fint :) 

30+3 idag :) Har kjøpt noe babyklær, men har fortsatt en del igjen å kjøpe. Ligger ellers skikkelig etter med utstyr og sånn, men skal storhandle nå til helga :) Vogna får vi også i hus på fredag :) 

 

Er jo koselig med arving og gjenbruk :) Tenker å spare på klærne til babyen til neste søsken :) Kjøper en del kjønnsnøytralt, men har jo blitt noe blått og,hehe.

 

EDIT: Glemte å nevne at jeg hadde gått opp 3 kg siden startvekt på siste jordmorskontroll. Jordmor var fornøyd med det, for hun ble litt bekymra da jeg ikke hadde gått opp noe på forrige kontrollen. Var jo pga kvalmen at jeg ikke gikk opp. Gikk jo en del ned i vekt og var kvalm og kasta opp så lenge. Men nå går det rette veien :)

Endret av Shinigami
Glemte å skrive noe :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi nesten i boks med de små tingene. Mangler litt klær, noen ammebher og sånt. Av store ting trenger vi madrass, stellebord og en kommode til klær. Resten av litt "dyrere" ting ønsker vi oss til jul. Har familie på begge sider som gjerne vil ha konkrete ønsker. Det er vippestol og babycall vi trenger da. :) og regner med det er en farmor som går bananas med babytøy. :) Hun har bare gytter selv, og frøkna har fått så mye pent tøy av henne. :) 

Ellers er barnerommet malt ett strøk. Jeg maler det, og det går smått med konstant hodepine, migreneanfall og bekkenløsning. Men jeg vil gjerne gjøre det selv. 

Skal til jordmor til uken, og legen uken etter. Da blir det å få søkt om foreldrepenger. Jeg er jo sykemeldt og arbeidsledig så ingen arbeidsgiver å ta hensyn til, kun NAV. 

Ellers gleder jeg meg til å bli ferdig og ha frøkna i armene mine. Sliten av å aldri føle meg "bra". Magen begynner å bli stor og jeg har gått opp 5 kg. Men det er bare på magen og puppene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ammebher og ammeklær og sånt... Når bør man kjøpe det? Tenker da mest på bher. Helt umulig å vite akkurat nå hvilken størrelse man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist kjøpte jeg ammebher som passet siste trimester. Kjøpte slike tynne uten spiler som tøyde seg lett, de var kjekke etter fødselen når det sprengte som mest. Etter en liten stund (uker? en mnd?) hadde det stabilisert seg, gått ned litt, og jeg kjøpte da litt stødigere ammebher som jeg visste at passet. :) Men wow, utrolig hvor mange størrelser man går opp! Jeg var tidligere en A-cup, og gikk opp til D/E etterhvert. Har allerede nå blitt D igjen, så håper ikke det øker enda mer denne gangen. De skal jo krympe tilbake også, helst uten å bli bare en slapp rosin. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte vanlige singleter i bomull, med spaghettistropper. Brukte de under vanlige overdeler, og det funket fint for meg. Kjøpte aldri spesielle ammeklær. :) Dro singleten ned under bhen, dro opp genseren, la babyen nærme og åpnet bhen. Genseren lager da en liten fold ved ansiktet til babyen, og du viser ikke mye hud. Slipper også å vise magen siden du drar singleten ned, ikke opp. Pluss for at jeg kjøpte billige singleter som jeg vasket på 60 grader, så slapp jeg være redd for dyre ammeklær. Det blir litt melkesøl og greit å vaske det godt. Det gjorde jeg forsåvidt med bhene også, vasket de på 60 grader og alle holdt, selv om det sto 40 grader. De er like fine i dag, så kommer til å bruke de neste runde også - om de passer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja ammebher og ammeklær og sånt... Når bør man kjøpe det? Tenker da mest på bher. Helt umulig å vite akkurat nå hvilken størrelse man trenger.

Jeg fikk strekkmerker på puppene over natten i det melken kom. Jeg gikk vel fra en d - f over natten eller noe. Kjøpt en bh på ebay nå. For jeg må på change her i Norge om jeg skal få riktig størrelse. Og der er det fort vekk 500 for en god en. 

Den jeg kjøpte fra ebay er merket la Isla. De har mange forskjellige. Den jeg har er uten spiler og med blonder. Har litt å gå på så håper den passer når melken kommer. Den er seriøst den beste BHen jeg noensinne har hatt.

Jeg kommer til å kjøpe ammetopper og slikt litt etterhvert nå. Og kjøper mer etter termin om ammingen går bra. Fikk det ikke til forrige gang. Var MYE plaget med betennelse. Det skal jeg ikke ha denne gangen. Vil så gjerne få det til. Har allerede pumpen klar sånn at jeg får tatt det verste trykket når det kommer. 

Her har råmelken kommet alt. Lekker ikke, men får ut om jeg klemmer litt. Forrige gang brukte jeg ammeinnlegg fra omtrent denne tiden.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for tips :)

Har selv en D-cup nå, så får håpe at de ikke vokser så voldsomt mye mer bare... Men det må jeg sikkert regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noen billige på sparkjøp før fødselen. Men for all del, kjøp uten spiler. De kan gi betennelse. Den jeg har fra la Isla er uten spiler og det hverken merkes eller sees. Nesren så det frister å bruke de etter amming er overstått også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan er ammebher uten spiler da? Støtter de like godt? Jeg føler at mange av de ammebhene jeg har sett på er så tynne, og føler ikke at de kommer til å støtte noe. Må vel bare vente og se hvordan puppene utvikler seg! 

Må spørre dere om råd med det samme. Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre nå i jula! Jeg går ut i permisjon 22. desember, og har veldig lyst til å feire jul hjemme sammen med mamma og pappa. Samboer må jobbe i jula, så han er ikke tilgjengelig for noen julefeiring. Mamma og pappa bor ca fem timers kjøring fra der jeg bor. Hadde dere tatt sjansen på det? Jeg greier ikke å bestemme meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er ammebher uten spiler da? Støtter de like godt? Jeg føler at mange av de ammebhene jeg har sett på er så tynne, og føler ikke at de kommer til å støtte noe. Må vel bare vente og se hvordan puppene utvikler seg! 

Må spørre dere om råd med det samme. Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre nå i jula! Jeg går ut i permisjon 22. desember, og har veldig lyst til å feire jul hjemme sammen med mamma og pappa. Samboer må jobbe i jula, så han er ikke tilgjengelig for noen julefeiring. Mamma og pappa bor ca fem timers kjøring fra der jeg bor. Hadde dere tatt sjansen på det? Jeg greier ikke å bestemme meg..

Svarer angående julefeiring. Når hadde du termin igjen? Jeg bor også langt unna familien og har termin 14. Januar, og personlig så tør jeg ikke å dra hjem i jula :( Hadde kanskje vært bedre om du fikk svar fra noen som har født tidligere. Som førstegangsfødende, så er det jo mulig at jeg er litt overparanoid,hehe.

Blir til at mamma kommer hit i jula da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin 12. januar, så er ikke akkurat langt unna deg! Jeg er veldig usikker, men jeg ser veldig mørkt på å feire jul alene... :-/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg hadde nok ikke turt å være 5 timer unna sykehuset så nære termin, men førstegangsfødende går jo gjerne over termin... Dessuten så må jo nærmeste sykehus ta deg i mot om det skulle være noe, så det blir jo en vurderingssak. Dersom alternativet hadde vært å tilbringe julen alene hadde jeg nok dratt, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...