Gå til innhold

Skravletråd januar-februar 2016


Orchideae

Anbefalte innlegg

Har dere lagt på dere? Jeg nærmer meg snart 4kg. 3 kg kom i første trimester, tenker det er for at aktivitetsnivået var lik 0. Lå på sofaen hverdag etter jobb. Har nok og ta av, så det bekymrer meg litt. Har i dag lest om overvekt og graviditet, og er redd for komplikasjoner... Burde slutte å lese på nett! Verken jordmor eller lege har nevnt noe, men tenker jeg må ta det opp neste time. Men det er vel ikke så mye å gjøre annet en å spise sunt, riktig mengde og å være i aktivitet.

Edit; skrivefeil.

Endret av kaavasa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første trimester gikk jeg ned. Hadde ingen matlyst, og kastet opp hver dag. Så det gikk mye i appelsin og enkel mat! Men nå ser jeg at kiloene er på vei igjen. Har gått opp to kilo de siste par ukene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gått ned jeg.. Det er fordi jeg har vært så kvalm, har spydd masse og hatt dårlig matlyst. Men jeg har vært bedre de siste ukene, så har lagt på meg litt igjen, men veier fortsatt ikke mer enn hva jeg gjorde før jeg ble gravid. Det endrer seg sikkert snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Skriver her siden 31. desember lett kan bli til at Mini kommer i januar :fnise: )

Jeg gikk ned noen kilo frem til uke 12. Nå er jeg vel i uke 21 eller noe (klarer ikke helt holde følge lenger :fnise: ) og siden i går har jeg hatt ekstrem matlyst! Var flink og gikk mye tur de første månedene, men nå har jeg begynt å få litt plager når jeg går (litt vondter i bekjenet, samt "trykk" nederst i magen) så treningen er lik null og mat og is-inntaket har økt betraktelig, så jeg har nok gått opp en del nå. Aner ikke hvor mye, siden jeg ikke har fungerende vekt hjemme. Har en betraktelig kul på magen også, kjenner meg som ei kule! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått ned.

Var hos lege i dag, magen vokser fint. Jeg må starte med jern. Hun ville ikke lytte etter hjertelyden, så jeg kjøpte meg doppler og fant den lett selv. Mellom 144 og 150 slag i minuttet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hvordan går det med alle sammen? Her er formen fortsatt ganske grei, men begynner å kjenne at jeg har bytta til småbarnsavdeling på jobb, og har allerede hatt et par dager hjemme på grunn av rygg/bekken. På torsdag måtte samboer hjelpe meg ut av senga og inn i dusjen før jeg fant ut at det ikke var noen vits å dra på jobb. 

Bortsett fra det er jeg alt for sulten hele tiden! Er det bare meg? :P Vekta går oppover litt raskere for tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på ultralyd i dag. Ny termin 13. Februar. Og vi venter ennå ei jente. :-)

Så fint med vel overstått ultralyd, og gratulerer med jente :)

Her går det fortsatt bra og ikke så mye nytt. Føler at magen har fått en litt rundere form, men føler at jeg ennå ikke ser helt gravid ut :P Kjenner litt liv hver dag med veldig tydelige bevegelser om kvelden, men han blir fortsatt rolig når pappaen vil kjenne etter,hehe. Lille ertekrok. Gleder meg til jeg kommer til å kjenne liv nesten hele dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint med vel overstått ultralyd, og gratulerer med jente :)

Her går det fortsatt bra og ikke så mye nytt. Føler at magen har fått en litt rundere form, men føler at jeg ennå ikke ser helt gravid ut :P Kjenner litt liv hver dag med veldig tydelige bevegelser om kvelden, men han blir fortsatt rolig når pappaen vil kjenne etter,hehe. Lille ertekrok. Gleder meg til jeg kommer til å kjenne liv nesten hele dagen :)

Plutselig kjenner han det! Samboeren min har kjent det et par tre ganger nå. Men jeg kjenner mye spark også. Kjenner flere ganger daglig. :)

Her vokser magen jevnt og trutt. Brukt mammabukser i flere uker allerede. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har brukt mammabukser i flere uker selv, men mest fordi at de er så behagelige bare :P

De er superbehagelige. Brukte mine lenge etter fødsel sist. :) Man har jo ganske mye "bolledeig" på magen rett etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker buksene så godt uansett, så gjør ikke meg noe å gå i dem :)

Flere her som nyser mye? Går rundt å nyser mye for tiden, og det er ikke forkjølelse eller allergi. Spurte min gravide kollega om det er en gravidgreie, noe hun bekreftet og sa at hun selv går rundt og nyser flere ganger om dagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker buksene så godt uansett, så gjør ikke meg noe å gå i dem :)

Flere her som nyser mye? Går rundt å nyser mye for tiden, og det er ikke forkjølelse eller allergi. Spurte min gravide kollega om det er en gravidgreie, noe hun bekreftet og sa at hun selv går rundt og nyser flere ganger om dagen :P

Jeg nyser også. Kombinert med konstant tissetrang er det no-fun! Trodde nesten jeg hadde blærekatarr (det kan man få uten svie i svangerskapet. Hipp hurra) men det er det ikke.. Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er 18+3 og har termin i midten av februar. Andregangs. Supert med skravletråd! :D

OUL i uke 20 på oss, siden mannen er bortreist frem til da. Har vært på tidlig UL grunnet stor livmor, og der kunne det muuligens se ut som jente, så vi får se om det blir bekreftet på oul.

 

Jeg har slitt med hyperemesis siden uke 5, og går fremdeles bare ned i vekt. Går på kvalmestillende, var dehydrert i sommer, men nå får jeg i meg nok mat og drikke til å fungere ok. Har sluttet å kaste opp hver dag, men går konstant kvalm og med brekninger. Har lavt blodtrykk, svimler ofte og er slapp av lite matinntak, så er sykemeldt. Hadde det slik med førstemann også, da ga det seg i 7. mnd ca. Krysser fingrene for at det gir seg snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt mye med kvalme, spying, vektnedgang og lavt blodtrykk selv og det har vært noe skikkelig dritt :/

Så hyperemesis må virkelig være et helvete :/

Nå virker det som at jeg har litt mer normal matlyst igjen da, og jeg klarer å spise litt mer ordentlig mat igjen uten å bli kvalm :)

Har forresten opplevd at lillegutt kan sparke ganske langt ned noen ganger. Merka det veldig godt igår når jeg satt. Var som at det dirra nedi skjeden omtrent,hehe. Sorry fir detaljene.

Er dette normalt? Blir nesten litt redd for at han er på vei ut.. Er i uke 22 nå. Bpr jg ligger derimot, så merker jeg bevegelsene litt lengre opp, men ikke veldig høyt oppe heller. Men det virker logisk med hvor livmoren ligger og hvor stor lillegutt er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har slitt mye med kvalme, spying, vektnedgang og lavt blodtrykk selv og det har vært noe skikkelig dritt :/

Så hyperemesis må virkelig være et helvete :/

Nå virker det som at jeg har litt mer normal matlyst igjen da, og jeg klarer å spise litt mer ordentlig mat igjen uten å bli kvalm :)

Har forresten opplevd at lillegutt kan sparke ganske langt ned noen ganger. Merka det veldig godt igår når jeg satt. Var som at det dirra nedi skjeden omtrent,hehe. Sorry fir detaljene.

Er dette normalt? Blir nesten litt redd for at han er på vei ut.. Er i uke 22 nå. Bpr jg ligger derimot, så merker jeg bevegelsene litt lengre opp, men ikke veldig høyt oppe heller. Men det virker logisk med hvor livmoren ligger og hvor stor lillegutt er nå.

Er du sikker på at det ikke er hyperemesis du har hatt? Uansett bra det har begynt å gi seg.

Sparkingen kan du vel kjenne overalt, om han sparker og presser nedover kan det kjennes litt merkelig ut, ja. Det forplanter seg nok bare nedover. Bare vent til han blir mye større og tar spenntak! ;) Da føles det virkelig ut som han er midt mellom bena! Han er nok ikke på vei ut om du ikke kjenner nedpress og får ubehagelige kynnere. Da bør du ta kontakt med jordmor/føden for en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det ikke er hyperemesis du har hatt? Uansett bra det har begynt å gi seg.

Sparkingen kan du vel kjenne overalt, om han sparker og presser nedover kan det kjennes litt merkelig ut, ja. Det forplanter seg nok bare nedover. Bare vent til han blir mye større og tar spenntak! ;) Da føles det virkelig ut som han er midt mellom bena! Han er nok ikke på vei ut om du ikke kjenner nedpress og får ubehagelige kynnere. Da bør du ta kontakt med jordmor/føden for en sjekk.

Det har aldri blitt så ille at jeg ikke har fått i meg noe mat og at jeg har havna på sykehus og sånn, så tror ikke det kan regnes som hyperemesis da. Men var i noen dager jeg ikke spiste noen ting og kasta opp flere ganger i timen. Men fikk kvalmestillende hos legen da som hjalp meg.

Hehe, er nok det at det kjennes litt rart ut når han sparker nedover ja. Jeg har hatt kynnere i flere uker allerede, men de er ikke vonde eller ubehagelige. Er bare at magen blir stor og stram i noen sekunder. Jordmor sa at det er ikke noe å bekymre seg over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag var jeg på første kontroll hos jordmor. Gikk til samme jordmoren i første svangerskap. Det er tre år siden nå. Deilig å ha den samme, for da kjenner vi hverandre litt fra før.

Vi snakket mest om forrige fødsel og barseltid. Og det har nok gått opp for meg at jeg gruer meg til fødselen setter i gang. Knakk sammen på kontoret hennes, men det var vist ikke første gangen noen gjorde det når det ble snakk om det. Eller jeg gruer meg til den, men gleder meg til tiden etterpå.

Så det blir fokuset fremover på samtaler hos henne. Fødsel og amming. Jeg fikk ikke til det forrige gang heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag var jeg på første kontroll hos jordmor. Gikk til samme jordmoren i første svangerskap. Det er tre år siden nå. Deilig å ha den samme, for da kjenner vi hverandre litt fra før.

Vi snakket mest om forrige fødsel og barseltid. Og det har nok gått opp for meg at jeg gruer meg til fødselen setter i gang. Knakk sammen på kontoret hennes, men det var vist ikke første gangen noen gjorde det når det ble snakk om det. Eller jeg gruer meg til den, men gleder meg til tiden etterpå.

Så det blir fokuset fremover på samtaler hos henne. Fødsel og amming. Jeg fikk ikke til det forrige gang heller...

Uff stakkar deg :( Bra at du får oppfølging angående det. Det skal gå bra :)

Også... Jeg klager over lite aktivitet i denne terminklubben, også poster jeg ikke her selv! Jeg burde skamme meg!

Jeg var på kontroll hos jordmor tidligere i uka, og alt var bare bra :) Normalt symfysemål, fin hjertelyd, og hadde bra blodverdier :)

Jeg kjenner også stadig mer liv i magen. Har heller ikke kasta opp på over tre uker nå, så det er jo kjempebra :)

Det sies jo ofte at de ukene jeg er i nå er de beste i svangerskapet, og jeg skjønne hvorfor :)

Er ikke så stor og tung enda, føler meg stort sett bra, og kjenner mer og mer liv i magen :) Bortsett fra at jeg var kjempekvalm altfor lenge og at en muskelknute i livmoren gjorde fryktelig vondt en stund, så har jeg nok hatt et ganske bra svangerskap så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...