AnonymBruker Skrevet 13. april 2015 #1 Skrevet 13. april 2015 Heisann! Jeg er ikke helt sikker på om dette er passende sted å si og stille disse spørsmålene på.. Beklager på forhånd om dette er upassende her..Men jeg vet ikke hvor ellers det finnes noen slags forum som er passende for dette så jeg tar sjansen og spør her.. Jeg sluttet på p-piller for 1 mnd siden, og vi prøver å bli gravid. Vi har hatt ganske mye sex iløpet av denne måneden, men så skjedde det noe dumt. Jeg har slitt mye med deprisjoner osv fra før, og i påskeferien så ble jeg blandet inn i et feilt og nytt miljø som fikk meg til å prøve blandt annet extacy, mdma og hasj. Jeg tok alle de tre tingene 4 dager på rad i påsken, og tok ganske mye iøpet av de dagene(9 extacy piller, 0,6 g mdma og kanskje en halv hasj røyk tilsammen om dette gir mening for noen her)(aldri tatt dette før, det var første og siste gang) Jeg fikk hjelp av mine foreldre, venner og kjæreste til å slutte bare etter de 4 dagene og jeg skammer meg skikkelig nå.. Skammes at eg tok alt dette mens jeg prøver å bli gravid.... Så OM jeg er gravid så lurer jeg på om det er noen her inne som vet om forsteret kan ha tatt noe skade så tidlig av alt det jeg tok de dagene? Har hørt at mdma kan føre til spontanabort, eller det kan gi fosteret blandt annet hjertefeil osv. Jeg leste det på nettet at det var en undersøkelse, men om jeg ikke leste feil så var det om man tok mdma flere ganger fast iløpet av hele svangerskapet(?).. Jeg hadde sist mensen den 15 mars, har en syklus på 26 dager så jeg ventet mensen igjen den 9 april. Jeg har en sånn "my days" app på tlf, og ifølge den så hadde jeg eggløsnings uke fra den 22 til 27 mars. da hadde vi sex hver dag. så om jeg er gravid nå var jeg altså rundt 3 uker på vei i påsken da alt det skjedde. Som sagt, Beklager om dette ikke er passende sted å uttale seg om sånt som dette. Men jeg er veldig bekymret og vet ikke hvor ellers jeg kan spørre.. Anonymous poster hash: 7d519...239
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #2 Skrevet 14. april 2015 Ta en graviditetstest og snakk med lege. Ellers vil jeg fraråde å bli med barn under så kaotiske forhold. Anonymous poster hash: 86788...b13 4
Blod Skrevet 14. april 2015 #3 Skrevet 14. april 2015 Jeg tror disse symptomene er værre lenger ut i svangerskapet. Hjertet slår ikke før fosteret er 3 uker og 1 dag gammelt, om det er betryggende. Det virker lite trolig at fosteret kan få fatale hjertefeil når det er så ungt, men jeg er ingen lege. Lite trolig at det er noen fare for spontanabort også, da man er mer utsatt lenger ut i svangerskapet og om det gjentar seg.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #4 Skrevet 14. april 2015 Ta en graviditetstest og snakk med lege. Ellers vil jeg fraråde å bli med barn under så kaotiske forhold. Anonymous poster hash: 86788...b13 Jeg tror at det er såpass tidlig at det kan ha gått fint med embryoet, hvis det er der. Det er ingen næringsutveksling mellom mor og fosteret før morkake og navlestreng er dannet, dette tar litt tid. Som en hovedregel "er du gravid" og må leve som gravid fra positiv test, altså rundt IKM. Før dette er det sjelden at slikt har konsekvenser. Men dette er en sak for leger, egentlig, så om du er gravid bør du være åpen om dette. Men jeg er enig i det uthevede over: hvis du sliter med tilbakevendende depresjon og kan bli påvirket av andre til å ta narkotika midt i en prøveperiode, er alt da på plass for å få barn ellers? Jeg mener ikke å dømme, det er bare ment som åpne spørsmål til deg. For jeg må innrømme at min første tanke da jeg leste innlegget ditt, ikke var om det var skader på embryoet (det er det sannsynligvis ikke), men mer om et barn risikerer å bli utsatt for en mor som er såpass ustabil og lettpåvirkelig at narkotika kan dukke opp som løsning på problemer og frustrasjoner? Det er nok flere barn som er skadet av foreldrenes rusbruk etter fødsel, enn før fødsel. Anonymous poster hash: 576e4...846 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #5 Skrevet 14. april 2015 Dette tror jeg ikke du skal bekymre deg over, jeg kjenner til flere som har brukt de samme rusmidlene lengre ut i svangerskapet enn du er, og som har brukt det oftere og mer enn en "prøveperiode" på fire dager også. Men som første svaret i tråden her sier; anbefaler ikke å sette et barn til verden i kaotiske omgivelser. Min mening er at alt bør være tilrettelagt økonomisk, praktisk og mentalt. Om du er nedstemt og har lett for å skifte miljøer (ustabil situasjon) vil ikke det være bra for barnet. Mental forvirring smitter over på et barn. Anonymous poster hash: 90fc4...cc7
Gjest Skrevet 14. april 2015 #6 Skrevet 14. april 2015 Husk at svangerskap kan forverre en depresjon, så hvis du allerede sliter er det nok lurest å vente med prøvingen til du har fått orden på deg selv.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #7 Skrevet 14. april 2015 Dette tror jeg ikke du skal bekymre deg over, jeg kjenner til flere som har brukt de samme rusmidlene lengre ut i svangerskapet enn du er, og som har brukt det oftere og mer enn en "prøveperiode" på fire dager også. Men som første svaret i tråden her sier; anbefaler ikke å sette et barn til verden i kaotiske omgivelser. Min mening er at alt bør være tilrettelagt økonomisk, praktisk og mentalt. Om du er nedstemt og har lett for å skifte miljøer (ustabil situasjon) vil ikke det være bra for barnet. Mental forvirring smitter over på et barn.Anonymous poster hash: 90fc4...cc7 De du snakker om i innlegget ditt fortjener å bli sterile. TS, jeg drakk og tok medisiner frem til ikm (uplanlagt gravid) og legen mente det var ok siden jeg fant ut av graviditeten så tidlig. Anonymous poster hash: aa5eb...634
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #8 Skrevet 14. april 2015 Tusen takk for svar alle sammen! Jeg er enig i det dere sier at jeg kanskje burde vente til jeg vet at alt er på stell. Men det har seg sånn at jeg har vært deprimert tidligere, men har kommer over det nå, jeg levde i skyene sammen med mannen min og hadde det helt fantastisk, som en drøm! Men så sa det BAM og jeg fikk en sjokkerende beskjed som fikk meg både, redd, stresset, lei meg og alt dere kan tenke dere, og det var derfor jeg tok det som jeg tok, for å flykte vekk fra problemene i noen dager. Nå har problemet løst seg og ting begynner å komme tilbake som normalt. Jeg kjenner meg selv som person og jeg vet at dette ikke vil skje igjen, og jeg er som regel ikke en ustabil person men dette var første gang jeg fikk noe så seriøst og skummelt slengt i trynet mens jeg levde i skyene og plutselig ble dradd ned i kjelleren på 0,1 sekunder. Jeg ville aldri forsøkt å bli gravid og hatt et så stort ønske om å bli forelder om jeg ikke hadde klart å tatt vare på meg selv eller om jeg ikke hadde vært helt stabil. Hørtes kanskje ikke sånn ut når jeg skrev alt det, men jeg vet hva jeg holder på med nå, men takk for omtankene! Anonymous poster hash: 7d519...239
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #9 Skrevet 14. april 2015 Tusen takk for svar alle sammen! Jeg er enig i det dere sier at jeg kanskje burde vente til jeg vet at alt er på stell. Men det har seg sånn at jeg har vært deprimert tidligere, men har kommer over det nå, jeg levde i skyene sammen med mannen min og hadde det helt fantastisk, som en drøm! Men så sa det BAM og jeg fikk en sjokkerende beskjed som fikk meg både, redd, stresset, lei meg og alt dere kan tenke dere, og det var derfor jeg tok det som jeg tok, for å flykte vekk fra problemene i noen dager. Nå har problemet løst seg og ting begynner å komme tilbake som normalt. Jeg kjenner meg selv som person og jeg vet at dette ikke vil skje igjen, og jeg er som regel ikke en ustabil person men dette var første gang jeg fikk noe så seriøst og skummelt slengt i trynet mens jeg levde i skyene og plutselig ble dradd ned i kjelleren på 0,1 sekunder. Jeg ville aldri forsøkt å bli gravid og hatt et så stort ønske om å bli forelder om jeg ikke hadde klart å tatt vare på meg selv eller om jeg ikke hadde vært helt stabil. Hørtes kanskje ikke sånn ut når jeg skrev alt det, men jeg vet hva jeg holder på med nå, men takk for omtankene! Anonymous poster hash: 7d519...239 Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at dette ikke vil skje igjen når det kom så brått denne gangen. Du sier du ikke er ustabil, for meg høres dette ut som definisjonen på en ustabil person, når det er slik du reagerer på stress, og du enten "lever i skyene" eller er helt i kjelleren og ruser deg. Og min erfaring er at barn har en tendens til å trykke på alle de rette knappene, så du bør kjenne deg selv og dine svake sider så godt som mulig før du får barn. For når du har barn må du klare å takle alle slags dårlige nyheter og stress, da kan du ikke flykte fra virkeligheten på den måten. Beklager at jeg er så brutal, men at du planlegger å få barn nå virker som en veldig dårlig ide.Anonymous poster hash: feb68...143 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #10 Skrevet 14. april 2015 Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at dette ikke vil skje igjen når det kom så brått denne gangen. Du sier du ikke er ustabil, for meg høres dette ut som definisjonen på en ustabil person, når det er slik du reagerer på stress, og du enten "lever i skyene" eller er helt i kjelleren og ruser deg. Og min erfaring er at barn har en tendens til å trykke på alle de rette knappene, så du bør kjenne deg selv og dine svake sider så godt som mulig før du får barn. For når du har barn må du klare å takle alle slags dårlige nyheter og stress, da kan du ikke flykte fra virkeligheten på den måten. Beklager at jeg er så brutal, men at du planlegger å få barn nå virker som en veldig dårlig ide.Anonymous poster hash: feb68...143 Skjønner poenget ditt, men altså nå vet vel ikke du hva alt dette gjelder heller og blir for dumt at du skal kunne uttale deg om at jeg er en ustabil person og at jeg ikke burde få barn nå.. Jeg har vært gravid før(mistet i 4mnd) så jeg har en viss anelse på hvilke knapper og følelser og alt som kommer med graviditeten, og har jobbet i barnehage og har mange venninner med barn så jeg vet hva jeg går til. Derfor jeg sier jeg kjenner meg selv som person og når jeg bestemmer meg for noe, da holder jeg det. Nå har jeg bestemt meg for å aldri ta noe rusmidler igjen, og jeg har bestemt meg for å få barn fordi jeg vet at nå er den rette tiden Men jeg skjønner godt at du sier som du sier, selvfølgelig. Men nå så har du jo kun hørt det negative, så. Anonymous poster hash: 7d519...239
AnonymBruker Skrevet 14. april 2015 #11 Skrevet 14. april 2015 Skjønner poenget ditt, men altså nå vet vel ikke du hva alt dette gjelder heller og blir for dumt at du skal kunne uttale deg om at jeg er en ustabil person og at jeg ikke burde få barn nå.. Jeg har vært gravid før(mistet i 4mnd) så jeg har en viss anelse på hvilke knapper og følelser og alt som kommer med graviditeten, og har jobbet i barnehage og har mange venninner med barn så jeg vet hva jeg går til. Derfor jeg sier jeg kjenner meg selv som person og når jeg bestemmer meg for noe, da holder jeg det. Nå har jeg bestemt meg for å aldri ta noe rusmidler igjen, og jeg har bestemt meg for å få barn fordi jeg vet at nå er den rette tiden Men jeg skjønner godt at du sier som du sier, selvfølgelig. Men nå så har du jo kun hørt det negative, så.Anonymous poster hash: 7d519...239 Ja, jeg har kun hørt det negative men jeg kan faktisk ikke forestille meg noe positivt som kan veie opp for det. Måten du skriver på får deg til å virke veldig umoden, og antyder at du, i motsetning til hva du selv hevder, ikke kjenner deg selv veldig godt. Det hadde feks vært bedre om du nå visste hvordan du skal takle en lignende situasjon i framtiden i stedet for å si at du har bestemt deg for at det aldri skal skje igjen. Det er veldig svart-hvitt og det er sjelden sånn livet fungerer, det er oppturer og nedturer og valg som må tas hele tiden, hver dag. Anonymous poster hash: feb68...143 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #12 Skrevet 15. april 2015 Ja, jeg har kun hørt det negative men jeg kan faktisk ikke forestille meg noe positivt som kan veie opp for det. Måten du skriver på får deg til å virke veldig umoden, og antyder at du, i motsetning til hva du selv hevder, ikke kjenner deg selv veldig godt. Det hadde feks vært bedre om du nå visste hvordan du skal takle en lignende situasjon i framtiden i stedet for å si at du har bestemt deg for at det aldri skal skje igjen. Det er veldig svart-hvitt og det er sjelden sånn livet fungerer, det er oppturer og nedturer og valg som må tas hele tiden, hver dag.Anonymous poster hash: feb68...143 Er jo nettopp det jeg skriver og mener, jeg vet hvordan jeg skal takle en sånn situasjon nå etter denne hendelsen, derfor jeg sier det aldri vil skje igjen. Men er ikke noe vits i å diskutere dette. Vi er to helt vilt fremmede som ikke kjenner hverandre på noe som helst måte, eneste du vet er den største og mest skuffende hendelsen jeg har gjort overfor meg selv i hele mitt 26 år langt liv. Så jeg vil helst ikke høre mer på hvordan du tror jeg er som person utifra dette. Anonymous poster hash: 7d519...239
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #13 Skrevet 15. april 2015 Er jo nettopp det jeg skriver og mener, jeg vet hvordan jeg skal takle en sånn situasjon nå etter denne hendelsen, derfor jeg sier det aldri vil skje igjen. Men er ikke noe vits i å diskutere dette. Vi er to helt vilt fremmede som ikke kjenner hverandre på noe som helst måte, eneste du vet er den største og mest skuffende hendelsen jeg har gjort overfor meg selv i hele mitt 26 år langt liv. Så jeg vil helst ikke høre mer på hvordan du tror jeg er som person utifra dette.Anonymous poster hash: 7d519...239 Du må bare innse at folk flest ikke havner på kjøret slik du gjorde, det er faktisk ikke vanlig å reagere slik. At du forsøker å normalisere det gjør det bare verre.Anonymous poster hash: feb68...143 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #14 Skrevet 15. april 2015 Har du søsken med barn? Du kan jo eventuelt gå litt sammen med de først for å se hvordan det faktisk er med barn og om du kunne taklet det kjøret. Håper du er ferdig med narkotika å sånt før du føder da! Høres jo ikke ut som et bra miljø å komme inn i når du prøver å bøi gravid.. Lykke til uansett 😊Anonymous poster hash: 88956...7b0
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #15 Skrevet 15. april 2015 Men alt er fint igjen nå?! Virkelig, påsken er ikke akkurat lenge siden og hvis du faller så hardt av en tung beskjed så tror jeg ikke tiden er inne for barn. Det å jobbe i bhg og ha venninner som har barn betyr ikke at du vet hva du går til. Jeg har selv jobbet i bhg, bodd sammen med lillesøster fra hun ble født og fungert som reservemamma, sittet masse barnevakt og har venninner med barn, men jeg er da ikke så naiv at jeg tror det blir noe i nærheten av å ha ansvar for mitt eget barn 24/7 i 20+ år.Anonymous poster hash: 95586...9c1 3
Biloba Skrevet 15. april 2015 #16 Skrevet 15. april 2015 Beklager, men det er flere her med samme inntrykk. Først og fremst pga måten du forklarer hendelsene på. Du "ble blandet inn" i et "feil" miljø og "de fikk deg til å" gjøre noe dumt. Som om du var en manet som flyter med strømmen og ikke kan noe for hvor du havner eller hva du gjør. Skal du bli mor må du tenke på barnet, gjøre de rette valgene for barnets del uansett om du er nedfor og har det tungt og ikke skylde på andre hvis du tråkker feil. Håper ingenting har skjedd, men det er virkelig ikke ok å kanskje utsette et foster for disse giftstoffene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå