Gå til innhold

Saus til svinekjøtt


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Brun margarin i en panne.

Ha i hvetemel og la det brune seg enda mer.

Spe med varmt vann, ha i en dl rødvin og en boks (liten) med rømme. Salt og pepper, og kok ut panna du har stekt kjøttet i med litt mer rødvin. Nam nam. En fløteskvett er heller ikke å forakte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appelsinsaus

3 dl sjy/kraft

revet skall og saft av ½ appelsin

2 ts maisenna

1 ss soyasaus

salt/pepper

Hell sjy/kraft i en kjele og tilsett appelsinskall og appelsinsaft. Kok opp. Rør maisenna ut i litt kaldt vann og hell i kasserollen under omrøring. Kok opp på nytt. Ha i soyasaus og smak til med salt og pepper. Passer godt til svinekjøtt.

Fløtesaus med løk og sopp (2-3 pers.)

10-12 småløk

8-10 champignoner

1 dl buljong/kraft

1 ts timian

1 dl kremfløte

1,5 ts maisenna

Gi løkene et oppkok i vann og skrell dem. Brun løk og sopp i smør. Ha på buljong, timian og fløte og kok noen minutter. Rør maisenna ut i litt vann og ha det i sausen, la det tykne.

Blåmuggostsaus til svin

250 g champignon i skiver

3 ss smør

2 dl créme fraîche

2 dl matfløte

100 g Norzola eller Royal Blue

2 ss konjakk (kan sløyfes)

1 ss soyasaus

½ ts salt

½ ts pepper

friske urter f.eks. estragon eller basilikum, hakket

Brun soppen i smør og tilsett crème fraîche, fløte, ost, konjakk og soyasaus. Kok opp mens du rører. La sausen trekke ved svak varme i 15-20 minutter til den er tykk og kremaktig. Rør av og til. Rør inn urter før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glad i copy-paste, du Arkana.... :ler:

Masse fine oppskrifter du finner!

Hehe, ja hadde det ikke være så enkelt hadde jeg nok ikke orket å legge ut så mange oppskrifter. Takker min kjære som har laget oppskriftsdatabase til meg, enkelt å finne fram og kopiere. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det JEG lurer på er om du samler oppskrifter for så å dele dem ut, eller om de er prøvd eventuelt egenkomponerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En salig blanding av egenkomponerte, oppskrifter fra internett/TV/aviser/blader/bøker og oppskrifter jeg har fått fra andre. Med foreløpig 3500 oppskrifter har jeg ikke hatt sjanse til å prøve så veldig mange, så jeg legger ut oppskrifter jeg aldri har prøvd også. Det kan jo friste andre likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den utstøtte

Ta kjøttet ut av pannen og pakk det i alufolie. Kok ut pannen med en skvett tørr hvitvin. Reduser og hell på fløte. Centra har BOWRIL. Fantastisk til sauser. Består av gjærekstrakt, melasse, beefekstrakt. Den er ikke salt som buljong. En tesje holder. Blir sausen for tynn, bruk Maisena. Hermetisk grønpepper eller rosapepper gjør susen.

BON APETIT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...