Gå til innhold

Anmeldt for nasking...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vet i alle fall at du handler impulsivt og uten tanke på konsekvenser. Du angrer vel også mest fordi du ble tatt, ikke fordi du stjal?

Forventer du at folk skal skryte deg opp i skyene når du skriver på et åpent forum at du stjeler?

Anonymous poster hash: 9b3df...c22

Det der var unødvendig!! TS har gitt utrykk for at hun angrer på at hun stjal og neppe hadde klart å bruke tingen etter at hun kom hjem, samtidig som det mest ubehagelige var selvfølgelig å bli tatt. Det ene utelukker ikke det andre. Hvem er du til å sitte på et forum og fortelle TS og andre hvordan hun tenker og føler? La det nå være opp til påtalemyndigheten å dømme...

Anonymous poster hash: 97e17...772

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS skal tross alt være glad hun ikke ble tatt for å stjele i et land med sharia som feks Saudi Arabia. Der er straffen for slikt tyveri avkapping av hånden. Dette er vel også noe IS praktiserer i områder de kontrollerer. Mens i Iran, som også bygger sin straffelov på islamsk rett igjen er litt snillere og nøyer seg med amputasjon av kun 4 fingre.

Så å skulle sitte å grine på bakrommet med en vennlig vekter i Norge og noen mnd "ulidelig" venting om et brev dumper i postkassen eller ei...blir litt komisk i forhold.

Anonymous poster hash: 79899...49a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selvsagt helt enig i at fyllekjøring bør straffes strengere enn nasking, og slik er det jo. Jeg svarte noen som ser ut til å tro man tar på fyllekjørere med silkehansker.

Jeg synes likevel man tar med silkehansker på fyllakjørere.Å bli fotgjenger i 1 år er ikke straff nok slik jeg ser det.De burde vært fratatt lappen i minst 5 år.En som nasker for noen hundrelapper kan i realiteten bli nektet visum til USA og fratatt muligheten til å søke enkelte typer jobber.Det er altså noe som kan forfølge deg gjennom hele livet,mens fyllakjøring kan man komme seg fri fra på 1 år uten videre konsekvenser.

Anonymous poster hash: 7d7aa...cfb

AnonymBruker
Skrevet

TS skal tross alt være glad hun ikke ble tatt for å stjele i et land med sharia som feks Saudi Arabia. Der er straffen for slikt tyveri avkapping av hånden. Dette er vel også noe IS praktiserer i områder de kontrollerer. Mens i Iran, som også bygger sin straffelov på islamsk rett igjen er litt snillere og nøyer seg med amputasjon av kun 4 fingre.

Så å skulle sitte å grine på bakrommet med en vennlig vekter i Norge og noen mnd "ulidelig" venting om et brev dumper i postkassen eller ei...blir litt komisk i forhold.

Anonymous poster hash: 79899...49a

Det er jo et sunnhetstegn at folk blir litt rystet av å bli tatt når de nasker.Hadde vært verre om det bare var et skuldertrekk.

At IS straffer tyver med amputasjon av hender,mens de selv tar seg friheten til å slakte ned uskyldige mennesker for fote sier vel sitt.

Anonymous poster hash: 7d7aa...cfb

• Liker 1
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ble selv tatt for nasking, er 18 år og varen hadde verdi på rundt 200kr... Jeg hadde sykt mye i henda på butikken, gikk på klassiske feilen å ikke ta kurv. Da jeg skulle plukke til meg epler, la jeg tingen i lomma og glemte å ta den opp i kassa, noe som jeg skjønner er vanskelig for butikksjefen og politiet å tro på... Men jeg gidder ikke bli tyv for å stjele noe som koster 200kr, men nå har jeg jo blitt det... Jeg skrev under på anmeldelsen og ble utestengt 6mnd... Hva kommer antakelig straffen til å bli? Er livredd for fengsel for en ting som egentlig ikke skulle skjedd og som tro det eller ei ikke var med vilje. Har aldri vært i "kontakt" med politiet på noen som helst måte hvis det har noe å si...

Anonymkode: 622f6...63f

Skrevet

Du får ta straffa di som fortjent 😊

Dumt å skylde på dårlig råd som grunn for nasking.

På uttømmende politiattest vil det stå til evig tid og det utelukker en del jobber for deg 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo hele vitsen at du nå skal bli straffet. Mest sannsynlig med bøter. 

Grunnen til at man blir straffet når du gjør noe ulovlog. Er at det skal svi såppass at du ikke gjør noe slikt igjen. 

Så det er bare å betale din straff. Bra du ikke prøver å lure deg unna. Du var klar over hvilken rissiko du tok. At noen stjeler fra andre er et stort problem. Selv om det ofte er strenge straffer for tyveri. Er det synd at det ikke er avskrekkende nok. Folk gjør det selv om de er klar over hvilken straff de kan få.

Anonymkode: 23f11...3c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den Saturday, April 11, 2015 at 14.14, AnonymBruker skrev:

I går var jeg i en vanlig kjedebutikk, og jeg kjøpte et par ting, men trengte noe ekstra som jeg ikke hadde råd til, så jeg var dum og la det i vesken. Dette var til verdi av under 200 kr.

Vekteren tok meg med inn på bakrom hvor jeg ble informert at butikken anmeldte meg.

Jeg var ærlig om det, og signerte et papir. Vekteren sa også at det jeg kunne forvente meg var enten en bot på et par tusen kr, og kanskje prikk på rullebladet. Han sa også at om politiet hadde masse å gjøre ville saken kanskje bli henlagt og mulig jeg ikke hørte noen ting.

Det jeg lurer på er om det er stor sannsynlighet for at jeg vil høre noe. Og eventuellt hvor lang tid, jeg bor ikke alene, så er redd foreldrene mine vil få se det før meg om det kommer brev. Det er i Oslo om det har noe å si, og jeg er over 18 år.

Har lest noen tidligere saker på dette, og forstår det kanskje vil være fristende å komme med dritt for dette, så vil bare si et par ting så kanskje flere vil ha forståelse for hvorfor jeg gjorde det. Dette er første gangen jeg har gjort noe slikt, og jeg skammer meg og angrer veldig. Jeg er veldig lei meg, og har ikke klart å fortelle det til mine foreldre, eller noen andre.

Må si at jeg ikke aner hva jeg tenkte med da jeg gjorde det, det ble bare veldig spontant. Jeg har gjort veldig mange dumme ting, dette er dog det dummeste, de siste månedene da jeg har vært veldig, veldig langt nede grunnet flere ting, og har egentlig møtt veggen. Dette er den første (og siste) idiotiske tingen jeg har gjort som har gått utover andre enn meg selv, forresten.

Så om noen vil poste kommentarer for å få meg til å føle meg verre, så la meg få si først at jeg tror ikke det er mulig å føle seg verre enn dette, så det har ingen effekt...

Anonymous poster hash: 322ae...8ba

Du har tilstått, og brev kommer innen 12 uker med bot. Fint du angrer, men det får og bør komme en konsekvens av dette. 

Anonymkode: f6bb8...8a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble selv tatt for nasking da jeg var på din alder. Har en venninne som også gjorde det rundt samme tid. Vi har pratet litt om det i etterkant. De skremte oss noe fryktelig, og sa vi kom til å få bot og greier, og utestengt for livstid. Ingen av oss fikk noe bot, og vi dro tilbake på butikkene i etterkant uten at noen kjente oss igjen.

Ikke at vi ikke lærte av det, men så ille var det ikke. Det skjedde jo ingenting. Så lenge du ga varen tilbake og ikke oppførte deg helt rabiat så gidder ikke politiet bry seg om litt nasking. 

Anonymkode: abde3...8f9

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble selv tatt for nasking da jeg var på din alder. Har en venninne som også gjorde det rundt samme tid. Vi har pratet litt om det i etterkant. De skremte oss noe fryktelig, og sa vi kom til å få bot og greier, og utestengt for livstid. Ingen av oss fikk noe bot, og vi dro tilbake på butikkene i etterkant uten at noen kjente oss igjen.

Ikke at vi ikke lærte av det, men så ille var det ikke. Det skjedde jo ingenting. Så lenge du ga varen tilbake og ikke oppførte deg helt rabiat så gidder ikke politiet bry seg om litt nasking. 

Anonymkode: abde3...8f9

Skummelt at å stjele gir null konsekvens. Rett og slett flaut!

Anonymkode: ac26a...bb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 11.4.2015 at 15.17, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kommer aldri til å prøve på noe slikt igjen!

Men lurer fremdeles på ca hvor lang tid det vil ta før jeg får brev eller noe. Er så redd for at foreldre skal se det først, siden jeg ikke er hjemme så ofte, og om de ser jeg får noe fra politiet kommer de jo til å begynne å lure, kanskje til og med åpne den. Og de kommer til å bli så skuffet.

Også tenker jeg på fremtiden, om jeg får et rulleblad, og aldri kan dra til USA, eller få diverse jobber, og så videre. Var så apatisk i øyeblikket jeg gjorde det, nå bobler det over med alle disse bekymringene og skammen.

ts

Anonymous poster hash: 322ae...8ba

Det vil komme på rullebladet ditt. Når du f.eks skal ha nytt pass, så vil det komme opp treff på deg i ene registeret. Det vil komme opp på vandelssjekk av deg også.  Og det blir værende på rullebladet ditt. Forsvinner ikke, som noen her sier. Alt etter alder du gjør naskingen, så vil ikke noe du gjør nå, en gang, ha noe å si for en jobb om 10-15 år. Men gjør du det gjentatte ganger og blir tatt, så vil det få større betydning. Ta lærdom av dine feil.

Anonymkode: cdf6e...cd1

AnonymBruker
Skrevet

Hold dere unna tyveri hvis dere ønsker å ha en god jobbkarriere. Der og da kan det hende at du slipper "billig" unna, men alt som er registrert på det blir ikke borte. Veldig mange arbeidsgivere slår ned hardt på dette og har ingen tillit til deg hvis du har dette registrert på deg. Det sitter tusenvis av arbeidsledige folk som har mistet jobbene sine pga. tyveri i landet.

Anonymkode: ee416...4c8

AnonymBruker
Skrevet
Den 24. april 2016 at 5.33, AnonymBruker skrev:

Ble selv tatt for nasking, er 18 år og varen hadde verdi på rundt 200kr... Jeg hadde sykt mye i henda på butikken, gikk på klassiske feilen å ikke ta kurv. Da jeg skulle plukke til meg epler, la jeg tingen i lomma og glemte å ta den opp i kassa, noe som jeg skjønner er vanskelig for butikksjefen og politiet å tro på... Men jeg gidder ikke bli tyv for å stjele noe som koster 200kr, men nå har jeg jo blitt det... Jeg skrev under på anmeldelsen og ble utestengt 6mnd... Hva kommer antakelig straffen til å bli? Er livredd for fengsel for en ting som egentlig ikke skulle skjedd og som tro det eller ei ikke var med vilje. Har aldri vært i "kontakt" med politiet på noen som helst måte hvis det har noe å si...

Hei, jeg er ts. Veldig tilfeldig at jeg så at denne tråden var kommet frem igjen nå :) 

Du burde nok dessverre nektet å underskrive på noen ting. Du var jo faktisk uskyldig! Jeg fikk bot på 3000 og prikk på rullebladet. Men tidligere i tråden skrev jo flere at det ofte ble henlagt. Jeg håper du ikke hører noe mer fra de. Jeg kunne også velge å gå i fengsel i seks dager i stedet, men det gjorde jeg ikke! 

Den 24. april 2016 at 5.47, EvaLena skrev:

Du får ta straffa di som fortjent 😊

Dumt å skylde på dårlig råd som grunn for nasking.

På uttømmende politiattest vil det stå til evig tid og det utelukker en del jobber for deg 😊

Hva skjer med denne passive aggressiviteten? Bruke smilefjes, godter du deg virkelig over at andre har det dårlig? Ja, det var selvforskyldt, men det var virkelig en jævlig følelse å ha, og du godter deg?! 

Dårlig råd var ikke grunnen til å stjele. Jeg skrev jeg var veldig langt nede. Jeg var psykisk ødelagt på den tiden, jeg brydde meg faktisk ikke om livet, det var virkelig tungt. Jeg har hatt dårlig råd før og trengt noe med stjal ikke forde, jeg er ikke et dårlig menneske. Jeg var så så langt nede at jeg virkelig ikke klarte å tenke på konsekvensene for det jeg gjorde. 

Men ja, nå er det på uttømmende attest for resten av mitt liv. Jeg kommer aldri til å få den jobben jeg egentlig vil ha da jeg ikke visste at man kunne få prikk på rullebladet av nasking før dette. Jeg sliter fremdeles helt ekstremt på grunn av dette. Det jeg slet med i fjor har blitt bedre, men dette hindrer meg i å være lykkelig. Jeg tenker mye på den enda og får vondt i magen av å tenke på det. Vet ikke om dette er vanlig reaksjon for de fleste, men ja jeg har det helt forferdelig på grunn av dette. Betalte boten gladelig, ville gjøre opp. Men den jævla prikken hindrer meg i å fullføre drømmen min.

Sånn gratulerer, gjorde vel dagen din mye bedre nå, du som fryder deg over andres elendighet.

Anonymkode: bd2e8...cdb

• Liker 8
Skrevet
Den 24.4.2016 at 5.33, AnonymBruker skrev:

Hva slags anmeldelse er det den anmeldte selv må skrive under? Var det en tilståelse?

Kjenner meg forresten veldig igjen i beskrivelsen av situasjonen. Har nesten vært der selv noen ganger, da med poser med litt frukt eller grønnsaker hengende rundt håndleddet. De er så lette å glemme! :)

Skrevet
1 time siden, applestories skrev:

Hva slags anmeldelse er det den anmeldte selv må skrive under? Var det en tilståelse?

Kjenner meg forresten veldig igjen i beskrivelsen av situasjonen. Har nesten vært der selv noen ganger, da med poser med litt frukt eller grønnsaker hengende rundt håndleddet. De er så lette å glemme! :)

Jeg vet helt ærlig ikke helt.. Aldri vært borti noe sånt før og jeg hadde helt panikk da det skjedde. Det eneste jeg ville var å ikke hisse opp vekteren eller å få de til å bli surere enn de var.. De trodde ikke på meg, og jeg tenkte at det var en tapt sak.. Jeg tror det var en slags tilståelse, da vekteren sa at jeg skulle skrive under og "erkjenne" situasjonen! Har fortsatt ikke hørt noe mer fra de da, men det tar vel mer enn en uke tenker jeg. Ja, ikke sant! Hvem har vel ikke glemt å betale for noe i butikken før?? Jeg hadde selvfølgelig gått rett tilbake å betalt for meg med en gang jeg merket at jeg hadde fått den med meg, men det får jeg jo aldri bevist for noen.. 

• Liker 1
Skrevet

Prikker på rullebladet kommer til de som fortjener det mest. De blir fratatt muligheten til å reise hvor de vil jorda rundt. En del godt betalte jobber mister du for evig mulifhet til å søke på.

for all del. Det brødet du stjal var vel verdt det 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, EvaLena skrev:

Prikker på rullebladet kommer til de som fortjener det mest. De blir fratatt muligheten til å reise hvor de vil jorda rundt. En del godt betalte jobber mister du for evig mulifhet til å søke på.

Er naskere de som mest fortjener å få prikk på rullebladet? Må si du er fryktelig begrenset hvis du det du fikk ut dette var at det var verdt det? 

Anonymkode: bd2e8...cdb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, EvaLena skrev:

Nasking i ungdomstiden er veldig vanlig. Det er selvsagt ikke greit, men de fleste lærer av å bli tatt. Jeg har aldri hørt om at et enkelttilfelle med nasking har havnet med prikk på rullebladet. 

Nasking er nok det mest uskyldige man kan gjøre innenfor kriminaliteten. 

Anonymkode: 08ca2...711

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er butikkeier, og fy faen! Håper karma biter deg hardt i rompa! Har null til overs med tyver, at dere kan synke så lavt er bare vemmelig. Noe som også er grunnen til at man ikke kan se dere rett i trynet uten å bli kvalm, bra vi har vektere til den delen! Æsj

Anonymkode: fd0b2...2c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...