AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #1 Skrevet 9. april 2015 Jeg skal lage min første marsipankake til helgen. Marsipanlokk er kjøpt inn, det samme med ingredisenene til selve kaka. Er det noe jeg må huske på, slik at det ikke går skeis? Jeg lager en sukkerbunn, og tenker å dele den i tre. Lagene består av krem og vaniljekrem, samt noe syltetøy. Bør bunnen dynkes før den deles i tre, eller bør hver del dynkes for seg selv? Anonymous poster hash: 001ea...0fa
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #2 Skrevet 9. april 2015 Dynk etter at de er delt. Dynk med melk, juice eller eventyrbrus, Sprite eller fanta Så er det bare å smøre fyllet på og ha lit krem under marsipanlokket Lykke til! Anonymous poster hash: 400ed...fbf
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #3 Skrevet 9. april 2015 Tenker å dynke med litt melk. Du skriver litt krem under marsipanlokket, bør det være et tynt lag kanskje? Jeg ser for meg at det kan flyte litt, dersom det blir for mye når lokket skal på? Anonymous poster hash: 001ea...0fa
peppermyntete Skrevet 9. april 2015 #4 Skrevet 9. april 2015 Tenker å dynke med litt melk. Du skriver litt krem under marsipanlokket, bør det være et tynt lag kanskje? Jeg ser for meg at det kan flyte litt, dersom det blir for mye når lokket skal på? Anonymous poster hash: 001ea...0fa Bare et tynt lag med krem under marsipanen ja Mmh, høres akkurat ut som kaken bestemoren min lager!
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #5 Skrevet 9. april 2015 Før du legger på marsipanen: Anonymous poster hash: 400ed...fbf
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #6 Skrevet 9. april 2015 Takk for illustrerende bilde. Jeg hadde helt glemt å tenke på at kantene også skulle ha krem på seg Da tenker jeg at jeg kommer vel i havn med kaka. Takk for tips folkens Anonymous poster hash: 001ea...0fa
Kvist Skrevet 9. april 2015 #7 Skrevet 9. april 2015 Har du kjøpt sånt ferdigkjevlet lokk? De er vanskeligere å legge på enn normalt stor kake enn det blir hvis du kjevler selv fordi de er så små. For å få glatte sider er det lettest om lokket er ganske mye større enn kaka sånn at det strekker seg pent. Og til marsipanlokk er ofte billig marsipan lettere å bruke enn dyr (og god) med høyt mandelinnhold. Youtube har helt sikkert mange hvordan-legge-på-lokk filmer med tips
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #8 Skrevet 9. april 2015 Jeg ville nok dynket delene med likør eller rom eller portvin Anonymous poster hash: 61a0d...ed4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #9 Skrevet 10. april 2015 Har kjøpt ferdigkjevlet lokk. Er det enkelt å kjeve et selv? Anonymous poster hash: 001ea...0fa
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #10 Skrevet 10. april 2015 Takk for illustrerende bilde. Jeg hadde helt glemt å tenke på at kantene også skulle ha krem på seg Da tenker jeg at jeg kommer vel i havn med kaka. Takk for tips folkens Anonymous poster hash: 001ea...0fa Bare hyggelig Anonymous poster hash: 400ed...fbf
*Emma* Skrevet 10. april 2015 #11 Skrevet 10. april 2015 Jeg syns faktisk det var lettere å kjevle selv enn å rulle ut den ferdigkjevlede Pleier å kjøpe billigmarsipan til 10-20kr for en sånn "pølse" også kjevler jeg i vei. (Med litt melis på bordet.) Som Kvist sier over her er det enklere å kjevle ut billigmarsipanen enn den dyre og bedre Da jeg brukte "fin marsipan" sprakk lokket over alt - det gjør det aldri med den billige Lykke til med kaken. Husk å dekke hele med krem. Alle eventuelle "kakeflekker" som syns gjennom og ikke er dekket av krem vil vises som mørke flekker gjennom marsipanlokket.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #12 Skrevet 10. april 2015 Har kjøpt inn to marsipanpølser fra Rema (billig). Forsøker det, så har jeg det ferdige lokket i bakhånd. Anonymous poster hash: 001ea...0fa
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #13 Skrevet 10. april 2015 Har kjøpt inn to marsipanpølser fra Rema (billig). Forsøker det, så har jeg det ferdige lokket i bakhånd. Anonymous poster hash: 001ea...0fa Har god erfaring med det ferdigkjøpte, men det oppleves gjerne litt fetere/mer "svett" enn om man kjøper marsipan og kjevler ut selv. Utfordringen ved marsipankake er å finne riktig mengde dynking, om det overdrives går det ut over konsistensen og kakens varighet. Vil absolutt anbefale melk/brus fremfor alkohol til dette formålet. Lykke til, satser på at du får en strålende kake Anonymous poster hash: 489b7...9fc
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #15 Skrevet 10. april 2015 Takker igjen for gode tips. Skal dele resultatet med dere i morgen Anonymous poster hash: 001ea...0fa
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #16 Skrevet 11. april 2015 Kaka er ferdig, og det gikk veldig bra. Slet litt med marsipanen, valgte å lage lokket selv. Måtte kjevle et par ganger før jeg fikk det til. Men fikk lagt det fint på kaka, og den er glatt som en barnerumpe Legger ved oppskriften jeg: Sukkerbunnen: 4 store egg 150 g sukker 50 g potetmel 100 g Møllerens hvetemel 2 ts bakepulver Pisket først eggedosis av egg og sukker. Siktet inn det tørre og vendte det forsiktig inn. Fordelte røren i kakebunnen (24 cm). Jeg hadde bakepapir i bunnen og smurte kantene. Stekte den på 175 grader i ca. 30 minutter. Avkjølte bunnen på rist. Skar den opp i tre deler når den var kald. Dynket hvert lag med litt melk. Fordelte syltetøy, vaniljekrem og fløte mellom lagene. Og plasserte marsipanlokket på. Jeg valgte å pynte med moccabønner og krem. Nå gjenstår det bare å smake, men jeg regner med at den smaker godt. Anonymous poster hash: 001ea...0fa 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #17 Skrevet 11. april 2015 Det høres godt ut:)! Bare en liten side note; pappaen min, som er konditor, fortalte meg at dersom du dynker i melk så bør kaken spises samme dag/senest nest dag. Melken har en tendens til å surne sukkerbrødet litt. Anonymous poster hash: 9e409...81e 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #18 Skrevet 11. april 2015 Det går nok bra. Den skal spises i dag, og blir det rester så fryses den nok Anonymous poster hash: 001ea...0fa
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #19 Skrevet 11. april 2015 Det høres godt ut:)! Bare en liten side note; pappaen min, som er konditor, fortalte meg at dersom du dynker i melk så bør kaken spises samme dag/senest nest dag. Melken har en tendens til å surne sukkerbrødet litt.Anonymous poster hash: 9e409...81e Det høres logisk ut, men stemmer ikke alltid i praksis. Vi har spist marsipankake dynket i melk tredjedagen på rad nå Anonymous poster hash: c261d...53a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå