Gå til innhold

Bør ateister ha rett på påskeferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Påska finnes i både jødisk og kristen tradisjon. Mener du at Jesus måtte blitt korsfestet en annen tid på året for at det skulle blitt en kristen markering? Jødedom og kristendom henger ganske tett sammen, men når påsken skal være et minne om Jesu død og oppstandelse høres det mer ut som kristendom enn jødedom for meg. Jeg er mer enig i at jula er en blanding av to tradisjoner. 

Anonymkode: cfde7...4a8

nei mener ikke at Jesu skulle bli korsfestet på et annet tidspunkt, bare poengterer at jødene hadde denne feiringen før de kristne hadde det, og med andre grunnlag. det er også slik at påsken i bunn og grunn egentlig var en hedensk tradisjon, som de har hatt mye lengre en Jøde dommen og Kristendommen. De feiret mørke til lys, nytt liv og fruktbarhet. men det er jo en helt anen sak igjen. og det heter sikkert noe annet en påske. men like vell i bunn og grunn ikke noe med kristendommen og gjøre. om vi går så langt til bake i tid. jeg har ikke noe i mot denne høgtiden i det hele tatt selv om jeg er ateist. jeg er bare fornøyd jeg får fri fra skole, i grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Påske er feiringen av vårsolverv, kidnappet av alle religioner. 
Du kan kalle deg hva enn du vil - alle religiøse feiringer dreier seg om akkurat det samme: at vi mennesker er komplett avhengig av jorden vi lever av, og solen som skinner på den. Gud -Jahve - Allah - Buddha - vi tilber solen. Ikke komplisert ting.

Anonymkode: d9dd1...d1f

åå uff, jeg tror du tar ting litt feil når det kommer til min "tro". jeg er en ateist. og tror ikke på noen gud. Men jeg har heller ikke noe i mot at andre har en tro eller at vi feirer Påske. bare glad jeg får fri. og jeg er enig med deg, jeg skreiv det litt komplisert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Offentlige høytidsdager og ferie blir vedtatt av Stortinget. 
 

I Norge vedtar man ikke lover som diskriminerer på grunnlag av religion, man har lover som forbyr å diskriminere på grunnlag av religion.

Neste tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke mange arbeidsplasser som er åpne på helligdager uansett. Når steder stenger er det ikke lett å jobbe! Så ja ferie er ferie, uansett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan det hadde blitt mottatt om jeg hadde låst meg inn på rådhuset og logget på pc'n på de røde dagene. Antagelig ville folk tenkt at jeg var en smule snål. Ikke ville jeg hatt arbeidsoppgaver å gjøre heller, i og med at min jobb avhenger av at andre er på jobb (uansett livssyn). 

Hadde ikke gjort meg noe å jobbe som vanlig i påsken, altså, om det ikke var for at myndighetene har bestemt at det er helligdager. Jeg feirer ikke påske, og synes fem ukers ferie holder fint. 

Anonymkode: 1c6f1...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist, og skulle gjerne ha byttet de kristne fridagene (1. nyttårsdag (feiring av at Jesus ble kjønnslemlestet), røddagene i påsken, himmelspretten, 2. pinsedag og 1. og 2. juledag) i feriedager.  Dette utgjør 5 dager som alltid er arbeidsdager, samt 3 dager som har 5/7-sjanse for å være en arbeidsdag.

Så fjern gjerne de religiøse fridagene og erstatt dem med 6 ekstra feriedager.  Så kan jesusgjengen ta seg fri når de har behov for å tenke litt ekstra på ham.

Anonymkode: 69c30...4c4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.4.2020 den 15.35, AnonymBruker skrev:

Påske er feiringen av vårsolverv, kidnappet av alle religioner. 
Du kan kalle deg hva enn du vil - alle religiøse feiringer dreier seg om akkurat det samme: at vi mennesker er komplett avhengig av jorden vi lever av, og solen som skinner på den. Gud -Jahve - Allah - Buddha - vi tilber solen. Ikke komplisert ting.

Anonymkode: d9dd1...d1f

jeg er helt enig med deg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2020 den 13.18, AnonymBruker skrev:

Jeg er ateist, og skulle gjerne ha byttet de kristne fridagene (1. nyttårsdag (feiring av at Jesus ble kjønnslemlestet), røddagene i påsken, himmelspretten, 2. pinsedag og 1. og 2. juledag) i feriedager.  Dette utgjør 5 dager som alltid er arbeidsdager, samt 3 dager som har 5/7-sjanse for å være en arbeidsdag.

Så fjern gjerne de religiøse fridagene og erstatt dem med 6 ekstra feriedager.  Så kan jesusgjengen ta seg fri når de har behov for å tenke litt ekstra på ham.

Anonymkode: 69c30...4c4

haha er helt enig med deg der ass 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør strengt tatt kristne få fri på skjærtorsdag? Den faller tross alt på en torsdag, en dag oppkalt etter den norrøne guden Tor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridager er fridager. Alle har rett på like mange fridager, uansett hva man tror på. Hvis, hypotetisk sett, en arbeidsgiver hadde noe med hva noen trodde på eller ikke trodde på, og påsken var reservert bare for kristne, så måtte ateister fått like mange fridager en annen tid på året. Men slik er det altså ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/4/2020 at 3:35 PM, AnonymBruker said:

Påske er feiringen av vårsolverv, kidnappet av alle religioner. 
Du kan kalle deg hva enn du vil - alle religiøse feiringer dreier seg om akkurat det samme: at vi mennesker er komplett avhengig av jorden vi lever av, og solen som skinner på den. Gud -Jahve - Allah - Buddha - vi tilber solen. Ikke komplisert ting.

Anonymkode: d9dd1...d1f

Liten rettelse: Vårjevndøgn. Solverv er i juni og desember.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2020 den 17.52, AnonymBruker skrev:

Bør politisk uinteresserte ha rett på fri 1.mai? 

Anonymkode: d4f5b...c9e

1. mai burde avvikles. Det er feiring av kommunismen.

Anonymkode: f889d...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateister burde få fri på helligdagene til både kristne og muslimer.

Håper vi får fri på muslimske helligdager snart i Norge.

Anonymkode: 80467...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bør kristne ha rett på teknologi?

Anonymkode: f795c...8ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2015 den 21.12, AnonymBruker skrev:

 

Hvor mange i Norge tror du feirer jul og påske av religiøse grunner? Tror det er langt, langt færre enn du tror...

 


Anonymous poster hash: 4f414...add

 

Jeg og min familie gjør.  ❤️
 

 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2020 den 12.38, AnonymBruker skrev:

1. mai burde avvikles. Det er feiring av kommunismen.

Anonymkode: f889d...129

Hvor har du det fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Gorilla said:

Jeg og min familie gjør.  ❤️

Poenget var nok at svært få gjør det. At det finnes en del som feirer påske etter kristen tro er det ingen tvil om, men det er samtidig ikke tvil om at veldig, veldig mange feirer ikke helligdagene på grunn av religion. Julen er et primaeksempel på det, dagens julefeiring er veldig fjernet fra religion, for de aller fleste.

I tillegg har den merkelige tilfeldigheten der flere av de kristne høytidene viser seg å falle på tidspunkter som allerede var høytider/feiringer for tidligere både religioner og samfunn.

Anonymkode: f6e77...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste ønsker seg selvfølgelig mest mulig ferie, ferie, ferie, ferie, feire hele forbanna tiden. 

De gir jo blanke pokker i selve høytiden....       

Anonymkode: f9c4a...57d

Ok? De fleste jeg kjenner, meg selv inkludert, ønsker seg ferie av og til. Fem ferieuker er mer enn nok for meg. Sånn ellers liker vi å jobbe, eller ville tilværelsen blitt fryktelig kjedelig. Røde dager er greie nok de og, og jeg kan, som de fleste andre, ikke velge å jobbe på de dagene, siden arbeidsplassen min er stengt, men jeg hadde greid meg helt fint uten dem. Ja, siden jeg er ateist gir jeg pokker i selve høytiden, og det står jeg faktisk helt fritt til å gjøre. Det er ikke jeg som har bestemt at disse dagene skal være hellige og at arbeidsplasser flest skal være stengt på dem. :)

Anonymkode: 1c6f1...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...