Gå til innhold

Bør ateister ha rett på påskeferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er litt utenfor tråden, og jeg har heller ikke lest igjennom svarene du har fått..

Men, hvorfor skal jehovas vitner få helligdags tillegg når de ikke feirer, og det ikke er helligdager for dem?
De er så opptatt av å ikke være delaktige i å feire noe vi feirer, men at de skal få tillegg- det er HELT ok.

Dobbelmoral.



Anonymous poster hash: b242b...e54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsken har EGENTLIG ingenting med Gud, eller jesus å gjøre.

Easter var tegnet for fruktbarhet. Påskeharen og påskeegget er nettopp sexsymboler.

Jeg er Ateist, jobber gjerne under høytider som jul, påske ol. nettopp fordi jeg ikke feirer hverken Gud eller jesus. Men nå er det slik at i Norge er disse røde dager pga både kultur og religion. Sånne ting er det vanskelig å endre på.

Hvor mange i Norge tror du feirer jul og påske av religiøse grunner? Tror det er langt, langt færre enn du tror...

Anonymous poster hash: 4f414...add

Nettopp. Vi ateister bruker påsken til fruktbarhetsriter og tilfeldig sex, og da må vi selvsagt ha fri.

En annen sak er om kristenfundamentalister bør ha rett til å nyte godt av moderne medisin og teknologi, siden de bekjenner seg til et livssyn som fornekter grunnlaget for disse fremskrittene. Kreasjonister, f.eks, burde kanskje behandles med årelating og bønn når det feiler dem noe. Dobbeltmoral, much?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateister vil ikke tro på gud, men de vil ha påskeferie. Dobbeltmoral anyone?

Anonymous poster hash: 66ace...56e

Bør Kristne ha rett til flere feriedager enn andre bare på grunn av at de tror på eventyr?

Anonymous poster hash: b8210...82e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herrefred, er det mulig??

Ja, jeg er ateist, nei, jeg feirer ikke påske, pinse, kristi himmelfartsdag osv. Jeg feirer solsnu i desember, og ikke Jesu fødsel, som mange andre gjør. Har jeg fri? Ja. Får jeg betalt? Ja. Hvorfor? Fordi arbeidsplassen min er stengt, så jeg får ikke lov til å jobbe om jeg hadde villet aldri så mye. Og selvsagt skal jeg ha betalt for dager jeg kunne jobbet, men som arbeidsmiljøloven pålegger meg å ha fri, noe annet ville faen ta meg vært uhørt!



Anonymous poster hash: 73938...d1f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville mye heller hatt en ferie jeg kunne tatt ut når det passet meg, så sånn sett skulle jeg gjerne sluppet påskeferie. Men det ville jo vært en finurlig ny måte å prøve å motarbeide opplysning og fornuft på, da, om man skulle belønnet folk med flere feriedager dersom de fortsatte å være religiøse.



Anonymous poster hash: bba0d...1f3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateister vil ikke tro på gud, men de vil ha påskeferie. Dobbeltmoral anyone?

Anonymous poster hash: 66ace...56e

Siden du muligens ikke tror på Tor og Odin, kan du være så snill å finne opp nye navn på de dagene? Eller kommer du bare til å fortsette å bruke onsdag og torsdag, siden det er det du er vant til?

Anonymous poster hash: f8a39...ecb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville mye heller hatt en ferie jeg kunne tatt ut når det passet meg, så sånn sett skulle jeg gjerne sluppet påskeferie. Men det ville jo vært en finurlig ny måte å prøve å motarbeide opplysning og fornuft på, da, om man skulle belønnet folk med flere feriedager dersom de fortsatte å være religiøse.

Anonymous poster hash: bba0d...1f3

I Israel slipper ortodokse jøder verneplikt, så de kan ofre seg til torastudier. Dette gjør at de ikke akkurat står så høyt i kurs hos resten av befolkingen. Så jeg kan tenke meg fridager basert på religiøs overbevisning bare vil skape enda mer segrering i befolkningen enn det allerede er. Det er allerede en viss forskjellbehandling slik det er idag, på en del andre områder. Skal man ha et samfunn som ikke går i stykker, er vi nødt til å holde på noe som er felles.

Anonymous poster hash: f8a39...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 4.4.2015 den 21.11, AnonymBruker skrev:

Bør muslimer få lov til å jobbe i jule- og påskeferien til de kristne og få fri på Id og andre festdager for dem?

 

Anonymous poster hash: 74966...fd2

Nå er jo Påska ikke faktisk Kristelig. det er Jødisk. Jødene feier påsken fordi det er fra da de befridde seg fra Egypt. etter som de da var slaver i Egypt. Den jødiske troen hadde Jesus, (jada han var jøde) etter som Jesus døde blei den nye troen Kristendommen lagd, de tok til seg påsken fra den Jødiske troen og  men brukte Jesu istedenfor Moses. dette betyr da at Påsken er Jødisk og ikke egentlig Kristent. så jeg tenker det blir lit feil og kalle Påsken kristen når det teknisk sett ikke er deres fest uke men jødenes. 

Endret av oda/02
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2015 den 21.14, AnonymBruker skrev:

 

Lol, dummeste jeg har hørt. Påsken er en kristen høytid. Les deg opp litt.

 

Anonymous poster hash: 66ace...56e

Nå er jo Påska ikke faktisk Kristelig. det er Jødisk. Jødene feier påsken fordi det er fra da de befridde seg fra Egypt. etter som de da var slaver i Egypt. Den jødiske troen hadde Jesus, (jada han var jøde) etter som Jesus døde blei den nye troen Kristendommen lagd, de tok til seg påsken fra den Jødiske troen og  men brukte Jesu istedenfor Moses. dette betyr da at Påsken er Jødisk og ikke egentlig Kristent. så jeg tenker det blir lit feil og kalle Påsken kristen når det teknisk sett ikke er deres fest uke men jødenes. så det og si at de må lese seg opp er og blir litt feil. det er som og si at solverv er kristent, men det kommer jo fra den norøntgenologi. det samme gjelder jula, ikke egentlig kristen men norønt. så jeg ville heller anbefale deg og lese deg igjennom disse tingene før du da ankler andre som faktisk har peiling på disse tingene om og lese seg opp på noe de allerede kan.

 

Endret av oda/02
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, oda/02 skrev:

Nå er jo Påska ikke faktisk Kristelig. det er Jødisk. Jødene feier påsken fordi det er fra da de befridde seg fra Egypt. etter som de da var slaver i Egypt. Den jødiske troen hadde Jesus, (jada han var jøde) etter som Jesus døde blei den nye troen Kristendommen lagd, de tok til seg påsken fra den Jødiske troen og  men brukte Jesu istedenfor Moses. dette betyr da at Påsken er Jødisk og ikke egentlig Kristent. så jeg tenker det blir lit feil og kalle Påsken kristen når det teknisk sett ikke er deres fest uke men jødenes. så det og si at de må lese seg opp er og blir litt feil. det er som og si at solverv er kristent, men det kommer jo fra den norøntgenologi. det samme gjelder jula, ikke egentlig kristen men norønt. så jeg ville heller anbefale deg og lese deg igjennom disse tingene før du da ankler andre som faktisk har peiling på disse tingene om og lese seg opp på noe de allerede kan.

 

Påska finnes i både jødisk og kristen tradisjon. Mener du at Jesus måtte blitt korsfestet en annen tid på året for at det skulle blitt en kristen markering? Jødedom og kristendom henger ganske tett sammen, men når påsken skal være et minne om Jesu død og oppstandelse høres det mer ut som kristendom enn jødedom for meg. Jeg er mer enig i at jula er en blanding av to tradisjoner. 

Anonymkode: cfde7...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bør politisk uinteresserte ha rett på fri 1.mai? 

Anonymkode: d4f5b...c9e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, oda/02 skrev:

Nå er jo Påska ikke faktisk Kristelig. det er Jødisk. Jødene feier påsken fordi det er fra da de befridde seg fra Egypt. etter som de da var slaver i Egypt. Den jødiske troen hadde Jesus, (jada han var jøde) etter som Jesus døde blei den nye troen Kristendommen lagd, de tok til seg påsken fra den Jødiske troen og  men brukte Jesu istedenfor Moses. dette betyr da at Påsken er Jødisk og ikke egentlig Kristent. så jeg tenker det blir lit feil og kalle Påsken kristen når det teknisk sett ikke er deres fest uke men jødenes. så det og si at de må lese seg opp er og blir litt feil. det er som og si at solverv er kristent, men det kommer jo fra den norøntgenologi. det samme gjelder jula, ikke egentlig kristen men norønt. så jeg ville heller anbefale deg og lese deg igjennom disse tingene før du da ankler andre som faktisk har peiling på disse tingene om og lese seg opp på noe de allerede kan.

 

Først og fremst: "kristent" er ikke et ord. Det heter bare kristen. For det andre, påsken er en kristen høytid. Det du tenker på er Pesach. Den feires på omtrent samme tidspunkt som den kristne påsken, men har en helt annen betydning og praksis. Det er derfor mange kaller Peasch for "den jødiske påsken" fordi det foregår omtrent samtidig. Påsken feirer Jesus død og oppstandelse. Pesach feirer jødenes frigjøring fra slaveri i Egypt. På påskeaften er det vanlig for kristne å samles i kirken og sørge over Jesus sin død. I Peasach derimot, er hjemmet det viktigste stedet. Da har man ulike ritualer når man spiser noe som heter Matza.

Anonymkode: c7935...59c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kristne 8 timer hver dag i påsken på å gå i kirken, så de virkelig trenger fri til annet enn å slappe av? Har vi ferier i Norge KUN på grunn av religion? Svaret på begge er selvsagt nei, og argumentene i HI er selvsagt helt irrelevante. Vi lever i et velferdssamfunn, så vi hadde hatt andre ferier for å kompensere hvis vi ikke hadde hatt kristne høytider. Skolene har jo høst- og vinterferie, og dette har jo ingenting med religion å gjøre. Det hadde vært naturlig å overføre disse til arbeidslivet hvis vi ikke hadde de andre feriene. I de fleste yrker har man også x antall ferieuker per år, som man kan velge om man vil bruke når det er høytid eller til andre tidspunkt. Dette betyr at vi i Norge har krav på x antall ferieuker, helt uavhengig av religiøs tilhørighet. 

 Jeg vil også bare legge til at mange av oss ateister setter både jul og påske høyt, fordi tradisjoner er viktige for oss. Påskeegg, koselig påskepynt, turer med kvikklunsj og appelsin - slike ting setter jeg virkelig pris på. Jeg har mange gode minner fra dette og vil videreføre minnene til mine barn.

Anonymkode: 3393f...b99

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Bør politisk uinteresserte ha rett på fri 1.mai? 

Anonymkode: d4f5b...c9e

Haha, godt poeng!

Jeg må flire litt over denne tråden. Og joda, selv om noe har opphav i kristendommen, har det nå blitt noe helt annet i dagens samfunn. Det som grunner i en ting, har blitt til tradisjoner som gradvis sklir mer og mer vekk fra det originale budskapet eller grunnen. Vi kan jo alltids se på gode eksempler på dette, som "halloween" og ikke minst julen, som etter hvert har blitt noe totalt annet enn hva det var bare for et par hundre år siden. For ikke å snakke om at feiringen rundt juletider i sin tid også ble adoptert, for det var opprinnelig en annen feiring som har røtter tilbake fra før jesus sin tid.

Det er mange tradisjoner som har opphav i noe annet enn hva vi i praksis gjør det til nå. Og dermed er det en selvfølge at alle som ønsker det, skal få lov til å feire, evt. bare nyte, noen fridager på våren, som vi kaller for påskeferie.

Anonymkode: f6e77...b58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, oda/02 skrev:

Nå er jo Påska ikke faktisk Kristelig. det er Jødisk. Jødene feier påsken fordi det er fra da de befridde seg fra Egypt. etter som de da var slaver i Egypt. Den jødiske troen hadde Jesus, (jada han var jøde) etter som Jesus døde blei den nye troen Kristendommen lagd, de tok til seg påsken fra den Jødiske troen og  men brukte Jesu istedenfor Moses. dette betyr da at Påsken er Jødisk og ikke egentlig Kristent. så jeg tenker det blir lit feil og kalle Påsken kristen når det teknisk sett ikke er deres fest uke men jødenes. 

Jødene feiret påske før de ble befridd fra egypterne, og noe av grunnlaget i at de ble befridd låg også i at egyptere feiret påske (2 vidt forskjellige grunner selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Druid skrev:

Jødene feiret påske før de ble befridd fra egypterne, og noe av grunnlaget i at de ble befridd låg også i at egyptere feiret påske (2 vidt forskjellige grunner selvsagt)

Ja sant det. men vi må også huske på at Hedninger har feiret Påske i enda lengre tid en Jødene har. Hendingene feiret Påske med gjenoppstandelse av natur, solen, kjærlighet, fruktbarhet, fra mørke til lys. men er fult og helt enig med deg i det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2020 den 12.05, oda/02 skrev:

Nå er jo Påska ikke faktisk Kristelig. det er Jødisk. Jødene feier påsken fordi det er fra da de befridde seg fra Egypt. etter som de da var slaver i Egypt. Den jødiske troen hadde Jesus, (jada han var jøde) etter som Jesus døde blei den nye troen Kristendommen lagd, de tok til seg påsken fra den Jødiske troen og  men brukte Jesu istedenfor Moses. dette betyr da at Påsken er Jødisk og ikke egentlig Kristent. så jeg tenker det blir lit feil og kalle Påsken kristen når det teknisk sett ikke er deres fest uke men jødenes. 

Påske er feiringen av vårsolverv, kidnappet av alle religioner. 
Du kan kalle deg hva enn du vil - alle religiøse feiringer dreier seg om akkurat det samme: at vi mennesker er komplett avhengig av jorden vi lever av, og solen som skinner på den. Gud -Jahve - Allah - Buddha - vi tilber solen. Ikke komplisert ting.

Anonymkode: d9dd1...d1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...