Gå til innhold

Bør ateister ha rett på påskeferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ateister vil ikke tro på gud, men de vil ha påskeferie. Dobbeltmoral anyone?



Anonymous poster hash: 66ace...56e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør muslimer få lov til å jobbe i jule- og påskeferien til de kristne og få fri på Id og andre festdager for dem?

Anonymous poster hash: 74966...fd2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kristne er så jævlig dumme :kari:

Endret av Andreas_B
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsken har EGENTLIG ingenting med Gud, eller jesus å gjøre.

Easter var tegnet for fruktbarhet. Påskeharen og påskeegget er nettopp sexsymboler.

Jeg er Ateist, jobber gjerne under høytider som jul, påske ol. nettopp fordi jeg ikke feirer hverken Gud eller jesus. Men nå er det slik at i Norge er disse røde dager pga både kultur og religion. Sånne ting er det vanskelig å endre på.

Hvor mange i Norge tror du feirer jul og påske av religiøse grunner? Tror det er langt, langt færre enn du tror...



Anonymous poster hash: 4f414...add
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør muslimer få lov til å jobbe i jule- og påskeferien til de kristne og få fri på Id og andre festdager for dem?

Anonymous poster hash: 74966...fd2

I Norge må de selvsagt følge norske lover.

Anonymous poster hash: 66ace...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeharen og påskeegget er sexsymboler.

Lol, dummeste jeg har hørt. Påsken er en kristen høytid. Les deg opp litt.

Anonymous poster hash: 66ace...56e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tror ikke på gud, men vi tror på ferie.



Anonymous poster hash: 51577...835
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår aldri feil. Enten det er jul eller påske, så kommer kristenfolket og vil kreve fordeler som de nekter andre. Ikke skal vi få lov til å ha en fest midt på vinteren, og ikke skal vi få feire våren heller. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken av dødssyndene det faller inn under. Kanskje det er en dæsj av alle sju?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bør ha rett på noe påskeferie( Jeg mener folk bør ta feriedager eller fri uten lønn). Enkelte høytider i dag henger i igjen fra gamle dager å bør revurderes på nytt mener jeg.

Det er veldig få i dag som faktisk gjør det som er tenkt for mange av disse helligdagene.

Vi har fler forskjellige religioner i Norge i dag og fler og fler velger å melde seg ut av statskirken eller aldri melde seg inn.

Det virker for meg at faktisk fler og fler folk i Norge begynner å innse at moderne vitenskapelige bevis stiller spørsmålstegn ved veldig mye av det som står i de diverse "hellige" bøkene.

For meg er det som står i en sånn type bok like sannsynlig som å tro på julenissen eller enhjørninger.

Akkurat like mye bevis for dette som det som står i bøkene.

Som dere kanskje har innsett nå så er jeg ikke troende på noen form av "Gud".



Anonymous poster hash: 5bd57...b73
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bedt om påskeferie men jobben er stengt i påsken så jeg har liksom ikke noe valg. =P
Jeg "feirer" ved å se på zombiefilmer, der er det også fiktive personer som står opp fra de døde, passer bra.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår aldri feil. Enten det er jul eller påske, så kommer kristenfolket og vil kreve fordeler som de nekter andre. Ikke skal vi få lov til å ha en fest midt på vinteren, og ikke skal vi få feire våren heller. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken av dødssyndene det faller inn under. Kanskje det er en dæsj av alle sju?

Jeg må moderere meg litt. Etter grundigere overveielse har jeg funnet ut at bare fem av dødssyndene passer inn her, så det blir ingen lottogevinst denne gangen. De fem er til gjengjeld ikke så vanskelige å få øye på:

Hovmod

Kristne mennesker med en slik tankegang som den TS forfekter, mener de er mer verd enn andre. Derfor er det bare naturlig at de skal ha privilegier.

Grådighet

Gudstroen skulle egentlig gi sin egen belønning i form av et bedre liv og ikke minst frelse etter døden. Men mye vil ha mer, og det blir enda mer stas med ekstra fridager mens alle andre jobber.

Misunnelse

Hvorfor skal ikke-troende, som slipper å forsake verdslige goder, få ferie også? Det er urettferdig!

Vrede

Denne typen troende tillater seg å bli sinte fordi vi som ikke er troende stjeler dagene deres (omtrent slik de kristne i sin tid stjal de hedenske høytidene, men det er en annen historie).

Latskap

Denne er innlysende. De vil slappe av mens andre jobber for dem.

De to siste dødssyndene, begjær og fråtseri, overlater de sjenerøst nok til oss som ikke er kristne.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, dummeste jeg har hørt. Påsken er en kristen høytid. Les deg opp litt.

Anonymous poster hash: 66ace...56e

Man feiret påske/vårfest før kristendommen kom. Det norske ordet kommer av jødenes pesach og det engelske ordet fra den angelsaksiske fruktbarhetsgudinnen Eostre, som pleide å symboliseres med egg og harer.

Burde kristne ha lov til å male påskeegg? Det er jo en hedensk tradisjon.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er ferien for alle, det har vi kulturell og historisk tradisjon for her i landet. Men er enig med AB som sier at muslimer heller kan få fri på Id og andre høytider (dette gjøres vel i en viss grad allerede på arbeidsplasser der man selv kan bestemme ferie).

På den annen side kunne det kanskje vært lurt å vurdere disse andre-dagene, i og med at gamle kirkehøytider i stor grad er tømt for innhold? Jeg mener at Norge er ganske alene om å ha fri andre påskedag, andre juledag osv. og at dette ikke er vanlig i andre land.

Jeg må moderere meg litt. Etter grundigere overveielse har jeg funnet ut at bare fem av dødssyndene passer inn her, så det blir ingen lottogevinst denne gangen. De fem er til gjengjeld ikke så vanskelige å få øye på:

Hovmod

Kristne mennesker med en slik tankegang som den TS forfekter, mener de er mer verd enn andre. Derfor er det bare naturlig at de skal ha privilegier.

Grådighet

Gudstroen skulle egentlig gi sin egen belønning i form av et bedre liv og ikke minst frelse etter døden. Men mye vil ha mer, og det blir enda mer stas med ekstra fridager mens alle andre jobber.

Misunnelse

Hvorfor skal ikke-troende, som slipper å forsake verdslige goder, få ferie også? Det er urettferdig!

Vrede

Denne typen troende tillater seg å bli sinte fordi vi som ikke er troende stjeler dagene deres (omtrent slik de kristne i sin tid stjal de hedenske høytidene, men det er en annen historie).

Latskap

Denne er innlysende. De vil slappe av mens andre jobber for dem.

De to siste dødssyndene, begjær og fråtseri, overlater de sjenerøst nok til oss som ikke er kristne.

Jøss, det var innmari hyggelig sagt :blomst: Og dette var ment som en generell hilsen til "kristenfolket", alle som en?

Håper du også har en fin påskeferie :)



Anonymous poster hash: aed23...f72
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er ferien for alle, det har vi kulturell og historisk tradisjon for her i landet. Men er enig med AB som sier at muslimer heller kan få fri på Id og andre høytider (dette gjøres vel i en viss grad allerede på arbeidsplasser der man selv kan bestemme ferie).

På den annen side kunne det kanskje vært lurt å vurdere disse andre-dagene, i og med at gamle kirkehøytider i stor grad er tømt for innhold? Jeg mener at Norge er ganske alene om å ha fri andre påskedag, andre juledag osv. og at dette ikke er vanlig i andre land.

Jøss, det var innmari hyggelig sagt :blomst: Og dette var ment som en generell hilsen til "kristenfolket", alle som en?

Håper du også har en fin påskeferie :)

Anonymous poster hash: aed23...f72

Det var ikke en generell hilsen til "kristenfolket", men til (jeg siterer meg selv) "kristne mennesker med en slik tankegang som den TS forfekter". Jeg kjenner mange kristne, men heldigvis ingen som tenker slik.

God påske til deg også! Her i Hellas har vi hele påskeuka til gode ennå.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har TS sagt at han/hun er kristen? Kan jo like gjerne være ateist eller agnostiker som vil dra i gang en debatt... og det med et tema som er godt egnet til å piske opp stemningen og lage sur stemning. Eller en kristen som er ute etter det samme, hvem vet.

Ikke er det egentlig noe å diskutere heller, for svaret gir seg jo selv: enten har vi nasjonale fridager, eller så har vi ikke. Har vi det, så gjelder det alle: kristen, ateist, buddhist, medlem av Church of the flying Spaghetti monster eller hva det måtte være. Man kan ikke differensiere retten på fri i henhold til livssyn, det er jo en skrullete tanke.

Så jeg synes alle bør nyte fridagene med god samvittighet (men jeg er fremdeles litt i tvil om vi skal beholde de røde andre-dagene. På den annen side har for eksempel svenskene mye lenger juleferie, og andre land har mye lenger sommerferie, så det går kanskje opp i opp?)



Anonymous poster hash: aed23...f72
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kunne godt tenke meg å ta ut disse feriedagene en annen gang, men jobben stenger så jeg har ikke så mye valg.

En annen ting er at nårde fleste andre tar ferie så får man gjort lite. Jeg jobbet dagene før påskeferien og fikk ikke gjort mye da jeg ofte er avhengig av andre instanser for å kunne utføre en god nok jobb.



Anonymous poster hash: 02b28...bbd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og kristne bør kun få påskeferie dersom de tilbringer 8 timer hver dag i bønn i kirken. Dette kan kontrolleres ved å ha innstemplingssystem i kirkene.

Anonymous poster hash: b054f...2d6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns man kan kutte ut kristenheten ved dagene og bare la dem være igjen som røde dager. Noen fridager i året er bra for folk. Påska har også sterk tradisjon mot å reise på hytta og ski, så det gagner folkehelsen å la de røde dagene bestå.



Anonymous poster hash: 4cec1...9bd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal troende ha fri? Hvor mange av de som er medlem av DNK er det som f.eks. møter opp i kirka i påsken? 10-20 %? Resten finner en vel i fjellheimen.



Anonymous poster hash: c9690...b6a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...