Gå til innhold

Minoriteter og begravelse


Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Det er jo utrolig flott om det gjøres Tom.

Det jeg synes vil være det verste av alt er om gravlunder skal oppstykkes i mange sekvenser. Et hjørne for hver trosretning. Det bør være plass og rom for at alle kan ligge i samme jord etter døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HELDIGVIS betyr jo oppmykningen av gravferdsloven at det endelig har blitt litt lettere for oss som synes det blir for sært at våre levninger skal ligge i jord viet til en eller annen religion vi ikke sympatiserer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
HELDIGVIS betyr jo oppmykningen av gravferdsloven at det endelig har blitt litt lettere for oss som synes det blir for sært at våre levninger skal ligge i jord viet til en eller annen religion vi ikke sympatiserer med.

Hvis din ektefelle hadde vært av helt annen religiøs oppfatning enn deg. Ville det da være viktigere å ligge i uvigslet jord enn på samme gravlund som ektefelle?

Jeg hadde ikke hatt store problemer med å ligge gravlagt i muslimsk jord. Det er jord, ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på om jeg ville valgt en ektefelle med sterk overbevisning av et livssyn jeg ikke sympatiserer med.

Der er jeg helt enig med deg. Men, om jeg hadde gjort det så hadde det uansett ikke vært så viktig for meg å ligge inntil han når jeg var død allikevel... Men, meg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg vil ikke bli gravlagt i vigslet jord i det hele tatt. Jeg har ikke sans for religion, og mener at vigsling er noe merkelig tull som menneskene har funnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg vil ikke bli gravlagt i vigslet jord i det hele tatt. Jeg har ikke sans for religion' date= og mener at vigsling er noe merkelig tull som menneskene har funnet på.

Ikke for å dra dette veldig ut nå, men jeg lurer sånn på.

Hva er det med denne vigslingen som er så farlig? Hvis alle livssyn og religioner hadde lest sine ord over jorda, hadde du ikke ville lagt i jorda uansett? Skal de som ønsker vigslet jord ha lov til å få ønsket oppfylt selv om det bare er noe merkelig tull? På en stor kommunal gravlund slik man finner i de store byene, skal det da være ulike områder for hver enkelt retning? Hva da med familiegravsteder? Er vigsling eller ikke så viktig at tanken om familiegravsteder bør avskaffes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg vil ikke bli gravlagt i vigslet jord i det hele tatt. Jeg har ikke sans for religion' date= og mener at vigsling er noe merkelig tull som menneskene har funnet på.

Og hvem har funnet på begravelsen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

1. Jeg liker ikke mennesker, og jeg liker ikke religion. (hehe, hørtes litt bitter ut :ler: )

2. Nei, det ville jeg ikke.

3. Jeg har ikke noe problem med mennesker som ønsker å ligge i vigslet jord. Det er da helt greit for meg. De gjør som de vil - jeg gjør som jeg vil.

4. Jeg skulle faktisk helst sett at alle lå hulter til bulter, jeg.

5. Ingenting. som sagt; Folk gjør hva de vil.

6. Familiegravsteder bør ikke avskaffes. Igjen; Folk gjør hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Det vet jeg ikke. Forøvrig kan ikke vigsling og begravelser sammenlignes, hvis det var det du mente. Begravelse er en nødvendighet; Vigsling er ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Det kan diskuteres. Begravelse er ikke en nødvendighet. Kremasjon er et alternativ som har blitt brukt i mange tusen år. Vigsling er ikke nødvendig for deg, men for noen mennesker er det sikkert like nødvendig og viktig som det å ikke ligge på vigslet grunn er for deg.

Jeg regner kremasjon som begravelse. Begravelse = kvitte seg med liket på en måte som gjør at det ikke blir liggende og... Ja, du skjønner bildet.

Jeg respekterer mennesker som ønsker å begraves i vigslet grunn. Har ingen problemer med folk som anser det som en nødvendighet. Men jeg gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet, finnes det en egen muslimsk gravplass i (like utenfor) Oslo. Mange minoriteter velger også å la de døde gravlegges i opprinnelseslandet.

Jeg er ikke religiøs, og bryr meg fint lite om hvor jeg skal gravlegges. Jeg forstår likevel at dette kan være problematisk for andre, og kanskje spesielt de som bekjenner seg til én tro, og må begraves et sted som tilhører en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Debatt om vigsling av jord eller ikke, og fellesvigsling eller avdelte områder av gravplass er en debatt som i første omgang handler om nye gravsteder på store steder. Det vil være interessant når ny gravplass skal åpnes i bruk om kanskje fellesvigsling, eller adskilte deler vil bli alternativ.

På de aller fleste småsteder i landet er dette en ganske utenkelig situasjon i flere år framover.

Å regulere et jordområde til gravplass er ikke en enkel og billig sak. Jeg har vært med i politisk behandling om utviding av gravplass og vet akkurat det. Det er mange ting som skal klaffe. Jordsmonn, drenering og mer. I tillegg beslaglegger man jord som ikke kan bli brukt til andre formål på veldig lang tid. I små kommuner ligger gravstedene tradisjonelt innenfor kirkemuren. Gravene blir brukt omigjen etter et visst antall år, og slik holder det på. Når en liten kommune har en kirkegård innenfor kirkemuren som er godkjent til gravlegging, skal kommunen likevel da ha plikt til å lage en ny gravplass på et annet sted? Selv om det er plass på kirkegården?

Dette er kostbart og må betales et sted. Er dette en sak hver kommune i dette landet skal prioritere slik at de som ønsker det kan komme i uvigslet jord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg kan forstå at det for en muslim er vanskelig å skulle legge levningene av et familiemedlem i jord som ikke er vigslet eller forberedt slik deres tro krever. Men jeg som kristen ville ikke brydd meg om en jøde eller muslim hadde sagt noe på kirkegården jeg skulle ligge - så lenge en kristen prest også hadde gjort det. Hva de andre hadde sagt er jo likevel ikke noe jeg tror på. Altså blir det bare tomme ord. Og jeg forstår ikke at det ikke det blir det samme for ateister. Om noen står og ber til Gud der vil det jo ikke ha noen betydning så lenge du ikke tror det finnes noen Gud. Det er tomme ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Selvfølgelig burde vi hatt gravplass for andre enn "kristne", eller gravplass som ikke er ekslusiv for kirken. Kanskje en nøytral? (Ikke et hjørne i kirkegården) ved siden av søppeldunkene?? :-(

Dette er faktisk et ganske aktuellt tema. Det er en ting som har ligget uforandret i alle tider. Tidligere hadde man intet valg, og dessuten var de fleste kristne.

I dag har flere og flere forlatt denne troen, og mange er sterkt overbevist om andre retninger/alternativ.

Vi har også mange innvandrere med sine tradisjoner, og er ikke lenger et lukket kristent Norge.

Ingen ting av dette har det blitt tatt hensyn til.

Jeg grøsser med tanke på at en prest skal holde gudstjeneste over mitt lik, og si ting jeg alltid har vært sterkt uenig i. Det er jo helt sprøtt.

Men hvor kan jeg gå dersom jeg ønsker en annen vielse? Er det human etisk forbund som i dag er eneste alternativ til kirken dersom man vil ha en seremoni.

Green sky: Skal vi starte opp eget firma? :wink:

Det hadde vært nok av etterspørsel vil jeg tro.....

Seremoni for muslim, (med muslimsk prest, imam)

Seremoni for alternativ tenkere (med naturen som innslag, dikt og tekster)

osv......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Rakel

Human etisk forbund har begravelsesseremonier.

De bruker enten gravkapeller eller andre lokaler som kommunen stiller til rådighet. Gravleggingen skjer på kirkegården. Om den ligger utenfor en kirke eller på eget sted er dette en felles plass for alle og denne disponeres også av HEF.

Det kan være lurt av deg å skrive ned ønsket ditt i et brev som dine pårørende har. Det er nemlig pårørende som bestemmer hvem som skal ha begravelsen. Om du eller pårørende er medlem av kirken kan det kreves at kirken stiller opp, er ingen av dere medlem er kirkelig begravelse neppe aktuelt.

Det er også fullt ut lovlig å ha egen seremoni uten verken kirke eller HEF. Alternativer til kirkegårder som ligger inntil kirka er det i de store byene. På små steder er det en investering på flere millioner å lage ny gravplass. Hvis det er nok plass på området rundt kirka vil nok mange kommuner regne det som ganske unødvendig å investere i ny gravlund. Ved adskilte gravsteder er det også vanskelig å beholde tradisjonen med at familier har egne områder med graver som er festet akkurat for sin familie. Hvis du ikke vil ligge utenfor en kirke bør du feste egen grav på et gravsted du synes passer for deg. Det finnes i storbyer, dog er jorden vigslet, men det er ellers ganske nøytral grunn.

Skjermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takker for svar, skjermen. :)

Jeg bryr meg ikke om hvor jeg ligger, derimot.

Kan godt gravlegges midt i kirkegården, men ønsker ikke noen gudstjeneste eller bibelske sitater over liket mitt. (mine siste ord, liksom. Siste hilsen......) :-?

Ellers bryr jeg meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen (eller tilhørende noen annen tro), og det viktigste for meg er å bli begravet et sted som er nær mine kjære. Jeg vil altså bli begravet samme sted som en evt ektefelle, om jeg ikke får noen mann, så vil jeg ligge på samme gravplass som familien min.

Om jorden tilhører den ene eller den andre religionen er meg uvesentlig, for meg er det viktigst å ligge der min familie ligger og der de som er igjen lett kan komme til.

Om noen velger å se meg som hyklersk fordi jeg som ikke-troende gjerne ligger i viglset jord (kristen, muslimsk, jødisk eller hva som helst), så får de se på meg som hyklersk. Tror jeg bryr meg fint lite om det også, både nå og når jeg er begravet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, skjermen. :)

Jeg bryr meg ikke om hvor jeg ligger, derimot.

Kan godt gravlegges midt i kirkegården, men ønsker ikke noen gudstjeneste eller bibelske sitater over liket mitt. (mine siste ord, liksom. Siste hilsen......) :-?

Ellers bryr jeg meg ikke.

Dette var fra meg, ja... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...