AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #1 Skrevet 24. mars 2015 Vet ikke helt hvor jeg skulle plassere denne her jeg, tenkte litt på helse, men det blir jo feil det og, samme med reise...jaja. Nå har det seg hvert fall slik at jeg sliter veldig med flyskrekk. Jeg klarer jo å fly, men jeg har bare veldig veldig lite lyst. Mens vi er i luften går det greit nok, men take off og landingen + eventuell turbulens er helt forferdelig, lang ventetiden før take off. Må virkelig konsentrere meg for å puste normalt, ellers begynner jeg å hyperventilere. Og har egentlig bare lyst til å gråte, men det passer seg jo ikke helt, så prøver å unngå det. Har faktisk begynt å gråte en gang, fordi samboeren min sovnet før vi lettet, tok så lang tid grunnet forsinkelser, så vi ble sittende å vente i 30 min i flyet, det var helt forferdelig. Vekket han jo så klart, men han bare sovnet igjen med en gang hele tiden... Har lært meg litt triks som funker for meg, teller antall seter fremover og bakover til nærmeste nødutgang, så det er lett å finne. Har på meg klær av bomull etc. Ikke noe syntetisk, for det smelter inn i huden ved brann. Tøysko som jeg aldri tar av meg. En liten tøybit/klut i vesken og ekstra vann tilfelle røyk etc.( Bløte kluten og puste gjennom den). Tar av og på beltet flere ganger etterhverandre for å få en automatikk i det(mange som blir funnet døde i setet siden de får panikk og klarer ikke få av beltet). Også sjekker jeg alltid at det er redningsvest under setet. Hvordan man skal sitte med beina ved kræsj, hvordan beltet skal sitte rikitg på osv. Med alt dette så går det "greit" nok å fly, men nå skal vi snart bestille reise, men jeg klarer virkelig ikke! Har lyst til å kaste opp og blir helt svimmel bare av tanken på det! Spesielt nå med ulykken i Frankrike også, og syntes det har vært så mye flyuhell det siste året pleier å være litt i perioder, ingen flyuhell, så plutselig en del, så ingen igjen, ja osv. Tanten min har jobbet som flyvertinne i 30 år, og det har jo aldri skjedd noe med henne, så jeg skjønner jo at sjansen flr at det skal skje noe er minimal, men likevel så klarer jeg bare virkelig ikke. Jeg kan jo på ingen måte styre om det skal skje noe eller ikke, det tror jeg gjør det innimellom, for selv om jeg gjør de tingene over, har jeg ingen reell kontroll! Har noen noen betryggende ord, fakta eller tips til meg ? (Ikke alkohol eller beroligende etc. det vil bare stresse meg enda mer, vil være helt klar i hodet om noe faktisk skulle skje!) Og den tryggere å kjøre bil enn fly hjelper heller ikke på noen måte. (Uansett så er det jo ekstremt mange flere som kjører vil hver eneste dag, og hver enkelt person kjører jo også bil ekstremt mange flere ganger i året enn det man flyr, så så klart er det større sjanse at det skjer noe da... Men om man skulle flydd like mye som alle biler som kjører hver eneste dag, så tror jeg kkke det ville vært tryggere med fly (om man later som det hadde vært mulig)Anonymous poster hash: d2ce1...e78 Anonymous poster hash: 3147f...398
Sylvari Skrevet 24. mars 2015 #2 Skrevet 24. mars 2015 Du har ikke vurdert kurs for mennesker med fobi for å fly?
julie90 Skrevet 24. mars 2015 #3 Skrevet 24. mars 2015 Jeg kjenner flere som har vært framme i cockpiten og sett, snakket med pilotene osv. De sier det har hjulpet Også selvsagt som Sylvari over her sier, kurs.
Mab75 Skrevet 24. mars 2015 #4 Skrevet 24. mars 2015 Jeg har også flyskrekk. Velger allikevel å fly med de redslene og plagene det medfører. Jeg slapper ALDRI av på flyturen og er helt utslitt når vi lander. Jeg fikk panikkangst tidligere. Gråt og ristet i tidligere ekssamboer om at han måtte gjøre noe, at jeg ville av og så videre. Jeg var sterkt i mot beroligende og alkohol. Jeg mente at jeg måtte være helt klar i hodet tilfelle det ville skje noe i flyet. At jeg ikke måtte være påvirket av noe og ha skjerpede sanser. Til slutt hørte jeg på legen min og fikk resept på beroligende. Jeg kan ikke si at skrekken er forsvunnet for det er ingen mirakelmedisin, men medisinen tar "toppen" av angsten. Jeg har ikke fått panikk etter at jeg begynte med medisinen, men gråter fortsatt da Jeg blir ikke sløv. Jeg angrer ikke på dette da det har hjulpet litt. I tillegg sitter jeg og løser sudokuoppgaver på hele flyturen (etter take off og før landing, for da fungerer ikke hjernen min). Oppgavene hjelper hjernen min å holde fokus på noe annet. Har også musikk på ørene for å ikke høre endringer i lyder for det er nok til å få frem tårene Kan nevne at jeg har hatt flyskrekk i mange år. Nærmer meg 40 år med stormskritt og begynte med medisiner i slutten av 2013.
Sugar&Spice Skrevet 24. mars 2015 #5 Skrevet 24. mars 2015 (endret) Jeg er også kjemperedd for å fly. Det som hjelper aller mest for meg er å tenke at det bare("bare") er REDSEL og FRYKT. Bare fordi du er redd betyr ikke at det er farlig. Det virker farlig, men er ikke det. Ikke glem den forskjellen! Mine tips er å se på besetningen og andre passasjerer. Når jeg hører en ekkel lyd ser jeg på besetningen. De fortsetter å servere te eller kaffe? Da er det ikke noe farlig. Andre passasjerer rundt meg sover? Da er dette ikke farlig. Jeg griner fra gate til gate, så jeg er veldig redd. Men jeg minner meg selv på hver eneste gang at jeg bare er redd!! Det å være redd er ikke det samme som at det er farlig. Det hjelper på meg. Endret 24. mars 2015 av LaurenC
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #6 Skrevet 24. mars 2015 Tusen takk for svar alle sammen! Jeg klarer virkelig ikke å ta beroligende, har fått det på resept av legen min, men jeg føler jeg får den samme flyangsten når jeg tenker på å ta de når jeg flyr..om det ga mening! Om det faktisk skjer noe vil jeg være skjerpet, det er faktisk mange som overlever selve flykræsjet, men så dør inni flyet siden de ikke klarer å komme seg ut. Masse røyk, panikk blant passasjerene, man ser ikke noe, folk sitter fast i setene osv. Så der må jeg ha kontroll. Har prøvd å vurdere flyskrekkkurs, men, det her høres sikkert veldig dumt ut, men jeg vil på en måte ikke bli kvitt redselen, fordi jeg føler det er en reell fare og jeg burde være forberedt. Slik som alle forhåndseglene jeg tar osv. Så føler på en måte at om jeg lærer meg å ikke være redd lenger, så slapper jeg sv i flyet og bryr meg ikke om alle de tingene lenger, så skjer det noe en gsng da, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Følger med på besetningen, men jeg vet det foregår en del mer enn det vi får se. Flyvertinnene later som ingenting ledig ofte når det skjer småting som kan bli farlig, for å late som om alt er ok, for det er jo ok enda, men det kan skje ting! Før var jeg faktisk ikke redd for å fly i det hele tatt, syntes det bare var gøy, fikk veldig mye adrenalin nå flyet lettet osv. Men det gikk greit. Det var vel etter en hendelse for rundt 5 år siden, da det var en nattrut, vi lettet og steg, før flyet ble dratt langt nedover, først reagerte jeg å syntes det var litt ubehagelig, var jo helt bekmørkt, men så bare lysene på bakken komme nærmere og nærmere, begynte å se meg rundt og alle satt å skifte rundt i setene og så veldig nervøse ut. Falt videre og videre, føltes ut som en evighet, men var nok ikke mer enn noen sekunder, men tiden gikk skikkelig sakte. Folk begynte å bli oppspilt, snakket med hverandre/fremmede og noen begynte med "pistre" lyder. Var faktisk helt sikker på at vi skulle styrlande i bakken! Husker ikke helt nå, men vi var vist blitt fanger i turbulens fra flyet som hadde lettet/flydd før oss, og pilotene hadde mistet kontrollen over flyet en periode. Ble faktisk ikke så redd med en gang etter dette, men for hver gang jeg har flydd etter det har det gått dårligere og dårligere!! Å sitte i cockpiten med piloten etc. Tror jeg kunne ha hjulpet noe, hadde kanskje følt jeg hadde hatt mer kontroll, men så er så ekstremt sjenert også da, så tør liksom ikke å spørre om noe slikt :/ Herregud altså, jeg er jo bare skikkelig negativ til alt som blir sagt her... Beklager for det Anonymous poster hash: 471d3...b8e
Sugar&Spice Skrevet 24. mars 2015 #7 Skrevet 24. mars 2015 Hvis du ikke vil bli kvitt skrekken skjønner jeg ikke helt hvorfor du oppretter denne tråden. 7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #8 Skrevet 24. mars 2015 Om man har flyskrekk bør man ikke lese overskriftene i VG akkurat nå... Anonymous poster hash: 60dfb...ca1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #9 Skrevet 24. mars 2015 Hvis du ikke vil bli kvitt skrekken skjønner jeg ikke helt hvorfor du oppretter denne tråden. Jeg vil det, på en måte, men på en annen måte ikke! Altså jeg vil ikke være så redd og jeg vil ikke få de reaksjonene jeg får, for nå klarer jeg jo egentlig ikke å fly. Jeg vil ikke være så bekymret, men jeg vil likevel holde hodet kaldt nok til å være forberedt. men jeg tror det er angsten, kan jeg kalle det det?, som gjør st jeg ikke vil lære at det ikke er farlig, for keg føler jeg lurer meg selv om jeg lærer det ikke er farlig. Der blir på en måte som å lære en mus at katten ikke er farlig, så oppsøker den katten og blir spist, slik føles det hvert fall. :/Anonymous poster hash: 471d3...b8e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #10 Skrevet 24. mars 2015 Om man har flyskrekk bør man ikke lese overskriftene i VG akkurat nå... Anonymous poster hash: 60dfb...ca1 Nei, du, det har jeg merket... Anonymous poster hash: 471d3...b8e
Luckiness Skrevet 24. mars 2015 #11 Skrevet 24. mars 2015 Det er en enormt større sjanse for å oppleve en bilulykke enn en flyulykke. Jeg regner med du kjører bil og ikke har noe problem med det. Tenk om du skulle forberedt deg slik som når du skal fly, når du skal kjøre/sitte på i en bil? Jeg forstår at dette ikke er lett for deg. Og når man har angst, så er det fort gjort å kun se for seg det verste. Om man først er med i en flyulykke, så vil det nok ikke være helt sikkert at man klarer å være skjerpet selv ved å hatt øvelser i hodet. Man kan komme i sjokk. Og jeg skjønner ikke helt den tørkle-greien med vann. Dersom det oppstår røyk, så skal man ta på seg oksygenmaskene i flyet. Men selvfølgelig man kan ikke ha de på seg dersom man skal ut av flyet. Jeg høres kanskje negativ ut nå. Men tenk all den energi du bruker for å planlegge og tenke på den aller verste katastrofen og så er det så ekstrem minimal sjanse for at dette akkurat kommer til å skje deg? Jeg vil råde deg til å forsøke å ta beroligene. Jeg tror dette kommer til å hjelpe deg en god del. I tillegg kan det nok hjelpe med et flyskrekk-kurs. Om du absolutt ikke vil noe av dette, så forstår jeg ikke grunnen til at du fortsetter å fly. Du kan dra på bilferie, cruiseferie osv. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #12 Skrevet 24. mars 2015 Nei, du, det har jeg merket... Anonymous poster hash: 471d3...b8e Og poenget erda at det er veldig lav sannsynlighet for at noe slik skal skje. Det kan selvfølgelig være særdeles farlig å styrte med et fly, men sannsynligheten for at det skjer i utgangspunktet er ikke spesielt høy sett opp mot andre transportmidler. Anonymous poster hash: 60dfb...ca1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #13 Skrevet 24. mars 2015 Dere har all grunn til å være redde for å fly. Flere fly kommer til å dette ned i fremtiden, med det presset i luften som er nå. Pilotene blir presset og flyene likeså. Lave prisede flybilletter må naturligvis få en konsekvens. Å tro noe annet ville være naivt. Anonymous poster hash: 6ab72...05c
Sugar&Spice Skrevet 24. mars 2015 #14 Skrevet 24. mars 2015 (endret) Dere har all grunn til å være redde for å fly. Flere fly kommer til å dette ned i fremtiden, med det presset i luften som er nå. Pilotene blir presset og flyene likeså. Lave prisede flybilletter må naturligvis få en konsekvens. Å tro noe annet ville være naivt.Anonymous poster hash: 6ab72...05c Endret 24. mars 2015 av LaurenC
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #15 Skrevet 24. mars 2015 Det er en enormt større sjanse for å oppleve en bilulykke enn en flyulykke. Jeg regner med du kjører bil og ikke har noe problem med det. Tenk om du skulle forberedt deg slik som når du skal fly, når du skal kjøre/sitte på i en bil? Jeg forstår at dette ikke er lett for deg. Og når man har angst, så er det fort gjort å kun se for seg det verste. Om man først er med i en flyulykke, så vil det nok ikke være helt sikkert at man klarer å være skjerpet selv ved å hatt øvelser i hodet. Man kan komme i sjokk. Og jeg skjønner ikke helt den tørkle-greien med vann. Dersom det oppstår røyk, så skal man ta på seg oksygenmaskene i flyet. Men selvfølgelig man kan ikke ha de på seg dersom man skal ut av flyet. Jeg høres kanskje negativ ut nå. Men tenk all den energi du bruker for å planlegge og tenke på den aller verste katastrofen og så er det så ekstrem minimal sjanse for at dette akkurat kommer til å skje deg? Jeg vil råde deg til å forsøke å ta beroligene. Jeg tror dette kommer til å hjelpe deg en god del. I tillegg kan det nok hjelpe med et flyskrekk-kurs. Om du absolutt ikke vil noe av dette, så forstår jeg ikke grunnen til at du fortsetter å fly. Du kan dra på bilferie, cruiseferie osv. [/quote Jeg har faktisk ikke lappen, har prøvd å øvelsekjøre før, men jeg føler jeg bare blacker ut helt og er livredd mens jeg kjører. Også tok det mange måneder før jeg turte å sette meg inn i bilen for å øvelsekjøre igjen. Og dette er snakk om en diger tom parkeringsplass i maks 30 km... Men jeg har ikke noe problem med å sitte på med andre som kjører, det går helt fint, så lenge de ikke kjører som en galemann da. Tørkle greia er når man skal ut av flyet etter det har nødlandet/styrtet og det da kan være røyk over alt, slik at man ikke faller død om før man en gang rekker å komme ut av flyet. Vet jeg fremdles kan komme i sjokk og ikke klare noe, men det føles likevel bedre siden jeg da har en viss kontroll.. Det ironiske er at jeg egentlig ikke er redd for å dø eller noe, men likevel har jeg denne flyangsten. Kanskje jeg burde ta beroligende nå som vi skal bestille turen, for jeg klarer virkelig ikke det. Eller så får jeg bare be samboeren min bestille helt alene uten å planlegge med meg, det er kanskje den beste løsningen. Men er bare redd format jeg skal få helt panikk og ikke klare å dra på reisen... Tror dere det er mulig om han bestiller turen, og så før vi drar så gir han meg beroligende uten at jeg vet om det? Er det lov i det hele tatt? For om jeg først tar beroligende så burde det jo bli bedre, men jeg får samme følelse av å tenke på å ta beroligende som jeg får av å faktisk fly.Anonymous poster hash: 471d3...b8e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #16 Skrevet 24. mars 2015 Dere har all grunn til å være redde for å fly. Flere fly kommer til å dette ned i fremtiden, med det presset i luften som er nå. Pilotene blir presset og flyene likeså. Lave prisede flybilletter må naturligvis få en konsekvens. Å tro noe annet ville være naivt. Anonymous poster hash: 6ab72...05c Er dette sant??? --- Jeg ødela vist noe med den forrige siteringen over der, fikk visst hele luckiness sitt innlegg inn i midt...Anonymous poster hash: 471d3...b8e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #18 Skrevet 24. mars 2015 Hva med et flyskrekk-kurs? http://www.klikk.no/kvinneguiden/reise/article1517379.ece Anonymous poster hash: ad37e...ead
Gjest tsejG Skrevet 24. mars 2015 #19 Skrevet 24. mars 2015 Dere har all grunn til å være redde for å fly. Flere fly kommer til å dette ned i fremtiden, med det presset i luften som er nå. Pilotene blir presset og flyene likeså. Lave prisede flybilletter må naturligvis få en konsekvens. Å tro noe annet ville være naivt. Anonymous poster hash: 6ab72...05c Det der er jo bare rent vrøvl... Press i luften, på pilotene og flyene?? Vær klar over at alt som har med fly og avionikk å gjøre er underlagt internasjonale standarder alle flyselskaper er pålagt å følge, og som blir nøye overvåket av bl.a. Luftfartsverket (her til lands) og tilsvarende instanser verden over. Piloter og øvrig crew er også underlagt samme strenge rammer og rutiner for nettopp å unngå stressfaktorer og uønskede påvirkninger som reduserer sikkerheten i det som foregår i cockpit og blant resten av crewets oppgaver. Flyene i seg selv er dessuten gjennom kontinuerlige sjekkprosedyrer på oppgitte intervaller satt av produsenten for hele flyet, som motorer, avionikk og skrog, der hele maskinen etter et visst antall flytimer plukkes fra hverandre ned til minste detalj og sjekkes grundig, skrog og vingeflater sprekksjekkes med røntgen, og utsatte deler skiftes ut. Husk også at en fatal ulykke er det siste ethvert seriøst flyselskap med respekt for seg selv og sitt omdømme ønsker seg mtp sin videre eksistens, da det er på dette punktet de risikerer å miste sin lisens for fortsatt drift, og dette gjelder særlig lavpris-selskapene, som har alt å tape hvis de skulle gått på akkord med sikkerheten. Ja, det er dårligere service/mat/drikketilbud og komfort på lavpris-selskapenes fly, men nei, de har IKKE dårligere rutiner på vedlikeholdet. Og sist men ikke minst, ingen pilot ville satt seg bak spakene i et fly han/hun visste selskapet unnlot/hoppet over service-sjekkene på. Men, når dette er sagt, fly vil med sikkerhet styrte også i fremtiden, da vi alle er omgitt uforutsette faktorer vi aldri kan gardere oss 100% mot, fordi vi tross alt bare er mennesker, og mennesket feiler på absolutt alle plan fra tid til annen, også innenfor flytrafikk. Men all statistikk tilsier at fly er den aller sikreste form for transport vi bedriver, og den sikkerheten er under kontinuerlig forbedring, både som resultat av erfaringer basert på tidligere flyulykker og at teknikken hele tiden utvikles og forbedres. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #20 Skrevet 24. mars 2015 Er dette sant??? --- Jeg ødela vist noe med den forrige siteringen over der, fikk visst hele luckiness sitt innlegg inn i midt...Anonymous poster hash: 471d3...b8e Klart det er sant. Selv om luftfartsmyndigheter, som ettergår det strenge regelverket, sier ingen får fravike fra dette. Klart jo billigere billettene blir jo mer vil det gå utover kvaliteten på produktet. Å si noe annet blir å lyve for seg selv. Anonymous poster hash: 6ab72...05c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå