Gå til innhold

jobb for enhver pris?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er du FRISK synes jeg du skal ta en jobben du får i stedet for å la deg forsørge av nav.

Din situasjon er annerledes. Helsa di tillater ikke mer enn 50% jobb. (Hva slags jobb har du nå? Vanlig jobb eller praksisplass/tilrettelagt tiltak?) Du skal dessuten kanskje flytte i mai, ville du hatt mulighet til å bli boende/bo hos familie eller venner/pendle fra det nye stedet? Hvis ikke vil du nok være uaktuell for denne jobben. Du kan dessuten bare jobbe 50%, da skal du ikke presse deg til å jobbe mer, selv om det "bare" er for en sommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at enten tar du første jobb du får eller så velger du å ikke motta støtte fra staten for de prosentene du velger å ikke jobbe. Jeg har selv valgt å jobbe bare deltid i perioder (fordi det gjør at jeg i stor grad kan velge hvilke arbeidsoppgaver jeg utfører på jobben min) men mottar ikke noen stønad fra staten. Mitt valg, mitt ansvar.

Man trenger ikke jobbe seg halvt ihjel så lenge man godtar lavere levestandard og heller ikke krever stønad for å dekke opp for egne valg. Nå snakker jeg om arbeidsføre mennesker, sykdom blir noe annet for da er det ikke selvvalgt.



Anonymous poster hash: 9dde9...cdf
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt provosert, merker jeg. Tror du virkelig det er så mange som brenner for renhold, renovasjonsarbeid etc etc? Nei, det tror ikke jeg, men man må faktisk ha en jobb, og da kommer egen lykke på andreplass! Jobb 50 % om det er det du klarer, men ikke diss andres yrker.



Anonymous poster hash: d1a19...17d
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt provosert, merker jeg. Tror du virkelig det er så mange som brenner for renhold, renovasjonsarbeid etc etc? Nei, det tror ikke jeg, men man må faktisk ha en jobb, og da kommer egen lykke på andreplass! Jobb 50 % om det er det du klarer, men ikke diss andres yrker.

Anonymous poster hash: d1a19...17d

Ikke for meg. Jeg setter egen lykke og trivsel foran noe annet. Skulle da bare mangle.

Anonymous poster hash: 1764e...3f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge helsa tåler det og man er i stand til å jobbe så ja - jobb for enhver pris. Hvertfall hvis alternativet er å bli sponset av oss andre (AAP, dagpenger etc). Er man rik nok til å ikke jobbe må man jo bare la vær.

Vi er mange i jobber vi ikke liker, eller ikke passer til overhodet. Kan jo ikke bare slutte av den grunn og sette seg ned og vente på drømmejobben.

Jeg sitter forøvrig med det jeg var overbevist om var drømmejobben. Viser seg at jeg overhodet ikke passer til denne jobben. Skal man gi seg så snart man ikke passer til noe kan man gå arbeidsledig leeeenge.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for meg. Jeg setter egen lykke og trivsel foran noe annet. Skulle da bare mangle.

Anonymous poster hash: 1764e...3f8

Men da får du faktisk klare deg selv økonomisk!

Anonymous poster hash: d1a19...17d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg setter også lykke og trivsel foran alt annet. Å ikke trives med du jobber som fører ofte til dårlig med motivasjon og psykiske problemer. Å ikke være lykkelig på jobb gjør at man ikke blir Lykkelig med livet. Terskelen for å ha fravær blir lav og alt fører til en ond sirkel til slutt. Nei ts.. skjønner deg veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skaper din egen lykke. Å jobbe på et lager som sommerjobb er ikke noe du bør bli ulykkelig av!

Nei, det er ikke drømmejobben, men en jobb man tar i mellomtiden.

Å få psykiske problemer av å jobbe med noe man synes er kjedelig???? I-landproblem

Anonymous poster hash: d89ae...5f6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skaper din egen lykke. Å jobbe på et lager som sommerjobb er ikke noe du bør bli ulykkelig av!

Nei, det er ikke drømmejobben, men en jobb man tar i mellomtiden.

Å få psykiske problemer av å jobbe med noe man synes er kjedelig???? I-landproblem

Anonymous poster hash: d89ae...5f6

Helt enig. I-landsproblem til tusen! Man jobber faktisk først og fremst for å tjene penger til bolig, mat osv, om man liker jobben er det bare en bonus

Anonymous poster hash: d1a19...17d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iallefall en delvis forståelse for hva dette familie-medlemmet snakker om. Det er faktisk veldig viktig å ha litt arbeid å dra til. Man kan ikke bare sitte og vente helt til man finner den helt perfekte jobben. Å bare sitte der og vente til ett eller annet som er "bra nok" skal dukke opp, tar sannsynligvis en hel evighet. I mellomtiden kan du iallefall arbeide litt for å vise at du faktisk kan og har lyst til å arbeide, isteden for å ha ett gigantisk hull på CVen hvis du faktisk finner deg en bedre jobb ett annet sted..

.



Anonymous poster hash: 35333...d26
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iallefall en delvis forståelse for hva dette familie-medlemmet snakker om. Det er faktisk veldig viktig å ha litt arbeid å dra til. Man kan ikke bare sitte og vente helt til man finner den helt perfekte jobben. Å bare sitte der og vente til ett eller annet som er "bra nok" skal dukke opp, tar sannsynligvis en hel evighet. I mellomtiden kan du iallefall arbeide litt for å vise at du faktisk kan og har lyst til å arbeide, isteden for å ha ett gigantisk hull på CVen hvis du faktisk finner deg en bedre jobb ett annet sted..

.

Anonymous poster hash: 35333...d26

Nå er det sånn at jeg er i praksis i arbeidsrettet tiltak og holder på med å finne praksis plass innenfor en jobb jeg vet jeg kan. Denne sommerjobben er uansett uaktuell da jeg av helsemessige årsaker kun kan jobbe 50 prosent. Har søkt på 2 stillinger den siste mnd innenfor 50 prosent. Den ene i butikk og den andre på kontor. Det er ikke lett å finne jobber til kun 50 prosent eller mindre.

Anonymous poster hash: 89666...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. I-landsproblem til tusen! Man jobber faktisk først og fremst for å tjene penger til bolig, mat osv, om man liker jobben er det bare en bonus

Anonymous poster hash: d1a19...17d

Var til karriere veiledning for et par år siden. Da kom det fram at skulle jeg holde motivasjonen min oppe for en jobb måtte disse tingene Være på plass. 1. Godt arbeidsmiljø. 2. God trivsel. 3. Varierte og interessante arbeidsoopgaver. Uten disse 3 faktorene til stede blir jeg deprimert legger jeg merke til. Har hatt flere jobber og i de jobbene jeg ikke har trives i har jeg endt opp deprimert. I motsatt tilfelle hvor faktorene har Vært tilstede har jeg vært i den jobben lenge og vært lykkelig med livet mitt.

Anonymous poster hash: 89666...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du FRISK synes jeg du skal ta en jobben du får i stedet for å la deg forsørge av nav.

Din situasjon er annerledes. Helsa di tillater ikke mer enn 50% jobb. (Hva slags jobb har du nå? Vanlig jobb eller praksisplass/tilrettelagt tiltak?) Du skal dessuten kanskje flytte i mai, ville du hatt mulighet til å bli boende/bo hos familie eller venner/pendle fra det nye stedet? Hvis ikke vil du nok være uaktuell for denne jobben. Du kan dessuten bare jobbe 50%, da skal du ikke presse deg til å jobbe mer, selv om det "bare" er for en sommer.

Er i tiltak. Praksisplass i attføringsbedrift. Jobber 50 prosent. Jo jeg kunne bodd hos foreldrene mine men de har på en måte ikke plass. Pendling fra der jeg evt flytter til hadde blitt 4000 kr i mnd. Det blir alt for dyrt for meg pga økonomiske årsaker. I en 50 prosent stilling ville jeg vel fått utbetalt 10000 og har jo andre ting å betale på også som husleie, mat,strøm, Internett forsikringer etc.

Anonymous poster hash: 89666...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir litt provosert, merker jeg. Tror du virkelig det er så mange som brenner for renhold, renovasjonsarbeid etc etc? Nei, det tror ikke jeg, men man må faktisk ha en jobb, og da kommer egen lykke på andreplass! Jobb 50 % om det er det du klarer, men ikke diss andres yrker.

Anonymous poster hash: d1a19...17d

Nå vil jeg ikke si at jeg disser noen yrker. For noen fungerer det fint å jobbe i en jobb man ikke trives i. For meg og flere andre fungerer det ikke det hele tatt. Og forresten jeg har jobbet med renhold selv om det ikke var det jeg ville. Jeg var veldig glad for at det kun var sommerjobb for trivdes ikke med yrket i det hele tatt og gruet meg hver dag før jobb. Er ikke sånn det skal være i noen jobb. Skal ikke påvirke helsen.

Anonymous poster hash: 89666...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for meg. Jeg setter egen lykke og trivsel foran noe annet. Skulle da bare mangle.

Anonymous poster hash: 1764e...3f8

Jeg setter også lykke og trivsel foran alt annet. Å ikke trives med du jobber som fører ofte til dårlig med motivasjon og psykiske problemer. Å ikke være lykkelig på jobb gjør at man ikke blir Lykkelig med livet. Terskelen for å ha fravær blir lav og alt fører til en ond sirkel til slutt. Nei ts.. skjønner deg veldig godt.

Dere to over her, som setter lykke og trivsel foran alt annet, hva gjør dere hvis dere ikke får drømmejobben? Dere trenger også penger til mat, har regninger å betale etc. Hvordan får dere penger til det nødvendige? Sparepenger? Forsørget av ektefelle/samboer? Støtte fra nav har dere ikke krav på når eneste "problem" er at dere ikke finner drømmejobben.

Er i tiltak. Praksisplass i attføringsbedrift. Jobber 50 prosent. Jo jeg kunne bodd hos foreldrene mine men de har på en måte ikke plass. Pendling fra der jeg evt flytter til hadde blitt 4000 kr i mnd. Det blir alt for dyrt for meg pga økonomiske årsaker. I en 50 prosent stilling ville jeg vel fått utbetalt 10000 og har jo andre ting å betale på også som husleie, mat,strøm, Internett forsikringer etc.

Anonymous poster hash: 89666...64d

Hvis du jobber 50% får du vel også 50% støtte fra nav?

Jeg er enig i at 4000 i måneden i reiseutgifter er for mye, og da blir det vel også ganske lang reisevei, noe som i seg selv kan være slitsomt. Og det er vel litt tvilsomt om du ville fått jobbe 50% når de ser etter noen som kan jobbe 100%. Mange må ta jobber de ikke liker/synes er kjedelige/ikke er drømmejobben, særlig i starten, det er bare sånn det er. For friske mennesker går det greit, men du har sykdom å ta hensyn til, og vet at enkelte faktorer gjør at du lett kan bli syk av jobben, og da må du selvfølgelig ta hensyn til det. Helse går foran jobb, det er derfor vi har det gode trygdesystemet som vi har.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag vil jeg si at for noen er renhold aller dårligste match mtp interesser og måte å jobbe på, noen kræsjer totalt med lager og noen andre igjen er ræva på kundeservice.

Men selv om man ikke passer som lager, så betyr det ikke at man ikke kan like andre jobber "på samme nivå" som for eks renhold. Kanskje TS ikke passer til lager, men kan klare å like en jobb i kassa. Som et eksempel.

Dersom det er mulig ville jeg sagt at en person som er ræva på kundeservice heller burde gå etter lagerjobbet. Men i dagens arbeidsmarked er det ikke sikkert man kan være så kresen.

Så, at man ikke liker lager betyr ikke at man absolutt ikke kan ta andre typer diverse jobber.



Anonymous poster hash: 2b5af...47f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg selv måtte ta til takke noe drittjobb som ikke var drømmejobb. For meg ble det da viktig at jobben i det minste kunne være ok å gå til, ikke at det var noe som ville gjøre meg mer og mer deprimert over tid (noe som i verste fall fører til sykmelding). Så jeg unngikk renhold og kassajobb og gikk etter lagerjobbene. Det går helt ok.



Anonymous poster hash: 2b5af...47f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere kroniske sykdommer. Er enslig mor og studerer. Må ta den jobben jeg får, om det er vaskejobb, kassa på kiwi eller hva det enn er, så må jeg bare. For ellers har vi ikke penger til mat.

NAV er ikke hjelpsomme, de vil ha meg 100% ufør, går ikke jeg med på det, vil de ikke hjelpe meg.



Anonymous poster hash: 83143...cac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag vil jeg si at for noen er renhold aller dårligste match mtp interesser og måte å jobbe på, noen kræsjer totalt med lager og noen andre igjen er ræva på kundeservice.

Men selv om man ikke passer som lager, så betyr det ikke at man ikke kan like andre jobber "på samme nivå" som for eks renhold. Kanskje TS ikke passer til lager, men kan klare å like en jobb i kassa. Som et eksempel.

Dersom det er mulig ville jeg sagt at en person som er ræva på kundeservice heller burde gå etter lagerjobbet. Men i dagens arbeidsmarked er det ikke sikkert man kan være så kresen.

Så, at man ikke liker lager betyr ikke at man absolutt ikke kan ta andre typer diverse jobber.

Anonymous poster hash: 2b5af...47f

Takk. Ja i butikk trives jeg ganske så godt med arbeidsoppgavene. Pleier å sende inn søknader til sånne steder innenfor deltid eller ekstrahjelp innen kort avstand fra hjemmet. Med det mener jeg at jeg kan komme meg dit fram og tilbake med kollektiv trafikk iht arbeidstider. Liker også kontor, kundeservice og reiseliv. Mye av de jobbene der er også dritt jobber folk ikke vil ha. JEG ser ikke ned på noen yrker men det handler om interesser som du også skriver her og evner. Det blir omtrent det samme som jeg skulle søkt på stilling som sykepleier når jeg ikke eier utdannelse innenfor sykepleie eller helse. Man kan kun søke på det man har noe å bidra i. Det er en grunn til at jeg håper på å flytte snart. Krydrer ikke akkurat av den type jobber her som jeg ser etter eller har erfaring med.

Et eks jeg vil nevne når det gjelder å ta en hvilken som helst jobb er tlfselger. Har selv vært det engang men jeg passet ikke inn i yrket i det hele tatt. Jeg er ikke et salgsmenneske eller en pågående person og eide ikke interesse for det jeg solgte. Slike personer som meg passer derfor ikke i noen salgsjobb. Og det er nettopp derfor man ikke bør ta hva som helst. Noen jobber passer man ikke til og sånn er det bare.

Anonymous poster hash: 89666...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på AAP og du kan jobbe mer synes jeg regelen skal være slik at du skal ta det arbeidet du får. Trives man i jobben er dette et pluss, men skal ikke være et kriterie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...