Gå til innhold

Når ei jente forteller deg at hun elsker deg ...


Miklo Velka

Anbefalte innlegg

En mann i midten av 30-årene og en kvinne i midten av 20-årene er verdens beste venner. Han er singel, hun har kjæreste som hun har vært sammen med i flere år. Det er ikke noe romantisk mellom de, i alle fall ikke som han klarer å plukke opp signaler på, da han ikke er kapabel til å lese slike signaler.

Hun forteller han at de er soulmates. Hun forteller han at hun elsker han. Han forteller henne at han elsker henne. Han tror at hun mener helt platonisk, og at de bare er gode venner, men han er usikker, for han er hodestups forelsket i henne.

Spørsmålet er da som følger:

Kan en mann og ei dame fortelle hverandre at de elsker hverandre, uten at det er noe annet enn et platonisk vennskap?

Hvor mange av dere jenter har sagt, eller kunne ha sagt, til en mannlig venn at du elsker han? Hvis ja, kunne du gjort det selv om du var i et forhold med en annen mann?

Endret av Miklo Velka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig: neppe.

Men ordet "elsker" er ikke noe jeg bare slenger rundt. Så det kommer vel mye ann på hvordan hun er som person. Tar hun lett på slike setninger som "Jeg elsker deg", sier hun det til venninner for eksempel?
Eller er dette noe hun kun sier til kjæresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kan ikke si at jeg elsker noen som ikke er kjæresten min

Anonymous poster hash: 18521...fac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ordet "å elske" ment som det det faktisk er: ikke noe vennskapelig, men at en faktisk elsker noen. Og det sier en kun til partner, ikke venner ;)

Edit: skriveleif

Endret av PrinsesseNila
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Man sier da ikke elsker-deg hvis man er venner. Det heter glad-i-deg hvis man oppriktig bryr seg om personen på en litt høyere plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke om det er et ord hun bare slenger rundt seg, eller sier til andre venner, for vi har ikke kjent hverandre lenge.

Oppfølgingsspørsmål:

Om du hadde vært forelsket i en mann, hvor lang tid hadde det da gått før du kunne ha fortalt han at du elsker han? Om du hadde hatt kjæreste, men hadde vært hodestups forelsket i han, kunne du da sagt at du elsket han, for å "sjekke tempen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt det nei.

Men jeg anser det ikke som veldig relevant. Handlinger teller mer enn ord. Elsket hun deg, eller elsket deg mer enn hun elsker ham, hadde hun forlatt ham.



Anonymous poster hash: 43074...2a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er et lite trekløver som stadig slenger ut at vi "elsker" hverandre, kaller hverandre "darling", "kjære", "elskling" og annet, kan sikkert høres meget merkelige ut for de som ikke skjønner vår interne greie med dette. Vi tre består av en kamerat og to venninner. Vi har kjent hverandre siden tidlig ungdomstid og har aldri vært annet enn verdens beste venner. Mennene våre (jada, vi har alle menn) er også fullstendig klar over sjargongen og har aldri reagert på dette. De kan nok heller kaste seg på med et lite "Mente du meg, kjære?" dersom det plutselig blir ropt "Tar du med en øl, elskling?" på en hyttetur der det er innlysende at vi roper til en av bestevennene på kjøkkenet. Det skal likevel sies at det aldri har vært tvil om at dette er et språk oss imellom som indikerer at vi er så vanvittig glad i hverandre, men likevel ikke ser på hverandre som noe annet enn nettopp verdens beste venner og elsker hverandre som nettopp det. Dersom det hadde vært noen som helst tvil om dette ville vi aldri benyttet ordene på den måten og i den settingen som vi gjør. Slik TS forteller tolker jeg det som type betroelser av litt mere ladet art enn våre stadfestelser av fakta i tide og utide. Vi sier dette både foran hverandre, våre bedre/verre halvdeler, andre familiemedlemmer samt bekjente, kolleger eller totalt fremmede på gata. Tror tonefallet og setting har litt å si, men selvfølgelig har mange gjennom årenes løp stusset og ikke tatt humoren/ironien i dette (selv om det selvfølgelig ligger en dyp vennskapelig kjærlighetserklæring til grunn - den er ekte).



Anonymous poster hash: 21c50...c54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så hadde jeg nok ikke brukt ordet elsker i et sånn platonisk vennskap. Det e rnoe jeg forbinder med kjærsteorhold.

Men folk er forskjellige. Moren og broren min slenger ut "elsker deg" til alle mulige folk. De er litt mer åpne og ekstroverte enn hva jeg er.



Anonymous poster hash: efc36...53b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er et lite trekløver som stadig slenger ut at vi "elsker" hverandre, kaller hverandre "darling", "kjære", "elskling" og annet, kan sikkert høres meget merkelige ut for de som ikke skjønner vår interne greie med dette.

Anonymous poster hash: 21c50...c54

Jeg hadde et par venner for mange år siden hvor vi også sa sånt til hverandre, men et "jeg elsker deg" på tomannshånd synes jeg blir noe annet. Det er derfor jeg blir usikker på hva det egentlig betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt det nei.

Men jeg anser det ikke som veldig relevant. Handlinger teller mer enn ord. Elsket hun deg, eller elsket deg mer enn hun elsker ham, hadde hun forlatt ham.

Anonymous poster hash: 43074...2a2

Jeg har også tenkt i de baner, men forsøker å rasjonalisere det med at hun kanskje føler at hun skylder et mangeårig forhold å avvente og gjøre et forsøk før hun forkaster det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsket hun deg, eller elsket deg mer enn hun elsker ham, hadde hun forlatt ham.

Anonymous poster hash: 43074...2a2

Forresten så er det akkurat det hun har gjort nå, uten at jeg vet noe om årsaken, da vi ikke har hatt muligheten til å snakke sammen enda. Derfor disse tankene kom nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier ikke "jeg elsker deg" til en mann sånn uten videre! Og det er så sterkt for meg at jeg sier det ikke uten å mene det og uten å ha tenkt meg om først.

Og kunne ha sagt" jeg elsker deg" til en annen mann hvis jeg hadde vært i et forhold ja. Men da hadde forholdet vært feil i utgangspunktet og kanskje vært sånn at vi ble sammen på feil grunnlag. Skjønner? Men kan godt si det til nære kvinnelige familiemedl.!! Og mene det!! Men ikke til mannlige fam. medl. :-)

Hilsen 46 åring



Anonymous poster hash: e5604...e34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker vennene mine, familien min og sønnen min. :)

Hadde jeg hatt en bestekompis som jeg følte var soulmate'n min på vennskapelig plan hadde jeg nok elsket han også, uten at det betydde sånn kjæreste elskeri.

Hvis denne venninnen din sier hun elsker deg, mener hun det nok på vennskapelig plan. Hvis hun mener det på sånn kjæreste plan, så er hun jo ikke forelsket i deg men illusjonen om hvem du kanskje er, siden dere ikke kjenner hverandre så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der minner meg om meg og en gammel venninne. Vi var vel strengt talt i et forhold, men hun mente vi var soulmates og sa ofte hun elsket meg og at det kun var vennskapelig. 100% platonisk var det ikke, for vi hadde sex, koste mye og var sammen hver eneste dag. Selv den dag i dag er nyskjerrig på hva hun egentlig ville.



Anonymous poster hash: c0c5f...e8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mythic

Jeg sier ikke "elsker deg" til andre enn ungene mine og en kjæreste. Det ville for meg vært helt unaturlig. Jeg lurer mest på om dette foregår på engelsk, etter som TS har fortalt at han ikke bor i Norge? På engelsk sier jo folk "love you" omtrent på samme måte som vi sier "glad i deg". Det finnes ikke noe godt begrep for "glad i deg" på engelsk. Det nærmeste man kommer er "I care about you", og det blir litt mer tamt.

Uansett tror jeg ikke en venn som attpå til er i et forhold (ja, jeg så det var slutt nå) sier at man elsker noen, og mener det romantisk, når man kun har et vennskapelig forhold. Det ville vært veldig spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann i midten av 30-årene og en kvinne i midten av 20-årene er verdens beste venner. Han er singel, hun har kjæreste som hun har vært sammen med i flere år. Det er ikke noe romantisk mellom de, i alle fall ikke som han klarer å plukke opp signaler på, da han ikke er kapabel til å lese slike signaler.

Hun forteller han at de er soulmates. Hun forteller han at hun elsker han. Han forteller henne at han elsker henne. Han tror at hun mener helt platonisk, og at de bare er gode venner, men han er usikker, for han er hodestups forelsket i henne.

Spørsmålet er da som følger:

Kan en mann og ei dame fortelle hverandre at de elsker hverandre, uten at det er noe annet enn et platonisk vennskap?

Hvor mange av dere jenter har sagt, eller kunne ha sagt, til en mannlig venn at du elsker han? Hvis ja, kunne du gjort det selv om du var i et forhold med en annen mann?

Tror ikke noen sier jeg elsker deg å mene det platonisk. Utrolig sært isåfall

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke "jeg elsker deg" til en mann sånn uten videre! Og det er så sterkt for meg at jeg sier det ikke uten å mene det og uten å ha tenkt meg om først.

Anonymous poster hash: e5604...e34

Det var jo egentlig noe lignende som dette jeg håpet at alle skulle svare. :-)

Hvis denne venninnen din sier hun elsker deg, mener hun det nok på vennskapelig plan. Hvis hun mener det på sånn kjæreste plan, så er hun jo ikke forelsket i deg men illusjonen om hvem du kanskje er, siden dere ikke kjenner hverandre så godt.

Vi kjenner hverandre egentlig veldig godt, men vi har ikke kjent hverandre veldig lenge. Men tror nok at du har rett i det du sier ellers. Har snakket med henne nå, uten å si eller hinte til noe, og merker egentlig hvor landet ligger. Dessverre.

Jeg sier ikke "elsker deg" til andre enn ungene mine og en kjæreste. Det ville for meg vært helt unaturlig. Jeg lurer mest på om dette foregår på engelsk, etter som TS har fortalt at han ikke bor i Norge?

Uansett tror jeg ikke en venn som attpå til er i et forhold (ja, jeg så det var slutt nå) sier at man elsker noen, og mener det romantisk, når man kun har et vennskapelig forhold. Det ville vært veldig spesielt.

Det er akkurat dette som gjør at jeg blir så ufattelig usikker. Føler egentlig at det jeg håper er rett, men samtidig så virker det ikke slik.

Bor ikke i Norge nei, men dette ble sagt på norsk. Hadde noen sagt I love you, eller tilsvarende på et annet språk, så hadde jeg nok ikke reagert særlig på det. Men "jeg elsker deg" på norsk er jo et ganske sterkt uttrykk, som jeg ikke føler at man bare skal slenge rundt seg.

Tror nok også at det faktum at jeg virkelig er hodestups forelsket i henne gjør at jeg leter etter detaljer for å holde drømmen og fantasien i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjenner hverandre egentlig veldig godt, men vi har ikke kjent hverandre veldig lenge.

Man tror ofte man kjenner hverandre veldig godt fordi man har en connection, men sannheten er at det er over tid man blir kjent og kjenner hverandre godt. Uansett om man snakker om alt og er åpne om alt så blir man kjent over tid og det er da man lærer hverandres personlighet å kjenne. Å dele detaljer med hverandre gir følelsen av å kjenne hverandre godt.. :)

Endret av Nettinettet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...