Gå til innhold

Mange naive jenter som melder seg inn til førstegangstjeneste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snakket med ei som har frivillig søkt seg inn til førstegangstjeneste i militæret. Hun sa det skulle bli så kult, med kule klær, tøffe våpen og et morsomt friår.

Når jeg så nevnte til henne at hun da i praksis har forpliktet seg til forsvaret til det året hun fyller 44. At de aller fleste som nå tjenestegjør i Hæren etter endt førstegangstjeneste blir overflyttet til HV, som for tiden har øvelse hvert år unntatt hvert 3. år... At sjansen for å få fritak fra rep er veldig små.. Så dro hun litt mer på det.

Når samtidig kullene hvert år blir mindre og mindre og de eldre generasjoner fases ut av militæret blir jo øvelseshyppigheten for de som avtjener førstegangstjeneste nå i fremtiden noe helt annet enn det som har vært ståa i forsvaret i mange år nå.

Tror det er endel jenter (og gutter) som får seg et sjokk og realitycheck når de skjønner hvor mye de må inn på rep.øvelse inntil de fyller 44 år..



Anonymous poster hash: 665d7...9fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare de to første ukene som er et sjokk. Etter det er hver dag i forsvaret en glede. :)



Anonymous poster hash: 62719...beb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Enkelte jenter burde heller ikke være i forsvaret, da de ikke drar lasset sammen med de andre. Eller de som bare er opptatt av å sminke seg og se bra ut under øvelser :rolleyes:. Jessda!

Har forøvrig selv fullført førstegangstjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare de to første ukene som er et sjokk. Etter det er hver dag i forsvaret en glede. :)

Anonymous poster hash: 62719...beb

Vel...hehe. De har da sånn omtrent 25 år til med repøvelser. Hvor du forøvrig, om du er ansatt i det private, ikke får dekt lønna du mister annet enn forsvarets dagsats. Å dra vekk fra familie på en ukes øvelse når du er 30 år er ikke så kult som når du var 19.. Er nok mange som ikke har tatt inn over seg dette.

Anonymous poster hash: 665d7...9fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt innkalt til noe øvelse. Er vel ikke sååå mange som blir det?



Anonymous poster hash: 0344e...6a4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...hehe. De har da sånn omtrent 25 år til med repøvelser. Hvor du forøvrig, om du er ansatt i det private, ikke får dekt lønna du mister annet enn forsvarets dagsats. Å dra vekk fra familie på en ukes øvelse når du er 30 år er ikke så kult som når du var 19.. Er nok mange som ikke har tatt inn over seg dette.

Anonymous poster hash: 665d7...9fb

Men det må jo menn også gjøre. Er det kulere for menn da mener du?

Anonymous poster hash: a3af5...d1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri blitt innkalt til noe øvelse. Er vel ikke sååå mange som blir det?

Anonymous poster hash: 0344e...6a4

Om du ikke er blitt kalt inn ennå, så kommer det garantert til å bli mye mer på dagens generasjon som avtjener førstegangstjeneste. for 20 år siden var det nesten 50000. I dag 8000.. Klart det blir mer øvelseshyppighet på de da. Om 10 år er den generasjonen som avtjente for 20 år siden forlengst passert 44. Og da må forsvaret ta alt de kan finne av dagens rekrutter for å kunne opprettholde aktiviteten.

Anonymous poster hash: 665d7...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må jo menn også gjøre. Er det kulere for menn da mener du?

Anonymous poster hash: a3af5...d1a

Neida. Men det jeg mener er at det er endel jenter som vil inn nå som har kanskje en litt naiv forestilling om forsvaret før de går inn.

Anonymous poster hash: 665d7...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Men det jeg mener er at det er endel jenter som vil inn nå som har kanskje en litt naiv forestilling om forsvaret før de går inn.

Anonymous poster hash: 665d7...9fb

Vil tro at de blir opplyste om hvordan det vil bli, og at de ikke plutselig får et brev dumpet ned to år om gangen halve "tjenestedyktigheten" før de skjønner mønsteret.

Anonymous poster hash: a3af5...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah, det virker ikke som om folk tenker noe mere på at hvem som helst faktisk kan bli kalt inn til tjeneste i Sivilforsvaret.

- ”Menn og kvinner mellom 18 og 55 år som oppholder seg i Riket kan pålegges tjeneste i Sivilforsvaret”.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah, det virker ikke som om folk tenker noe mere på at hvem som helst faktisk kan bli kalt inn til tjeneste i Sivilforsvaret.

- ”Menn og kvinner mellom 18 og 55 år som oppholder seg i Riket kan pålegges tjeneste i Sivilforsvaret”.

Med en styrke på 8000 tjenestepliktige. I tilfelle krig kan ytterligere 8000 bli kalt inn.

Anonymous poster hash: a3af5...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en styrke på 8000 tjenestepliktige. I tilfelle krig kan ytterligere 8000 bli kalt inn.

Anonymous poster hash: a3af5...d1a

Å så?

Blir man kalt inn, så blir man kalt inn. Da får man bare stille da.

Livet ditt går ikke til helvette og du mister ikke jobben pga det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra i år er det vel pålagt tjeneste også for jenter, så det er vel ikke så mye mer å spekulere på? Har ei datter inne akkurat nå, og hun storkoser seg! Akkurat vært på vinterøvelse i Finnmark, og har hatt det supert. Tror du må være litt motivert før du sier "go". Hun satser iallefall på mere tjeneste der, og har søkt befalsskole og utdanning gjennom forsvaret.



Anonymous poster hash: 6c482...9ff
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å så?

Blir man kalt inn, så blir man kalt inn. Da får man bare stille da.

Livet ditt går ikke til helvette og du mister ikke jobben pga det.

Ikke jeg som er redd for innkallelse altså. Men man må uansett være godkjent via forsvaret. Så ikke hvem som helst kan kalles inn, de plukker fra forsvarets register.

Anonymous poster hash: a3af5...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poeng er at mange av de som vil inn til førstegangstjeneste sier grunnen er fordi de vil ha en nyttig erfaring. Et friår. Ha det kjekt osv. Altså, fokus på seg selv.

Mens du i virkeligheten ikke er i forsvaret "på gøy" og personlig utvikling, men fordi landet trenger deg som verktøy til forsvar av landet. Ergo er dine personlige ønsker underordnet. Det er hva du kan gjøre som endel av forsvaret av landet som er viktig. En slags plikt for Norge.



Anonymous poster hash: 665d7...9fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poeng er at mange av de som vil inn til førstegangstjeneste sier grunnen er fordi de vil ha en nyttig erfaring. Et friår. Ha det kjekt osv. Altså, fokus på seg selv.

Mens du i virkeligheten ikke er i forsvaret "på gøy" og personlig utvikling, men fordi landet trenger deg som verktøy til forsvar av landet. Ergo er dine personlige ønsker underordnet. Det er hva du kan gjøre som endel av forsvaret av landet som er viktig. En slags plikt for Norge.

Anonymous poster hash: 665d7...9fb

Har aldri hørt denne motivasjonen verken fra gutter eller jenter. De blir innkalt, kommer igjennom sesjonene og drar - enten supermotiverte eller lettere skeptiske. Har aldri vært i forsvaret fordi jeg ikke var kvalifisert, men erfaringen fra andre tilsier at de forstår alvoret med saken, og de aller fleste blir motiverte av å være en del av noe så viktig, at de gjerne søker seg videre etter endt førstegangstjeneste.

Anonymous poster hash: a3af5...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Husk at du kan bli kalt inn til Sivilforsvaret ts, da er det tre mnd på kurs uten lønn fra arbeidsgiver, samt at du kan pålegges deltakelse i søksaksjoner, vannlekkasje, ras, orkan osv like lenge som de fra forsvaret er verneplikitg, men du kan dras ut flere ganger i året. Du får ikke lønn for det heller, du blir kompensert 500kr dagen. Så le av venninnen din, men snart sitter du med skjegget i postkassen selv.

Anonymous poster hash: 54ad7...15e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...hehe. De har da sånn omtrent 25 år til med repøvelser. Hvor du forøvrig, om du er ansatt i det private, ikke får dekt lønna du mister annet enn forsvarets dagsats. Å dra vekk fra familie på en ukes øvelse når du er 30 år er ikke så kult som når du var 19.. Er nok mange som ikke har tatt inn over seg dette. Anonymous poster hash: 665d7...9fb

Min mor har fullført førstegangtjenste og aldri vært på øvelse etter det.

Mannen har jobbet i forsvaret i flere år og vil inn i hjemmevernet, men en må levere inn søknad osv. Er visst mye styr

Anonymous poster hash: 67ce6...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...hehe. De har da sånn omtrent 25 år til med repøvelser. Hvor du forøvrig, om du er ansatt i det private, ikke får dekt lønna du mister annet enn forsvarets dagsats. Å dra vekk fra familie på en ukes øvelse når du er 30 år er ikke så kult som når du var 19.. Er nok mange som ikke har tatt inn over seg dette.

Anonymous poster hash: 665d7...9fb

Ærlig talt da. Å dra vekk på en ukes øvelse når man er 30 år er ikke akkurat verdens undergang.

Hvorfor i all verden kan man ikke melde seg inn til førstegangstjeneste fordi man ser på det som en morsom erfaring? Hva synes du motivasjonen skal være da? Eller synes du det ikke skal være noen motivasjon?

Det er åpenbart at man har ulike forventninger til førstegangstjenesten. Gjerne blir det annerledes enn man har tenkt seg. Men som noen andre sier er det kun de første ukene som kommer som et sjokk.

Anonymous poster hash: 9762d...2a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i førstegangstjenesten var det snakk om at de ikke bare skulle kalle inn de fra hv til rep-øvelser, men også de fra luftforsvaret som jeg tjenestegjorde i. Jeg hadde faktisk gledet meg til å bli kalt inn, jeg ble glad for at vi også skulle få mulighet til å bli med på rep-øvelser. Jeg hørte ikke noe på lang tid, så jeg tenkte kanskje jeg ikke kunne bli innkalt, men for et par år siden fikk jeg brev i posten om øvelse. Dessverre har det seg sånn at jeg nå er mamma til et barn med nedsatt funksjonsevne så det er vanskelig for meg å reise bort på øvelse, så jeg søkte om fritak.

Fikk fritak for noen år også må jeg jo se an når jeg får ny innkalling om det er mulig for meg å reise bort da. Håper på det faktisk.

Det er sikkert mange naive jenter som melder seg frivillig til førstegangstjeneste, men det er vel fortsatt frivillig så jentene som faktisk melder seg pleier å være dedikert til det

Anonymous poster hash: 19cad...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...