Gå til innhold

Å søke på jobber "under" sin utdanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beklager en noe "nedlatende" tittel, visste ikke hva jeg skulle kalle det. Men jeg tenker på når man har en utdanning og bare må krype til korset og søke på butikkjobber, kafe/restaurant, kiosk/bensinstasjon fordi man ikke får noe relevant til sin utdanning.

Jeg har en utdanning som ikke har et pøkk å gjøre med hverken butikker, restauranter eller kiosker å gjøre. Men å få noe jobb ser tvilsomt ut. Jeg har søkt og søkt og får ingenting.

Søker jeg på en butikkjobb vil de jo se min utdannelse på cv-en som er i et totalt annet fagfelt. Et smalt felt og, det er ikke bredt. De kommer jo til å SKJØNNE at jeg kommer til å søke andre jobber mens jeg eventuelt jobber hos de.

Og hva skal man svare om/når de spør "hvorfor ønsker du akkurat denne jobben her på rema 1000?"

spesielt når jeg er dritt lei å jobbe sånne steder fra deltidsjobber ved studiene uansett. Jeg ser ikke ned på de som jobber i butikk, men det er en grunn til at jeg tok utdanning, og det er for å holde på med noe jeg trives med. Og ikke minst, det er jo litt bittert om man føler man bare har kasta bort flere år på en utdanning og opparbeidet seg masse gjeld for ingenting.

Men hva sier man på intervjuet til rema 1000 da?

Jeg kan jo ikke være ærlig og si at "jeg trenger en jobb så jeg skal slippe å gå på nav mens jeg søker etter en jobb innen det jeg er utdannet i. Btw, det kan godt hende jeg må ta meg noe fri innimellom for å dra på intervjuer. Bare så du vet det. Kan jeg sette deg opp som referanse på CV-en min med en gang? Slutter med en gang jeg får et eventuelt jobbtilbud!"

Og selv om man ikke sier det så SKJØNNER jo folk det, at jeg ikke har planer om å bli om jeg får en annen jobb jeg heller vil ha.



Anonymous poster hash: 83789...0c1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville snakket med vikarbyråer som kan hjelpe deg med noe mer kortvarig. Aner ikke hva du har studert, men kan det være en fordel å f.eks få litt erfaring fra kontor?

Jeg jobber som lærervikar nå mens jeg søker relevante jobber, veldig fleksibelt og godt betalt. Slutter rundt kl 14 og søker da jobber et par timer når jeg kommer hjem. Er ikke relevant for utdanningen min, men jeg pøser på med at jeg har lederansvar, pedagogiske evner, vant til å kommunisere med ulike mennesketyper, etc. Man kan alltids vri en urelevant jobb om til noe positivt!



Anonymous poster hash: 90784...c4a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meldt meg på vikarbyrå, ikke så mye derfra heller gitt. Joda kan jo ta ringevikarjobber men det er vel ikke så mye penger å få der? Jeg må jo ha så jeg tjener nok penger..

Men jeg er egentlig redd for at fks butikker ikke vil ha meg. Det er jo åpenbart at jeg ikke kommer til å bli om jeg får en annen jobb. Hvem vil ha sånne medarbeidere? Eller fins det arbeidsgivere som syns sånt er helt ok?

Anonymous poster hash: cd8de...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg jobber på en arbeidsplass der de stadig trenger vikarer. De vet (og har visst) hele tiden at jeg kommer til å søke noe annet når jeg har levert master, men de har ikke sagt noe på det, og jeg får masse vikarjobbing. Trenger de folk nok, så er det ikke et problem. :) Vær åpen om at du kommer til å søke relevante jobber, men at du fortsatt er glad for all arbeidserfaring du kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utdanningen din yrkesrettet? Noen utdanninger er bare sånne "tulleutdanninger" som egentlig ikke gjør en skikket til å jobbe med noe som helst, og en stiller omtrent på lik linje med ufaglærte.

Men uansett om den er yrkesrettet eller ikke; vikarbyrå. Når du har laget konto med detaljer osv. ta kontakt og etterlys etter en uke eller to. Vis at du er frempå og er gira på jobb. Lag også profil på LinkedIn og legg til venner og familie.

Ring rundt hos mulige arbeidsgivere evt. møt opp personlig. Ha ferdig en CV og evt. en generell søknad. Og selvsagt søk på utlyste stillinger:P Husk at det bare er en liten del av alle stillinger som blir utlyst, mange får jobb fordi de kjenner noen som kjenner noen:P



Anonymous poster hash: e32c5...cfe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte etter endt utdanning krype til korset og søke på den typen jobber du nevner. Har en utdanning det er veldig vanskelig å få jobber innen Jeg har massevis av erfaring fra restaurant o.l,men etter utdanningen så har jeg ikke sjans til å få et intervju til slike stillinger en gang. De er ikke interessert, for de antar at jeg hopper videre så fort jeg får noe annet.

Min redning ble vikarbyrå.

Legg inn CV i databasen til de byråene som er i ditt området. Søk eventuelt også på stillinger de har liggende ute.

Er det ingen aktuelle stillinger så ta kontakt med en konsulent og be om et møte. Hvis de møter deg og får et godt inntrykk så kan du fort bli den de ringer til når det dukker opp aktuelle jobber. Dette er gjerne jobber de ikke lyser ut.

Selvfølgelig kan det bli kortere vikariater, men også lengre. Mitt korteste hadde 6 måneders varighet.

Hvis du får en god konsulent i et godt byrå så vil de også veldig ofte prøve å plassere deg i stillinger som på en eller annen måte er relevant til utdanningen. Det er uansett gull verdt å få erfaring fra travle kontorer, teamarbeid og alt det der på CVen.

Så anbefaler deg å ta en titt på hva som finnes i ditt område :)



Anonymous poster hash: c9f59...9cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er yrkesrettet, men mange om beinet likevel:)

Ja jeg får bare være litt ærlig om noen spør.

Jeg har sendt en del åpne søknader og. Kan ikke møte opp over alt siden jeg søker her og der i "halve" landet :P

Min største frykt er å havne på nav. Så vil heller ha en butikkjobb da. Bare de ikke syns jeg er for overkvalifisert eller hva man kaller det når man søker på jobber helt utenom utdanningsretninga si der man ikke trenger utdanning for å jobbe :P

Anonymous poster hash: cd8de...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har vikarbyrå noe særlig med stillinger? Ser ut som det typisk er stillinger for sykepleiere, regnskapsførere og ingeniører, ikke om man er analytiker og rådgiver.



Anonymous poster hash: f7045...86b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har vikarbyrå noe særlig med stillinger? Ser ut som det typisk er stillinger for sykepleiere, regnskapsførere og ingeniører, ikke om man er analytiker og rådgiver.

Anonymous poster hash: f7045...86b

De fleste vikarbyrå-stilllingene blir aldri lyst ut, så derfor vil du ikke så ofte vite noe om hvilke type stillinger de har.

Det er derfor det er så viktig å registrere seg hos dem, for det er kun på den måten du vil få info om jobber som kan være aktuelle.

Det er også veldig stor forskjell på bemanningsbyråene. Noen jobber kun med ingeniør (f.eks IngeniørCompaniet), mens andre jobber kun med sykepleiere.

Anonymous poster hash: 79b1e...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er yrkesrettet, men mange om beinet likevel:)

Ja jeg får bare være litt ærlig om noen spør.

Jeg har sendt en del åpne søknader og. Kan ikke møte opp over alt siden jeg søker her og der i "halve" landet :P

Min største frykt er å havne på nav. Så vil heller ha en butikkjobb da. Bare de ikke syns jeg er for overkvalifisert eller hva man kaller det når man søker på jobber helt utenom utdanningsretninga si der man ikke trenger utdanning for å jobbe :P

Anonymous poster hash: cd8de...1fd

Med mindre du tjente 1,5 G i fjor så får du ikke støtte fra NAV. Da er det evt. sosialen som må hjelpe deg.

Du får bare søke og søke, og snakk med flere vikarbyråer. Mange som gjør andre ting enn utdanningen sin i begynnelsen.

Anonymous poster hash: 90784...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du tjente 1,5 G i fjor så får du ikke støtte fra NAV. Da er det evt. sosialen som må hjelpe deg.

Du får bare søke og søke, og snakk med flere vikarbyråer. Mange som gjør andre ting enn utdanningen sin i begynnelsen.

Anonymous poster hash: 90784...c4a

Ja sant det, jeg har bare vært student og hatt deltidsjobber så det hadde blitt virkelig nederlag å havne på sosialen..

Jeg får bare søke over alt og håpe noen vil ha meg!

Anonymous poster hash: cd8de...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Off-topic: "utenom" eller "utenfor" er kanskje alternativ til "under"? Det gir uttrykk for at det handler om jobber som ikke har med utdannelsen å gjøre, samtidig som at det kanskje ikke så lett oppfattes som nedlatende?)

Jeg lurer på noe av det samme. Jeg har bare videregående utdanning, men det er mange om beinet, og ganske spesifikt rettet. Jeg har fått spørsmål om denne utdannelsen på intervju, og hittil har jeg sagt halve sannheten. "Ja, jeg er utdannet (sett inn), men det er så mange om beinet allerede, at de har ikke plass til meg også." (Eller noe sånt, jeg har i alle fall kommunisert at jeg ikke lenger søker innen den bransjen.) Det er meget mulig jeg har fått avslag av den grunn, men hva skal jeg si da? Jeg vil ikke lyve heller, det kan bli pinlig hvis det blir konfrontasjoner senere.



Anonymous poster hash: 5f927...a1d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...