Gå til innhold

Ny jobb og gå ned i lønn? Hvordan fortelle ny arb.giver at det ikke er greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått tilbud om ny jobb, som er en type lederjobb i en middels stor bedrift. De mener det er helt rimelig at jeg skal si meg fornøyd med ca 50 000 mindre i årslønn - da denne stillingen er på dagtid, mens min nåværende stilling er i turnus.

Jeg synes ikke dette er greit - de ønsker min kompetanse og lange erfaring - og mer ansvar i en lederstilling - men allikevel gå ned i lønn????

(Skjønner at de prøver å flyte på det faktum at ny stilling ikke er turnusarbeid. Men samtidig er nye stillingen mye mer ansvar og det forventes ekstra innsats/lengre arbeidsdager i travle tider..)

Har selvsagt lyst på jobben, men ikke på den lønnspremissen. Hva ville du sagt/gjort?



Anonymous poster hash: 63db1...a8b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg ville det vært verdt å gå ned 50 000 i lønn for å slippe turnus. Det blir jo som å kjøpe seg fri på kveldene. Hvis du ikke syns det må du si ifra, og eventuelt takke nei til jobben. Vet om andre som har fått lignende tilbud også.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært i lignende situasjon. Det jeg gjorde var å takke nei til "tilbudet" og komme med motargumenter for hva slags lønn jeg mente min kompetanse var verdt. De godtok da å legge seg litt høyere :) Så min anbefaling: Forhandle lønnen du er tilbudt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med mindre du ikke sier noe så vil de tro det er greit for deg også.

Og kanskje det er derfor hun ber om tips til hvordan hun kan si noe...

Anonymous poster hash: bc7bf...f2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du argumentere for din sak: stillingen har mer ansvar og det forventes lengre arbeidsdager i travle tider, du er ikke interessert i å gå ned i lønn.

Ingen er interessert å å gå NED i lønn når man går over til en lederstilling, selv om man kommer fra en stilling med ubekvem arbeidstid. Det sier seg selv, og det burde din nye arbeidsgiver innse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og kanskje det er derfor hun ber om tips til hvordan hun kan si noe...

Anonymous poster hash: bc7bf...f2f

Vel, det er jo bare å si at det der er femti tusen mindre enn det hun allerede har og at det er uaktuelt å gå ned i lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du leder i din nåværende stilling? Hvis du er det, så har ny arbeidsgiver et poeng, man har jo som regel bedre lønn når det gjelder turnus, særlig hvis man f. eks er skiftleder o.l.

Om du ikke er leder så er det selvsagt på trynet. De kan ikke forvente seg at du skal ta på deg lederansvar og lengre dager og attpåtil gå ned i lønn. Du må her argumentere for hvorfor det er urimelig, så ser du hvor mye de faktisk ønsker deg. Poenget er heller ikke bare lønn i seg selv, men at du allerede nå greier å vise at du syntes noe er urimelig og argumentere for hvorfor, noe som er en viktig egenskap som leder. Om du allerede nå bli overkjørt, så stiger risikoen for det senere også. Sånn sett er det heller ikke helt usannsynlig at dette også kan være en liten test av deg og hvordan du løser slike sitausjoner. Kjenner til flere arbeidsgivere som tester sine fremtidige ledere slik.



Anonymous poster hash: 624f8...5ef
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du leder i din nåværende stilling? Hvis du er det, så har ny arbeidsgiver et poeng, man har jo som regel bedre lønn når det gjelder turnus, særlig hvis man f. eks er skiftleder o.l.

Om du ikke er leder så er det selvsagt på trynet. De kan ikke forvente seg at du skal ta på deg lederansvar og lengre dager og attpåtil gå ned i lønn. Du må her argumentere for hvorfor det er urimelig, så ser du hvor mye de faktisk ønsker deg. Poenget er heller ikke bare lønn i seg selv, men at du allerede nå greier å vise at du syntes noe er urimelig og argumentere for hvorfor, noe som er en viktig egenskap som leder. Om du allerede nå bli overkjørt, så stiger risikoen for det senere også. Sånn sett er det heller ikke helt usannsynlig at dette også kan være en liten test av deg og hvordan du løser slike sitausjoner. Kjenner til flere arbeidsgivere som tester sine fremtidige ledere slik.

Anonymous poster hash: 624f8...5ef

Enig, TS har ingenting i en lederstilling å gjøre hvis hun ikke klarer å argumentere for seg i den her sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette så vanskelig, da? Du gir beskjed om at du er interessert i jobben, men at lønnstilbudet er for dårlig i forhold til den lønnen du har per dags dato. Vil de virkelig ha deg så kommer de opp med et bedre tilbud.

Det er ikke sikkert du klarer å få presset opp lønnen din til den du har akkurat nå, men de bør klare å strekke seg litt. Det har dessuten en del å si om den lønnen du sammenligner med er nåværende grunnlønn eller lønn inkludert tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror så mange her at ledere automatisk skal få høyere betalt enn andre??

I bransjen jeg skal jobbe (IT) så får lederne ofte dårligere betalt enn de som "bare" programmerer.

Folk som utretter noe "på gulvet" og har god kompetanse der, får ofte høyt betalt fordi kompetansen deres trengs der de er.

Ledere får ikke alltid mer.



Anonymous poster hash: 6f258...8d8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror så mange her at ledere automatisk skal få høyere betalt enn andre??

I bransjen jeg skal jobbe (IT) så får lederne ofte dårligere betalt enn de som "bare" programmerer.

Folk som utretter noe "på gulvet" og har god kompetanse der, får ofte høyt betalt fordi kompetansen deres trengs der de er.

Ledere får ikke alltid mer.

Anonymous poster hash: 6f258...8d8

Nå handler jo ikke denne tråden om at ledere alltid skal ha høyere betalt enn andre og spesialiserte yrkesgrupper men at hun har blitt tilbudt en jobb med lederansvar og det fremgår ikke av åpningsinnlegget at hun nå er i en spesialisert stilling. Derfor mener jeg man normalt kan forvente høyere lønn som leder gitt at dette er et ansvar man ofte har gjennom hele døgnet. Arbeidstiden er som regel ikke over for en leder etter kl. 16 men man må være tilgjengelig hele døgnet. Slikt ansvar bør selvsagt belønnes.

Jeg jobber selv i IT og ser hva du mener, men da snakker man om ledere som ikke nødvendigvis har samme tekniske bakgrunn (altså spesialisert bakgrunn). En leder kan ha litt dårligere betalt dersom h*n har sin utdannelse fra BI om kun det forretningsfaglige, men nesten alle ledere jeg har møtt med samme bakgrunn (som f. eks. siv.ing.) og som da har et teknisk overordnet ansvar her mer betalt enn de som "bare" programmerer som også har samme bakgrunn (siv. ing. eller tilsvarende).

Anonymous poster hash: 624f8...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette så vanskelig, da? Du gir beskjed om at du er interessert i jobben, men at lønnstilbudet er for dårlig i forhold til den lønnen du har per dags dato. Vil de virkelig ha deg så kommer de opp med et bedre tilbud.

Det er ikke sikkert du klarer å få presset opp lønnen din til den du har akkurat nå, men de bør klare å strekke seg litt. Det har dessuten en del å si om den lønnen du sammenligner med er nåværende grunnlønn eller lønn inkludert tillegg.

Enig med denne. Er du ikke fornøyd med lønnen, tar du selvsagt ikke jobben. Vil de ikke møte deg på lønnskravet ditt, takker du nei.

Anonymous poster hash: 384a8...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå fått tilbud om ny jobb, som er en type lederjobb i en middels stor bedrift. De mener det er helt rimelig at jeg skal si meg fornøyd med ca 50 000 mindre i årslønn - da denne stillingen er på dagtid, mens min nåværende stilling er i turnus.

Jeg synes ikke dette er greit - de ønsker min kompetanse og lange erfaring - og mer ansvar i en lederstilling - men allikevel gå ned i lønn????

(Skjønner at de prøver å flyte på det faktum at ny stilling ikke er turnusarbeid. Men samtidig er nye stillingen mye mer ansvar og det forventes ekstra innsats/lengre arbeidsdager i travle tider..)

Har selvsagt lyst på jobben, men ikke på den lønnspremissen. Hva ville du sagt/gjort?

Anonymous poster hash: 63db1...a8b

Vel, da sier du at jobben virker interessant og givende og at du godt kunne tenkt deg å jobbe for dem, men at det ikke er aktuelt for deg å gå ned i lønn.

Takk men nei takk, med andre ord.

Du trenger ingen argumenter: at det for deg, personlig, er kr 680.000 (tenkt eksempel) at du er verdt er mer enn nok. Du er alt prissatt til den summen så du har lite å tape. Arbeidsgivers valg er å enten la deg gå eller matche nåverende lønn.

Anonymous poster hash: 0b4bb...8ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette så vanskelig, da? Du gir beskjed om at du er interessert i jobben, men at lønnstilbudet er for dårlig i forhold til den lønnen du har per dags dato. Vil de virkelig ha deg så kommer de opp med et bedre tilbud.

Det er ikke sikkert du klarer å få presset opp lønnen din til den du har akkurat nå, men de bør klare å strekke seg litt. Det har dessuten en del å si om den lønnen du sammenligner med er nåværende grunnlønn eller lønn inkludert tillegg.

Slik gjør du det. Arbeidsgiver har da valget mellom å komme med et nytt tilbud, eller tilby stillingen til den som er innstilt som nummer to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...