Gå til innhold

Fikk tilbud om jobb, men det er ett problem...:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rett på sak:

Jeg har fått tilbud om en jobb som jeg synes er et greit tilbud med tanke på at jeg ikke har utdanningen som matcher.

Problemet er at den starter klokken åtte hver morgen, og jeg vet ikke om jeg takler det. Det høres kanskje pinglete ut, men jeg er vel kanskje også litt pingle.

Det er som om at jeg ikke er bygget for å klare det. Jeg klarer aldri å være tidsnok når det er så tidlig, og jeg synes det er så flaut å ikke være punktlig gang på gang på gang.

Dessuten blir dagen før helt ødelagt. Jeg går og gruer meg og har vondt i magen med tanke på klokkeslettet jeg må stå opp. Bare det å legge seg er grusomt.

Har hatt mange slike jobber, og jeg vet at jeg blir ulykkelig av det - og at jeg blir stressa, flau og i dårlig humør når jeg ikke rekker å være tidsnok.

Jeg jobber gjerne ettermiddag, kveld og natt. Kan jobbe døgnet rundt så lenge jeg ikke starter tidlig. Problemet her er bare at dette er en kontorjobb, og det er vanskelig å finne denne type jobb som ikke er 8 - 16.

Så for å gjøre noe som passer meg bør jeg lete etter en jobb som fungerer med rytmen min, men jeg vil ha denne jobben!!

Så hva gjør jeg? Finnes det noen gode tips til hvordan i all verden jeg kan forbedre meg?

Please ikke skriv ting som "det er bare å bite i det sure eplet" eller "det er jo bare å stå opp tidligere".

Det er som folk sier til overvektige at "det er jo bare å spise mindre og trene mer" og "det er jo bare å slutte" til snus- og røykavhengige. DET ER IKKE SÅ ENKELT!

Jeg håååååper at noen her inne har råd eller erfaringer, for jeg er rådvill!



Anonymous poster hash: 2a397...9a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynner 7, innimellom 6. Og må dra hjemmefra en time før. Legger meg som regel mellom 11 og 1. Det er en vanesak, nå våkner jeg tidlig om jeg fri også. Hender jeg tar en hvil når jeg kommer hjem fra jobb da:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men det er ikke drømmejobben hvis du ikke er villig til å gjøre alt for den. Fortsett og let.



Anonymous poster hash: 8a894...023
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig for oss å gi noen råd, spesielt når du ikke vil høre at "det er bare å gjøre det". Fordi hvis du har bestemt deg for at det er vanskelig, at du ikke er en sånn person og at du ikke vil klare det - da vil du heller ikke klare det. Og hvilket annet alternativ har du da enn å få deg en ettermiddagsjobb/kveldsjobb?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt vanlig at en jobb starter 8? Min starter 07:15



Anonymous poster hash: 60a40...72f
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte heller ikke å jobbe fra morgenstund, ble fullstendig krøll på døgnet. Ikke fikk jeg sove om kvelden heller fordi jeg var så redd for å ikke få sove.

Men så kom forklaringa og den heter Addison Sykdom, og den er noe riktig herk!

Ville ha begynt klokka fem om morgenen i stedet for sykdommen-om jeg fikk bytte...



Anonymous poster hash: e61df...a67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har de fleksitid? Da blir det gjerne lettere.

Mitt råd er, ta det på sparket. Sett på vekkerklokka og gjør ditt beste. Mest sannsynlig blir det bedre etter en stund. Og gjør det ikke det, så undersøk om du få fleksitid eller en annen jobb.

Anonymous poster hash: 9ec53...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er drittvanskelig å stå opp tidlig, det gjør fysisk vondt hver gang vekkerklokken ringer. Likevel så gjør jeg det, fordi jeg må på jobb. Det er faktisk bare å bite i det sure eplet, det er mange som gjør det!

Ting jeg gjør for å hjelpe på: Energidrikk/iskaffe til å drikke på bussen på vei til jobb. Dagslyslampe jeg kan ha på om morningen. Mange vekkerklokker. Legger meg tidligere!



Anonymous poster hash: 60559...0e5
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det ikke virker som at du er villig til å gjøre noe med det så er det vanskelig å gi råd. jeg jobbet tidligere i en butikk som åpnet kl 9. nå har jeg byttet butikk og den åpner kl 7, jeg må opp senest halv 6. det er en vanesak, jeg holdt på å ryke med de to første månedene, men nå går det greit.



Anonymous poster hash: 3049f...549
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Og du har sjekket ut at det ikke er slik at det er kjernetid mellom 9 og 15?

Da kunne du kommet 09:00 og jobbet til 17.... + eventuelt det det eller var behov for. Jeg regner med vi snakker om en fast ansettelse ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt nærmere, så kan du sove litt lenger?



Anonymous poster hash: 985dd...412
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å sette ting i perspektiv på en litt komisk måte, når jeg blir sliten eller motløs ifm jobb så tenker jeg på krigsdokumentarer og lignende hvor folk har overkommet helt sinnsyke situasjoner, og så tenker jeg på hvor pussy jeg egentlig er i forhold som liksom ikke greier dette. Nå er jeg mann da, noe sier meg at denne litt banale motivasjonsteknikken ikke er spesielt unisex eller generaliserbar innenfor mitt eget kjønn en gang. :icon_lol:



Anonymous poster hash: a4a31...f11
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

Finn deg noe som bare er natt? Jeg har ikke sjanse i havet å være på jobb 8.00 fem dager i uken. Hadde forsovet meg halvparten av dagene. Nattarbeid løste den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry, men det er ikke drømmejobben hvis du ikke er villig til å gjøre alt for den. Fortsett og let.

Anonymous poster hash: 8a894...023

Nei, men jeg må bygge erfaring for å få drømmejobben, og dette kan være riktig vei.

Så jeg vet jeg bør ta den, men vil ikke gå rundt å ha vondt i meg - og jeg vil i hvert fall ikke at andre skal lide for min elendige punktlighet. Derfor tror jeg at jeg må finne en løsning på problemet mitt sånn at jeg får både i pose og sekk. Jeg bare sliter med metode :P

Det er vanskelig for oss å gi noen råd, spesielt når du ikke vil høre at "det er bare å gjøre det". Fordi hvis du har bestemt deg for at det er vanskelig, at du ikke er en sånn person og at du ikke vil klare det - da vil du heller ikke klare det. Og hvilket annet alternativ har du da enn å få deg en ettermiddagsjobb/kveldsjobb?

Tror ikke du har en lovende fremtid som psykolog :P Hehe

Ting er ikke alltid svart/hvitt. "Alt" har en løsning så lenge man finner en metode som funker, og jeg tror ikke dette er noe unntak.

Jeg klarte heller ikke å jobbe fra morgenstund, ble fullstendig krøll på døgnet. Ikke fikk jeg sove om kvelden heller fordi jeg var så redd for å ikke få sove.

Men så kom forklaringa og den heter Addison Sykdom, og den er noe riktig herk!

Ville ha begynt klokka fem om morgenen i stedet for sykdommen-om jeg fikk bytte...

Anonymous poster hash: e61df...a67

Oj, det har jeg aldri hørt om! Hva gjør de som har det? Har du lest noen tips til å håndtere det?

Det er jo helt vanlig at en jobb starter 8? Min starter 07:15

Anonymous poster hash: 60a40...72f

Det er helt vanlig å starte til alle døgnets tider. At du takler en jobb som starter klokken sju hver dag, betyr ikke at alle andre klarer det :)

Min mor for eksempel sier at hun aldri i livet hadde klart å ha en kvelds-/nattejobb, og det er mange som er sånn. For meg er det å foretrekke.

Har de fleksitid? Da blir det gjerne lettere.

Mitt råd er, ta det på sparket. Sett på vekkerklokka og gjør ditt beste. Mest sannsynlig blir det bedre etter en stund. Og gjør det ikke det, så undersøk om du få fleksitid eller en annen jobb.

Anonymous poster hash: 9ec53...fad

Litt flaut å spørre, men hva er fleksitid? :P hehe

At man gjør samme jobben like lenge, bare til litt mer fleksible tider?

Dette er en jobb hvor man man må være tilgjengelig på telefon og på kontor for kunder, så tror ikke det går :S

Anonymous poster hash: 2a397...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen? Håper ikke du får unger noen gang. Levere de før jobb også, gud a meg.

Anonymous poster hash: 40e30...6e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Jeg har full forståelse. Det er ikke alle menneskers biologiske klokke som er skapt for å stå tidlig opp, og jeg synes arbeidslivet i større grad burde ta hensyn til det.

Kartlegg søvnvanene dine. Snakk med lege om f.eks Melatonin. Ta jobben, skjerp deg skikkelig og kjør strengt regime.

Og om det ikke går, så må du akseptere at dagjobb ikke er for deg, og kanskje se deg om etter kvelds- eller nattjobb.

Men ønsker deg masse lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så du tror det finnes en løsning på problemet ditt med å komme for sent?

Da er jo spørsmålet - hva er det som er problemet? Hører du ikke vekkerklokka? Skrur du den bare av og sovner videre? Eller bruker du for lang tid om morgenen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontortid er som regel 8-16, så lykke til med å finne en kontorjobb på kvelden/natten ;) Det er tungt å stå opp tidlig, men det er tross alt det de aller fleste gjør, hver eneste dag. Du får sette vekkerklokka på ekstra tidlig.0, så er du sikker på at du ikke forsover deg. Etterhvert blir det en vanesak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også skikkelig med å stå opp om morgenen, men elevene kommer klokka åtte hver morgen, så jeg har ikke så mye valg. ;)

For meg hjelper det å ha minst to vekkerklokker der den ene er dagslysvekkerklokke med radio, klærne lagt frem kvelden før, nydusjet når jeg legger meg sånn at jeg bare kan kle på meg om morgenen, sminkepungen satt frem og frokosten planlagt kvelden før. Jeg har kjøpt meg en digg kaffemaskin sånn at jeg gleder meg til å stå opp og drikke kaffe, det er morgenkosen min.

Jeg har forsinket søvnfase-syndrom, men disse tingene gjør ting mye lettere. Det er verdt det, for jeg elsker jobben min og vet innerst inne at hverdagen min hadde blitt sovet bort dersom jeg ikke måtte stå opp tidlig. Det er utrolig deilig å gå hjem fra jobben tilsvarende tidlig!



Anonymous poster hash: 9804d...0ed
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som om at jeg ikke er bygget for å klare det. Jeg klarer aldri å være tidsnok når det er så tidlig, og jeg synes det er så flaut å ikke være punktlig gang på gang på gang.

Dessuten blir dagen før helt ødelagt. Jeg går og gruer meg og har vondt i magen med tanke på klokkeslettet jeg må stå opp. Bare det å legge seg er grusomt.

Har hatt mange slike jobber, og jeg vet at jeg blir ulykkelig av det - og at jeg blir stressa, flau og i dårlig humør når jeg ikke rekker å være tidsnok.

Anonymous poster hash: 2a397...9a1

Du svarer i grunnen på ditt eget spørsmål her. Første bud er å komme presis på jobb hver eneste dag. Dersom du vet at dette ikke er mulig for din del, kan du ikke takke ja til jobben.

Anonymous poster hash: 33af1...30a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...