Gå til innhold

HATER jobben min som lærer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg? Skal jeg fortsette å jobbe 1 år til, eller skal jeg finne meg noe annet? Er så MØKKlei av inkompetente ledere, egoistiske og uengasjerte lærere med nesa høyt i sky. Har bare jobbet der er jeg nå i 7 mnd. Vurderer sterkt å finne meg en annen jobb, men hvaaaaa? Vet ikke hva jeg vil, vil så mye rart. Vil flytte til utlandet, vil gå barnevern eller sosionom, vil ta organisasjon og ledelse, vil få meg heeelt ny jobb. Valgets kvaler :((( HJELP. Vet ikke om jeg holder ut 1 år til med det helvete her :( Men er vel for sent å begynne og se etter noe nytt nå. Har ikke underskrevet kontrakten enda da,, selv om de har sagt jeg har fått jobb på 3.trinn neste år.



Anonymous poster hash: a71ef...f90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg orka det heller ikke. Altfor dårlig tilrettelagt og jeg kunne ikke gi ungene det de har krav på og sluttet av den grunn. At ungene klarer å lære noe i alt bråket betyr at vi har noen kloke flotte unger, men de som ikke klarer å jobbe med så mye bråk blir tapere og det var ikke rettferdig.

Studerte kjemi i to år på universitet og fikk jobb på et kjemisk laboratorie, og nå kan jeg jobbe og samtidig føle at jeg gjør en god jobb :).

Lykke til og hiv deg ut i det!



Anonymous poster hash: 63f19...033
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jobben ( å jobbe som lærer )
eller er det arbeidsplassen ( den skolen du jobber på )
som er problemet?

Kanskje det vil være en idé å bytte arbeidsplass?
Dersom du arbeider på en svært stor skole som er veldig målstyrt
vil det kanskje oppleves mer fleksibelt å arbeide på en mindre skole på et mindre sted?

Eller kanskje det kan være en idé å tenke nytt?
Som lærer vil du kunne jobbe med barn om er innlagt på sykehus,
på asylmottak for enslige mindreårige asylsøkere,
i fagforbundet eller i NAV som veileder.



Anonymous poster hash: 711b3...7cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orka det heller ikke. Altfor dårlig tilrettelagt og jeg kunne ikke gi ungene det de har krav på og sluttet av den grunn. At ungene klarer å lære noe i alt bråket betyr at vi har noen kloke flotte unger, men de som ikke klarer å jobbe med så mye bråk blir tapere og det var ikke rettferdig.

Studerte kjemi i to år på universitet og fikk jobb på et kjemisk laboratorie, og nå kan jeg jobbe og samtidig føle at jeg gjør en god jobb :).

Lykke til og hiv deg ut i det!

Anonymous poster hash: 63f19...033

Godt å høre det er flere. Går snart i kjelleren kjenner jeg. Er så mye negativt prat der også. Faglærer som klager på klassen min støtt og stadig(hva med å se på sin egen utøvelse av klasseledelse før man klager på barna?), assistent som er sur og grinete, og inspektør som surrer rundt i sin egen verden og later som ho kan ting, kolleger som nesten aldri smiler eller sier hei(selv om jeg sier hei til de). Æsj, skikkelig oppgitt nå :( . Sånn, nå fikk jeg ut litt gørr ;) Svartmaler kanskje situasjonen litt, men er sånn det har føltes i over 6 mnd, så glasset begynner å renne over rimelig snart, kjenner jeg.

Så bra du fant din plass! Gratulerer med det :) Jeg vet bare ikke om jeg tør, og hvor lurt det er for CVen min. Allerede bytta arbeidsplass 2 ganger tidligere. Trivdes veldig godt som lærer de to første åra, men etter det har det bare gått nedover. Og jeg tok også 1 år pause hvor jeg studerte. Så litt rotete CV kan man si. Men vurderer sterkt å søke på en ny utdannelse. Beklager all uinteressant informasjon jeg har skrevet til deg, men tusen takk for at du gadd å svare og for at du ga meg noe å tenke over :) Gir meg motivasjon når andre har vært oppi det samme, og gått en annen vei og lyktes med det :) Kan jeg spørre hvor gammel du er? Føler også at jeg begynner å bli for gammel for å starte på nytt studie, da jeg akkurat bikka det "magiske" 3-tallet ;)

Er det jobben ( å jobbe som lærer )

eller er det arbeidsplassen ( den skolen du jobber på )

som er problemet?

Kanskje det vil være en idé å bytte arbeidsplass?

Dersom du arbeider på en svært stor skole som er veldig målstyrt

vil det kanskje oppleves mer fleksibelt å arbeide på en mindre skole på et mindre sted?

Eller kanskje det kan være en idé å tenke nytt?

Som lærer vil du kunne jobbe med barn om er innlagt på sykehus,

på asylmottak for enslige mindreårige asylsøkere,

i fagforbundet eller i NAV som veileder.

Anonymous poster hash: 711b3...7cc

Veldig godt spørsmål det første du spør om :) Har nok ganske mye med ledelsen og kollegene å gjøre. Det går ekstremt mye utover motivasjonen min og arbeidslysten. Men merker at jeg trenger å komme bort fra undervisning, om ikke bare for en liten stund - for å få tilbake gnisten. Synes ikke elevene fortjener å ha en grinete og uengasjert lærer, slik jeg føler meg nå :( Har, som jeg skrev over, ikke vært ordentlig fornøyd med å jobbe som lærer på over 4 år. Så det er vel tegn på at jeg bør prøve noe nytt. Bytta skole i fjor, pga dårlig personalpolitikk og ledelse der også, og jaggu kommer jeg ikke til en skole som er verre. Orker ikke det jaget etter å finne en skole som er like god som min første, da det virker som det er av sjeldenhetene.

Tusen takk for at du gadd å svare og for at du ville prøve hjelpe meg :) Veldig snilt. Jeg skal definitivt sjekke ut de yrkene du nevnte :)

Anonymous poster hash: a71ef...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh…jeg er også lærer….jeg var så dum at jeg skrev kontrakt desverre……Angrer bittert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh…jeg er også lærer….jeg var så dum at jeg skrev kontrakt desverre……Angrer bittert!

Hvorfor angrer du, da? Hvor lenge har du jobbet som lærer? Har du noen tanker om andre ting du kunne tenke deg å gjøre? Spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke ment som kritikk eller noe ;)

Anonymous poster hash: a71ef...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre hvor gammel du er? Føler også at jeg begynner å bli for gammel for å starte på nytt studie, da jeg akkurat bikka det "magiske" 3-tallet

Jeg var 33 år når jeg satte meg på skolebenken igjen. Av det jeg vet i dag hadde jeg ikke tenkt så mye på alderen enda, du har mange år igjen på arbeidsmarkedet. Jeg studerte sammen med folk på over førti som gjorde noe for et bedre liv :)



Anonymous poster hash: 63f19...033
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor angrer du, da? Hvor lenge har du jobbet som lærer? Har du noen tanker om andre ting du kunne tenke deg å gjøre? Spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke ment som kritikk eller noe ;)

Anonymous poster hash: a71ef...f90

Altså, det viste seg at det var en dobbel så utakknemlig jobb som jeg trodde fra før. Alle vet jo at læreryrke er en uttaknemlig jobb, men det er liksom ikke grenser for hvor mye stygge ord som kommer fra elevne. I blant er det faktisk direkte vanskelig å holde seg profesjonell da elevene holder på med personangrep. Jeg tror jeg er for svak psykisk til å takle denne jobben. Så jeg angrer bittert fordi jeg sliter med ganske lav selvtilitt etter jeg jeg begynte på skolen. Har jobbet der snart et år!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!! Jeg vet så godt hvordan du har det. Er også lærer, jobber på ungdomsskole. Misliker jobben min, angrer på yrkesvalg. Dette er andre år jeg jobber og jeg håper jeg finner en annen jobb(ikke skole).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det viste seg at det var en dobbel så utakknemlig jobb som jeg trodde fra før. Alle vet jo at læreryrke er en uttaknemlig jobb, men det er liksom ikke grenser for hvor mye stygge ord som kommer fra elevne. I blant er det faktisk direkte vanskelig å holde seg profesjonell da elevene holder på med personangrep. Jeg tror jeg er for svak psykisk til å takle denne jobben. Så jeg angrer bittert fordi jeg sliter med ganske lav selvtilitt etter jeg jeg begynte på skolen. Har jobbet der snart et år!

Hvilket trinn jobber du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Altså, det viste seg at det var en dobbel så utakknemlig jobb som jeg trodde fra før. Alle vet jo at læreryrke er en uttaknemlig jobb, men det er liksom ikke grenser for hvor mye stygge ord som kommer fra elevne. I blant er det faktisk direkte vanskelig å holde seg profesjonell da elevene holder på med personangrep. Jeg tror jeg er for svak psykisk til å takle denne jobben. Så jeg angrer bittert fordi jeg sliter med ganske lav selvtilitt etter jeg jeg begynte på skolen. Har jobbet der snart et år!

Dette var generelt en negativ tråd, så selv om jeg svarer på dette innlegget, så gjelder det egentlig flere innlegg her.

Jeg opplever faktisk jobben som lærer som takknemlig, så jeg er uenig i at utakknemligheten er noe "alle" vet. Jeg har pr dags dato ikke blitt utsatt for ukvemsord eller personangrep fra elevene. Ja, det finnes vanskelige klasser, men jeg tror også mange går i den fella at de undervurderer verdien av å jobbe med relasjonen til eleven. Hva har du gjort for å forsøke å snu ting rundt?

Jeg stusser også litt på at det ses som negativt at faglærere "klager" til kontaktlærer. Kontaktlærer har et annet forhold til sin klasse, og er bedre i posisjon til å få "orden på gruppa". Jeg synes bare det er positivt å få tilbakemelding på mine, positivt som negativt.

Læreryrket er ikke for alle, noen klasser er vanskelige og mange skoler har ledelse/miljø jeg aldri ville ja jobbet under. Men her synes jeg også det ser ut til å gå et lite snev av svartmaling og negativ tankegang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var generelt en negativ tråd, så selv om jeg svarer på dette innlegget, så gjelder det egentlig flere innlegg her.

Jeg opplever faktisk jobben som lærer som takknemlig, så jeg er uenig i at utakknemligheten er noe "alle" vet. Jeg har pr dags dato ikke blitt utsatt for ukvemsord eller personangrep fra elevene. Ja, det finnes vanskelige klasser, men jeg tror også mange går i den fella at de undervurderer verdien av å jobbe med relasjonen til eleven. Hva har du gjort for å forsøke å snu ting rundt?

Jeg stusser også litt på at det ses som negativt at faglærere "klager" til kontaktlærer. Kontaktlærer har et annet forhold til sin klasse, og er bedre i posisjon til å få "orden på gruppa". Jeg synes bare det er positivt å få tilbakemelding på mine, positivt som negativt.

Læreryrket er ikke for alle, noen klasser er vanskelige og mange skoler har ledelse/miljø jeg aldri ville ja jobbet under. Men her synes jeg også det ser ut til å gå et lite snev av svartmaling og negativ tankegang.

Jeg har ikke vært streng nok, er altfor snill og tørr ikke heve stemmen til noen eller sette folk på plass, da jeg er redd for å være slem, siden jeg ble misshandlet hjemme i 19 år :) DER failet jeg. De har ingen respekt for meg og det skjønner jeg veldig godt…… jeg behandler dem jo som små guder. Min feil, my problem. Uttakknemlig i den grunn at folk generelt ikke liker å være på skolen og som regel ikke liker læreren sin. Jeg hatet skole og hatet lærerene mine. :vetikke: Og de fleste var enig på den tiden. Å JA jeg svartmaler jobben min fordi jeg er lei av alt og meg selv :blomst:

Endret av Stjerneskudd 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dere utdannet lærere? Merket dere ikke at det ikke passet for dere da dere hadde praksis? Jeg er nemlig lærerstudent nå og ELSKER praksis, men blir skremt og redd for at praksis er veldig lite reelt når jeg leser ting som dette.

Anonymous poster hash: a1f69...6a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor gammel du er? Føler også at jeg begynner å bli for gammel for å starte på nytt studie, da jeg akkurat bikka det "magiske" 3-tallet

Jeg var 33 år når jeg satte meg på skolebenken igjen. Av det jeg vet i dag hadde jeg ikke tenkt så mye på alderen enda, du har mange år igjen på arbeidsmarkedet. Jeg studerte sammen med folk på over førti som gjorde noe for et bedre liv :)

Anonymous poster hash: 63f19...033

Tusen takk - du gir meg litt håp for framtida mi! :D

Hei!!! Jeg vet så godt hvordan du har det. Er også lærer, jobber på ungdomsskole. Misliker jobben min, angrer på yrkesvalg. Dette er andre år jeg jobber og jeg håper jeg finner en annen jobb(ikke skole).

Føler med deg! Ikke hold ut for lenge, slik jeg har gjort. Det går utover både deg selv, og elevene. Håper du finner deg noe bedre og som du trives med etter hvert :) Jeg kikker på nye jobber i alle bransjer nå, jeg ;)

Dette var generelt en negativ tråd, så selv om jeg svarer på dette innlegget, så gjelder det egentlig flere innlegg her.

Jeg opplever faktisk jobben som lærer som takknemlig, så jeg er uenig i at utakknemligheten er noe "alle" vet. Jeg har pr dags dato ikke blitt utsatt for ukvemsord eller personangrep fra elevene. Ja, det finnes vanskelige klasser, men jeg tror også mange går i den fella at de undervurderer verdien av å jobbe med relasjonen til eleven. Hva har du gjort for å forsøke å snu ting rundt?

Jeg stusser også litt på at det ses som negativt at faglærere "klager" til kontaktlærer. Kontaktlærer har et annet forhold til sin klasse, og er bedre i posisjon til å få "orden på gruppa". Jeg synes bare det er positivt å få tilbakemelding på mine, positivt som negativt.

Læreryrket er ikke for alle, noen klasser er vanskelige og mange skoler har ledelse/miljø jeg aldri ville ja jobbet under. Men her synes jeg også det ser ut til å gå et lite snev av svartmaling og negativ tankegang.

Jeg synes ikke jobben min er utakknemlig mtp elever. Jeg er TS, forresten. Og du har rett, det er negativt fokus her - nettopp fordi skolen min er en "negativ" skole med mye ukultur og lite profesjonalitet. Ledelsen har ingen kontroll over skolen sin, og jeg blir mildt sagt frustrert over ustruktur, kontrabeskjeder, ikke beskjeder, lite/dårlig/ingen kommunikasjon, lite/ingen oppfølging, lite/ingen/kun negative tilbakemeldinger på jobben jeg gjør. Fra jeg startet har jeg ikke fått ETT eneste klapp på skuldra eller tilbakemelding på jobben jeg gjør. Og jeg er ikke en SÅ fryktelig dårlig lærer. Den ene gangen inspektøren innkalte til møte - det første møte jeg etter jeg startet, 7 mdn etter jeg startet handlet om alt jeg gjorde galt. Og hun har vært i klassen min til sammen 15 min og snakker om ting hun ikke har grunnlag for å uttale seg om. Dette er en av tingene jeg reagerer sterkt på. Det er flere andre faktorer som gjør denne arbeidsplassen ganske udugelig, i mine øyne. "Alle" lærerne jobber på hver sin tue - og er fornøyd med at ledelsen ikke følger med på når de kommer eller hva de gjør i timen. Det er veldig lite engasjement og driv! Jeg savner lærere som brenner for elevene! De på teamet mitt, og andre tenker på å komme seg fortest mulig hjem, bli fortest ferdig med møte , gjøre så lite arbeid som mulig ut av opplegg osv. Denne jobben gir meg rett og slett magesår, ekstremt dårlig selvtillit og jeg føler jeg blir en dårligere utgave av meg selv og ikke minst som lærer. Og til det jeg skrev om faglæreren - hun har ikke kommet med et eneste godt ord om klassen min. Jeg har vært i timene hennes, og vet at hun har stort potensiale hva gjelder klasseledelsen hennes. I tillegg er hun spesialpedagog så hun burde vite bedre enn å skylde på elevene hele tiden, men også prøve å forandre undervisningsstil. Sier ikka at det ikke er lov å komme med tilbakemelding hvis klassen har vært "umulig" eller lignende, jeg tåler det bedre enn de fleste, jeg vet jeg har elever som kan være det ene og andre. Men dette tar kaka.

Anonymous poster hash: a71ef...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg har ikke vært streng nok, er altfor snill og tørr ikke heve stemmen til noen eller sette folk på plass, da jeg er redd for å være slem, siden jeg ble misshandlet hjemme i 19 år :) DER failet jeg. De har ingen respekt for meg og det skjønner jeg veldig godt…… jeg behandler dem jo som små guder. Min feil, my problem. Uttakknemlig i den grunn at folk generelt ikke liker å være på skolen og som regel ikke liker læreren sin. Jeg hatet skole og hatet lærerene mine. :vetikke: Og de fleste var enig på den tiden. Å JA jeg svartmaler jobben min fordi jeg er lei av alt og meg selv :blomst:

Nei, det er ingen regel at elevene ikke liker læreren sin. Noe av det som gjør at jeg liker min jobb er forholdet til elevene, jeg liker dem og de liker meg også. Så om det er holdningen du tar med deg inn i klasserommet, så skjønner jeg at det blir vanskelig.

Å kjefte, heve stemmen, være streng og "sette folk på plass" er heller ikke måten å få et godt forhold til elevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget


Mye skrivefeil - håper dere overlever ;)

Anonymous poster hash: a71ef...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Tusen takk - du gir meg litt håp for framtida mi! :DFøler med deg! Ikke hold ut for lenge, slik jeg har gjort. Det går utover både deg selv, og elevene. Håper du finner deg noe bedre og som du trives med etter hvert :) Jeg kikker på nye jobber i alle bransjer nå, jeg ;) Jeg synes ikke jobben min er utakknemlig mtp elever. Jeg er TS, forresten. Og du har rett, det er negativt fokus her - nettopp fordi skolen min er en "negativ" skole med mye ukultur og lite profesjonalitet. Ledelsen har ingen kontroll over skolen sin, og jeg blir mildt sagt frustrert over ustruktur, kontrabeskjeder, ikke beskjeder, lite/dårlig/ingen kommunikasjon, lite/ingen oppfølging, lite/ingen/kun negative tilbakemeldinger på jobben jeg gjør. Fra jeg startet har jeg ikke fått ETT eneste klapp på skuldra eller tilbakemelding på jobben jeg gjør. Og jeg er ikke en SÅ fryktelig dårlig lærer. Den ene gangen inspektøren innkalte til møte - det første møte jeg etter jeg startet, 7 mdn etter jeg startet handlet om alt jeg gjorde galt. Og hun har vært i klassen min til sammen 15 min og snakker om ting hun ikke har grunnlag for å uttale seg om. Dette er en av tingene jeg reagerer sterkt på. Det er flere andre faktorer som gjør denne arbeidsplassen ganske udugelig, i mine øyne. "Alle" lærerne jobber på hver sin tue - og er fornøyd med at ledelsen ikke følger med på når de kommer eller hva de gjør i timen. Det er veldig lite engasjement og driv! Jeg savner lærere som brenner for elevene! De på teamet mitt, og andre tenker på å komme seg fortest mulig hjem, bli fortest ferdig med møte , gjøre så lite arbeid som mulig ut av opplegg osv. Denne jobben gir meg rett og slett magesår, ekstremt dårlig selvtillit og jeg føler jeg blir en dårligere utgave av meg selv og ikke minst som lærer. Og til det jeg skrev om faglæreren - hun har ikke kommet med et eneste godt ord om klassen min. Jeg har vært i timene hennes, og vet at hun har stort potensiale hva gjelder klasseledelsen hennes. I tillegg er hun spesialpedagog så hun burde vite bedre enn å skylde på elevene hele tiden, men også prøve å forandre undervisningsstil. Sier ikka at det ikke er lov å komme med tilbakemelding hvis klassen har vært "umulig" eller lignende, jeg tåler det bedre enn de fleste, jeg vet jeg har elever som kan være det ene og andre. Men dette tar kaka. Anonymous poster hash: a71ef...f90

Skolekultur har mye å si, og her hadde jeg søkt jobb på en annen skole uten tvil. Det går ikke på lærerjobben i seg selv, men arbeidsmiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen regel at elevene ikke liker læreren sin. Noe av det som gjør at jeg liker min jobb er forholdet til elevene, jeg liker dem og de liker meg også. Så om det er holdningen du tar med deg inn i klasserommet, så skjønner jeg at det blir vanskelig.

Å kjefte, heve stemmen, være streng og "sette folk på plass" er heller ikke måten å få et godt forhold til elevene.

Hehe…du kan være glad du ikke har meg som elev.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolekultur har mye å si, og her hadde jeg søkt jobb på en annen skole uten tvil. Det går ikke på lærerjobben i seg selv, men arbeidsmiljø.

Du har rett i det. Men vet ikke om jeg orker enda en ny søkerunde for å finne en skole jeg tror har det jeg er ute etter, for så å gå i fella igjen. Ser heller ikke bra ut på CVen min. Kan jeg spørre hva du synes om at jeg tar møte med inspektøren for å ta opp noen av tingene? Har alltid vært veldig redd for å si fra, men jeg føler meg både dårlig og urettferdig behandlet her, og jeg er lei av å bli tråkka på. Men har jo kommet veldig skjevt ute med inspektøren, så vil jo ikke gi meg noe bedre skussmål. Ikke at jeg egentlig burde bry meg så veeldig om det. Selv om jeg kjenner jeg bryr meg litt likevel..

Anonymous poster hash: a71ef...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...