Gå til innhold

Bachelor i Journalistikk


thiami

Anbefalte innlegg

Hei hvordan er jobbmulighetene med en journalistikk bachelor? Hvordan er student miljøet? ( jeg tenke å gå på hioa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før du vurderer å ta en bachelor i journalistikk er det minst tre ting du bør repetere fra barneskolepensum: 1. Tegnsetting. 2. Bruk av stor bokstav. 3. At man ikke deler opp ord på norsk.

Norge har mange nok journalister med elendige norskkunnskaper.



Anonymous poster hash: 124c8...f81
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du vurderer å ta en bachelor i journalistikk er det minst tre ting du bør repetere fra barneskolepensum: 1. Tegnsetting. 2. Bruk av stor bokstav. 3. At man ikke deler opp ord på norsk.

Norge har mange nok journalister med elendige norskkunnskaper.

Anonymous poster hash: 124c8...f81

+ HIOA skrives med store bokstaver.

Anonymous poster hash: 92f05...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å spå jobbmarkedet om tre-fire år, men journalistbransjen er en av de mest pressede akkurat nå. I fjor måtte rundt 1000 stk gå (av kanskje totalt 6000) og selv til enkle sommervikarjobber i Oslo kommer det inn 6-700 søknader.

Hvis jeg sto foran valget i dag, ville jeg ikke valgt journalistikk igjen.

Hilsen en som etterutdanner seg, fordi hun selv med solid erfaring sliter med å finne en ny jobb.

Anonymous poster hash: 762b3...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en knallhard bransje. Journalister nedbemannes i hopetall og de konkurrerer om de samme jobbene alle sammen. Det er vanlig med minimum 2-300 søkere på alle mulige slags stillinger som har noe som helst med tekstproduksjon å gjøre, enten det er journalistikk, tekstforfatter, content services, internkommunikasjon, pressekontakt, forlag og alt man kan tenke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert statsvitenskap, litteratur, språk og journalistikk (har en bachelorgrad og en master) og gjorde masse praksis under studiene.

Jeg fikk ikke en sommerjobb i fjor en gang. Vet ikke om det er mangel på kontakter, men det er så himla mange søkere per stilling.

Nå jobber jeg med salg. Ikke akkurat det jeg så for meg.

Så tenkt nøøøøye igjennom dette. Talent er ikke nok når bransjen er som den er.



Anonymous poster hash: bcdd4...5c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh.

IKKE utdann deg som journalist. IKKE gjør det.

Det er mitt beste råd. Den yrkesgruppen som det spås minst arbeidsplasser for i fremtiden er journalister. Velg noe annet.

Jeg begynte på journalistikkutdanningen, men droppet ut i løpet av det første året, da jeg gang på gang ble fortalt av foreleserene(!) hvor umulig det var å få seg jobb i ettertid, og hvordan du måtte belage deg på å freelance (skrive artikler på egenhånd, for så å gå fra avis til avis i håp om å få solgt de til en av dem) på egenhånd. Ville ikke anbefale det med mindre du ønsker å gå personlig konkurs.



Anonymous poster hash: 070aa...7ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...