Gå til innhold

Teit å skrive søknad mtp høyere utdanning?


Alja

Anbefalte innlegg

Mitt største ønske er å komme inn på sosialt arbeid ved UiA. Snittet var i fjor 4,6 og mitt snitt nå er ca 4,3. Jeg søker på særskilt vurdering, men er veldig redd for at jeg ikke kommer inn da det er så populært studie.

Ligger ved legeerklæring, egenerklæring og relevant dokumentasjon mtp særskilt, men blir det dustete av meg og i tillegg skrive et motivasjonsbrev hvor jeg skriver hvorfor det er så viktig for meg å komme inn?

Føler verden vil rase sammen dersom jeg ikke kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg la ved referanse fra forrige studiested. Det er jo ikke kultur for å søke med motivasjonsbrev i Norge. Siden du søker på særskilt grunnlag så kan det kanskje funke? Jeg ville heller lagt ved en referanse fra nåværende lærer, istedenfor et motivasjonbrev. Om du velger å legge ved motivasjonsbrev så pass på så du ikke virker desperat eller sippete :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge skal du vel ikke komme inn basert på annet enn karaktersnitt og ekstrapoeng? Så vet ikke hvor mye motivasjonsbrev eller referanse kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På enkelte studier har det vært (og er?) vanlig med motivasjonsbrev. Husker for noen år siden så var det mulig ved UiB på noen studier.



Anonymous poster hash: 6e8b3...372
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fullt med alderspoeng? Noe for høyere utdanning? Kan du evt. ta opp fag hvis du ikke kommer inn nå? Et år fra eller til er jo ikke så viktig :) Det står forresten på Samordna et poengsummen for i fjor var 48,3 ved UiA



Anonymous poster hash: d8afe...333
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fult med alderspoeng ja. Vet jeg kan få opp to av karakterene mine også, slik at jeg går ut med 4,5.

På uia sine sider står det 4,6 så jeg vet ikke helt hva jeg skal forholde meg til.

Å vente enda et år vil være veldig demotiverende. Har gnomet lenge nok føler jeg.

Hva kan en evt lærer skrive for noe? Hun har vært kontaktlæreren min i to år nå så hun kjenner meg veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått påbygg eller tatt vgs etter vanlig tid? Siden du snakker om kontaktlærer. Eller tar du fag som privatist? Har du jobbet noe disse årene som kanskje kan være positivt for studiet du søker?

Det er forresten samordna opptak du må se på for å finne grensene, for 2014 var det 48,3. Det er ikke alltid hjemmesidene til universitetet er oppdatert



Anonymous poster hash: d8afe...333
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått påbygg ved voksenopplæring, men regnet på snittet mitt på nytt, og det er akkurat 4 nå. Får man da 4,8 om man plusse på de 8 alderspoengene?

Jeg blir helt svett av det her. Har virkelig jobbet for å få dette til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Har gått påbygg ved voksenopplæring, men regnet på snittet mitt på nytt, og det er akkurat 4 nå. Får man da 4,8 om man plusse på de 8 alderspoengene?

Jeg blir helt svett av det her. Har virkelig jobbet for å få dette til.

Hvis du har 4 i karaktersnitt, og 8 alderspoeng, har du 48 poeng (det gir ikke mening å snakke om 4,8 i snitt når du snakker om poeng for å komme inn på skole).

Jeg tenker at et nøkternt, saklig motivasjonsbrev ikke kan gjøre skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 4 i karaktersnitt, og 8 alderspoeng, har du 48 poeng (det gir ikke mening å snakke om 4,8 i snitt når du snakker om poeng for å komme inn på skole).

Jeg tenker at et nøkternt, saklig motivasjonsbrev ikke kan gjøre skade.

Hvordan regner man da snittet? Hva har jeg da dersom jeg har nøyaktig 4 i snitt nå, pluss 8 alderspoeng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på brevet tenker jeg. Kanksje du kan få læreren din til å hjelpe deg? Tenk på det som en jobbsøknad, og skriv hvorfor nettopp du egner deg som sosial arbeider. Ikke fokuser på hvorfor du har dårlige karakterer, at du trenger dette pga problemer, og ikke legg ut om problemene dine. Fokuser heller på at du nå er klar for nye utfordringer, og trekk frem dine positive sider, hvordan du er egnet til en slik jobb senere, og motivasjonen din for å studere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg la ved referanse fra forrige studiested. Det er jo ikke kultur for å søke med motivasjonsbrev i Norge. Siden du søker på særskilt grunnlag så kan det kanskje funke? Jeg ville heller lagt ved en referanse fra nåværende lærer, istedenfor et motivasjonbrev. Om du velger å legge ved motivasjonsbrev så pass på så du ikke virker desperat eller sippete :)

Takk for tips! Hva sto i referansen din og hvem skrev den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har alle karakterene som gjør at du får 4 i snitt? Eller regner du med at det er det du får til våren? Isåfall hvis du har alt nå så er du jo veldig nære! Hvis du jobber hardt med gymmen kan du klare å gå opp til 48,3. Snittet pleier jo å gå opp år for år, men du er jo nærme så jeg vet ikke hvor mye f.eks en 6er i gym kan påvirke snittet ditt



Anonymous poster hash: d8afe...333
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har alle karakterene som gjør at du får 4 i snitt? Eller regner du med at det er det du får til våren? Isåfall hvis du har alt nå så er du jo veldig nære! Hvis du jobber hardt med gymmen kan du klare å gå opp til 48,3. Snittet pleier jo å gå opp år for år, men du er jo nærme så jeg vet ikke hvor mye f.eks en 6er i gym kan påvirke snittet ditt

Anonymous poster hash: d8afe...333

Det er det jeg ligger på nå, så vil ha mulighet til å jobbe som en Gud for å få det opp ennå mer til våren. Det er jo tre måneder igjen.

6 i gym kan jeg glemme, hahaha :-p noe mer ubrukelig i gymsalen må man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan regner man da snittet? Hva har jeg da dersom jeg har nøyaktig 4 i snitt nå, pluss 8 alderspoeng?

Ekstra poeng har ingenting med snittet å gjøre, snittet er kun basert på karakterer. Så uansett vil du ha 4 i snitt, mens du vil ha 48 konkurransepoeng. Og det er disse som er avgjørende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Hvordan regner man da snittet? Hva har jeg da dersom jeg har nøyaktig 4 i snitt nå, pluss 8 alderspoeng?

Da har du 4 i snitt, og 48 konkurransepoeng. Det er konkurransepoengene som betyr noe når du søker høyere utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge skal du vel ikke komme inn basert på annet enn karaktersnitt og ekstrapoeng? Så vet ikke hvor mye motivasjonsbrev eller referanse kan hjelpe.

Hun skriver jo at hun søker med særskilt vurdering. Da blir du vurdert særskilt. Det ligger jo i ordet.

Anonymous poster hash: ad278...7a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...