Gå til innhold

Stillingsbrøk redusert etter sykdom


Anjah

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg. Jeg er i en situasjon som føles diskriminerende og urettferdig.

Jeg har vært sykmeldt i ca 2 og en halv måned. Jeg hadde min første dag tilbake i jobb for litt under 2 uker siden. Min daglige leder forteller at firmaet i sykdomsperioden min ble nødt til å ansette en ny person for å få kabalen til å gå opp. Denne personen har nå blitt "gitt" den hundreprosentstillingen jeg hadde. Min arbeidskontrakt fra forrige året har ikke blitt oppdatert. Denne står oppført med 50-80% stilling. Jeg har likevel siden dag 1 jobbet 100 %, og alle lønningspapirene mine viser dette. Jeg får jo t.o.m sykepenger utifra et 100% grunnlag.

Er det greit av arbeidsplassen min å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten at jeg er helt sikker så høres dette shady ut. Håper du er organisert.

Feilen gjort er at kontrakten din ikke ble oppdatert med økende stillingsprosent. Loven sier uansett at

«Deltidsansatte som de siste 12 måneder jevnlig har arbeidet utover avtalt arbeidstid, har rett til stilling tilsvarende faktisk arbeidstid i denne perioden, med mindre arbeidsgiver kan dokumentere at behovet for merarbeidet ikke lenger foreligger. Tolvmånedersperioden skal beregnes med utgangspunkt i det tidspunkt arbeidstaker fremmet sitt krav

Kan du fremme noe krav basert på dette? Ergo at de ikke kan ansette noen nye basert på ditt krav fra før du ble sykmeldt?

Hvis ikke, så har jeg en følelse på at du sitter i knipa, siden du bare er kontraktfestet med opptil 80%.

Jeg er dog ikke sikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er det som regnes som stillingsoppsigelse, og ikke lovlig. Men det er nok problematisk at det ikke står 100% i kontrakten din.



Anonymous poster hash: 1fff0...de5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, nei. Er nok ikke organisert.

Hva gjør jeg nå? Hvordan går jeg frem? Bør jeg prøve å snakke med butikkeieren, istedet for daglig leder? Det er liksom det eneste alternativet jeg har. Det eksistrer heller ikke noe "verneombud" på denne arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er dårlig gjort, så tror jeg du skal slite med å få endret på det. Så lenge du har den stillingsprosenten kontrakten tilsier, så har egentlig ikke arbeidsgiver brutt noen lover. Lovendringen Neutral90 viser til kan jo arbeidsgiver tilbakevise, all den tid han har ansatt mer arbeidskraft er det ikke sannsynlig at han vil ha samme behovet.

Anonymous poster hash: 717cb...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym2233

§ 14-4 a. Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid

(1) Deltidsansatte som de siste 12 måneder jevnlig har arbeidet utover avtalt arbeidstid, har rett til stilling tilsvarende faktisk arbeidstid i denne perioden, med mindre arbeidsgiver kan dokumentere at behovet for merarbeidet ikke lenger foreligger. Tolvmånedersperioden skal beregnes med utgangspunkt i det tidspunkt arbeidstaker fremmet sitt krav.

Med nye lovendringer som ble tredd i kraft i fjor, kan du vise til denne og legge fram kravet ditt.

Finner ikke loven når det gjelder endringer av stillingsbrøk og lignende ved sykdom/sykmeldt, men jeg mener du har fortsatt loven og retten på din side.

For med den, og med lønningslipp/det som har blitt registrert av timer kan du kreve dette :)

Og uansett, i din tilfelle ble endringene gjort mens/etter du ble sykmeldt. Arbeidsgiver trengte, jo, en ansatt som kunne dekke over ditt arbeid, men du har allikevel fottrinnsretten slik jeg ser det.

Endret av anonym2233
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...