Gå til innhold

Hvordan forholde seg til en sjef som :


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

...stadig forteller at vi ikke må glemme at det er HAN som er sjef, og at alle er erstattelige.

Dette gjelder i forhold til uenigheter internt. Er vi ikke enige i hvordan ting blir styrt på eller hvordan ting gjøres, så kan vi bare si opp..

Dette er en liten privat bedrift som ikke er organisert.

Vi har akkurat fått ny sjef, og i forhold til hvordan vi tidligere har hatt det, er dette en veldig dårlig måte å motivere de ansatte på.

Jeg vet faktisk heller ikke hvordan jeg skal forholde meg til utsagnet, og/eller forsvare meg i den sammenhengen.

Har dere noen tips og råd ?



Anonymous poster hash: 5e2fa...115
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er for øvrig en mann som snakker meget godt for seg, og har ledet store bedrifter før. Han er fryktinngytende!

Han legger også veldig vekt på at jobb er jobb, privatliv er privatliv, så derfor bryr han seg ikke om vi er gift, har barn, hvor vi bor ect (Dette har han sagt)

Han betaler tross alt lønna vår.... Jeg blir så oppgitt!!



Anonymous poster hash: 5e2fa...115
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe i veien å påpeke at man er sjef og har den endelige beslutningen i mange prosesser, men om det stadig brukes som en subtil trussel som at man bare skal si opp så hadde jeg nok sett meg etter en annen arbeidsplass. Å jobbe under en liten tyrann interesserer meg ikke.

Å skille mellom privatliv og jobb er i utgangspunktet ikke noe å si på syntes jeg, kommer litt an på i hvilke sammenhenger et slikt utsagn benyttes. Men i utgangspunktet er jeg for å likebehandle sine arbeidstakere, jeg har sett litt for mange ansatte med familie som nyter litt for godt av forståelse og førsterett på ferie og avspasering på sine single kollegers bekostning.



Anonymous poster hash: 0a4e1...bf4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ledet store bedrifter før altså? Hvorfor gjør han det ikke nå lenger..... ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi også forstår at han er sjef og han tar avgjøresler .. MEN hvor bra sjef er du, om du hele tiden må påpeke det? Hvordan skal du klare å motivere de ansatte med å bare "ture" frem med egne meninger , uten å høre / samtale /evaluere med de ansatte?

Dette er ihvertfall noe HELT annet enn vi er vant til.. Og når han sier vi kan slutte om vi ikke er enige, så bør vi det da eller?

Jeg syntes det er en merkelig lederstruktur..

Det jeg mente med privatliv var ikke det du nevner med førsteretter eller bonuser ect, men rett og slett å bli "sett" som ansatt..

Han spør åssen det går, og før du rekker å svare er han laaaangt nedi gangen....



Anonymous poster hash: 5e2fa...115
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ledet store bedrifter før altså? Hvorfor gjør han det ikke nå lenger..... ?

Det er jeg faktisk usikker på.. Men han har et par andre bedrifter . Han påstår han så "utfordringene" med dette firmaet, og potensialet..

Anonymous poster hash: 5e2fa...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg faktisk usikker på.. Men han har et par andre bedrifter . Han påstår han så "utfordringene" med dette firmaet, og potensialet..

Anonymous poster hash: 5e2fa...115

Grunnen er vel at han er en elendig sjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han sier at ingen er uerstattelige hos dere, så får dere svare med "lykke til med å få sagt oss opp". Altså, han sjefen din virker litt maktsyk. Du får bare gjøre jobben din, så han ikke har noen grunn til å si deg opp. Også er det lov å si ifra når han er veldig urimelig. Han har ikke en sjef over seg igjen som du kan prate med da?



Anonymous poster hash: 2455b...467
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre.. Han har ingen over seg.. Jeg er mildt sagt frustrert over å være så lite verdt som arbeidstaker...



Anonymous poster hash: 5e2fa...115
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er to grunner til at noen blir sjef, den ene er at man er dyktig faglig og sosialt og har derfor hatt en naturlig "stigning" i gradene. Også er det de som har siktet seg inn på å bli sjef fra første stund. Sier vel egentlig seg selv hva som er drivkraften deres da.. En god sjef skal balansere det å jobbe for 1.en veldrevet bedrift 2.og det å få de ansatte til å føle trivsel, yrkesstolthet og engasjement. Tar du bort den ene fungerer ikke den andre heller. Å bare satse på en veldrevet bedrift uten å ta hensyn til de ansatte vil bare ødelegge for seg selv, uten engasjerte og dedikerte ansatte kommer du ingen vei.

Sjefen din høres mildt sakt herskesyk ut, og man kommer tross alt lengre med gulrot enn med pisk. Og faktisk så sliter han også dersom alle de ansatte slutter! Det vil jo også gi omverdnen et signal på hva slags sjef han er og vil gi bedriften et dårlig rykte.

Anonymous poster hash: 5f568...e40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt igjen så mener jeg at å trekke frem subtile trusler i tide og utide ikke er akseptabelt, heller ikke det at han aldri hører på noen andre. Men det er også - slik jeg ser det - det eneste dere kan utsette på han. At han skiller mellom privatliv og jobb er greit og det er begrenset hvor mye man kan greie å gå inn i den ansattes livssituasjon på mange arbeidsplaser. Mange ledere jobber mye og det er ofte en grense for hvor mye kapasitet man har til å "se hver enkelt". Det legitimerer ikke drittsekkoppførsel på noen måte og jeg kan forstå at det hadde vært hyggeligere med en litt mer omgjengelig leder, på en annen side er jo ikke dette noe man har rett på eller kan kreve så lenge man som sjef oppfører seg nøytralt i det minste.

Så med mindre han gjør grove overtredelser mot dere så hadde jeg nok ikke satset på en sjef som er som du ønsker i dette tilfellet. Det skal mye til for at en leder blir avsatt og det må nok være grovere enn at han påpeker at han er sjef og er sta. Sikkert en dårlig leder på noen måter, men det er på godt og vondt ikke forbudt å være dårlig til å utføre arbeidsoppgavene sine.



Anonymous poster hash: 0a4e1...bf4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kommer til å oppleve masseoppsigelse. Bare å lete etter ny jobb nå!

Anonymous poster hash: 86d3a...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...