AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #1 Del Skrevet 11. mars 2015 Stadig vekk leser jeg om ungdommer som har mistet lappen. De har hatt førekort noen timer, dager eller uker og kjører som idioter. Burde man øke aldersgrensen? Vil det hjelpe?Anonymous poster hash: e6de1...148 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 11. mars 2015 #2 Del Skrevet 11. mars 2015 Man "kan" da kjøre som svin/idioter i trafikken enten man er 18 eller 68... Er det heller kjøre-opplæringa det kan være noe galt med? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #3 Del Skrevet 11. mars 2015 Stadig vekk leser jeg om ungdommer som har mistet lappen. De har hatt førekort noen timer, dager eller uker og kjører som idioter. Burde man øke aldersgrensen? Vil det hjelpe?Anonymous poster hash: e6de1...148 Ja det burde man. Altfor mange unge innblandet i ulykker. Bor selv ved en fylkesvei og opplever ofte kjøring i langt over 100 km i timen av unge bilister og her er det 50 km i timen som gjelder. Og når man i tillegg vet at evnen til å forstå konsekvensen av egen handling først er ferdig ved 25 års alderen, bør ingen være ute å kjøre før de er blitt voksne på flere måter enn fysisk. Kanskje man kunne plombere slik at bilen ikke kunne gå mer enn i 80 km i timen? På veien bør de ikke være. Anonymous poster hash: b8356...fe6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #4 Del Skrevet 11. mars 2015 Egentlig burde man ha ventet til man var ferdig utviklet i frontallappen (hjernen) til å kunne ta avgjørelser, før man fikk muligheten til å ta lappen. Risikovurderingen er ikke på topp i 18-årsalderen. Det er i tenårene at man tenker at man kan alt, og at en selv ikke blir skadet. Man tar for store sjanser, og mange ender opp med å måtte bli skrapt av noen trær og lagt i kister. Anonymous poster hash: 01f16...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 11. mars 2015 #5 Del Skrevet 11. mars 2015 Man "kan" da kjøre som svin/idioter i trafikken enten man er 18 eller 68... Er det heller kjøre-opplæringa det kan være noe galt med? Feil!!! Kjøreopplæringa fungere helt etter hva de bør ha som grunnlag for å kunne ferdes i trafikken. Det er det som sitter mellom øra til den som har et ferskt førerkort, som ikke fungere opptimalt når de slipper ut på egenhånd!!! Det et enda lang vei til at de har opparbeidet seg nok erfaring til å takle de fleste situasjoner i trafikken. Og det er der, desverre, at noen må ta den litt lengre veien med å kjøre opp på ny, eller i værste fall har drept noen..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 11. mars 2015 #6 Del Skrevet 11. mars 2015 Ikke meningsfylt å gjøre det, spesielt gutter er irrasjonelle i trafikken til de er nærmest 30. Dette er en avveining som uansett fører med seg en kostnad. Husk at vi har relativt få ulykker, og at de allerfleste klarer seg helt fint i trafikken. Her trenger ikke de få ødelegge for de mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Reza08 Skrevet 12. mars 2015 #7 Del Skrevet 12. mars 2015 Kjøreopplæringen fungerer stort sett bra. Man får den opplæringen man trenger for å kunne ferdes på egenhånd. Problemet er at ikke alle bruker sunn fornuft og viser gode holdninger i trafikken. Dette er helt uavhengig av alder. Blir feil å øke aldersgrensen på personbil, da grensen er ganske grei allerede. Det finnes godt voksne som kjører som griser på lik linje med at enkelte ungdommer gjør det. Alle har et likt ansvar da de ferdes ute i trafikken, og det å ta ansvar gjelder også de som har hatt lappen lenge. Det er ingen særskilt regel for unge sjåfører. Tallene viser nok at unge er involvert i flere ulykker kontra eldre, men det betyr ikke at det ikke skjer eldre mennesker også. Man bør heller jobbe med holdninger, og minne folk på at man faktisk ikke er alene på veien. Om grensen økes fra 18 til 20 år f. eks, utgjør ikke det noen veldig stor forskjell. Da er man fortsatt ung, og kommer sikkert til å "kjøre fra seg" like mye som en 18-åring ville gjort i starten. Dessuten må man en gang starte å kjøre bil, nettopp for å lære og få mer erfaring. Ville blitt noe usaklig om man skulle vente med å få førerkort til man var fylt 40 (satt på spissen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aule Skrevet 12. mars 2015 #8 Del Skrevet 12. mars 2015 En eller annen gang må man lære bilkjøring, og det er ikke bedre å utsette det i flere år. Det ville også slått uheldig ut for menn som i større grad er avhengig av førerkort i ung alder - de er ofte lærlinger i bedrifter og må ha bil, de er oftere yrkessjåfører både i jobbsammenheng og i militæret samt at mange menn jobber med bil. Kvinner er ofte studenter til de er 25, og venter dertil lenge. Vi trenger ikke enda mer byråkratisering, feminisering (dvs dulling, beskyttelse og utsettelse) og regler rundt førerkortet, da det vil føre til høyere kostnader for oss alle i det lange løp både som foreldre og kunder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #9 Del Skrevet 12. mars 2015 Å utsette det tror jeg ikke har noe for seg. Fartbegrensning derimot. Kun lov å kjøre med farssperre første to år f.eks. Teknologien er sikkert snart på plass, slik at bilen både sjekker alkohol og må ha "alders-IDAnonymous poster hash: a0d9a...bf1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #10 Del Skrevet 12. mars 2015 Dessverre er det en del som "kjenner" kjørelærere som klarer å "lure seg unna" enkelte timer og da får mindre tid med kjøring på kjøreskole. De folkene som er villige til å "lure systemet/vri seg unna det obligatoriske" tror jeg er de samme som er villige til å vri seg unna regler i trafikken. Dette gjelder selvsagt ikke alle som kjører stygt etter nettopp å ha fått lappen. Anonymous poster hash: 3b061...0d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #11 Del Skrevet 12. mars 2015 Stadig vekk leser jeg om ungdommer som har mistet lappen. De har hatt førekort noen timer, dager eller uker og kjører som idioter. Burde man øke aldersgrensen? Vil det hjelpe?Anonymous poster hash: e6de1...148 Nå må man tross alt huske på at 40-åringer statistisk sett er sjeldnere i trafikkulykker også fordi de har kjørt bil i over 20 år, ikke bare fordi de er eldre og mer modne. Alder og umodenhet har nok noe å si, for all del, hjernen er nå ikke engang fullt utviklet før et godt stykke oppi 20-årene, men det er flere faktorer her. Det er vanskeligere å lære seg det meste jo eldre man blir, og det er mange praktiske grunner til at det alt i alt er fornuftig at man kan kjøre bil idet man er på vei over i voksenlivet i andre deler av livet også. Det høres sikkert brutalt ut, det er lett å si at "Ingenting annet betyr noe hvis færre skades og drepes i trafikken!", men sånn kan ikke et samfunn fungere. Hadde vi hatt en dramatisk økning i dødsulykker med unge sjåfører hadde det nå vært en ting, men det har vært en halvering i unge omkomne i trafikken de siste 45 årene tross en tredobling i trafikkvolumet. Det vil nok koste mer enn det smaker å heve noen aldersgrense nå. Man kunne godt vært strengere på hvem man slapp gjennom, det er jeg helt åpen for. Men å heve aldersgrensen synes jeg ikke det er noe behov for. Det er utvilsomt mange som ikke skulle hatt lappen, men det hadde ikke medført noen mirakuløs forbedring i statistikken å heve aldersgrensen. Noe hadde forsvunnet, mye hadde antagelig bare blitt forskjøvet til de "nye" første årene bak rattet, og det hadde vært himla upraktisk for et overveldende flertall ansvarlige sjåfører. Anonymous poster hash: 6cf2f...5c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
masekopp Skrevet 12. mars 2015 #12 Del Skrevet 12. mars 2015 Jeg syns det blir helt feil at man ikke skal kunne få lappen når man er 18 år fordi NOEN ikke eier vett i skallen. Uansett, så tenker jeg at det like godt kan være 25-30-40-50-60 åringer. Når jeg kjører observerer jeg nok mest menn i alderen 40-60 år som snakker i mobilen og tar stygge forbikjøringer/kjører for fort. Mange trenger lappen. Når man er 18 år har man som regel jobb, og noen har til og med barn. Syns det er urettferdig at de skal "lide" fordi noen ikke klarer å følge regler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #13 Del Skrevet 12. mars 2015 Hvis man har forbudt førere under 25 å kjøre biler med over 120 hk? Hadde vi da fått begrenset farten og ulykker på veiene. Anonymous poster hash: b5ec7...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #14 Del Skrevet 13. mars 2015 Kjøretøy med mindre enn 120 hk fører også til ulykker. Man burde selvsagt ha ventet med å gi unge mennesker som ikke er ferdig utviklet til å føre kjøretøy. Dessverre har vel reglene blitt til før man hadde kontroll over hvordan hjernen utvikler seg. Risikoatferden er på topp i tenårene og tidlig voksen alder. Frontallappen er ikke ferdig utviklet. Senteret i hjernen som har med konsekvens og vurdering å gjøre er ikke moden nok. Unge mennesker freser rundt på veiene og tror de er verdensmestere. Jeg kjenner til det selv. Som 18-19 åring tok jeg sjanser jeg aldri ville ha gjort nå. Den gang trodde jeg at jeg hadde kontroll. Selvsagt hadde jeg ikke det, da hadde jeg ikke kjørt som jeg gjorde. Anonymous poster hash: 01f16...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 13. mars 2015 #15 Del Skrevet 13. mars 2015 Jeg tror ikke vi blir bedre sjåfører av å utsette kjøreopplæringen enda mer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Reza08 Skrevet 13. mars 2015 #16 Del Skrevet 13. mars 2015 Kjøretøy med mindre enn 120 hk fører også til ulykker. Man burde selvsagt ha ventet med å gi unge mennesker som ikke er ferdig utviklet til å føre kjøretøy. Dessverre har vel reglene blitt til før man hadde kontroll over hvordan hjernen utvikler seg. Risikoatferden er på topp i tenårene og tidlig voksen alder. Frontallappen er ikke ferdig utviklet. Senteret i hjernen som har med konsekvens og vurdering å gjøre er ikke moden nok. Unge mennesker freser rundt på veiene og tror de er verdensmestere. Jeg kjenner til det selv. Som 18-19 åring tok jeg sjanser jeg aldri ville ha gjort nå. Den gang trodde jeg at jeg hadde kontroll. Selvsagt hadde jeg ikke det, da hadde jeg ikke kjørt som jeg gjorde. Anonymous poster hash: 01f16...df7 Du mener at på grunn av din råkjøring i ungdommen, er det synonymt med at alle unge mennesker kjører slik? Slutt å generalisere så mye, mange kjører faktisk veldig bra og ansvarsfullt. Er ikke bare ungdommer som tar sjanser ute i trafikken, det har jeg faktisk sett mange eksempler på. Har vært flere eldre herremenn i 50-60 åra som kjører som om de eier hele veien, og nekter å hjelpe andre i trafikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #17 Del Skrevet 13. mars 2015 Menn er også overrepresentert på statistikk over alvorlige ulykker, så da bør du heller foreslå en lov om at det alltid er kvinne som kjører? Nei, jeg tror ikke vi kan forby oss bort fra ulykker. Sikrere veier, holdninger osv derimot. Evt strengere regler mhp miste lappen (etter kun to prikker f.eks?)Anonymous poster hash: a0d9a...bf1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 13. mars 2015 #18 Del Skrevet 13. mars 2015 Det handler strengt tatt mer om holdninger enn alder. Og holdningene er det den voksne parten som er ansvarlig for, til syvende og sist. Begynn trafikkopplæring i ungdomskolene. Ikke spar på kruttet, VIS kidsa åssen en dødsulykke ser ut. Det nytter ikke snakke teori når man lærer bedre visuelt. Del heller førerkort inn i flere klasser hvor man har begrenset rett til å kjøre kraftige og raske biler før man får mer erfaring. Det ER galskap å stappe en uerfaren sjåfør inn i en bil med 200+ hester - uansett alder. Mer politi på veiene. Beslaglegg bilene, ikke bare førerkortet, når de først driter seg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #19 Del Skrevet 13. mars 2015 Du mener at på grunn av din råkjøring i ungdommen, er det synonymt med at alle unge mennesker kjører slik? Slutt å generalisere så mye, mange kjører faktisk veldig bra og ansvarsfullt. Er ikke bare ungdommer som tar sjanser ute i trafikken, det har jeg faktisk sett mange eksempler på. Har vært flere eldre herremenn i 50-60 åra som kjører som om de eier hele veien, og nekter å hjelpe andre i trafikken. Nei. Jeg mener at siden hjernen ikke er ferdig utviklet, bør det føre til begrensninger. Det handler om biologi, ikke om meg eller om råkjøring. Anonymous poster hash: 01f16...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 13. mars 2015 #20 Del Skrevet 13. mars 2015 Du mener at på grunn av din råkjøring i ungdommen, er det synonymt med at alle unge mennesker kjører slik? Slutt å generalisere så mye, mange kjører faktisk veldig bra og ansvarsfullt. Er ikke bare ungdommer som tar sjanser ute i trafikken, det har jeg faktisk sett mange eksempler på. Har vært flere eldre herremenn i 50-60 åra som kjører som om de eier hele veien, og nekter å hjelpe andre i trafikken. Nei. Jeg mener at siden hjernen ikke er ferdig utviklet, bør det føre til begrensninger. Det handler om biologi, ikke om meg eller om råkjøring. Anonymous poster hash: 01f16...df7 Jeg bare lurer på en liten detalj. NÅR er hjernen ferdig utviklet? Om dette er biologi, så burde det vel være slik at a) alle yngre sjåfører råkjører. b) alle eldre sjåfører kjører perfekt. Er det dette du mener? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå