Gå til innhold

Noen rådgivere her? Klarer ikke bestemme meg, utdannelse og karriere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 23 år og føler at tiden begynner å gå i fra meg. Jeg har i de siste årene ønsket å studere psykologi, gjorde alt som stod i min makt på vgs. Fikk en 6'er, men et par 2'ere drar ned. Jeg holder på å forbedre ett fag fra vgs nå, og det er hardt nokk..1 fag er altså ille nok.
Alternativ 1: Psykologi studiet i Tromsø kan jeg komme inn på, men da spør jeg meg.. vil jeg klare å gjennomføre det, i 6 år? Det er heller ikke noe enkelt å få et særlig bra sted å bo, og det meste er dyrere enn du vil betale for det. Jeg er heller ikke glad i mørketiden.
Alternativ 2: Sosionom i Bergen. Forstår det slik at du kan jobbe innen psykiatri og omsorg med denne utdanningen. Jeg skal IKKE jobbe på NAV. Men her hører jeg en del rykter om at denne utdanningen ikke lønner seg, da du stiller i konkurranse med de som har studert psykologi, barnever, juss osv osv.
Alternativ 3: Ta vekterkurs. Vel..virker ikke som man trenger å gjøre så fryktelig mye. Ganske godt betalt, og ikke masse lesing.
Alternativ 4: lokfører. Jeg liker å kjøre, jeg liker stille arbeidsforhold. Men da må jeg ta fysikk som privatist. og jeg kan holde meg her jeg er nå.. dette er også en godt betalt jobb.



Anonymous poster hash: 0a0c4...9aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg blir 24. nei jeg slapper ikke av.



Anonymous poster hash: 0a0c4...9aa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23 år og føler at tiden begynner å gå i fra meg. Jeg har i de siste årene ønsket å studere psykologi, gjorde alt som stod i min makt på vgs. Fikk en 6'er, men et par 2'ere drar ned. Jeg holder på å forbedre ett fag fra vgs nå, og det er hardt nokk..1 fag er altså ille nok.

Alternativ 1: Psykologi studiet i Tromsø kan jeg komme inn på, men da spør jeg meg.. vil jeg klare å gjennomføre det, i 6 år? Det er heller ikke noe enkelt å få et særlig bra sted å bo, og det meste er dyrere enn du vil betale for det. Jeg er heller ikke glad i mørketiden.

  • Tidsfølelsen endrer seg med årene. Når du blir eldre vil du oppleve at det er som om tiden går raskere, enn da du var yngre. Seks år er veldig lite dersom du tenker på at du skal arbeide frem til du er f.eks 65.

    Da vil det kanskje være verdt å invistere seks år i en utdanning for å få "drømmejobben" enn å arbeide i 42 år med noe du mistrives med.

Alternativ 2: Sosionom i Bergen. Forstår det slik at du kan jobbe innen psykiatri og omsorg med denne utdanningen. Jeg skal IKKE jobbe på NAV. Men her hører jeg en del rykter om at denne utdanningen ikke lønner seg, da du stiller i konkurranse med de som har studert psykologi, barnever, juss osv osv.

  • Det utdannes flere vernepleiere, sosionomer, barnevernspedagoger og statsvitere enn hva det finnes etterspørsel.

    Livslønnsmessig vil du tape på å ta en slik helse- og sosialfaglig utdanning.

Alternativ 3: Ta vekterkurs. Vel..virker ikke som man trenger å gjøre så fryktelig mye. Ganske godt betalt, og ikke masse lesing.

  • Godt betalt i forhold til utdanning (eller mangel på sådan)

    Vanskelig å få jobb

    En type jobb veldig få står i over lengre tid

Alternativ 4: lokfører. Jeg liker å kjøre, jeg liker stille arbeidsforhold. Men da må jeg ta fysikk som privatist. og jeg kan holde meg her jeg er nå.. dette er også en godt betalt jobb.

  • Ekstremt god lønn sammenlignet med andre utdanninger med samme (Tidligere fikk man lønn under utdanningen)
  • Lavere krav enn psykologi - høyere krav enn sosionom. Stiller en del fysiske krav + helseattest.
  • Litt lite varierende arbeidsmarked

Anonymous poster hash: 0a0c4...9aa

Anonymous poster hash: c04af...c6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stort spenn mellom psylolog og vekter, både i lønn, utdannelse, status mm..

Det finnes mange andre yrker som kan være både givende og lønnsomme. Jeg synes du burde undersøke flere muligheter enn bare disse 4. Blir du motivert av å bruke hodet (psykologi), eller ønsker du rent rutinearbeid (lokfører?). Vil du ha muligheten til å utvikle deg videre til en høyere stilling? Vil du jobbe med mennesker eller maskiner? Hva med arbeidstider? Trives du best med 8-16, kveldsjobbing, turnus? Privat eller offentlig sektor? Prøv å lag en liste over hva du ønsker å få utav karrieren din, og rangér ønskene etter hvor viktige de er for deg.

Jeg er forøvrig enig med forrige taler om at å ta sosionomutdannelse er en ganske sikker vei til arbeidsledighet, samme med statsviter og diverse andre samfunnsvitenskapelige utdannelser. Det er ikke vanskelig å få jobb som vekter. Jeg jobber deltid som vekter selv og det funker bra som inntekt ved siden av studier, men jeg kunne ikke tenke meg å jobbe som det resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kunne du tenke deg å gjør hvis du ikke fikk betalt. Hva ville gitt deg mest glede og mening?



Anonymous poster hash: a821d...04e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo du kan slappe av.

Det er så mange som har studert et eller annet tidlig i livet som etter en tid vil se seg om etter noe nytt. Kjenner til MANGE i begynnelsen av 30-årene som vil begynne å studere igjen og jobbe med noe annet.

Det er godt å kjenne på hva man har av valgt, men det er viktig å tenke nøye gjennom hvert valg. Fra jeg var 18 til nå(27)så har jeg ønsker å bli sykepleier,lærer og politi, jeg har t.o.m søkt på skoler,kommet inn,angret og gitt avslag pga det jeg hadde sååååååå lyst til for 1år siden, virket ikke så gøy når det gjaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt årsstudium i psykologi og vet at du går videre på profesjon i Tromsø, eller er det da bare noe du satser på å klare? Det er vanskelig å komme inn på profesjon gjennom årsstudium, spesielt nå da denne muligheten lukkes. Det vil si at det kun er mulighet å komme inn på profesjon via årsstudium i Tromsø. Dette innebærer at det vil bli et enormt stort press på Tromsø og det blir nok enda vanskeligere å komme gjennom.



Anonymous poster hash: 9c534...f2c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt årsstudium i psykologi og vet at du går videre på profesjon i Tromsø, eller er det da bare noe du satser på å klare? Det er vanskelig å komme inn på profesjon gjennom årsstudium, spesielt nå da denne muligheten lukkes. Det vil si at det kun er mulighet å komme inn på profesjon via årsstudium i Tromsø. Dette innebærer at det vil bli et enormt stort press på Tromsø og det blir nok enda vanskeligere å komme gjennom.

Anonymous poster hash: 9c534...f2c

Har ikke tatt det nei. Jeg synes bare det er litt risky å flytte heeeelt opp dit, kanskje få et helt rævva bosted. Og kanskhe ikke engang nå gjennom.

Anonymous poster hash: 0a0c4...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med begrensede akademiske egenskaper ("1 fag er altså ille nok" - du synes det er "nok" å forbedre ett fag fra vgs, som du attpåtil har hatt tidligere?) tror jeg det blir veldig vanskelig for deg å komme gjennom årsstudiet i psykologi ved UiT med kun A'er. Det er det du trenger dersom du skal inn på profesjon.



Anonymous poster hash: 0f9c8...56d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i Tromsø også kreves det nesten bare A'er? kjenner noen andre som har så lyst til å bli psykolog, går 1. året og har hittil fått B'er. Er ikke store sjangsen for å komme inn for de heller sikkert?



Anonymous poster hash: 0a0c4...9aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i Tromsø også kreves det nesten bare A'er? kjenner noen andre som har så lyst til å bli psykolog, går 1. året og har hittil fått B'er. Er ikke store sjangsen for å komme inn for de heller sikkert?

Anonymous poster hash: 0a0c4...9aa

De vil ikke komme inn.

Det trekkes jo nærmest i mellom A-studentene.

+ A-studenter som søker fra andre skoler

Anonymous poster hash: c04af...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir 24. nei jeg slapper ikke av.

Anonymous poster hash: 0a0c4...9aa

Jeg er 27, blir 28 i august og holder på å gjøre meg ferdig med studiekompetansen nå ;-) er folk i klassen min på opptil 39 år. Virker litt hysterisk å være 24 å stresse sånn. Du finner ut av det og det er fortsatt mange år igjen av arbeidslivet for deg.

Anonymous poster hash: eb606...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med master i psykologi da?

Eller noe annet, som logoped, spesialpedagog?

Kjørelærer



Anonymous poster hash: 0d883...8b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Du må nesten gi oss noen hint om hvordan du er som person og hva dine interesser er. Liker du å jobbe med mennesker? Har du lyst til å være en omsorgsperson? Hvilke fag likte du best på skolen?

Det å bli psykolog bare pga lønna, syns jeg blir feil. Man burde føle seg kallet til en sånn type stilling, særlig fordi man skal behandle sårbare folk som er i en vanskelig livssituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dlitt mye psykisk, jeg slår meg aldri yil ro og gjør det ikke enda. Mitt beste fag på vgs var psykologi. Hadde 6er, men det var den eneste.

Anonymous poster hash: 0a0c4...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bossa Nova

Ok:-)

Kunne du tenke deg å jobbe som miljøterapeut en stund? Der kan du supplere med høyskoleutdannelse etterhvert. Det er ihvertfall et yrke det søkes mye etter, og som har utviklingsmuligheter.

Jeg mente visst miljøarbeider.

Selv om du har slitt psykisk selv, er det ikke sikkert at du liker å omgi deg med dette til daglig. Derfor tenkte jeg at du kunne satse på litt jobberfaring først.....

Endret av Bossa Nova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt for meg at en lokfører i alternativ 4 må studere fysikk.

Anonymous poster hash: 1043d...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke heller studere psykologi på HIL og i Danmark da? Så kan du bli psykolog uten og måtte ha A snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med master i psykologi da?

Eller noe annet, som logoped, spesialpedagog?

Kjørelærer

Anonymous poster hash: 0d883...8b3

Kjørelærer?? Er jo et lavstatus "arbeiderklasse"yrke... Gir jo ikke noe prestisje som psykolog gjør

Anonymous poster hash: 81f50...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...