Gå til innhold

Hvor lang tid før merke forskjell?

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det før man begynner å merke forskjell når man begynner å trene? Jeg mister lett motivasjon, antakelig fordi jeg forventer resultater altfor fort, så nå tenkte jeg å sjekke med dere som vet noe om dette før jeg begynner. (har begynt å gå, men det teller ikke)

Jeg skal (SKAL, sier jeg) begynne å trene. Hovedmålet er å få bedre kondisjon og mer muskler (stramme opp, bli sterkere). Delmålet er å kvitte meg med 2-3 kilo, men det er ikke så veldig viktig.

Jeg skal trene tre dager i uken, og begynner rolig ettersom jeg ikke har trent på mange, mange år. Jeg er ikke overvektig. Hvor lang tid må jeg regne med at det går fra jeg begynne å trene til jeg merker resulatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres ut som om du legger opp til en fornuftig start med tanke på hyppighet og intensitet.

Kiloene kan du glemme, muskler veier mer enn fett og derfor går mange faktisk litt opp når de begynner å trene, så glem dem, det vil bare virke demotiverende for deg. Men kroppen din vil strammes opp og kanskje minke i omfang.

Når det gjelder kondisjon, tar det nok noen uker før du merker ordentlig forskjell, særlig fordi du kommer til å gå og kjenne etter hele tiden :wink: Det kan virke som det går smått, men det gjør nok ikke det.

Musklene dine blir sterkere, det gjør også sener og leddbånd, men det er ikke så lett å kjenne for deg.

Det beste er hvis du ikke tenker på noe av dette, for da vil du om et par måneder plutselig merke at "jøss, er jeg i så god form" eller "orker jeg så mye" -eller at kroppen er strammet opp nok til å gå ned en størrelse. Går man imidlertid rundt med lupe og titter på endringer, blir det som å se på vann som skal koke, det virker som det aldri skjer.

Så - hva da? Ja, du får bite tennene sammen, finne en treningsform som gjør at du synes det er gøy å trene. Tren gjerne sammen med noen - jeg har trent mange ganger jeg, kun på avtaler som ikke brytes... mens jeg har hat det veldig bra hjemme... men altså gått likevel.

Sett deg et mål om at du skal holde ut i minst to måneder - da kan du måle evt veie deg. Kommer du gjennom de to månedene, er du hekta og går helt frivillig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig individuelt, i tillegg til at det sikkert kommer ann på type trening. På meg går det veldig treigt, men etter ca 3 mnd merket jeg ihvertfall forskjell på kpndisen. Gikk vel ned ca 3 kg det første halve året, uten å gjøre noen videre endringer, med trening 2 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er ikke vekta noe prioritet. Jeg kan godt veie det samme, bare jeg blir litt fastere. Fettdepotet rundt magen kan gjerne byttes ut med muskler selv om de veier mer!

Men hva er best: å trene kondisjon og styrke på seperate dager, eller sammen? Jeg har ikke tenkt meg på treningsstudio (da begynner jeg ALDRI), men vil jogge og trene styrke hjem. Jeg tenkte å jogge først, og så trene styrke når jeg kom tilbake, men burde jeg heller trene kondisjon en dag og så styrke en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Du kan gjøre akkurat som du vil :-) Men jeg ville, hvis jeg skulle trene kondisjon og styrke på samme dag, tatt styrkedelen først. Dette fordi jeg av erfaring pleier å bli veldig sliten av utholdenhetstrening, og ikke klarer å yte nok på styrkedelen.

Jeg HAR gjort det motsatte; for eksempel dobbelttime på SATS, med step (utholdenhet) først, og deretter styrke i sal (full time), men da har jeg alltid passet på å få i meg en sportsdrikk i pausen, ellers klapper jeg helt sammen fordi jeg rett og slett ikke har mer "sukker" å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg trener, trener jeg 4-5 ganger i uken. Jeg er heller ikke overvektig. Noen vil kanskje si jeg er for tynn.

Jeg begynner å merke forskjell etter en uke, kanskje 2 uker. Etter 4 uker har jeg fått synlige muskler, og da spes på armer og mage.

Jeg trener ikke på treningssentre, men hjemme med manualer og en treningsvideo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...