Gå til innhold

Undervisningsinspektør eller sosiallærer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenke meg en av disse rollene i skolen etterhvert, kanskje om et par år. Har jobba som lærer i 6 år, men hatt lite lederansvar, mest i begynelsen. Tenker at det kan være greit med litt lederansvar før jeg eventuelt søker på de nevnte stillingene. På den jobben jeg er nå(hvor jeg har jobba 6 mnd) er det ledelsen som velger ut teamledere og slikt, og det går alltid til de som har jobba i over 10 år, og på samme sted. Hvordan kan jeg uttrykke at jeg har lyst å bli teamleder?

Og til slutt hovedspørsmålet - hvordan kan jeg etter hvert bli inspektør eller sosiallærer? Hvor vanskelig er det? Bør jeg ta lederutdanning av noe slag? Tenkte på skoleledelse på BI, men der må rektor godkjenne osv og det er jo kun noen små dager til søknadsfristen går ut.. Når det gjelder sosiallærer, så har jeg 30 stp tilpasset opplæring og kulturelle studier og slikt, men bør kanskje ta mer ped? Eller?



Anonymous poster hash: 682fd...506
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde satt stooor pris på om bare èn gadd å svare..Er så lei av å være lærer nå!



Anonymous poster hash: 682fd...506
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde satt stooor pris på om bare èn gadd å svare..Er så lei av å være lærer nå!

Anonymous poster hash: 682fd...506

Kan dessverre ikke svare deg , men hvorfor er du lei av å Være lærer ?

Anonymous poster hash: c38ef...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke svare deg , men hvorfor er du lei av å Være lærer ?

Anonymous poster hash: c38ef...ec6

Pga ekstremt dårlig læringsmiljø, dårlig ledelse, gjennomsyring av trynefaktor. Dette er hovedgrunnene. Pluss at jeg har lyst på og trenger nye og flere utfordringer, og er interessert i det administrative i skolen.

Men seriøst, ingen som har noen tips om dette? Vampen? :engel:

Anonymous poster hash: 682fd...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilken kommune du jobber i. Noen kommuner har rekrutteringskurs for skoleledere. Der får du vite litt om hva det vil si å være leder. Jeg gikk på dette og før kurset var ferdig ble jeg rekruttert inn i skoleledelse. Det er vanlig i min kommune. Nå går jeg på lederutdanning samtidig som jeg jobber som mellomleder.

Når det gjelder sosiallærer vil jeg si at det vil være en fordel om du har noe spes.ped eller sos.ped i utdanningen din. Hva som ligger i jobben varierer noe fra skole til skole. Hos oss er det oppfølging av spesialundervisning, enkelte elevsaker, oppfølging av barnevernssaker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilken kommune du jobber i. Noen kommuner har rekrutteringskurs for skoleledere. Der får du vite litt om hva det vil si å være leder. Jeg gikk på dette og før kurset var ferdig ble jeg rekruttert inn i skoleledelse. Det er vanlig i min kommune. Nå går jeg på lederutdanning samtidig som jeg jobber som mellomleder.

Når det gjelder sosiallærer vil jeg si at det vil være en fordel om du har noe spes.ped eller sos.ped i utdanningen din. Hva som ligger i jobben varierer noe fra skole til skole. Hos oss er det oppfølging av spesialundervisning, enkelte elevsaker, oppfølging av barnevernssaker osv.

Tusen, tusen takk for svar! Jobber i Osloskolen. Tror ikke ledelsen er villig til å rekruttere meg eller å betale for ledelsestudiet på BI, iallfall ikke i år. Men har du noen tanker angående det å bli teamleder eller få annet lederansvar?er at jeg ikke vil bli førstevalget, da jeg har vært noe på angående ting som bør gjøres annerledes på skolen. Men kan jeg uttrykke at jeg har lyst å prøve meg som dette? Synes det er ganske urettferdig opplegg de har nå, vil kalle det et slags trynefaktoropplegg - hvor de som har jobbet lengst får oppgaven, og som er best likt av mellomleder - selv om de ikke er motivert, ei heller gjør den beste jobben.

Videre takker jeg også for informasjon angående sosiallærerstilling. Ser at sos.ped går på HIOA, men har studieavgift på svimlende 20.000. Skuffende :( Hadde jo vært midt i blinken.

Anonymous poster hash: 682fd...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

Pga ekstremt dårlig læringsmiljø, dårlig ledelse, gjennomsyring av trynefaktor. Dette er hovedgrunnene. Pluss at jeg har lyst på og trenger nye og flere utfordringer, og er interessert i det administrative i skolen. Men seriøst, ingen som har noen tips om dette? Vampen? :engel:Anonymous poster hash: 682fd...506

Takk for tilliten, men her har jeg ikke peiling. ;)

Hva med å følge med i stillingsannonser og prøve å søke? Det er nok av inspektører/sosiallærere som ikke har formell utdanning utover lærer når de begynner, men som får jobben fordi de er egnet. Utdanningen kan man eventuelt ta underveis, om man først har de egenskapene som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk for svar! Jobber i Osloskolen. Tror ikke ledelsen er villig til å rekruttere meg eller å betale for ledelsestudiet på BI, iallfall ikke i år. Men har du noen tanker angående det å bli teamleder eller få annet lederansvar?er at jeg ikke vil bli førstevalget, da jeg har vært noe på angående ting som bør gjøres annerledes på skolen. Men kan jeg uttrykke at jeg har lyst å prøve meg som dette? Synes det er ganske urettferdig opplegg de har nå, vil kalle det et slags trynefaktoropplegg - hvor de som har jobbet lengst får oppgaven, og som er best likt av mellomleder - selv om de ikke er motivert, ei heller gjør den beste jobben.

Videre takker jeg også for informasjon angående sosiallærerstilling. Ser at sos.ped går på HIOA, men har studieavgift på svimlende 20.000. Skuffende :( Hadde jo vært midt i blinken.

Anonymous poster hash: 682fd...506

Er du sikker på at rekrutteringskurset er aktuelt? Det koster skolen lite og vi blir hvert år oppfordret til å få lærere til å søke. Fristen er 18. april. Men, du må ha et anbefalingsbrev fra rektor.

Å være teamleder er fint. Jeg satt i plangruppa i mange år før jeg etter hvert ble leder.

Var jeg deg ville jeg søkt inspektørstillinger eventuelt stilling som avdelingsleder dersom du har erfaring på vgs/ungdomstrinn. Det er mange rektorer som skal byttes ut fram mot skolestart høsten 2015 og det kommer til å bli lyst ut mange mellomlederstillinger også. Samtidig ville jeg tatt på meg oppgaver på jobb som teamleder, bli med i skoleutviklingsgruppe eller liknende.

Selvfølgelig er det kjipt når gode lærere forsvinner og blir rekruttert til skoleledelse, samtidig mener jeg det er et positivt trekk ved en skole om muligheten er der. Vi har hatt lærere både på rekrutteringskurs og BI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga ekstremt dårlig læringsmiljø, dårlig ledelse, gjennomsyring av trynefaktor. Dette er hovedgrunnene. Pluss at jeg har lyst på og trenger nye og flere utfordringer, og er interessert i det administrative i skolen. Men seriøst, ingen som har noen tips om dette? Vampen? :engel:Anonymous poster hash: 682fd...506

Det ligger noen stillinger ute som sosiallærer i osloskolen nå. Du kan jo søke dem opp og se hvilke krav som stilles. :)

Anonymous poster hash: 442f8...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at rekrutteringskurset er aktuelt? Det koster skolen lite og vi blir hvert år oppfordret til å få lærere til å søke. Fristen er 18. april. Men, du må ha et anbefalingsbrev fra rektor.

Å være teamleder er fint. Jeg satt i plangruppa i mange år før jeg etter hvert ble leder.

Var jeg deg ville jeg søkt inspektørstillinger eventuelt stilling som avdelingsleder dersom du har erfaring på vgs/ungdomstrinn. Det er mange rektorer som skal byttes ut fram mot skolestart høsten 2015 og det kommer til å bli lyst ut mange mellomlederstillinger også. Samtidig ville jeg tatt på meg oppgaver på jobb som teamleder, bli med i skoleutviklingsgruppe eller liknende.

Selvfølgelig er det kjipt når gode lærere forsvinner og blir rekruttert til skoleledelse, samtidig mener jeg det er et positivt trekk ved en skole om muligheten er der. Vi har hatt lærere både på rekrutteringskurs og BI.

Tusen takk for svar igjen, Kanutte :) Hva er det som har frist 18.april? Mener du lederkurset på BI? Fristen på rekrutteringskurset har visst gått ut. Og er det nødvendig for alle som vil bli leder i skolen å få slikt anbefalingsbrev fra rektor? For lurer på hvordan jeg kan "hevde" meg slik at jeg blir en eventuell kandidat for dette etterhvert. Jeg har ingen erfaring som leder i skolen, så er som sagt ikke aktuell som inspektør. Enda iallfall.

Anonymous poster hash: 682fd...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristen på rekrutteringskurset er 18. april. Det ligger informasjon på Tavla. BI pleier å ha søknadsfrist i begynnelsen av september.

Søknad til rekrutteringskurset og BI krever at rektor skriver en anbefaling (svarer på noen spørsmål). Jeg skrev min egen til rekrutteringskurset, rektor bare redigerte og føyde til. :Knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristen på rekrutteringskurset er 18. april. Det ligger informasjon på Tavla. BI pleier å ha søknadsfrist i begynnelsen av september.

Søknad til rekrutteringskurset og BI krever at rektor skriver en anbefaling (svarer på noen spørsmål). Jeg skrev min egen til rekrutteringskurset, rektor bare redigerte og føyde til. :Knegg:

Jeg fant det - til slutt ;) Tusen takk for all hjelp! Alt for snilt av deg :) Et siste (dumt) spørsmål, så skal jeg gi meg ;) : er dette kurset kun egnet for de som vil rektor? Eller passer det for inspektør osv også? Ser det står at kurset for de som vil bli skoledere. Ble brått usikker på om det betyr rektor eller ledere på alle nivåer i skolen.

Anonymous poster hash: 682fd...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurset passer for alle som jobber i skolen. Jeg var lærer da jeg tok det. Det gir smakebiter fra ulike sider ved ledelse. Bittelitt økonomi, litt personalstyring, litt jus osv.

BI går mer i dybden på ulike temaer. For eksempel 15 stp jus osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kurset passer for alle som jobber i skolen. Jeg var lærer da jeg tok det. Det gir smakebiter fra ulike sider ved ledelse. Bittelitt økonomi, litt personalstyring, litt jus osv.

BI går mer i dybden på ulike temaer. For eksempel 15 stp jus osv.

Det går vel ikke an å søke på dette om man mangler 10 stp fra lærerutdannelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...