Gå til innhold

Hvordan stiller du deg til å sette fra deg bilen ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Bilen lanserades som en symbol för frihet men håller oss nu fångar i oändliga köer, allt medan luften omkring blir mer och mer förorenad."

https://vimeo.com/72980283

Trenger du å kjøre bil ? - kan du gå, sykle, kjøre kollektivt ?

Hva skal til for at du setter fra deg bilen ?



Anonymous poster hash: 339e2...223
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cevita

At det blir flere bussavganger enn de to som går i døgnet, og at de passer med arbeidstiden min, samt bedre kollektivtilbud sånn at jeg kommer meg fra skolen jeg jobber på, og den mila inn til kommunehuset og tilbake igjen de gangene jeg må dit (hvertfall en gang i uken).

Eller at jeg flytter nærmere jobb sånn at jeg kan sykle. 2,5mil hver vei i kupert terreng er ikke noe for meg, med bøker, rettebunke og pc på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom skal sette fra meg bilen, må jeg flytte. Går buss tre ganger i døgnet herfra, jeg har 7 kilometer til butikk, barnehage, kontorer mm, og det har variert fra 1 km, 7 km og 25 km til jobb. Funker dårlig å sykle 2-5 mil om dagen, med barn i tilhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er under ingen omstendigheter aktuelt for meg ikke å kunne bruke bilen for å komme dit jeg skal;

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger egentlig ikke bilen i det daglige, eller, en til to ganger i uken kanskje. Men det er enkelte ting som er så vanskelige å få gjort uten bil, så den er verdt det for de.

Jeg hadde brukt bilen mye mindre om batteriet ikke ble flaut og folk ikke fortalte meg hele tiden at den blir "ødelagt om den står". Sånn som idag hadde jeg lyst til å sykle/gå til butikken, men tok bilen for at ikke batteriet skal bli flaut for n'te gang i år. (ja, har byttet batterier)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg trenger egentlig ikke bilen i det daglige, eller, en til to ganger i uken kanskje. Men det er enkelte ting som er så vanskelige å få gjort uten bil, så den er verdt det for de.

Jeg hadde brukt bilen mye mindre om batteriet ikke ble flaut og folk ikke fortalte meg hele tiden at den blir "ødelagt om den står". Sånn som idag hadde jeg lyst til å sykle/gå til butikken, men tok bilen for at ikke batteriet skal bli flaut for n'te gang i år. (ja, har byttet batterier)

Skriver du flaut for å være morsom? Jeg tviler sterkt på om et batteri har følelser; Batteriet kan bli flatt, det vil si dødt, og må lades

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

Jeg bruker ikke bil, men er "bilpasser" en sjelden gang når noen er på ferie og ønsker å parkere hos meg. Da blir bilen kjørt maks en til to ganger i uken. Ellers pleier jeg å kjøre kollektivt om vinteren og sykle/gå når det er vår/sommer. Heldigvis begynner sykkelsesongen min nå :)

Det er ikke feil å kjøre bil, men det er feil å være avhengig av bilen sin hver dag, det å ikke ha et alternativ. Problemet er at det ikke er plass til alle bilene i vår moderne verden. De forurenser og skaper problemer. De blir også kjørt av mennesker som faktisk ikke trenger det, veldig mange kan fint reise fra a til b på andre måter. Så det vil si at noen kjører rundt og forurenser av ren og skjær egoisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver du flaut for å være morsom? Jeg tviler sterkt på om et batteri har følelser; Batteriet kan bli flatt, det vil si dødt, og må lades

Hehe, nei skrev fra mobil. Flatt batteri skulle det være. Bør vel kanskje begynne å lese gjennom teksten før jeg poster. :rodme:

Edit- flatt og flaut er på samme taster, så ordlisten mente vel flaut passet best.

Endret av Wonderbitch
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg måtte ha flyttet fra Hillbillyland og til mer sentrale strøk. Det skjer ikke med det første og siden jeg tviler på at kollektivtilbudet blir sterkt utbygd i grisgrendte strøk, så kommer jeg nok til å fortsette å kjøre bil både til jobb og ellers når jeg skal inn til sivilisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

Da må våre politikere gjøre det mulig å pendle med kollektivt for oss som jobber natt også. Jeg tredobler reisetiden min med kollektiv, noen ganger mer og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke bil, men er "bilpasser" en sjelden gang når noen er på ferie og ønsker å parkere hos meg. Da blir bilen kjørt maks en til to ganger i uken. Ellers pleier jeg å kjøre kollektivt om vinteren og sykle/gå når det er vår/sommer. Heldigvis begynner sykkelsesongen min nå :)

Det er ikke feil å kjøre bil, men det er feil å være avhengig av bilen sin hver dag, det å ikke ha et alternativ. Problemet er at det ikke er plass til alle bilene i vår moderne verden. De forurenser og skaper problemer. De blir også kjørt av mennesker som faktisk ikke trenger det, veldig mange kan fint reise fra a til b på andre måter. Så det vil si at noen kjører rundt og forurenser av ren og skjær egoisme.

Det er da for faen ikke noe feil å bo på landet!Hva i all verden er det der for noe å komme med? Nå må fok se å få huet ut av denna urbabe ræva si og se hva virkeligheten er for mange i Norge.

Anonymous poster hash: eaaab...341

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg klare meg uten bil må jeg flytte, finne ny barnehageplass og få meg ny jobb. I tillegg ville jeg nok måtte kutte ned på en del fritidsaktiviteter da det rett og slett ikke hadde blitt tid til alt om jeg skulle tatt bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Det er da for faen ikke noe feil å bo på landet!Hva i all verden er det der for noe å komme med? Nå må fok se å få huet ut av denna urbabe ræva si og se hva virkeligheten er for mange i Norge.

Anonymous poster hash: eaaab...341

Hvem sier det er feil å bo på landet ? Norge er et flott land, vi må bruke hele. Har selv bodd på landet og vært avhengig av bil. Flytte så til byen og det første jeg gjorde var å selge den. Kommentaren er ment til alle som bruker bilen unødvendig uansett bosted- det kunne du forstått om du leste videre på innlegget mitt og ikke bare klippet ut en setning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

Er det ikke merkverdig i denne tråden at man ikke hører fra de som bor i byen og bruker bil ? De fleste har vel forståelse for de som bor på landet og virkelig trenger bilen sin - det ts påpeker er de som bruker bilen sin unødvendig.

Hadde vært interessant å høre fra byfolk med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor 6 km fra nærmeste matvarebutikk og det går kun skolebuss forbi her, så jeg er helt avhengig av bil. Men til mitt forsvar så lager jeg min egen hagejord og rører ikke kjøtt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo, så trenger ikke bil her jeg bor nå. Ingen jeg kjenner som bruker bilen mye til daglig i Oslo heller, utenom de som jobber utenfor og trenger den for å komme seg til og fra jobb. Hvis jeg flytter utenfor Oslo kommer jeg til å kjøpe og benytte meg av bil om det sparer meg for tid og penger fremfor å ta kollektivt. Kjenner folk som bor en halvtime unna Oslo, men som fortsatt er avhengig av bil fordi kollektivtilbudet er for dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bilen min får du aldri! Da skal jeg i tilfelle bo midt i en by med all mulig kollektivtrafikk utenfor døra, og null parkeringsplasser å oppdrive. Her jeg bor er det alt for upraktisk å leve uten bil.

En annen sak er at jeg periodisk fint kan sette den fra meg. Om sommeren når vær og føre er noenlunde greit så går det helt fint å sykle til og fra jobb, f.eks. men neimen om jeg vil gjøre det i slapseføre og på is om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke bil. 2 min unna bussen som går minst hver 30 minutt. 5 min gange til butikken,m15 min med buss til byen. Trenger absolutt ikke bil når vi bor så sentralt. Det aller beste: vi betaler totalt 600 kr i mnd for ubegrenset bruk av kollektivtransport i fylket for to voksne mennesker :)

Anonymous poster hash: 9fc79...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i byen og har ikke bil. Jeg ser ikke behovet for å ha en bil som står og støver ned på en av de alt for få parkeringsplassene i borettslaget, for buss og sykkel fungerer utmerket i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ta et eksempel: Oslo.

Bare et mindretall av beboerne i sentrumsnære bydeler i Oslo har bil, likevel får bilen mye plass i Oslo (parkeringsplasser, vei areal osv)

http://blogg.torvund.net/2015/02/09/bare-et-mindretall-i-sentrumsnaere-bydeler-har-bil-hvorfor-far-de-sa-mye-plass-byraadslederen-folkefredriksen/#more-16516

Det forteller litt om hvordan de som styrer land og kommune tenker. ER DET IKKE RART ? ? ?

TS.



Anonymous poster hash: 339e2...223
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...