Gå til innhold

Vi eier bolig og ønsker å studere på fulltid. Hvordan funker det?


Maony_maraony

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann ønsker begge å studere på fulltid i tre år. Vi har ingen barn, men bil og en bolig som det selvsagt er en del utgifter på. Jeg vet at det går ann å ha avdragsfritt lån de årene, men det er likevel dyrt nok å betale renter + fellesomkostninger til borettslaget. Er det noen som vet om Lånekassen gir ekstra studiestøtte til de som er gift, eller om det finnes andre måter for å muliggjøre våre planer? Vil helst slippe deltidsjobb slik at vi kan gjennomføre studiene på best mulig måte. Takk for alle tips, råd og erfaringer dere kan komme med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sorry at jeg er krass, men hvorfor i svarte skulle dere få noe ekstra støtte fordi dere er gift og har kjøpt bolig? :klo: Hvis dere ikke har råd til eie bolig mens dere studerer må dere selge enkelt og greit. Evt. lå være å studere om det er umulig å jobbe ved siden av.

Hilsen student med boliglån og deltidsjobb

Endret av Lista
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke ekstra studiestøtte for å være gift, du får akkurat det samme som alle andre.

Ellers hadde jo bare alle studentene giftet seg med hverandre.

Dere må jo bare sette opp budsjett, se på hva dere kan få inn fra lånekassen og hvilke utgifter dere har.

Forøvrig er det ikke noe problem å ha en deltidsjobb ved siden av studiene og likevel gjøre det bra på studiene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan leie ut egen bolig og søke om en rimeligere studenthybel

Anonymous poster hash: 8d5a6...148

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis får dere ikk en krone ekstra for å være gift, makan til frekkhet å anta noe sånt!! Dere må enten selge, leie ut leilighetn og leie noe billigere, eller gjøre som alle andre studenter å få sen en deltidsjobb.

Anonymous poster hash: c341c...273

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg er krass, men hvorfor i svarte skulle dere få noe ekstra støtte fordi dere er gift og har kjøpt bolig? :klo: Hvis dere ikke har råd til eie bolig mens dere studerer må dere selge enkelt og greit. Evt. lå være å studere om det er umulig å jobbe ved siden av.

Hilsen student med boliglån og deltidsjobb

Det var da virkelig leit at du tok deg så nær av dette innlegget. Trodde forum var til for å spørre om tips og råd, ikke for å få kritikk for tydeligvis "teite" spørsmål.

Jeg har tidligere studert, eide egen leilighet og hadde tre deltidsjobber ved siden av for å få det til å gå rundt. Det endte med en utbrent skrott, så etter jeg nå har jobbet fulltid en stund tenkte jeg det kunne være på tide å få fullført utdannelsen.

Om du Lista klarer å se bort fra delen av tråden som handler om ekteskap så setter jeg stor pris på tips til hvordan vi kan gjennomføre dette, som var mitt egentlige spørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv mener jeg (singel student som leier) at folk som eier bolig burde få ekstra studielån til å dekke boutgiftene.

Hvorfor? Fordi det ikke har noen hensikt å "tvinge" boligeiere til å selge, for så å måtte leie, når man har et så forbanna kjipt og presset boligmarked som det er i dag. Det vil være vinnende for samfunnet og medstudenter. Det ekstra studielånet må jo uansett betales tilbake, så dette vil jo være en vurderingssak for de det gjelder, om de vil sette seg ekstra i lån og beholde boligen sin.

Men, uansett, den mest åpenbare løsningen her er jo å jobbe ekstra ved siden av studiene. En annen ting dere kan vurdere er å leie ut hele boligen, for så å leie billig via studentsamskipnad. Greit nok at dere må betale ekstra på utleieinntektene når dere ikke bor der, men det burde være nok til å dekke utgifter og billig leie en annen plass.



Anonymous poster hash: 1e7cc...ee9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da virkelig leit at du tok deg så nær av dette innlegget. Trodde forum var til for å spørre om tips og råd, ikke for å få kritikk for tydeligvis "teite" spørsmål.

Jeg har tidligere studert, eide egen leilighet og hadde tre deltidsjobber ved siden av for å få det til å gå rundt. Det endte med en utbrent skrott, så etter jeg nå har jobbet fulltid en stund tenkte jeg det kunne være på tide å få fullført utdannelsen.

Om du Lista klarer å se bort fra delen av tråden som handler om ekteskap så setter jeg stor pris på tips til hvordan vi kan gjennomføre dette, som var mitt egentlige spørsmål

Jeg tok meg absolutt ikke nær av ditt innlegg. Jeg blir bare provosert av folk som tror de kan få penger til alt mulig rart! Å tro man får mer i støtte fra Lånekassa fordi man er gift og eier bolig er jo helt hinsides.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok meg absolutt ikke nær av ditt innlegg. Jeg blir bare provosert av folk som tror de kan få penger til alt mulig rart! Å tro man får mer i støtte fra Lånekassa fordi man er gift og eier bolig er jo helt hinsides.

Vel, jeg skrev heller ikke at jeg trodde eller forventet å få noe mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis får dere ikk en krone ekstra for å være gift, makan til frekkhet å anta noe sånt!! Dere må enten selge, leie ut leilighetn og leie noe billigere, eller gjøre som alle andre studenter å få sen en deltidsjobb.Anonymous poster hash: c341c...273

Vi er 22 og 24 år, og har vel rundt 400.000-500.000kr hver så det går nok fint. Lurte bare på om noen hadde noen tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg skrev heller ikke at jeg trodde eller forventet å få noe mer

At du i det hele tatt kan tenke tanken og spørre her på et forum er for meg utrolig underlig. To voksne, friske mennesker som er gift lurer på om det er en tilleggsstøtte for dem utover det normale? Finnes det virkelig mennesker som tenker sånn?

Jeg er 19 år, studerer fulltid (krevende studie og mye obligatorisk oppmøte) og har kjøpt bolig (med mine egne penger). Jeg leier ut et rom og har en deltidsjobb. Dersom jeg klarer det klarer jo hvertfall to voksne mennesker som deler på utgiftene det.

Anonymous poster hash: 9c85f...7e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 22 og 24 år, og har vel rundt 400.000-500.000kr hver så det går nok fint. Lurte bare på om noen hadde noen tips ;)

Da får dere ikke fullt stipend. ;)

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/grenser-for-formue/

Anonymous poster hash: 9c85f...7e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

Må dere begge studere samtidig? Kanskje dere kan klare dere på en inntekt + studielån, om dere lever sparsomt. Og hvis dere i tillegg klarer å spare litt, så kan jo den andre av dere begynne å studere litt tidligere?

F. Eks:

1.år: du studerer, mannen jobber+høy sparefaktor

2.år: samme

3.år: begge studerer, lever sparsomt på studielån og oppsparte midler

4.år: du jobber, mannen studerer

5.år: du jobber, mannen studerer

Endret av Cevita
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvor mye er boliglånet deres på? Hvilken rente har dere? Ofte går det vel så fint å eie sm å leie når man studerer. Problemet er ofte at studenter ikke får lån, ikke det at de ikke kan betjene lånet. men når dere først har fått dere leilighet så ville jeg aldri gitt slipp på den...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du i det hele tatt kan tenke tanken og spørre her på et forum er for meg utrolig underlig. To voksne, friske mennesker som er gift lurer på om det er en tilleggsstøtte for dem utover det normale? Finnes det virkelig mennesker som tenker sånn? Jeg er 19 år, studerer fulltid (krevende studie og mye obligatorisk oppmøte) og har kjøpt bolig (med mine egne penger). Jeg leier ut et rom og har en deltidsjobb. Dersom jeg klarer det klarer jo hvertfall to voksne mennesker som deler på utgiftene det. Anonymous poster hash: 9c85f...7e9

Så du sier at man ikke skal bruke et forum til å stille spørsmål? Så utrolig underlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sier at man ikke skal bruke et forum til å stille spørsmål? Så utrolig underlig...

Det har jeg ikke skrevet, men det går an å tenke litt selv. Det finnes faktisk dumme spørsmål, og dette er et godt eksempel på det.

Anonymous poster hash: 9c85f...7e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke dyrere å eie enn å leie..

Men det er mulig at dere ikke vil få stipend pga for høy formue, men litt usikker på hvordan det fungerer.

Anonymous poster hash: 98a96...c67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min mann ønsker begge å studere på fulltid i tre år. Vi har ingen barn, men bil og en bolig som det selvsagt er en del utgifter på. Jeg vet at det går ann å ha avdragsfritt lån de årene, men det er likevel dyrt nok å betale renter + fellesomkostninger til borettslaget. Er det noen som vet om Lånekassen gir ekstra studiestøtte til de som er gift, eller om det finnes andre måter for å muliggjøre våre planer? Vil helst slippe deltidsjobb slik at vi kan gjennomføre studiene på best mulig måte. Takk for alle tips, råd og erfaringer dere kan komme med!

Dere kan leie ut boligen i 3 år å flytte til noe mindre som samskipnaden leier ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...