Gå til innhold

Å utdanne seg til et yrke man "ikke kan bli gammel i"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skriver det i anførselstegn fordi man KAN jo, men de færreste klarer det. Nå tenker jeg på yrker som frisør, makeupartist, men også veldig fysisk krevende yrker som hjelpepleier, snekker etc... Tenker folk som velger disse yrkene over det? Har dere en plan for hva dere skal gjøre når dere evt. ikke orker/kan mer? Hvorfor velger man disse yrkene?



Anonymous poster hash: b1b21...cc4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tja si det? Jeg var veldig bevisst på at jeg ønsket meg et yrke man kan bli gammel i. Det sagt så skal man aldri se bort fra at man ikke ønsker å prøve noe annet i løpet av karrieren, og kanskje bytter yrke. Problemet er kanskje at hvis man har lite utdannelse, og bare erfaring innenfor et snevert fagfelt så kan det bli vanskelig å finne noe annet man kunne tenke seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel få skolelys som ønsker å ta et fagbrev innen et fysisk yrke. Det er jo bare slik det er. Så jeg tror at mange ender opp i tunge fysiske yrker fordi de ikke ville eller ikke hadde mulighet til å ta høyere utdannelse. Det er jo noen som ønsker å bli snekker eller mekaniker, men jeg tenker at de kanskje ikke tenker gjennom det fullt. De er jo bare 16 år når de skal velge, så de færreste tenker virkelig over hvor tungt visse yrker kan være.

Edit; kjenner to -tre som tok fagbrev i henholdsvis frisøryrke og sveiser (2), ingen av de er i disse yrkene 5 år senere. Sliten i kroppen allerede.

Endret av Neutral90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv folk som har yrker de kan bli gamle i kan være i situasjon hvor de må omskolere seg, man vet jo ikke hvordan samfunnet er om 30 år. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv folk som har yrker de kan bli gamle i kan være i situasjon hvor de må omskolere seg, man vet jo ikke hvordan samfunnet er om 30 år. ;)

men muligheten for å omskolere seg er jo mindre for slike yrker også da. La oss si frisør. Da må man først ta allmenn påbyggning og så studier om man skal gjøre noe annet, eller så blir det jo å omskolere seg innenfor andre praktiske og ofte like slitsomme yrker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men muligheten for å omskolere seg er jo mindre for slike yrker også da. La oss si frisør. Da må man først ta allmenn påbyggning og så studier om man skal gjøre noe annet, eller så blir det jo å omskolere seg innenfor andre praktiske og ofte like slitsomme yrker...

Er de smarte tar de almen påbygging som hobby mens de jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel få skolelys som ønsker å ta et fagbrev innen et fysisk yrke. Det er jo bare slik det er. Så jeg tror at mange ender opp i tunge fysiske yrker fordi de ikke ville eller ikke hadde mulighet til å ta høyere utdannelse. Det er jo noen som ønsker å bli snekker eller mekaniker, men jeg tenker at de kanskje ikke tenker gjennom det fullt. De er jo bare 16 år når de skal velge, så de færreste tenker virkelig over hvor tungt visse yrker kan være.

Edit; kjenner to -tre som tok fagbrev i henholdsvis frisøryrke og sveiser (2), ingen av de er i disse yrkene 5 år senere. Sliten i kroppen allerede.

Tull. mange blir snekkere/tømrere da de er ganske unge ja, men det finnes i mange tilfeller gode muligheter for å omskolere seg når man blir lei eller ikke fysisk kan gjøre det mer. For eksempel allmenn påbygg, teknisk fagskole og videre takstmannskole etc. Kjenner mange som gjør dette, og de stiller godt foran i køen til f eks. ulike ingeniørtekniske jobber, sterkere enn andre som "bare" har en teoretisk bakgrunn. Det er en svært sterk fordel å ha hatt byggfaglig bakgrunn som f. eks byggingeniør, eller som annen type konsulent/ansatt innen byggevirksomhet.

Anonymous poster hash: b3ec5...6f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men muligheten for å omskolere seg er jo mindre for slike yrker også da. La oss si frisør. Da må man først ta allmenn påbyggning og så studier om man skal gjøre noe annet, eller så blir det jo å omskolere seg innenfor andre praktiske og ofte like slitsomme yrker...

And? Som sagt er det en stor fordel å ha hatt erfaring innenfor relaterte bransjer om man senere skal klatre oppover i de aktuelle bransjene.

Anonymous poster hash: b3ec5...6f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. mange blir snekkere/tømrere da de er ganske unge ja, men det finnes i mange tilfeller gode muligheter for å omskolere seg når man blir lei eller ikke fysisk kan gjøre det mer. For eksempel allmenn påbygg, teknisk fagskole og videre takstmannskole etc. Kjenner mange som gjør dette, og de stiller godt foran i køen til f eks. ulike ingeniørtekniske jobber, sterkere enn andre som "bare" har en teoretisk bakgrunn. Det er en svært sterk fordel å ha hatt byggfaglig bakgrunn som f. eks byggingeniør, eller som annen type konsulent/ansatt innen byggevirksomhet.

Anonymous poster hash: b3ec5...6f4

Jeg er delvis uenig. Man har rett og slett ikke den samme faglige dybden om man har fagbrev + tekninsk fagskole på 2 år som en med 5-årig universitetsutdannelse. De fra fagskolen greier fint (ennå) å få seg jobb, men de vil aldri innta en lederrolle forann noen med universitetsutdannelse.

Uansett om det går an å omskolere seg, så er det hardt for en person som ikke har vært på skolebenken siden han var 18 år. Kjipt å være 34 år, sliten i kroppen og så ta ymse naturfag, amtte, norsk og historie sammen med 19 åringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delvis uenig. Man har rett og slett ikke den samme faglige dybden om man har fagbrev + tekninsk fagskole på 2 år som en med 5-årig universitetsutdannelse. De fra fagskolen greier fint (ennå) å få seg jobb, men de vil aldri innta en lederrolle forann noen med universitetsutdannelse.

Uansett om det går an å omskolere seg, så er det hardt for en person som ikke har vært på skolebenken siden han var 18 år. Kjipt å være 34 år, sliten i kroppen og så ta ymse naturfag, amtte, norsk og historie sammen med 19 åringer.

Og det er du sikker på? Jeg har mange eksempler på det motsatte, bla. noen bekjente som nå har ledende stillinger innen forsikring innenfor det byggtekniske der de danket ut både ingeniører og sivilingeniører i utvelgelsesprosessen på bakgrunn av erfaring. Faglig dybde lærer man ikke bare under studier/skole, men også som utøver i tekniske yrker.

Selvfølgelig kan det være tøft å sette seg på skolebenken igjen i en høyere alder, men det er på ingen måte umulig. Da jeg selv studerte opplevde jeg at de som var litt eldre og var mer motiverte også var blant dem som gjorde det best.

Anonymous poster hash: b3ec5...6f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er du sikker på? Jeg har mange eksempler på det motsatte, bla. noen bekjente som nå har ledende stillinger innen forsikring innenfor det byggtekniske der de danket ut både ingeniører og sivilingeniører i utvelgelsesprosessen på bakgrunn av erfaring. Faglig dybde lærer man ikke bare under studier/skole, men også som utøver i tekniske yrker.

Selvfølgelig kan det være tøft å sette seg på skolebenken igjen i en høyere alder, men det er på ingen måte umulig. Da jeg selv studerte opplevde jeg at de som var litt eldre og var mer motiverte også var blant dem som gjorde det best.

Anonymous poster hash: b3ec5...6f4

Selvfølgelig finnes det eksempler på det, men det er absolutt ikke normen. Hvor har du det fra at ingeniører ikke teknisk utøver yrkene sine? De aller færreste snekkere ender opp med stillinger over ingeniører.

Anonymous poster hash: 32265...6c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner personlig to hjelpepleiere som fortsatt jobber mye som ringevikarer selv om de er over 70, så der kan man i hvert fall bli gammel i yrket. Og kjenner mange på over 60 og også over 65 som er i full jobb i helsevesenet.

Anonymous poster hash: e6176...f5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner personlig to hjelpepleiere som fortsatt jobber mye som ringevikarer selv om de er over 70, så der kan man i hvert fall bli gammel i yrket. Og kjenner mange på over 60 og også over 65 som er i full jobb i helsevesenet.

Anonymous poster hash: e6176...f5f

:rolleyes: ja da så...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner personlig to hjelpepleiere som fortsatt jobber mye som ringevikarer selv om de er over 70, så der kan man i hvert fall bli gammel i yrket. Og kjenner mange på over 60 og også over 65 som er i full jobb i helsevesenet.

Anonymous poster hash: e6176...f5f

Nettopp dette jeg prøvde å unngå når jeg skrev i anførselstegn i overskriften. JA det FINNES eksempler på det motsatte. Det finnes sikkert 67 år gammle frisører også, men det er jo ikke normen...

:rolleyes: ja da så...

Dette!

TS

Anonymous poster hash: 32265...6c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delvis uenig. Man har rett og slett ikke den samme faglige dybden om man har fagbrev + tekninsk fagskole på 2 år som en med 5-årig universitetsutdannelse. De fra fagskolen greier fint (ennå) å få seg jobb, men de vil aldri innta en lederrolle forann noen med universitetsutdannelse.

Tror du man lærer såå mye relevant på sivilingeniør? Det er mest tung teoretisk matte og fysikk (og festing..) som man ikke får bruk for senere. Man blir nærmest en lærling på jobb, og den største erfaringen får man i sommerjobbene ved siden av studiet.

En som har sett hvordan ting foregår ute i felten i mange år ville nok vært mer til å stole på.

Anonymous poster hash: f2598...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finnes det eksempler på det, men det er absolutt ikke normen. Hvor har du det fra at ingeniører ikke teknisk utøver yrkene sine? De aller færreste snekkere ender opp med stillinger over ingeniører.

Anonymous poster hash: 32265...6c2

De fleste snekkere ender ikke opp under ingeniører heller, da de jobber i egne snekker-firmaer, som blir leid inn. Og de kan lett tjene det samme som en ingeniør. Yrker er ikke i de "hierarkiene" som du tror.

Anonymous poster hash: f2598...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Derfor synes jeg man kan senke pensjonsalderen for fysiske tunge yrker. Noen må faktisk gjøre disse yrkene, man kan ikke bare fortelle folk å utdanne seg til noe annet når man er ung.



Anonymous poster hash: 00bad...e26
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finnes det eksempler på det, men det er absolutt ikke normen. Hvor har du det fra at ingeniører ikke teknisk utøver yrkene sine? De aller færreste snekkere ender opp med stillinger over ingeniører.

Anonymous poster hash: 32265...6c2

Nå har det seg slik at man på teknisk fagskole kan oppnå mye av den samme kompetansen som en ingeniør, og selv om man "bare" med teknisk fagskole ikke har ingeniørtittelen så foretrekkes man av en del firmaer i det private, som selv kan bestemme hva slags kompetanse og erfaring man ønsker. Flere av de med teknisk fagskole får også innpass på ingeniørstudier og kan bli "full engineer" og deretter siv.ing. Da med god erfaring i det byggtekniske, og da stiller man ekstremt sterkt i motsetning til de som "bare" har teoretisk bakgrunn.

Selvsagt utøver ingeniører sitt yrke teknisk når man får en relevant jobb, poenget var at man i mange tilfeller stiller sterkere for å få en jobb som f. eks tømrer + teknisk fagskole (og evt. videre ing. studier) enn de som "bare" har utdannet seg til ingeniører.

Anonymous poster hash: b3ec5...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min videreutdannet seg i hvert fall fra elektriket til ingeniør da han var i slutten av 20åra. Tror det blir vanligere og vanligere å videreutdanne/omskolere seg, folk generelt står ikke lenger i den samme jobben i 40 år. Er man i helsesektoren kan man gå over i administrasjonen, bli helsesekretær, flyvert osv. Med de fleste byggtekniske fagenebrevene kan man bli brannmann, takstmann er vel også mulig. Lærere kan bli coach, intruktør på ulike kurs, osv. osv. Frisør kan jeg vel være enig i at er et av yrkene med færre muligheter for å gjøre noe helt annet uten å ta en helt ny utdannelse, men man kan bl.a. jobbe for produsentene av hårprodukter og som faglærer på vg., så noen alternativer har man. Bruker man de hjelpemidlene som er tilgjengelige bør man også holde lenger enn tidligere, produtene har vel også blitt litt mildere.

Uansett vet man jo aldri hvor lenge man kan bli i et yrke, ting skjer, både innen teknologisk utvikling, slik at man blir overflødig, og med helsa slik at man ikke klarer å gjøre jobben lenger. Min far jobbet 20 år som ingeniør før han ble syk og ikke klarte å jobbe lenger, neppe noen han hadde tenkt på hverken da han var 16 eller 28. Han gjorde et forsøk på å omskolere seg, men endte opp som ufør.



Anonymous poster hash: 89858...234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett vet man jo aldri hvor lenge man kan bli i et yrke, ting skjer, både innen teknologisk utvikling, slik at man blir overflødig, og med helsa slik at man ikke klarer å gjøre jobben lenger. Min far jobbet 20 år som ingeniør før han ble syk og ikke klarte å jobbe lenger, neppe noen han hadde tenkt på hverken da han var 16 eller 28. Han gjorde et forsøk på å omskolere seg, men endte opp som ufør. Anonymous poster hash: 89858...234

Det er jeg helt enig i! Men det forklarer jo ikke hvorfor folk med åpne øyne velger yrker de vet det er langt større sjanser for at de ikke blir gamle i, gjør det vel? Problemet er jo ikke bare at man kanskje må omskoleres, men at det for mange går ut over kroppen permanent. Å måtte omskoleres er en bitteliten ting i den store sammenhengen, å leve livet med daglige smerter og begrenset frihet noe helt annet.

Anonymous poster hash: 05be0...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...