Gå til innhold

Handicappet student - skolen slår seg vrang ang. tilrettelegging. Noen råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir forskrekket over holdningene folk fremviser her. For et kaldt samfunn. Skjønner godt at du tenker det burde kunne være mulig med tilrettelegging. Mest sannsynlig er det tøffere for deg enn en funksjonsfrisk i utgangspunktet og du har aldri bedt om tilrettelegging før. God idé å snakke med FFO. Hvis ikke det hjelper er forslaget om å konte et av årets fag en god idé.

Takk for svar. Jeg ser på måten en del skriver at det ligger en mistenkeliggjøring blant folk. Det er visst vanskelig å se for seg at noen kan ha enkelte faktiske begrensninger, og at de samtidig kan være ressurssterke nok til å spørre om hjelp til å avhjelpe disse begrensningene, uten å være lat eller kravstor.. :/

Jeg studerer ved UiT (som TS) og hos oss får man ikke lov til å ta konteeksamen med mindre man har levert en besvarelse som er et "åpenbart forsøk på å stå på eksamen", eller noe slikt. Det holder dermed verken å levere blankt eller å kun skrive svada, man må gi inntrykk av å ha gjort et ærlig forsøk...

Ellers synes jeg det virker ganske drøyt av TS å forvente tilrettelegging når hun skal ta en eksamen hun allerede har tatt, og stått, på. Er selv kronisk syk og har fått tilrettelegging ved noen eksamener tidligere, men kunne aldri krevet en slik ekstraservice.

Anonymous poster hash: 88533...3df

Jeg har også forstått at det må planlegges ganske nøye hvis man skal stryke med vilje, det må som du sier se ut som du virkelig har prøvd. Til det siste du sier: Jeg skjønner at det oppfattes som at jeg spør om en ekstraservice. Slik jeg ser det er det likevel ganske likt om det er førstegangseksamen eller gjenopptak - begge deler er jo en rettighet som alle studenter har - og da mener jeg at det blir urimelig hvis noen blir utestengt fra den rettigheten fordi den ikke kan utøves på grunn av handicap - med mindre skolen finner en tilrettelagt løsning.

Men for all del. Jeg skjønner at det ikke framstår så veldig "edelt" å be om tilrettelegging når det er snakk om å "forbedre" en karakter.

La meg se om jeg har forstått dette rett: Du har stått på eksamen, men du er misfornøyd med karakteren. Du vil ta eksamen en gang til, men tidspunktet du har fått, passer deg ikke, av helsemessige årsaker?

Du påpeker selv at du er arbeidsfør. Da synes jeg det er urimelig at du forventer særbehandling.

Anonymous poster hash: e8e48...b1b

Hei, takk for svar!

Det at jeg - mest sannsynlig - er arbeidsfør etter endt utdanning blir lite relevant som sammenligningsgrunnlag.

Jeg er arbeidsfør i en kontorjobb, med tilrettelegging. Jeg er også i stand til å bo alene, men boligen er tilrettelagt på alle mulige måter og jeg er kun i stand til å kjøre bil fordi denne er tilpasset handicappet. Jeg er også i stand til å ta eksamen - men ikke uten det som er nødvendig av tilrettelegging. I denne sammenhengen ble tilretteleggingsbehovet stort, og det er derfor jeg har bedt om det du kaller "særbehandling" for å kunne stille likt som mine friske medstudenter i muligheten til å ta opp eksamen.

Jeg kjenner andre med handikap (bevegelseshemming) som har studert ved UiT. Nå vet jeg ikke helt hvordan det ble tilrettelagt ved eksamen, men jeg vet at de fikk eget rom som var tilpasset dem, som de kunne studere på. Så skulle tro at UiT også kunne legge til rette for at du kan avlegge eksamen på en god måte. Kanskje det kommer an på hvilket institutt du tilhører?

Anonymous poster hash: eb243...c5d

Jeg tror kanskje det kan ha litt å si.

Med fare for å bli gjenkjent:

Jeg tilhører juridisk fakultet, og det er mye fokus på å ta juksere på eksamen og det har vært antydet at mange jusstudenter prøver å lyve på seg en dysleksi eller lignende for å få bruke pc på 8-timers skrifligeksamen. Så det er mulig det er en mistenkeliggjøring som ligger i bunnen og gjør det vanskelig.

På den andre siden har jeg 10 år med medisinsk dokumentasjon som gjør det veldig klart hva sykdommen går ut på og hvilke praktiske konsekvenser den får..

TS

Anonymous poster hash: f31cd...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men for å få ta konteeksamen, må du ha strøket. Du strøyk ikke, så da faller du utenfor denne kategorien uansett om du har et handikapp eller ikke. 3 uker eksamenstid er jo ganske vanlig, det store spørsmålet er jo hvor mange eksamener du har i løpet av den tiden. Noen ganger har man skikkelig flaks og har eksamener som er godt spredd, noen ganger har man to eksamener på samme dag.

Men, hvorfor kan du ikke konte et av de andre fagene du har i løpet av denne perioden, og så ta dette opp igjen til høsten, når du kvalifiserer til konteeksamen?

Når jeg sier 3 ukers eksamenstid, så mener jeg tre uker med eksamen omtrent sammenhengende. Til sammen er det 6 uker fra første til siste eksamen, men det er disse tre/fire ukene med nesten sammenhengende eksamenstid som legen min tror kommer til å føre med seg helseskader. (Jeg forstår at sånne tilstander må være ganske ekstremt for funksjonsfriske også, det krangler jeg absolutt ikke på!)

Det jeg har spurt skolen om er rett og slett om de kan se det som et tilretteleggingstiltak at jeg får avlegge eksamen på konteeksamen, selv om jeg ikke kvalifiserer til det. Jeg tenkte det var en mindre "fordel" for meg enn å få ta den om et år (ved ny ordinær eksamen), når jeg har fått et år "ekstra" å lese på.

Prøver jo selvfølgelig å finne noen løsninger som ikke gjør at tilretteleggingen framstår som at jeg blir tilgodesett, men mine forslag har uansett bare blitt avvist med at jeg enten må bruke mer tid på studiet eller la være å ta opp eksamene som gikk dårlig.

Jeg kan som du sier stryke på en av årets eksamener - da kvalifiserer jeg til å ta opp denne igjen til høsten, men jeg får likevel ikke lov til å ta opp fjorårets senere - og må ta disse slik de er satt opp nå i vår.

Så for at det skal lette eksamenstrykket tilstrekkelig for å ivareta helsen min, må jeg egentlig med vilje stryke på 2 eller 3 eksamener fra i år. Men det er jo selvfølgelig en mulighet jeg må vurdere.. :)

TS

Anonymous poster hash: f31cd...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier 3 ukers eksamenstid, så mener jeg tre uker med eksamen omtrent sammenhengende. Til sammen er det 6 uker fra første til siste eksamen, men det er disse tre/fire ukene med nesten sammenhengende eksamenstid som legen min tror kommer til å føre med seg helseskader. (Jeg forstår at sånne tilstander må være ganske ekstremt for funksjonsfriske også, det krangler jeg absolutt ikke på!)

Det jeg har spurt skolen om er rett og slett om de kan se det som et tilretteleggingstiltak at jeg får avlegge eksamen på konteeksamen, selv om jeg ikke kvalifiserer til det. Jeg tenkte det var en mindre "fordel" for meg enn å få ta den om et år (ved ny ordinær eksamen), når jeg har fått et år "ekstra" å lese på.

Prøver jo selvfølgelig å finne noen løsninger som ikke gjør at tilretteleggingen framstår som at jeg blir tilgodesett, men mine forslag har uansett bare blitt avvist med at jeg enten må bruke mer tid på studiet eller la være å ta opp eksamene som gikk dårlig.

Jeg kan som du sier stryke på en av årets eksamener - da kvalifiserer jeg til å ta opp denne igjen til høsten, men jeg får likevel ikke lov til å ta opp fjorårets senere - og må ta disse slik de er satt opp nå i vår.

Så for at det skal lette eksamenstrykket tilstrekkelig for å ivareta helsen min, må jeg egentlig med vilje stryke på 2 eller 3 eksamener fra i år. Men det er jo selvfølgelig en mulighet jeg må vurdere.. :)

TS

Anonymous poster hash: f31cd...a25

Men har du hjemmeksamen/eksamen som går over lengre tid? For hvis du har 4 fag tilsvarer jo det bare 4 vanlige eksamensdager. Siden du vet at du ikke fungerer så bra i pressede situasjoner regner jeg med at du jobber jevnt hele semesteret heller, og da trenger du ikke all verdens forberedelse til hver eksamen heller.

Så si at du da har 4 eksamener (hver på 7,5 studiepoeng), og du ønsker å ta opp denne ene. Da bytter du ut den som lettest lar seg kombinere med neste semesters eksamener, og så har du fortsatt 4 eksamener, hvorav den ene er den du tar opp. Den du flytter til neste semester leverer du jo bare blankt på, så kvalifiserer du til å ta konten neste semester, og alle problemer er løst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du hjemmeksamen/eksamen som går over lengre tid? For hvis du har 4 fag tilsvarer jo det bare 4 vanlige eksamensdager. Siden du vet at du ikke fungerer så bra i pressede situasjoner regner jeg med at du jobber jevnt hele semesteret heller, og da trenger du ikke all verdens forberedelse til hver eksamen heller.

Så si at du da har 4 eksamener (hver på 7,5 studiepoeng), og du ønsker å ta opp denne ene. Da bytter du ut den som lettest lar seg kombinere med neste semesters eksamener, og så har du fortsatt 4 eksamener, hvorav den ene er den du tar opp. Den du flytter til neste semester leverer du jo bare blankt på, så kvalifiserer du til å ta konten neste semester, og alle problemer er løst :)

Takk for svar og løsningstips! Lett å låse seg fast i hva som går an å gjøre, når man følger et løp som stort sett bare avvikles på èn måte! :)

Jeg har to hjemmeeksamener (en fra i fjor), to muntlige (en fra i fjor), og tre skriftlige (en fra i fjor). Disse tilsvarer 120 studiepoeng til sammen.

Hvis man velger hjemmeksamen, må man også ta muntlig - ellers har man strøket på begge.

Det som kan gjøres er å "levere blankt"/stryke på en eller flere av eksamenene fra i år (60 studiepoeng) - så får jeg disse ta disse til høsten hvis jeg klarer å overbevise om at jeg har forsøkt å stå, men ikke greid det. :)

Anonymous poster hash: f31cd...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og løsningstips! Lett å låse seg fast i hva som går an å gjøre, når man følger et løp som stort sett bare avvikles på èn måte! :)

Jeg har to hjemmeeksamener (en fra i fjor), to muntlige (en fra i fjor), og tre skriftlige (en fra i fjor). Disse tilsvarer 120 studiepoeng til sammen.

Hvis man velger hjemmeksamen, må man også ta muntlig - ellers har man strøket på begge.

Det som kan gjøres er å "levere blankt"/stryke på en eller flere av eksamenene fra i år (60 studiepoeng) - så får jeg disse ta disse til høsten hvis jeg klarer å overbevise om at jeg har forsøkt å stå, men ikke greid det. :)

Anonymous poster hash: f31cd...a25

Men du, dette er veldig mye! Hvis du fra før av sliter med å komme deg gjennom 30 studiepoeng, så prøver du nå å ta 2 hele år på én gang? Jeg skjønner veldig godt hvordan det føles når kroppen streiker i eksamenstida, men jeg har etterhvert innsett at det hjelper ikke å ta enda flere fag. Hva med å ta ett ekstra semester, for å oppnå de karakterene du vil ha, uten å slite deg ut fullstendig?

Og har dere ikke lov til å levere blankt i Tromsø? Her er det ingen som sjekker hva du leverer, bare pensjonister uansett, så du kan levere blankt (egen prosedyre etter 1 time av eksamenstiden) eller du kan levere et eller annet som svar. Det høres spesielt ut at dere ikke kan levere hva som helst som besvarelse, hvordan sjekker de dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, dette er veldig mye! Hvis du fra før av sliter med å komme deg gjennom 30 studiepoeng, så prøver du nå å ta 2 hele år på én gang? Jeg skjønner veldig godt hvordan det føles når kroppen streiker i eksamenstida, men jeg har etterhvert innsett at det hjelper ikke å ta enda flere fag. Hva med å ta ett ekstra semester, for å oppnå de karakterene du vil ha, uten å slite deg ut fullstendig?

Og har dere ikke lov til å levere blankt i Tromsø? Her er det ingen som sjekker hva du leverer, bare pensjonister uansett, så du kan levere blankt (egen prosedyre etter 1 time av eksamenstiden) eller du kan levere et eller annet som svar. Det høres spesielt ut at dere ikke kan levere hva som helst som besvarelse, hvordan sjekker de dette?

Jeg aner ikke hvordan de sjekker, men det er veldig klart at det skal være et "forsøk på å stå". Hvis ikke får man ikke konteeksamen, men bare "ny eksamen" et år senere.

Men ja. Det er kjempemye. Problemet er at studiet her er lagt opp slik at man tar 60 studiepoeng på våren, uten mulighet til å fordele dette utover, slik at man får eksamen for 30 studiepoeng i semesteret. Da blir problemet følgelig dobbelt så stort hvis man har behov for å ta opp noe fra i fjor, og bare kan gjøre det samtidig med årets eksamener. Jeg har - som alle andre - tatt 60 studiepoeng hver vår, og det har gått noenlunde greit, fordi jeg har kunnet legge inn "sykeperiode" etter eksamen. Men dette opplegget med å ta opp samtidig som årets eksamener blir helt klart uforsvarlig å prøve seg på :/

Jeg ser jo at det blir ekstra "provoserende" når noen spør om tilrettelegging når eksamensformen med opptak av tidligere eksamen i utgangspunktet er så ekstrem som denne, men det hjelper liksom ikke meg så mye.. :)

Takk for svar ! :)

Anonymous poster hash: f31cd...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aner ikke hvordan de sjekker, men det er veldig klart at det skal være et "forsøk på å stå". Hvis ikke får man ikke konteeksamen, men bare "ny eksamen" et år senere.

Men ja. Det er kjempemye. Problemet er at studiet her er lagt opp slik at man tar 60 studiepoeng på våren, uten mulighet til å fordele dette utover, slik at man får eksamen for 30 studiepoeng i semesteret. Da blir problemet følgelig dobbelt så stort hvis man har behov for å ta opp noe fra i fjor, og bare kan gjøre det samtidig med årets eksamener. Jeg har - som alle andre - tatt 60 studiepoeng hver vår, og det har gått noenlunde greit, fordi jeg har kunnet legge inn "sykeperiode" etter eksamen. Men dette opplegget med å ta opp samtidig som årets eksamener blir helt klart uforsvarlig å prøve seg på :/

Jeg ser jo at det blir ekstra "provoserende" når noen spør om tilrettelegging når eksamensformen med opptak av tidligere eksamen i utgangspunktet er så ekstrem som denne, men det hjelper liksom ikke meg så mye.. :)

Takk for svar ! :)

Anonymous poster hash: f31cd...a25

Så dere har bare eksamen på våren og tar alle 60 studiepoengene da, ingen eksamen på høsten?

Jeg antar en del av dere da ender opp med å konte på høsten, for det hørtes jo helt vilt ut.

Men hos oss hvertfall så går alle "vanlige" fag både høst og vår, mens siv.ing fag samt realfag i matte/statistikk går det semesteret de har undervisning + konte i august. Hvis du har stått på en eksamen i et fag med konte, får du ikke ta konte i august, men kan ta faget opp igjen neste gang det har undervisning. For alle fag som ikke har konte går det eksamen både vår og høst uavhengig av undervisning, og de kan du bare melde deg opp i. Så for din del, går det an å ta noen av disse til høsten? Hvis du ikke har eksamen da, kan det jo være lurt å utsette noen av dem til høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere har bare eksamen på våren og tar alle 60 studiepoengene da, ingen eksamen på høsten?

Jeg antar en del av dere da ender opp med å konte på høsten, for det hørtes jo helt vilt ut.

Men hos oss hvertfall så går alle "vanlige" fag både høst og vår, mens siv.ing fag samt realfag i matte/statistikk går det semesteret de har undervisning + konte i august. Hvis du har stått på en eksamen i et fag med konte, får du ikke ta konte i august, men kan ta faget opp igjen neste gang det har undervisning. For alle fag som ikke har konte går det eksamen både vår og høst uavhengig av undervisning, og de kan du bare melde deg opp i. Så for din del, går det an å ta noen av disse til høsten? Hvis du ikke har eksamen da, kan det jo være lurt å utsette noen av dem til høsten?

Ja, det stemmer. Kun noen arbeidskrav osv. igjennom året, men alle eksamenene på våren. Det er mye gjentak av eksamen ja (altså ny eksamen, ikke konte.) I tillegg blir det jo en del stryk, men disse får jo konte, slik at det er "ryddet av veien" før neste skoleår begynner.

Studentorganisasjonen og enkeltelever (deriblant jeg) har forsøkt å legge press på skolen om å organisere egen "ny eksamen" for de som ønsker å ta opp eksamen, eller å i allefall legge eksamen fra fjoråret noe unna årets eksamener i dato, slik at det blir pusterom.

Det har blitt blank avvist med at det er for dyrt å ha egen eksamen for oss, og at vi må "lære oss å gå videre" når det går dårlig på eksamen.

Det er slik at i det øyeblikket man har passert år 2, så kan man ikke ta opp noe fra år 1, osv. Så løsningen må innenfor min helsetilstand blir at jeg enten glemmer de 60 studiepoengene fra i fjor som gikk dårlig, og bare tar årets, eller at jeg tar 60 studiepoeng fra år 3, og stryker i en eller flere av fagene fra år 4 - slik at jeg får ta opp disse på høsten av år 5. Hvis jeg ikke greier å "stryke", får jeg bare mulighet til å ta fagene fra år 4 til våren på år 5 - da omtrent samtidig med masterlevering.

Skulle ønske jeg hadde valgt et universitet som arrangerer eksamen to ganger i året i stedet. Virker utrolig mye mer fleksibelt!

Igjen, takk for svar :)

Anonymous poster hash: f31cd...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, UiT er strenge.. Det hørtes jo helt villt ut!

Greit nok, det blir jo stress å ta opp eksamen uansett om man har vårt opplegg, for det er jo innenfor samme eksamenstid (unntatt konte, som jo er bare for de som ikke har bestått), men vi har hvertfall eksamen hvert semester..

Du får komme til Trondheim heller, på mitt studie kan jeg ta opp fag fra når som helst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, UiT er strenge.. Det hørtes jo helt villt ut!

Greit nok, det blir jo stress å ta opp eksamen uansett om man har vårt opplegg, for det er jo innenfor samme eksamenstid (unntatt konte, som jo er bare for de som ikke har bestått), men vi har hvertfall eksamen hvert semester..

Du får komme til Trondheim heller, på mitt studie kan jeg ta opp fag fra når som helst :P

Ja, strenge, mistenksomme og rigide! Midt i blinken hvis man trenger noe "ekstra", med andre ord!

Savner Trondheim masse, men byen mangler fortsatt juridisk fakultet, desverre. Hvis jeg noen gang skal ta noe mer utdanning blir det ikke i Tromsø i allefall! :)

Anonymous poster hash: f31cd...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...