Gå til innhold

Gode nyheter for ufaglærte...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.delta.no/lonn-og-arbeid/deltidsansatte-kan-ha-rett-til-%C3%B8kt-stillingsst%C3%B8rrelse

Er du fast ansatt i deltidsstilling og har jevnlig jobbet mer enn din avtalte arbeidstid de siste 12 måneder? Fra 1. januar kan du ha rett til stillingsstørrelse tilsvarende faktisk arbeidstid.

Helsevesenet skriker etter fagarbeidere, men med den nye regelen stilles det ingen krav til utdanning. Man har idag krav på å få økt stillingen sin tilsvarende det man har jobbet det siste året, men vil det gagne f,eks helsevesenet? Vi vil nok om få år ha overvekt av ufaglærte med høy stillingsprosent grunnet denne nye regelen.

Ufaglærte får idag medisinkurs og ufaglærte ligger ikke så langt unna faglærte i lønn. Ufaglærte får flere og flere tilganger som tidligere var forbeholdt faglærte.

Hva er da vitsen med å ta en utdannelse når man likevel kan få høy stilling uten?

Det som er skummelt er at om få år så vil det være manko på fagkunnskap i helsevesenet.

Nå er det mange assistenter som er dyktige, men trenger vi ikke lenger den kunnskapen man får med en utdannelse?



Anonymous poster hash: 499f5...5d4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er ufaglært og har krevd høyere stilling. jeg har jobba på samme sted i snart 6 år, og har derfor mye kunnskap og erfaring som en som nettopp er ferdig med bacheloren sin ikke har. jeg deler ikke ut medisiner o.l. det tar de med utdanning og fagkompetanse seg av. de fleste er jo faglærte, så jeg synes det er greit å slippe til noen ufaglærte så lenge de har lang erfaring. jeg skjønner likevel at de fleste velger å ta utdanning for da får de mer faglig tyngde og høyere lønn, men selv har jeg ikke hatt mulighet til å fullføre høyere utdanning på grunn av helsa mi (har prøvd, men måttet avbryte 3 ganger). tenker å ta fagbrev etterhvert, men det er ikke noe som haster.

jeg er i mot at det skal være overvekt av ufaglærte, men tror ikke det kommer til å ende opp sånn? mitt inntrykk er i hvertfall at de fleste har eller ønsker å ta utdannelse. jeg synes at det alltid skal være faglærte på jobb, ikke bare ufaglærte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ufaglært og har krevd høyere stilling. jeg har jobba på samme sted i snart 6 år, og har derfor mye kunnskap og erfaring som en som nettopp er ferdig med bacheloren sin ikke har. jeg deler ikke ut medisiner o.l. det tar de med utdanning og fagkompetanse seg av. de fleste er jo faglærte, så jeg synes det er greit å slippe til noen ufaglærte så lenge de har lang erfaring. jeg skjønner likevel at de fleste velger å ta utdanning for da får de mer faglig tyngde og høyere lønn, men selv har jeg ikke hatt mulighet til å fullføre høyere utdanning på grunn av helsa mi (har prøvd, men måttet avbryte 3 ganger). tenker å ta fagbrev etterhvert, men det er ikke noe som haster.

jeg er i mot at det skal være overvekt av ufaglærte, men tror ikke det kommer til å ende opp sånn? mitt inntrykk er i hvertfall at de fleste har eller ønsker å ta utdannelse. jeg synes at det alltid skal være faglærte på jobb, ikke bare ufaglærte.

Sånn som det har vært fram til nå, så måtte man nesten ta fagutdannelse for å få en høyere fast stilling. Det er ikke lenger påkrevd. Selvsagt er det mange som dropper utdanning da å vi risikerer at det etterhvert er mange ufaglærte med høye stillinger. Og selv om du sier at du har tilegnet deg mye kunnskap, så mangler du endel kompetanse.

Det er mange dyktige ufaglærte, men det er ikke veldig attraktivt å jobbe med noen som ikke gir medisiner da det blir mer arbeid på faglærte og mer ansvar.

Jeg synes dette er en skummel utvikling og er redd for at den faglige kompetansen forsvinner.

Hadde kveldsvakt nå ikveld der jeg gikk med 3 ufaglærte. Vi er 4 på jobb på kvelden, og jeg måtte sitte over tiden å dokumentere det de andre anså som uviktig og dokumentere da de ikke hadde gjort samme observasjoner som meg, og de hadde heller ikke lest seg opp på at det er viktig og dokumentere effekten av ny medisin. De så heller ikke viktigheten med å gi eventuellmedisin til en som trengte det.

Anonymous poster hash: 499f5...5d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...