Gå til innhold

Er det rart om jeg, som ikke er same, går med kofte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns kofter er utrolig fine og har veldig lyst til å gå til anskaffelse av en kofte. Det finnes utrolig mange fine drakter og jeg aner ikke hvilken jeg vil ha. Noen her som syns det er rart at en som ikke er same, bruker kofte? Hvor er det mulig å bestille en kofte, og hvor mye koster det?



Anonymous poster hash: 78793...9ae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nosoul

Noen her som syns det er rart at en som ikke er same, bruker kofte?

Ja, jeg syns det er rart at en som ikke er same, bruker kofte. Hvorfor? Fordi jeg syns det er noe som hører samene til.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir det samme som å kjøpe en bunad hvis sted man ikke har noen form for tilknytning. Hadde vært greit om det var noen i slekta di som var samer, men ellers synes jeg det er litt spesielt. Det har litt med å vise tilhørighet føler jeg da..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå i akkurat hva du vil, men om noen spør om du er samisk og du går i samekofte så bør du ikke bli brydd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns det er rart at en som ikke er same, bruker kofte. Hvorfor? Fordi jeg syns det er noe som hører samene til.

Hvorfor det egentlig? En hedrer jo samene på en måte, ved å gå med deres drakt. Jeg syns for eksempel det er greit at en utlending som er bosatt i Norge går med bunad, det viser at de setter pris på det norske.

Anonymous poster hash: 78793...9ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir det samme som å kjøpe en bunad hvis sted man ikke har noen form for tilknytning. Hadde vært greit om det var noen i slekta di som var samer, men ellers synes jeg det er litt spesielt. Det har litt med å vise tilhørighet føler jeg da..

Jeg er ikke same nei, og har ingen samer i slekta mi, men jeg syns draktene er fine, og det viser jo at en setter pris på det samiske, håper ikke det er noen som tar det som er fornærmelse. Den ligner for øvrig litt på setesdalsbunaden, bare at den er mye finere.

Anonymous poster hash: 78793...9ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nosoul

Hvorfor det egentlig? En hedrer jo samene på en måte, ved å gå med deres drakt. Jeg syns for eksempel det er greit at en utlending som er bosatt i Norge går med bunad, det viser at de setter pris på det norske.

Anonymous poster hash: 78793...9ae

Godt spørsmål. Jeg har tenkt på det mange ganger. Og jeg mener akkurat det samme som deg, at det er helt greit at utledninger går i bunad. Men akkurat dette med kofter syns jeg blir mer spesielt. Ærligtalt har jeg ikke noe god grunn på hvorfor jeg syns det. Eller, jeg personlig har alltid hatt stor respekt for samer og deres levesett, hatt det nært på familien og mener enkelte ting er mer samisk enn andre ting.

Endret av Nosoul
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Altså, bunadane er jo knytte til ein stad, ikkje til ein etnisitet, eg synest samekofta er knytt til den samiske etnisiteten. Om eg var vaksen opp i Tana ville eg vel framleis synest det var merkeleg å bruke Tana-kofte (sjølv om den er fantastisk fin!), og ville vel satsa på bunad frå same plass i staden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kofter er utrolig fine og har veldig lyst til å gå til anskaffelse av en kofte. Det finnes utrolig mange fine drakter og jeg aner ikke hvilken jeg vil ha. Noen her som syns det er rart at en som ikke er same, bruker kofte? Hvor er det mulig å bestille en kofte, og hvor mye koster det?

Anonymous poster hash: 78793...9ae

Dette med å gå i samekofte er noe som betyr mer enn å ha bunad. Det betyr at du ER same. Så om du går i samekofte, og ikke er same eller har slektsmessig tilknytning, så blir det veldig rart.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke same nei, og har ingen samer i slekta mi, men jeg syns draktene er fine, og det viser jo at en setter pris på det samiske, håper ikke det er noen som tar det som er fornærmelse. Den ligner for øvrig litt på setesdalsbunaden, bare at den er mye finere.

Anonymous poster hash: 78793...9ae

Jo, jeg tror nok det kan tas som en fornærmelse av samene at du vil bruke kofta dere bare fordi du synes den er fin. For dem handler det om så mye mer enn det, og langt mer enn at andre "setter pris på det samiske". Jeg er ikke same selv, men bor i nord-norge. Hvor bor du, og hva vet du om samisk kultur?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det egentlig? En hedrer jo samene på en måte, ved å gå med deres drakt. Jeg syns for eksempel det er greit at en utlending som er bosatt i Norge går med bunad, det viser at de setter pris på det norske.

Anonymous poster hash: 78793...9ae

Utlendinger bosatt i Norge kan godt føle stolthet og nasjonal tilhørighet og vise det ved å gå i bunad, selvsagt helst fra det stedet de bor på eller har sterkest tilknytning til. Å gå i kofte uten å være same, blir litt som å gå i albansk folkedrakt fordi du har vært på ferie i Albania og syntes draktene var fine.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utlendinger bosatt i Norge kan godt føle stolthet og nasjonal tilhørighet og vise det ved å gå i bunad, selvsagt helst fra det stedet de bor på eller har sterkest tilknytning til. Å gå i kofte uten å være same, blir litt som å gå i albansk folkedrakt fordi du har vært på ferie i Albania og syntes draktene var fine.

Jepp, der treffer du blink!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er same og blir kry av at du vil bære kofta vår :)



Anonymous poster hash: 5d4df...80b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Nei, du kan ikke bruke kofta med god samvittighet uten å være same. Det er kulturell appropriasjon, og ikke ok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har også lyst til å få meg kofte! Har ei venninne som har kofte, og den er så fin. Hvor mye koster en kofte?

Anonymkode: 85990...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig rart å gå med kofte uten å være samisk eller ha samisk tilhørighet. I likhet med bunad signaliserer kofte hvor du kommer fra eller hvor du har tilhørighet. Holbien på kofta viser dette. Hva skal du si når du går med kofte fra feks. Polmak, Unjárga eller Guovdageaidnu uten å være derfra eller ha tilhørighet.

Du bør i det minste stå i manntallet. Det er vanskelig å finne en god utøver av duodji dersom du ikke er samisk. De færreste syr kofter til andre enn samer.

Anonymkode: 8697e...3b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trodde ikke det fantes et eneste menneske som synes at samekofter er fine. Herregud. Men kjør på. Og lykke til med å håndtere reaksjonene du får.

Anonymkode: 02ddc...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.3.2015 at 11.46, Pawn Hearts skrev:

Utlendinger bosatt i Norge kan godt føle stolthet og nasjonal tilhørighet og vise det ved å gå i bunad, selvsagt helst fra det stedet de bor på eller har sterkest tilknytning til. Å gå i kofte uten å være same, blir litt som å gå i albansk folkedrakt fordi du har vært på ferie i Albania og syntes draktene var fine.

Enig, og TS majoritet i tråden mener dette.

 

Anonymkode: 952a1...3e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.3.2015 at 11.46, Pawn Hearts skrev:

Utlendinger bosatt i Norge kan godt føle stolthet og nasjonal tilhørighet og vise det ved å gå i bunad, selvsagt helst fra det stedet de bor på eller har sterkest tilknytning til. Å gå i kofte uten å være same, blir litt som å gå i albansk folkedrakt fordi du har vært på ferie i Albania og syntes draktene var fine.

Er ikke det nøyaktig den måten nordmenn har valgt seg bunader på de siste 20 årene da? 

- og det synes være 'tipp topp, tommel opp' for den jevne nordmann.

Hvorfor skal det være annerledes for samiske drakter uten å spørre dem som produserer og bruker draktene?

Anonymkode: cbb19...5a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at menn i kvinnebunad ikke er feil. Kvinner i herrebunad er feil. Tydelige utlendinger i bunad generelt og folk som ikke er samer i samekofte er feil. 

Selv om Norge renner som sand mellom fingrene våres og blir utvasket. Gjør det ekstra vondt å se på selveste nasjonaldagen å se dette. 

Respektløst!

Selv om jeg gjerne hadde hatt lyst på samekofte selv. Har jeg respekt for at de prøver å holde verdigheten og troverdigheten bak kulturen og plagget ved like. Jeg tror heller ikke at jeg hadde fått noen samer til å sy en kofte til meg. Hvis de viste at jeg kom til å bruke den som ikke er same. 

Anonymkode: 8a4fe...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...