Gå til innhold

Noen (dumme?) spørsmål om kjøring...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sånt smått begynt med lappen og holder fremdeles på med primært landeveiskjøring og noe meget enkel tettstedskjøring med foreldre. I den forbindelse lurer jeg på noen småting;

Jeg kjører ofte litt seint, liker ikke å kjøre fortere enn at jeg har oversikt, men på landeveier går det jo oftest fort. Hvordan skal jeg vise til folk at jeg ønsker å slippe dem forbi? Til nå har jeg blinket til sida, lagt meg litt mer til siden og sakket farten, men er det intuitivt for folk at jeg da vil ha dem forbi? Er det noe annet jeg burde gjøre?

Noen som har forslag til hvordan jeg skal kontrollere at jeg ligger rett i kjørefeltet? Når jeg har veien for meg selv (ingen imot) har jeg en lei tendens til å legge meg mer og mer mot en av sidene.

Har du noen andre tips til en som så vidt har kommet i gang? :)



Anonymous poster hash: 8d99c...6e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BonBon

Til forbikjøring så synes jeg du gjør det riktig! Det er hvertfall det jeg ser andre også gjør :)

Du må se langt frem, så langt frem som mulig på veien, da vil du ligge midt på kjørefeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke signalisert at du vil slippe folk forbi på den måten, det må de som skal foreta forbikjøringen finne ut av selv. Kjør heller ut til siden i en busslomme, rasteplass eller lignende om du har behov.

For å holde bilen stabil og riktig plassert i veibanen bør du se langt frem og mot høyre hvitstripe, da unngår du også å bli blendet av motgående trafikk. Det som også kan være greit er å tenke at midten av ditt kjørefelt (der asfalten er litt mørkere på grunn av mindre slitasje) skal treffe midt på rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også se i sidespeilet hvordan plasseringen din er - der vil du se om du er langt unna den hvite linjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...