Gå til innhold

Fritidsproblemer og pengebruk som arbeidsledig - råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært arbeidsledig siden desember på grunn av kutt i bedriften.

Problemet er bare at jeg ikke er så flink til å være arbeidsløs. Jobber deltid noen kvelder i måneden innen kultur, men det er ikke nok til å "oppta meg".

Når jeg er arbeidsløs tar jeg meg turer til byen på formiddagen sånn at jeg ikke skal ende med å sitte inne i sofaen hele dagen. Når jeg drar ut til byen, bruker jeg masse penger. Enten på shopping eller på café.

Jeg bruker med andre ord mye mer penger nå når jeg er arbeidsløs enn jeg gjorde før.

Ikke bra, med tanke på at inntektene disse dager ikke er mye å skryte av.

Men det er ikke det eneste problemet. Jeg spiser mye mer.

Før jobbet jeg døgnet rundt og var alltid så stressa og opptatt at jeg ikke spiste så mye. Nå som jeg spiser mer enn før er jeg redd for å legge på meg.

SÅ NÅ HENVENDER JEG MEG TIL KG:

Hva kan jeg gjøre for å fylle dagene mer? Ikke vits i å foreslå "turer i skog og mark", for det er ikke helt min ting :P

Har tenkt på å være midlertidig dagmamma for de som står uten barnehageplass, men vet ikke helt om det.

- Jente 24



Anonymous poster hash: a122c...052
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at du ikke vil ha forslag om turer i skog og mark, men vil likevel foreslå en eller annen form for trening. Finn en treningsform du liker - det kan være styrketrening med kroppsvekt hjemme, pilates eller yoga ut fra youtubevideoer, løpeturer eller sykkelturer.

Selv om du ikke liker turer i skog og mark er det viktig å holde seg i form, med tanke på helse, og som en bonus får man ofte strammere og sterkere kropp i tillegg.

Ellers kan du jo prøve å finne deg en hobby som ikke koster så mye. Har du forsøkt deg på håndarbeid? Strikking, hekling osv?



Anonymous poster hash: f7d97...e26
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo tid med hvis du er ute etter å få deg en ny jobb, og det er du vel? Møt opp på arbeidsplasser du kunne tenke deg, skrive søknader.

Trene

Du kan sikkert få deg jobb som assistent i barnehage også hvis du vil, oppsøke, søke etter ledige stillinger.

Frivillighetstjenester, ?

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg tror systematikk og struktur er nøkkelord her. Lag deg noen planer, for eksempel:

1. En plan for hva du skal gjøre for å komme deg ut i jobb igjen. Dette er en langsiktig plan der du kan tenke igjennom hvilke grep du skal gjøre, og i hvilken rekkefølge

2. Lag deg en "timeplan" for hvordan dagene skal se ut, slik at du verken gror fast i sofaen, overspiser eller bruker mere penger enn du burde. Dette er en mer kortsiktig plan, men det er ikke sikkert den trenger å se alt for revolusjonerende ulik ut fra uke til uke. Den bør i tillegg ses i sammenheng med pkt 1, slik at du setter av noe tid hver dag til jobbsøkingsrelaterte aktiviteter.

Timeplanen kan gjerne være ganske detaljert, med alt fra klokkeslettet du skal stå opp, hvor mange timer daglig du skal bruke til jobbsøking, trening, husarbeid, utøve andre hobbyer, treffe venner, osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo tid med hvis du er ute etter å få deg en ny jobb, og det er du vel? Møt opp på arbeidsplasser du kunne tenke deg, skrive søknader.

Trene

Du kan sikkert få deg jobb som assistent i barnehage også hvis du vil, oppsøke, søke etter ledige stillinger.

Frivillighetstjenester, ?

Hva er fordelen med å møte opp personlig og ikke søke på stillinger på finn? Blir ikke arbeidsgivere irriterte hvis mange kommer innom stadig vekk?

Anonymous poster hash: 1f6b1...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fordelen med å møte opp personlig og ikke søke på stillinger på finn? Blir ikke arbeidsgivere irriterte hvis mange kommer innom stadig vekk?

Anonymous poster hash: 1f6b1...59e

Fordelen er å kunne vise deg og gi et positivt inntrykk av deg selv. Oppmøte viser også initiativ. Nå spørs det jo hvilken type jobb du tenker på.

Arbeidsgiver blir ikke irritert ved at du møter opp på en ordentlig måte. Du bruser jo selvsagt ikke inn dørene, og spør selvsagt om du kan få noen ord først.

Da jeg søkte jobb møtte jeg opp for å orientere meg litt og skaffe meg informasjon om stedet. Så spurte jeg noen der om det var en mulighet å få snakke med sjefen og når hun var tilgjengelig. Jeg var heldig, fikk oppgitt et klokkeslett da hun var tilgjengelig, og jeg møtte dermed opp igjen da. Var veldig heldig som fikk jobb. Da kunne jeg jo også vise interesse for arbeidsplassen og vise at jeg visste ting.

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- lag og hold rutiner

- ta med kaffe/te hjemmefra på en termos før du går ut i byen. Evt også matpakke.

- lån bøker på biblioteket, nå har du en gyllen mulighet til å øke din kompetanse f eks.

- samme som over, men ved bruk av ted-talks og youtube-foredrag.

- frivillighetsarbeid

- trening, hjelper også på matinntak og apetittregulering, kan fint gjøres gratis med løping ute, og styrkeøvelser både ute og på stuegulvet.

- skriv, systematiser kunnskapen din, legg plan for jobbsøk, det er nå du har mulighet til å kommepå forskudd og være kreativ i forhold til å komme dit du vil i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag, dere :)

Mye av dette gjør jeg allerede/har blitt gjort.

Har brukt mye tid på biblioteket og har lest bøker om økonomi og om å starte egen bedrift, for å styrke noe jeg ikke føler jeg kan nok om. Har også sett en del dokumentarer. Men man blir litt sliten og lei av å lese og å se på skjerm.

De siste ti årene mine har jeg viet til frivillig arbeid i forskjellige organisasjoner. Det har vært prioritert før skole, venner og andre hobbier. Kuttet det litt etter litt etter at jeg startet i den forrige jobben min som krevde all min fokus og min oppmerksomhet døgnet rundt.

Nå føler jeg egentlig at jeg er sliten og lei av det, så føler ikke for å gå tilbake til det nå. Fordelen er i hvert fall at de frivillige jobbene og vervene har gitt meg en så bra CV at jeg kan takke dem for jobbene jeg har hatt så langt ;)

Når det kommer til jobbsøking...

Tro meg, jeg bruker mye tid på søking, ringing og runder til bedrifter for å høre om de trenger folk. Jeg hater å være arbeidsledig og jeg synes egentlig det er ganske flaut. Men denne søkingen og undersøkingen tar jo ikke 12 timer hver dag i flere måneder :P

Uff, jeg savner å ikke ha tid til shopping og spising!



Anonymous poster hash: a122c...052
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med pc spill



Anonymous poster hash: 6872f...6d7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...