Gå til innhold

Ungdomsskolen, og ingen turer med Hvite Busser. Hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var I Sachsenhausen, Ravensbrück, Auschwitz 1 og 2 da jeg gikk i 10. klasse (Polen og Tyskland). Vi var der i regi av ungdomsskolen vi gikk på, September 2006. Det var en ufattelig sterk opplevelse som for alltid vil sitte fastbrent i minnet mitt. Det var en tur jeg aldri vil glemme, og jeg vil for alltid huske det grusomme jeg fikk lære i de leirene.

Så spørsmålet mitt er; hvorfor har skolene sluttet med dette? Jeg er fullt klar over at det er mange, mange år siden de sluttet med det, men hvorfor? Var det kostnadene, var det "tidsbruk", var det foreldre? Hva var det?

For hvis det var kostnader, så går det an å samle inn penger selv. Vi gjorde alt for å samle inn penger. Skolen betalte noe, og vi betalte også noe. En liten pris å betale for et historisk moment i våre sinn.

Hvis det var tidsbruk, så er dette snakk om 5 dager i skolehverdagen som blir brukt. Altså, 1 uke (vi var der i en uke). Det er 5 dager, ut av totalt ca 190 skoledager! 5 dager...

Hvis det er foreldrene; så forstår jeg det ikke. Hvem vil ikke unne barnet deres denne utrolige opplevelsen? Samholdet man får som klasse i ettertid, er uvurderlig. Følelsene, tankene og inntrykkene man sitter igjen med, er uvurderlig. Det er virkelig noe jeg unner alle å være med på... og nå må elevene altså samle alt selv, de må gjøre alt selv og de må bruke feriene på dette.

Så, hvorfor arrangerer de ikke turer til Tyskland, Polen og Praha lenger?



Anonymous poster hash: e454e...906
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel mange skoler som fortsatt driver med dette? Jeg vet om hvertfall 5 forskjellige skoler både her og i nabobyene som fortsatt driver på med dette :) Veldig fin tur, var på en slik selv med skolen. Vi samlet inn alt av penger på egenhånd, trodde alle gjorde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig hørt om gratisprinsippet, men for guds skyld - dette er ikke snakk om å ta en sydentur til Gran Canaria...



Anonymous poster hash: e454e...906
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mange skoler som fortsatt driver med dette? Jeg vet om hvertfall 5 forskjellige skoler både her og i nabobyene som fortsatt driver på med dette :) Veldig fin tur, var på en slik selv med skolen. Vi samlet inn alt av penger på egenhånd, trodde alle gjorde det?

Åh? Det visste jeg ikke! Reiser de i selve skoletiden da?

Må si jeg ble litt glad. Men allikevel er det mange skoler som sluttet med dette...

Anonymous poster hash: e454e...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av elevene må drive med "dungad" for å dra. Da må foreldrene legge ut 5-6000kr, når ikke én klasse målet med ca 5000-6000kr per elev får ingen dra.

Endret av Ånei
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh? Det visste jeg ikke! Reiser de i selve skoletiden da?

Må si jeg ble litt glad. Men allikevel er det mange skoler som sluttet med dette...

Anonymous poster hash: e454e...906

Ja, vi gjorde hvertfall dette og alle før oss på samme skole også :)

Veldig synd hvis flere skoler velger å slutte med denne turen, den var som du selv sa utrolig lærerik og minneverdig! Syns det selv som egosentrisk og likegyldig 15åring :P Vi hadde også et stort prosjekt etter turen i sammenheng med samfunnsfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange av elevene må drive med "dungad" for å dra. Da må foreldrene legge ut 5-6000kr, når ikke én klasse målet med ca 5000-6000kr per elev får ingen dra.

Ja, vi holdt på med dugnad. Foreldrene måtte ut med ca 2000 kr hver, da. Men som sagt, en liten pris å betale for en slik tur. Syns nå jeg, da.

Anonymous poster hash: e454e...906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi gjorde hvertfall dette og alle før oss på samme skole også :)

Veldig synd hvis flere skoler velger å slutte med denne turen, den var som du selv sa utrolig lærerik og minneverdig! Syns det selv som egosentrisk og likegyldig 15åring :P Vi hadde også et stort prosjekt etter turen i sammenheng med samfunnsfag.

Ja, nettopp! Som 15-åring ser man som regel ikke lenger enn sin egen nesetipp. Denne turen endret mange ungdommer i klassen min. De ble liksom mer omsorgsfulle, om det gir noe mening. Det ga dem perspektiv!

Anonymous poster hash: e454e...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi holdt på med dugnad. Foreldrene måtte ut med ca 2000 kr hver, da. Men som sagt, en liten pris å betale for en slik tur. Syns nå jeg, da.

Anonymous poster hash: e454e...906

Ja, selvfølgelig. Men så er det oftest noen sutreunger som skal ødelegge for alle andre som er faktisk villig til å drive med dugnad osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del fikk vi stemme mellom Auswich og England, og flesteparten stemte for England. Kan kanskje ikkke si at de var en "sterk"opplevelse, men gøy, det var det! Og femti år senere mener jeg ikke at det skal være obligatorisk for dem som ikke ønsker det å besøke gamle negative inntrykk...



Anonymous poster hash: 3efa5...62d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del fikk vi stemme mellom Auswich og England, og flesteparten stemte for England. Kan kanskje ikkke si at de var en "sterk"opplevelse, men gøy, det var det! Og femti år senere mener jeg ikke at det skal være obligatorisk for dem som ikke ønsker det å besøke gamle negative inntrykk...

Anonymous poster hash: 3efa5...62d

Klasseturer er vel aldri obligatorisk? Var faktisk flere i klassen min som valgte å heller bli igjen på skolen :) Noen grunnet angst osv, men ingen trengte noen skriftlig godkjennelse, var bare å si at man ikke ønsket å delta, man kan ikke akkurat tvinge noen til å dra utenlands

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig hyggelig tur for oss ogs, men noen "stor opplevelse" var det nok ikke for meg som 14 åring. De fleste av oss brukte mesteparten av tiden på billig polsk sprit og røyk. Hadde hatt mer nytte av den turen nå.

Anonymous poster hash: 76b19...995

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del fikk vi stemme mellom Auswich og England, og flesteparten stemte for England. Kan kanskje ikkke si at de var en "sterk"opplevelse, men gøy, det var det! Og femti år senere mener jeg ikke at det skal være obligatorisk for dem som ikke ønsker det å besøke gamle negative inntrykk...

Anonymous poster hash: 3efa5...62d

Nå er jeg bare helt ærlig, men jeg syns nesten det burde vært obligatorisk for ungdommer å faktisk se hvor jævlig det var under krigen, eller at de fks kunne opplevd og hjulpet gatebarn, barnehjemsbarn, fattige i Afrika e.l. Det er ikke som at de får traumer av det.

Bare fordi vi lever så godt skal vi liksom kunne nekte å se hvor jævlig andre har det?

Noe som gjør folk til gode mennesker er bl.annet nettop å vite hvor godt man egentlig har det i forhold til andre, og hvor kjipt de har det/har hatt. Da er det større sannsynlighet for at de hjelper andre mennesker og får gode verdier i livet.

Men, on topic: det er nok gratisprinsippet. Vi fikk ikke dra med hvite busser pga det. Det var helt teit. Rektor satte seg på bakbeina.

Anonymous poster hash: d7b60...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet mange FAU'er arrangerer dette i vinterferien. Skolen kan ikke arrangere, men foreldrene vil likevel, så da arrangeres det av foreldrene i ferien i steden.



Anonymous poster hash: e0dd5...7b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stringfellow1

Det er fremdeles mange klasser - både på ungdomsskolen og videregående skoler - som arrangerer klasseturer. Men hvis ungdommene får velge selv så ønsker dem selvfølgelig å reise til Gran Canaria eller lignende. Folk (ikke bare ungdommer) vil heller ha shopping, restaurant-besøk og ligge i solsteiken. Fremfor å reise til "triste og forferdelige steder" som konsentrasjonsleirer. Selv om Sachsenhausen eller Ravensbrück selvfølgelig hadde vært langt mer lærerikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn som var elev ved en Osloskole var på en slik tur (til Polen og Auswitch) for et par år siden. De reiste i skoletiden, og foreldre betalte en egenandel type 1000-1500 kr mener jeg.

Her var det en sterk opplevelse, men nå er denne ganske interessert i 2. verdenskrig generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi dro ikke med hvite busser. Kan ikke helt huske hva vi gjorde, så det gjorde ikke noen inntrykk akkurat.

Gikk i 10 klasse i '99.



Anonymous poster hash: 0533c...c1d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro ikke selv på en av disse turene da jeg gikk på ungdomsskole men det var vanligere før. Dessverre er noe av grunnen høyrebølgen som feier inn over Europa, blant dem er det flere ekstreme som bagatelliserer eller regelrett nekter for Holocaust, og disse holdningene er dessverre ikke uten smitteeffekter. Det er rett og slett flere som mener at det ikke lenger er så relevant. Det er synd å si det, men dette er den beste måten å sikre at historien gjentar seg. Vi ser stadig økende fremmedhat i Europa og det er stadig større konflikter. Innen 20-30 år vil det på nytt bli et helvete i Europa.



Anonymous poster hash: 3b901...b3d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var selv på hvite busser turen i tiendeklase i 1999, jeg husker nesten ingenting fra ungdomsskolen men hele den turen var en stor opplevelse for meg som jeg fortsatt tenker ofte på. Har fortsatt gjevnlig kontakt med noen som var med fra andre skoler via facebook. Det jeg lærte desidert mest av på ungdomsskolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...