Gå til innhold

Rasisme på jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen ganger skulle jeg ønske jeg var norsk.. Eller iallefall hadde et norsk navn..

Jeg har levd her nesten hele mitt liv, og de sier at barn er værst når det gjelder å fryse noen ut eller mobbe men jeg gikk gjennom barneskolen, ungdomskolen og videregående uten å ha noen opplevelser som fikk meg til å føle meg mindre verdt som menneske.. Så begynte arbeidslivet! I de fleste arbeidsplasser så hadde jeg det fint, følte jeg var en del av et team, så begynte jeg å jobbe der jeg jobber nå.. Først var jeg naiv, tenkte ikke at noen mennesker kunne være "slemme", men etter et par år gikk det opp for meg at dessverre så fins disse folka! Første gangen jeg merket det var da vi skulle få ny turnus; Alle kunne komme med ønsker, jeg hadde 12 kveldsvakter og med to små i hus ville jeg gjerne jobbe mest mulig på dagtid så jeg kunne få kveldene med ungene mine. Da turnusen kom fikk jeg sjokk: fra 12 kveldvakter var det økt opp til 17(!!) jeg tok kontakt med leder, og fikk beskjed om å sende mail. Det gjorde jeg! Spurte en av de andre på arbeidsplassen om hun følte at hennes ønsker var blitt hørt (hun var norsk) "Jeg hadde vel egentlig ikke noe ønsker, var fornøyd med forrige turnus, så oppdaget jeg at de hadde gitt meg BARE 8 kveldsvakter, jeg ble jo kjempe glad!" Dette var en voksen dame uten småbarn og uten noe ønsker om mindre kveldsvakter også hadde hun fått bare 8 mens jeg fikk 17(!!). "Sånt er det bare" fikk jeg i svar! Så skulle ansvar fordeles på avdelingen, og det må sies at jeg er den eneste utlendingen i avdelingen, og jeg ble den eneste som ikke fikk ansvar for NOENTING!! Selvsagt begynte arbeidslysten å forsvinne.. Så er det sånt at vi må bestille mat til beboerne, og til da kunne alle gjøre det, men nå fikk vi nytt datasystem og lederen ønsket at bare to skulle ha adgang, det ble to norske, ei i 100% og ei i 69%, (jeg jobber 100% fast!) Greit tenkte jeg, men før året gikk oppdaget jeg at neida det var ikke bare to, men alle de fast (norske) ansatte som kunne bestille, men ikke jeg og vikarene!! Tok dette opp fikk beskjed om at "det kunne ikke være for mange som bestilte og det var blitt tilfeldig hvem som fikk adgang". Nå begynte arbeidslysten å forsvinne HELT!! Jeg drev og meldte meg på kurser som kom opp på tavla, for jeg ville utvikle meg faglig men gang på gang fikk jeg avslag og de andre fikk gå. Det toppet seg da lederen kom på vaktrommet og tilbød ei av de andre et kurs som jeg hadde satt meg opp på; " nei jeg kan ikke" sa hun "jeg har så mye på gang allerede" Lederen kastet et blikk på meg også hevet hun skuldrene og sa; da får jeg spør noen i et annet etasje, for dette er virkelig et spennende kurs" Jeg ble så satt ut at jeg ikke klarte å si noe!!! Sa alt til legen min som da sykemeldte meg for han mente en pause ville gjør meg bra, da det var gått 6 uker hadde vi møtte med legen, nav og leder på arbeidsplassen. "Kanskje det er best at hun blir omplassert og jobber et annet sted" sa lederen min, uten å vite HVORFOR jeg var sykemeldt, da brøt legen min inn og sa "så du mener hun plutselig vil bli frisk da ved å jobbe et annet sted?!?!" (Han var temmelig høy i stemmen og vel irritert!) Møttet ble avsluttet og jeg fortsatte å være sykemeldt, men jeg ville jobbe så jeg begynte igjen, og det har selvsagt fortsatt som vanlig og kommet til det punktet hvor jeg bare vil vekk!!

Det bør ikke være sånt..

Kanskje det er bare jeg som føler det sånt.. Eller er dette "rasisme"??

Som sagt aldri opplevd det før jeg begynte å jobbe på denne arbeidsplassen så jeg er så usikker..

Anonymous poster hash: cc286...365

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres absolutt ikke helt bra ut! Hvis du jobber på et sted med flere avdelinger (det høres litt slik ut) bør du prøve å bli omplassert til en annen avdeling. Du bør også snakke med tillitsvalgt og fagforening. Hvis den lederen du har problemer med har en leder over seg bør du ta kontakt med denne.

Ps: Hvis du bruker litt flere avsnitt blir det mye lettere å få med seg hva du skriver. Jeg forstår at du er opprørt (du har god grunn!), og at skrivingen derfor kan gå litt fort, men en slik solid masse med tekst er fryktelig tunglest.



Anonymous poster hash: decbd...979
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan møte drittsekker, uansett rase. Synes det er fort gjort å dra rasismekortet. Rasisme finnes, greit det, men ikke alle slike situasjoner bunner ut i rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du overdramstiserer, men det som virkelig gjør at jeg mister sympati for deg, er at du mener at du med småbarn skal ha bedre turnus enn de uten barn. DU har valgt å få barn, DITT ansvar, ikke de voksne uten småbarn sitt. De har også et liv og ønske om å jobbe mest mulig dag.

Anonymous poster hash: 76a35...e7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke overdramatisering når en skriver det som det er, og ikke på et punkt nevnte jeg at de med småbarn skal ha bedre krav osv MEN når to jobber 100% og den ene ønsker flere dagvakter og den andre har ingen ønsker så er det rart at den som ønsker flere dagvakter blir gitt kveldsvaktene til hun som igrunn var fornøyd med turnusen sin, en god leder lytter til sine ansatte tenker jeg, og hun kunne jo bare ha latt turnusen være likt fordelt sånt som den var, men når hun velger å ta kveldsvaktene fra den ene og gi til den andre som ytrer et ønske om flere dagvakter så blir det merkelig!

men som sagt: jeg har aldri opplved noe lignende og når noen sier til meg: hun er jo rasistisk! Da reagerer jeg selv for jeg tenker; kan jo ikke være sant! Men jeg vil selvsagt ikke slutte på jobben for som alle andre så har jeg huslån og billån og jeg er oppdratt til at en skal gi tilbake til samfunnet ved å jobbe, betale skatt og være produktivt!

Ja det var mitt valg å få barn, noe jeg ikke angrer på og setter pris på hver dag, men som arbeidstaker så har jeg rett til å ytre ønsker som kan gjøre min hverdag lettere, vi lever i et fritt land! Også er det opp til leder om hun kan innvilge det eller ikke, men nå har jeg fått igjen "bare" de kveldsvaktene jeg hadde fra før for tillitsvalgte godkjente (heldigvis!) ikke den turnusen PGA fordelingene av kveldvaktene var faktisk ikke lovlig sånt som hun hadde gjort det!

Har vurdert å spør om å overflyttes til et annet arbeidsted (siden jeg er ansatt i kommunen) men en vil jo ikke bare gi opp heller, for jeg liker jobben min og kollegaene mine!

Anonymous poster hash: cc286...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan møte drittsekker, uansett rase. Synes det er fort gjort å dra rasismekortet. Rasisme finnes, greit det, men ikke alle slike situasjoner bunner ut i rasisme.

Len det er jo klart at vedkommende kan stille dette spørsmålet da hun er den eneste med ikke norsk bakgrunn og blir tilsidesatt på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Len det er jo klart at vedkommende kan stille dette spørsmålet da hun er den eneste med ikke norsk bakgrunn og blir tilsidesatt på denne måten.

Hadde hun stilt dette spørsmålet om hun var den eneste blonde? Den eneste tjukke? Dette trenger ikke handle om rasisme, men at sjefen rett og slett ikke liker TS. Ikke at det gjør oppførselen bedre, situasjonen er jo uholdbar uansett hva som er grunnlaget for denne behandlingen.

Du bør se deg om etter ny jobb TS. Min erfaring er at det er umulig å få gjort noe med slike ledere.

Anonymous poster hash: 9f938...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker som en dårlig arbeidsplass, og dem er det dessverre mange av. Og i bransjen du beskriver er det som kjent mange inkompetente ledere, ofte kvinnedominert med tilsvarende konflikter og byråkrati.

Jeg synes det blir feil å kalle det rasisme uten å ha konkret grunnlag for det. Det er selvsagt mulig at lederen er rasistisk. Det er også mulig at h*n simpelthen ikke liker deg. Eller kanskje er en egoistisk leder som ikke tar hensyn til folk i sine beslutninger. Men jeg synes det blir feil å automatisk rope rasisme uten at det er konkret grunnlag for det - dvs. at noen har kritisert eller diskriminert deg direkte på bakgrunn av etnisitet.



Anonymous poster hash: 441bc...c84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne svare på om hvorvidt lederen din er rasistisk, må jeg nesten vite om hun behandler deg som hun gjør fordi du ikke er norsk, eller fordi hun enkelt og greit ikke liker deg. Vi har en lignende situasjon på min jobb, der sjef og arbeidstaker er norske.

Det må være fortvilende å ha det sånn, jeg håper du, legen og arbeigsgiver kommer frem til en løsning. Hvis ikke, er jeg redd du bør se deg om etter en ny jobb.



Anonymous poster hash: 4b124...f3a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg velger å tro at dette er bare en dårlig leder, og ikke har noe med rasisme å gjøre, selv om andre måtte mene det. Grunnen til at jeg lurte på om det var det er fordi jeg har som sagt aldri vært utsatt for noe sånt som "rasisme" før TAKK GUD! Og andre har påpekt i det siste at siden hun ble leder så har ansatte med innvandrer bakgrunn gått ned fra 14 til 6.. Kanskje bare tilfeldig men jeg forstår da hvorfor de sier til meg sånt som; dette må du ikke finne deg i! Dette er rasisme! Osv osv men jeg skal heve meg over hennes "lederevne" og fortsette i jobben, enten til hun ser at hun ikke kommer noe vei med sin oppførsel eller jeg ser at dette ikke er et sted hvor jeg kan utvikle meg videre.

Anonymous poster hash: cc286...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...