Gå til innhold

Halvveis i studiet og gått på veggen


Effektvekt

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg er på andre semester på første året i bachelor. Merket fra starten av at ting ikke var helt var som de skulle være, men tenkte det kom til å gå seg til. Trives med utdannelsen, og var motivert til å fortsette.

Men etter som månedene har gått, har følelsen bare blitt verre og verre. Nå er jeg i dialog med legem på grunn av hendelser og situasjoner som har skjedd en stund før starten av utdannelsen. Har endelig fått ballen til å rulle.

Men det er veldig tunge dager, hvor jeg gråter mye og har det veldig vondt (psykisk). Har vanskeligheter med å konsentrere meg, sove om nettene, få i meg mat osv. Men som sagt, er i en dialog med legen og skal bli utredet og komme igang med en prosess der. Usikker på hvor lang tid dette kommer til å ta.

Men mitt spørsmål er.. hvis det blir for mye, hvis jeg ikke klarer å fortsette og egentlig trenger å flytte tilbake til min fødeby.. Kan jeg gjøre dette? Altså slutte på studiet? Jeg vet jo at jeg kan, men jeg tenker ift lånekassen. Er det noen muligheter for at hele studielånet ikke blir omgjort til kun lån? At jeg kanskje kan levere en legeerklæring, slik at ikke alt blir det? Eller er dette umulig?

Eller har dere eventuelle tips til meg hva jeg kan gjøre for å holde ut de siste månedene? Kan nevne at jeg er innimellom i samtaler med en terapeut her, men det er sjeldent og jeg føler ikke jeg får så mye ut av det, men har gode venner, familie og kjæreste jeg prater med.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du tatt noen av førsteårs eksamene enda (hvis du hadde eksamen før jul)? Vil selfølgelig anbefale deg å få tatt så mange av eksamene fra førsteåret som mulig. Hvis du f.eks har fire eksamener til våren, er det da en mulighet for deg å bare ta to av eksamene og utsette de to andre? Jeg tror ikke det er mulig å få slettet lånet, vet ikke med sikkerhet men har aldri hørt om det før. Får du bestått eksamene så får du omgjort 40% av lånet til stipend, og deretter kan du jo velge om du vil fortsette til høsten eller om du vil utsette enda lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir sykemeldt fra studiene kan du søke om å få lånet omgjort til sykestipend, så vidt jeg vet. Du finner informasjon om det på lånekassen sine sider.

Har studiestedet ditt en dyktig veileder du kan prate med? Eller eventuelt om det finnes veiledere hos studentskipnaden i byen du studerer? De kan som regel hjelpe til med alt praktisk rundt avslutting av eller eventuelt permisjon fra studiene, lånekassen etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt noen av førsteårs eksamene enda (hvis du hadde eksamen før jul)? Vil selfølgelig anbefale deg å få tatt så mange av eksamene fra førsteåret som mulig. Hvis du f.eks har fire eksamener til våren, er det da en mulighet for deg å bare ta to av eksamene og utsette de to andre? Jeg tror ikke det er mulig å få slettet lånet, vet ikke med sikkerhet men har aldri hørt om det før. Får du bestått eksamene så får du omgjort 40% av lånet til stipend, og deretter kan du jo velge om du vil fortsette til høsten eller om du vil utsette enda lengre.

Vi har ikke eksamen før i mai, og det blir da de første. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir sykemeldt fra studiene kan du søke om å få lånet omgjort til sykestipend, så vidt jeg vet. Du finner informasjon om det på lånekassen sine sider.

Har studiestedet ditt en dyktig veileder du kan prate med? Eller eventuelt om det finnes veiledere hos studentskipnaden i byen du studerer? De kan som regel hjelpe til med alt praktisk rundt avslutting av eller eventuelt permisjon fra studiene, lånekassen etc.

Hmm, okei. Det skal jeg absolutt sjekke opp. Er bare greit å vite, i tilfelle hvis det er tilfellet at jeg ikke klarer å fullføre grunnet disse tingene som er en belastning og som jeg sliter med.

Jeg er i en dialog med en veileder, men føler ikke han helt forstår eller hører på det jeg sier. Men det er litt både og. Skal fortsette å gå, se om det kan komme til noe hjelp. Tusen takk til tips og svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, okei. Det skal jeg absolutt sjekke opp. Er bare greit å vite, i tilfelle hvis det er tilfellet at jeg ikke klarer å fullføre grunnet disse tingene som er en belastning og som jeg sliter med.

Jeg er i en dialog med en veileder, men føler ikke han helt forstår eller hører på det jeg sier. Men det er litt både og. Skal fortsette å gå, se om det kan komme til noe hjelp. Tusen takk til tips og svar.

Dessverre er min erfaring at det er enormt stor forskjell på dyktighet og engasjement hos ulike veiledere, så hvis du ikke er fornøyd med han som hjelper deg nå ville jeg forsøkt å bytte. En god veileder er gull verdt i slike situasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...