Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg å forstå? ( matte)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man f.eks. skal plusse sammen brøker skal man jo gange tallene under brøkstreken slik at de kan adderes. Om det er 6,9 og 3 kan fellesnevneren være 18. Skal man da gange brøkene med forskjellige tall slik at alle blir 18, eller kan man rett og slett gange alle med 18?

Og hvis det er en lang ligning med mange deler selv etter man har forkortet den, skal man gjøre slik at alle brøkene blir helt like under streken?

Jeg forstår sett og slett ikke helt. Det jeg trodde ( at man skal gange/ dele hvert tall slik at det blir fellesnevneren) er tydeligvis feil.

Har dessverre ingen lærer jeg kan spørre, og dette lager problemer for meg når jeg skal lage fullstendige kvadrater, faktorisere og forkorte likninger osv.

Anonymous poster hash: 58f39...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal gange både over og under brøkstreken, med det tallet som gjør at tallet under brøkstreken = fellesnevneren. Eksempel: 1/3 + 1/9= 1*3/3*3+1/9=4/9. Skjønner du?

Det andre spørsmålet ditt kommer helt an på ligningen, hvis jeg forstår deg rett. 1/3x + 1/6y trenger du ikke å gjøre noe med, men om det er to av "lik type", så må du forsøke å legge de sammen ved å finne fellesnevneren.

Endret av Supervilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal gange både over og under brøkstreken, med det tallet som gjør at tallet under brøkstreken = fellesnevneren. Eksempel: 1/3 + 1/9= 1*3/3*3+1/9=4/9. Skjønner du?

Det andre spørsmålet ditt kommer helt an på ligningen, hvis jeg forstår deg rett. 1/3x + 1/6y trenger du ikke å gjøre noe med, men om det er to av "lik type", så må du forsøke å legge de sammen ved å finne fellesnevneren.

Takk for svar!

Jo det er slik du forklarer i det øverste eksempelet jeg trodde man skulle gjøre det. Men ser at boken velger å gange hele brøken med f.eks 18 isteden. Det blir jo lettere, men er redd jeg har missforstått noe. Og 50% av likningene jeg prøver å løse blir feil.

I det nederste eksempelet ditt går det vel ikke å gjøre noe mer, men jeg skal prøve å finne et eksempel på hva jeg mener når jeg sitter på data. Litt knotete på mobil. Holder på med faktorisering av rasjonale andregradsutrykk nå, så det bør være nok å ta av. :)

Anonymous poster hash: 58f39...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...