Gå til innhold

Lever på stipend, men skjønner ikke uttrykket "fattig student"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde det fint som student. Men så var jeg vant til å leve under fattigdomsgrensa da jeg var barn også. I feriene jobbet jeg.



Anonymous poster hash: d6630...c8d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husleien for 1 person i Oslo er ofte på kr 8.-14.000,- og mat/drikke i mnd ca på studentaktige kr 3.000,- og bøker/klær/uteliv/en ferie i tillegg!

Er det rart studenter må jobbe deltid ved siden av studiene og studielånet?!

Anonymous poster hash: 65d27...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har flyttet ut for meg selv nå i august for å studere, og dette er bare noe jeg har tenkt litt over, hvertfall nå etter shoppingkaoset i jula.

Jeg hører stadig vekk av mine medstudenter "hvor fattige de er", at de lever på nudler, har 50 kr igjen på kontoen osv. Leser også om slike studenter her på KG.

Jeg føler jeg er den eneste som har noen lunde god råd..?

Jeg kjøper klærne mine på salg, drar på storhandel av mat, og sparer på det store stipendet man får to ganger i året. Trodde dette var helt vanlig som student? Jeg har dessverre ikke fått meg en jobb ved siden av, men mange av mine venninner har nettopp det, men ender ofte opp med å ikke kunne delta på forskjellige ting på grunn av lite penger på kontoen..

Lurer rett og slett på hvor dårlig økonomisk sans mange har, eller om jeg er veldig sparsom?

Anonymous poster hash: 56f7c...b02

Det at du må gjøre dette, indikerer vel egentlig at du er fattig... I alle fall relativt. Blant annet sier SIFOs referansebudsjett at en kvinne 20-50 år bør ha 7500 kroner igjen etter at husleien er betalt for å ha et rimelig forbruksnivå "som kan godtas av folk flest". Om du lever på studielån, og får utbetalt i gjennomsnitt 8000 kroner i måneden, så er det jo helt åpenbart at du ikke har et slikt forbruksnivå.

Jeg gjør forsåvidt det samme selv, storhandler mat på tilbud og etter sesong, kjøper mest klær/ting på salg, går i stedet for å ha busskort osv. For meg som går på et svært tidkrevende studium (ingen her har deltidsjobb - men jeg jobber og tjener mye i sommerferien) og har over 6000,- i husleie er dette ganske viktig. Faktisk klarer jeg å gå i pluss selv med små inntekter, men jeg håper jeg slipper å ha en såpass "gnien" levemåte resten av livet.

Anonymous poster hash: ff064...b19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her for 10 år siden. Jeg måtte låne kr av mine foreldre en gang i løpet av de 3 årene som student, ellers gikk det fint. Og om jeg ble blakk så var det maks 3 dager før neste utbetaling (månedlig) og jeg hadde mat liggende. Å droppe en bytur ser jeg ikke problemer med, men var mye på byen :P

Anonymous poster hash: acff6...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

2500,- i mnd inkludert strøm er skambillig. Lett å forstå at du kan spise bra, dra på kino og alt det der.

Jeg vet! Likevel kan ingen jeg har snakket med tenke seg å søke om bolig her. Det er langt fra luksus, men utrolig deilig å ha muligheten til å reise nesten en gang i måneden, spise grei mat og dra ut med venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet! Likevel kan ingen jeg har snakket med tenke seg å søke om bolig her. Det er langt fra luksus, men utrolig deilig å ha muligheten til å reise nesten en gang i måneden, spise grei mat og dra ut med venner.

Oj, du bor billigere enn det jeg gjorde for 10 år siden som student. Jeg betalte 3000kr for 20 kvm.

Anonymous poster hash: acff6...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lever også kun på stipend (i teorien, i alle fall), men jeg har ikke sjans. Har 4100,- i husleie, strøm og internett, og resten går egentlig til mat og tobakk. Innser at jeg antagelig skjemmer bort meg selv altfor mye med maten, men det får nesten gå, synes jeg. Da får jeg heller være fattig! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 7400 i leie hver mnd, det er inkludert strøm og internett. Altså ingenting igjen av stipendet hver mnd, men klarer meg fordi jeg sparer storstipendet og får litt hjelp hjemmefra.



Anonymous poster hash: b3835...cec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har flyttet ut for meg selv nå i august for å studere, og dette er bare noe jeg har tenkt litt over, hvertfall nå etter shoppingkaoset i jula.

Jeg hører stadig vekk av mine medstudenter "hvor fattige de er", at de lever på nudler, har 50 kr igjen på kontoen osv. Leser også om slike studenter her på KG.

Jeg føler jeg er den eneste som har noen lunde god råd..?

Jeg kjøper klærne mine på salg, drar på storhandel av mat, og sparer på det store stipendet man får to ganger i året. Trodde dette var helt vanlig som student? Jeg har dessverre ikke fått meg en jobb ved siden av, men mange av mine venninner har nettopp det, men ender ofte opp med å ikke kunne delta på forskjellige ting på grunn av lite penger på kontoen..

Lurer rett og slett på hvor dårlig økonomisk sans mange har, eller om jeg er veldig sparsom?

Anonymous poster hash: 56f7c...b02

Hvordan ser budsjettet ditt ut hver mnd?

Etter alle utgifter sitter jeg igjen med 9000 kr som er til mat, klær, sosialt, reising, sparing, og jeg syns det er lite ...

Anonymous poster hash: 1144e...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg lever ganske bra, men nå får jeg jo både stipend og jeg jobber + at mamma og pappa betaler for en del ting.

Har til sammen 7500kr igjen ca etter at husleien er betalt, 2000kr går til mat og 1000 til sparing noe som gjør at jeg da sitter igjen med 4500kr som jeg bruker på hva jeg vil. Mamma og pappa betaler reiser hjem med fly, linser, linse/synskontroll, tannlege, lege og mobilregning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor en bor og hva en studerer, noen studieretninger har mer enn bare pensumbøker en må kjøpe. Da jeg studerte i Tromsø og der levde jeg supergodt og brukte aldri mer enn 5000 i mnd. Jeg sparte en del for å si det sånn. Men nå studerer jeg i Trondheim og her er det mye dyrere å bo, så nå går hele studielånet bare på leie, og jeg må ha jobb ved siden for mine foreldre kan ikke hjelpe.

Men når det er sagt så skjønner jeg godt mange studenter er fattige når de kjøper seg mat og brus i kantina hver dag, drikker hver helg, shopper osv. Jeg vokste opp i fattigdom så jeg kan snu på kronestykkene, men folk flest er jo ikke vant med det og det kan man jo heller ikke forvente for det bør/skal ikke være sånn. Men noen lærer jo ikke heller sånn etterhvert dessverre.



Anonymous poster hash: 28fa8...bab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 5500 kr i husleie i mnd. Hadde jeg ikke hatt deltidsjobb ved siden av, hadde jeg hatt 1800 kr igjen til å betale busskort, telefonregning, forsikring osv. Skjønner godt at studenter er fattige.



Anonymous poster hash: b0f5f...c20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stipend/lån på 7300 og husleie på 4500 har man det ikke romslig. Jeg har 8000 til fest og moro etter faste utgifter og mat, og det vil jeg kalle romslig.

Anonymous poster hash: 044b5...254

Man får jo mer enn det, med 18000 er det vel i jan+aug så da har man ca 20000 å fordele ut over året, spesielt om man ikke har depositum da. Depositumspenger sparte jeg opp fra sommerjobb. Og jeg har alltid klart å få til gratis/halv leie om sommeren på forskjellige måter:) mest at huseier har vært grei eller at jeg har flytta.

Har brukt lite penger på pensum. Finner gratis pdf på nett, og om jeg må sitere låner jeg boka på biblioteket. Ellers har jeg bare kjøpt de bøkene jeg kunne tenkt meg å ha etter jeg er ferdig med studiene.

Anonymous poster hash: b3a37...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får jo mer enn det, med 18000 er det vel i jan+aug så da har man ca 20000 å fordele ut over året, spesielt om man ikke har depositum da. Depositumspenger sparte jeg opp fra sommerjobb. Og jeg har alltid klart å få til gratis/halv leie om sommeren på forskjellige måter:) mest at huseier har vært grei eller at jeg har flytta.

Har brukt lite penger på pensum. Finner gratis pdf på nett, og om jeg må sitere låner jeg boka på biblioteket. Ellers har jeg bare kjøpt de bøkene jeg kunne tenkt meg å ha etter jeg er ferdig med studiene.

Anonymous poster hash: b3a37...42d

Når det gjelder hvor mye pensum man må kjøpe, er dette veldig ulikt fra studie til studie. På mitt studie var ofte eneste mulighet å kjøpe bøker (med stiv perm...............) og svindyre kompendier. Det er heller ikke til å komme unna at pensumlitteratur ofte er utlånt på bibliotek og gjerne har lang venteliste, tross begrenset lånetid fordi det er pensum. Dersom man skulle kjøpe alt av pensum (og da kun det som stod på pensumlisten, i k k e anbefalt tilleggslitteratur) så kom man lett opp i 5000,- -7000,- hvert semester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo mer enn det, med 18000 er det vel i jan+aug så da har man ca 20000 å fordele ut over året, spesielt om man ikke har depositum da. Depositumspenger sparte jeg opp fra sommerjobb. Og jeg har alltid klart å få til gratis/halv leie om sommeren på forskjellige måter:) mest at huseier har vært grei eller at jeg har flytta.

Har brukt lite penger på pensum. Finner gratis pdf på nett, og om jeg må sitere låner jeg boka på biblioteket. Ellers har jeg bare kjøpt de bøkene jeg kunne tenkt meg å ha etter jeg er ferdig med studiene.

Anonymous poster hash: b3a37...42d

Jeg bruker veldig mye av de pengene på pensumlisten. I tillegg sparer jeg så mye som mulig til husleien som fremdeles skal betales i juni/juli hvor jeg ikke får stipend og lån.

Anonymous poster hash: b0f5f...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hvor mye pensum man må kjøpe, er dette veldig ulikt fra studie til studie. På mitt studie var ofte eneste mulighet å kjøpe bøker (med stiv perm...............) og svindyre kompendier. Det er heller ikke til å komme unna at pensumlitteratur ofte er utlånt på bibliotek og gjerne har lang venteliste, tross begrenset lånetid fordi det er pensum. Dersom man skulle kjøpe alt av pensum (og da kun det som stod på pensumlisten, i k k e anbefalt tilleggslitteratur) så kom man lett opp i 5000,- -7000,- hvert semester.

Jepp jeg har også gått et studie med 2500 i semesteravgift per semester + vi måtte betale for materialer selv. Til bacheloroppgava mi brukte jeg over 2000 kr + 200 til å printe ut det skriftlige... Brukte jo enda mer penger enn det og iløpet av utdanninga til sammen :P Kunne ta materiale fra skolens lager da, men der var det bare masse gammelt drit som de hadde fått donert fordi ingen andre ville ha det haha. Men det gikk helt greit. Var nok penger fra sommerjobben som redda meg der!

Men mange biblioteker har jo sånn at man kan låne bøker uten å ta de ut av biblioteket:) det har jeg også gjort noen ganger. Vi kan ta de med inn på lesesalen. Også har jeg lånt bøker av medstudenter og. Er jo ikke så enkelt for alle selvfølgelig. Men jeg syns egentlig det er litt merkelig at fks folk på studiet mitt kjøper absolutt ALLE pensumbøkene. Vi har litteratur som ett emne og må lese ørtenhundre romaner og noveller, og det blir dyyyyyrt ass, i tillegg til all den andre faglitteraturen.

Men har sett mange i forelesning dra frem ipaden eller pc-en og finne frem e-book. Det går jo det hvis boka fins online, kan hende det er mer skjønnlitteratur enn fagbøker å finne på nett da!

Og de bøkene jeg låner nå bare fornyer jeg hele tida :P

Anonymous poster hash: b3a37...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men det er mange som betaler mye mer i faste utgifter enn deg også!

Feks., må du betale strøm, internett og eventuelt kabeltv utenom, eller er det innbakt i leia? Isåfall er jo 4500 ganske greitt. Hva med busskort? Om du bor i gåavstand fra skole så er det en stor utgiftspost du sparer. Jeg må selv ut med 450 kr for busskort i måneden. Jeg kan dessverre ikke gå til skolen. Eller jo, det ville vært mulig, men det ville jeg ha brukt 1,5 t per vei. At du sitter igjen med penger etter storstipendet er jo flott, men for mange går for mye til pensumbøker og diverse andre utgifter, som forsikring og nrk-lisens.

I tillegg så kommer det tider i året der jeg er nødt til å bruke penger på noe som er slitt/helt nødvendig. Feks. at skoene mine er ødelagte og jeg må kjøpe nye. (Brosteinene i Bergen er et helvete), eller en ny bukse (tro det eller ei, men klær blir ødelagt utrolig fort). Jeg skulle gjerne latt være å kjøpe nye plagg, men jeg har minst 6-7 bukser som helt har raknet i skrittet de siste årene. Det dukker alltid opp uforutsette utgifter og da har man plutselig ikke så mye å gå på.

For min del, så blir det ofte mange ekstrautgifter:

1. Linseutgifter hver 3.mnd ca. 200 kr for 3 måneder med månedslinser, også linsevann omtrent annenhver måned til ca 100 kr.

2. Prevansjonsmidler hver 3.mnd. Rundt 150 kr.

3. Den helvetes nrk-lisensen. 2600 kr i året. Ja, jeg kunne kanskje kvittet meg med tv-en, men jeg betaler kabel-tv innbakt i leia (ca 300 kr og jeg har ikke noe valg) og da er det bortkastet å ikke ha tv.

4. Siden jeg har en kronisk sykdom, så må jeg til legen noen ganger i året. Det kostar ca 200 kr for en time som inkluderer blodprøver for å sjekke helsetilstanden min, og nesten 150 kr for 1 mnd med medisiner (jeg må ikke gå på det hele tiden, men i dårlige perioder). Jeg vil jo etterhvert få frikort, men først må jeg punge ut med 2000 kr selv.

5. Jeg vil jo ikke sitte alene i studiebyen i feriene og da koster det meg 700 kr tur-retur i bussbillett. Selv om jeg spiser gratis mat hjemme, så bruker jeg ikke så mye penger på mat en uke, så det lønner seg som regel ikke.

6. Jeg går til tannlegen hvert 2. år. Det koster rundt 500-600 kr for en vanlig undersøkelse med studentannlege.

7. Strømregning er ikke inkludert i leiga mi. Mobilrekning hver måned og strøm annenhver. Mobilforbruket mitt er relativt lavt og jeg får en rekning på mellom 100-150. Strøm ca 250 i måneden jevnt over og busskort på 450 kr.

8. Studentforsikring. Ca 1250 kr i året. Det må jo betalest det også. Det er så uendelig dumt å ikke ha det. Jeg føler likevel jeg har en relativt billig forsikring som dekker mye (Innbo, -skade og reiseforsikring)

9. Treningskort en gang i halvåret. 1000 kr per semester. Det er jo noe jeg velger selv, men jeg mener selv at treningsfasilteter er alfa og omega for å opprettholde en sunn studiehverdag (Da tenker jeg også psykisk). Det er summert sett ikke dyrt fordelt utover semesteret, men tar selvfølgelig en bit storutbetalingen i starten av hvert semester.

10. Pensumbøker. Varierer fra semester til semester, jeg er nok relativt heldig og bruker vel stort sett noe slikt mellom 1500-3000 kr på pensum hvert semester.

11. Så kommer det jo diverse utgifter som gaver og å gå på kino en gang i blant. Jeg gjør det ikke ofte og gir ikke til mange, men det skjer jo innimellom og det koster litt.

12. Bruker vel ca mellom 2000-2500 kr i måneden på mat. Jeg kan ikke bare spise billig drittmat, for det tåler ikke magen min, så jeg bruker penger på godt brød, pålegg, frukt og sunne middager. Sistnevte trenger ikke nødvendigvis å bli dyrt. For ordens skyld, dette inkluderer ikke kantinemat. Jeg har faktisk bare handla en eneste gang i kantina i år, en eneste gang. Så det går ingen pengesvinn der.

13. Tilleggsutgifter som "Kosmetikk", dvs, shampoo, balsam, dusjsåpe, hudkrem, hudrens o.s.v. Alt dette kommer selvfølgelig ikke hver måned, men det blir som regel enten det ene eller det andre. Vil si at jeg bruker mellom 100-200 kr på dette i måneden. Og da bruker jeg ingenting på sminke og fjas, så det er ikke akkurat "luksus" jeg unner meg, men bare vanlig kosmetikk for å opprettholde en ok hygiene. Nå er jeg sensitiv ovenfor parfymeprodukter, så jeg velger å ikke kjøpe superbillig shampoo og spenol og den slags med ingredienser jeg ikke tåler, det blir produkter med naturlige ingredienser som gjerne er litt dyrere en en butikkshampoo til 40 kr.

14. Semesteravgiften. Holdt på å glemme den. 550 kr per semester.

O.s.v, o.s.v... Du skjønner, det blir en del utgifter etterhvert. Nå har jeg relativt lav husleie i utgangspunktet, betaler 3100 kr, men strøm kommer i tillegg, så da blir det 3400 kr i måneden jevnt over. Så kommer busskort (450 kr) og mobilreknin gå ca 150 kr, og jeg bruker da ca 4000 kr i måneden på faste utgifter. Det er relativt lavt med tanke på mange andre. Jeg sitter da igjen med ca 3300 kr, men som sagt så bruker jeg omtrent 2500 kr på mat. Og da sitter jeg igjen med ca 800 kr...og hva går de til? 100 kr til kosmetikk, ca 100 kr i gjennomsnitt på dårlig syn, noen måneder kommer legeutgifter og medisiner, noen måneder p-piller, og noen få måneder blir det busspenger igjen. Enkelte måneder går jeg altså da i minus med tanke på studielånet, men dette sper jeg da på fra de månedene jeg har hatt noe til overs og fra det jeg eventuelt har satt til sides fra storutbetalingen i januar. I år må jeg da sette av litt ekstra til junimåneden, da jeg nesten ikke kommer til å få skattepenger tilbake og feriepenger knapt vil dekke mine faste utgifter i juni.

Jeg klarer meg altså heilt greitt, uten at jeg lever særlig luksuriøst. Jeg vil si jeg lever fornuftig og smart, uten at jeg lar det gå utover livskvaliteten min. Jeg kunne feks. kvittet meg med tven, brukt briller i stedenfor linser, valgt å ikke ha treningsmedlemskap, spise litt billigere og kjipere mat som ville påvirket helsen min, gå med bukser som knapt holdes sammen i skrittet, ikke være forsikret og satse på at det hadde gått fint. Jeg kunne, men jeg synest jeg kan unne meg såpass som student Jeg har ikke det ikke ille heller, da jeg har en økonomi som tillater at jeg kan spise relativt god og sunn mat. Jeg har likevel ikke til mye overs fra studielånet, og derfor jeg kan fort være i "null" noen måneder. Og nå er jeg en av de studentene som faktisk har veldig lave faste utgifter, men mange tilleggsutgifter grunnet dårlig syn og dårlig helse etc. Ingenting rart med at studenter har dårlig økonomi.

Forøvrig jobber jeg stort sett hele sommeren og har derfor stor ekstrainntekt da. Disse pengene bruker jeg da på å spare til bolig og buffer, en liten ferietur om jeg har råd og tar meg ellers råd til noe litt dyrt som jeg har hatt lyst på lenge.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en regel, og det er at som student skal jeg ikke ha dyrere leie enn 4000 inkl alt, 4500 til nød. Oslo og sånn er derfor uaktuelt for meg, og må jeg bo på 8kvm for å få grei nok husleie får det bare være sånn!

Jeg bor nå til 3800 inkl alt, har derfor ca 4000 å leve på etter husleie som funker helt fint. Jeg går stort sett i 0 hver måned, og bruker de ca 1000-2000 ekstra per mnd fra jobb til å besøke foreldrene mine, kjøpe meg noe jeg ønsker meg eller spare. (Jobber ikke så fryktelig mye)

Anonymous poster hash: b3a37...42d

Må si at om man er langtenkt går det fint an å bo billig og på ok størrelse i Oslo, det gjelder bare å søke tidlig på SIO-hyblene.(eventuelt bo dyrt mens man venter på tildeling) Jeg betaler 3000 inkl. strøm og internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 4000 i leie, pluss strøm og internett. Blir fort 5000 kroner. 410 i busskort (må ha, jobber en time hjemmefra), og telefon så er jeg ippe i 5600. Bruker 2000 på mat og er da oppe i 7200.

Utenom dette bruker jeg linser og prevensjon, men det har jeg ikke råd til på stipend.

Altså kan det gå omtrent rundt hver måned, men kommer NRK lisensen, forsikring, legetime, tannlege eller noe annet opp er jeg ille ute..

Jeg jobber deltid ved siden av studiene, noe annet hadde rett og slett ikke gått

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg studerte hadde jeg ikke sjangs til å betale alle bøkene med lånet, istedenfor å spare litt fra det store brløpet måtte jeg låne penger av foreldre

Anonymous poster hash: bb9a8...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...