Gå til innhold

Lever på stipend, men skjønner ikke uttrykket "fattig student"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har flyttet ut for meg selv nå i august for å studere, og dette er bare noe jeg har tenkt litt over, hvertfall nå etter shoppingkaoset i jula.

Jeg hører stadig vekk av mine medstudenter "hvor fattige de er", at de lever på nudler, har 50 kr igjen på kontoen osv. Leser også om slike studenter her på KG.

Jeg føler jeg er den eneste som har noen lunde god råd..?

Jeg kjøper klærne mine på salg, drar på storhandel av mat, og sparer på det store stipendet man får to ganger i året. Trodde dette var helt vanlig som student? Jeg har dessverre ikke fått meg en jobb ved siden av, men mange av mine venninner har nettopp det, men ender ofte opp med å ikke kunne delta på forskjellige ting på grunn av lite penger på kontoen..

Lurer rett og slett på hvor dårlig økonomisk sans mange har, eller om jeg er veldig sparsom?



Anonymous poster hash: 56f7c...b02
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er husleien din? Er nok det som vanligvis gjør det trøblete for noen. Men det er selvsagt noen som bruker mer penger enn de trenger og.



Anonymous poster hash: 32c8f...93a
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også ganske romslig som student, også uten noen deltidsjobb nå, men det spørs jo hvordan man bor også. Det er stort press på studentboliger i de største byene, og om man må over på privatmarkedet er det dyrt. Plasser i kollektiv er det heller ikke bare enkelt å få overalt, særlig om man er fersk på stedet. Selv i subsidierte studentboliger er det en god del som sitter igjen med under 2000 kr., og det skal nå tross alt rekke til mat, mobil, hobbyer og for mange også reiser hjem iblant.

Det er bare å se på folketrygdens grunnbeløp, som er grunnbeløpet man bruker for å utmåle trygd, pensjon og andre ytelser. Gjennom mye av 1980- og 1990-tallet utgjorde studielånet godt over halvannet grunnbeløp - i dag utgjør det 1.1 ganger grunnbeløpet. Når du tar med at boligprisene øker mye raskere enn andre utgifter er det klart det er trangere for studenter enn før.

Studielånet er, målt mot livsutgifter, på et rekordlavt nivå. Det har rast. Så har jeg det likevel helt fint, og jeg har ikke selv noe som helst å klage på, men at flere studenter sliter med økonomien enn det som var tilfelle for 20 år siden er det ikke vanskelig å forstå. Noe er sikkert sløsing, men man har jo også helt konkrete tall som forklarer hvorfor det er vanskeligere enn før. Jeg går i pluss hver eneste måned, så selv er jeg fornøyd, men det er også lett å skjønne hvorfor mange sliter med å få endene til å møtes.



Anonymous poster hash: 0958c...83a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er husleien din? Er nok det som vanligvis gjør det trøblete for noen. Men det er selvsagt noen som bruker mer penger enn de trenger og.

Anonymous poster hash: 32c8f...93a

Jeg leier privat (kollektiv) i et rikt område, og jeg betaler 4500,-

Anonymous poster hash: 38deb...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel litt hva man er vandt til å bruke penger på før man blir student. Er man vandt med å kjøpe vesker, jakker, sko osv som koster noen tusenlapper, vil det å være student kanskje bli hardt. Jeg er derimot vandt med å kjøpe slikt på tilbud og gjerne til 200 kr. Jeg spiser også ganske billig, og er ikke ute på fest hver helg slik som mange medstudenter (som stadig klager over at de er tom for penger, når de egentlig er den største sponsoren til alle byens utesteder..).

Jeg har likevel jobb vedsiden av studiene, både fordi det er en relevant jobb for studiet mitt, og for å kunne spare penger til kjøp av bolig, samt ha mulighet til å reise på ferie om sommeren. Jobber også mesteparten av sommeren.

Endret av strawberry
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier privat (kollektiv) i et rikt område, og jeg betaler 4500,-

Anonymous poster hash: 38deb...d12

Det er en billig husleie, i alle fall hvis det er i Oslo. Jeg betaler selv 5500,-(kollektiv)

Anonymous poster hash: d1b57...f96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en billig husleie, i alle fall hvis det er i Oslo. Jeg betaler selv 5500,-(kollektiv)

Anonymous poster hash: d1b57...f96

Er ikke billig i forhold til hva jeg får; et rom på 10 kvm og besøk av mus.

Anonymous poster hash: 38deb...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke billig i forhold til hva jeg får; et rom på 10 kvm og besøk av mus.

Anonymous poster hash: 38deb...d12

Så kjekt, du har lov å ha husdyr

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler selv at jeg er ganske flink økonomisk, har husleie på 3500, kjøper nesten aldri klær, drikker veldig lite og bruker ca 1600 på mat i mnd. Føler fortsatt at jeg har ganske dårlig råd. Det er jo alltid utgifter som dukker opp, f. eks. å reise hjem på besøk, hyttetur med venner og kino. Tror nok det jeg er dårligst på er å ikke ta med niste på skolen, så da går det en del der.

Skjønner veldig godt at folk klager på dårlig råd. Når man sitter igjen med 3000 kr etter husleie skal man jo fortsatt betale strøm, kjøpe mat, busskort og helst ha et sosialt liv. Noen ganger trenger man faktisk nye sko, vinterjakke og sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg har heller ikke noe problem med å leve på studielån. Betaler 2500 (med strøm) i et kollektiv i Oslo, og har mer enn nok til variert mat, dra ut på kino og av og til på byen og å reise noen ganger i året.

Har også venner som har jobb, men aldri penger, men tenker meg at de gjerne vil spare en del, og det gjør ingenting. Jeg kan ikke forvente at venner skal bruke flere hundre kroner på å bli med ut på byen. Jeg forstår følelsen av å ville spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke noe problem med å leve på studielån. Betaler 2500 (med strøm) i et kollektiv i Oslo, og har mer enn nok til variert mat, dra ut på kino og av og til på byen og å reise noen ganger i året.

Har også venner som har jobb, men aldri penger, men tenker meg at de gjerne vil spare en del, og det gjør ingenting. Jeg kan ikke forvente at venner skal bruke flere hundre kroner på å bli med ut på byen. Jeg forstår følelsen av å ville spare.

2500,- i mnd inkludert strøm er skambillig. Lett å forstå at du kan spise bra, dra på kino og alt det der.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange faktorer som spiller inn. Hvor du studerer (mye billigere i Harstad enn Oslo), hva du studerer (noen studier krever mye mer utstyr og dyrere bøker), hva du betaler i husleie osv. Jeg betaler 6000 i strøm og husleie, så må jeg betale mobil (350kr), tv og nett (600kr), Transport (450kr), helse (250kr) osv. Det sies at man trenger litt mat og andre saker som shampoo, skolebøker osv da..

Så min konklusjon er at ja, det er trangt å leve på studielån/stipend!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel studenter som ikke jobber eller jobber lite. Jeg bor midt i Oslo, på "beste vestkant" med høy leie og betaler mye i mat og regninger. Hadde en jobb som ekstrahjelp ved siden av og levde ganske godt på det, samt at jeg satt igjen med 2-3000 hver mnd (om ikke mer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt enig. Om vi utelukker dem med skyhøy leie, vil jeg sitat de som ikke klarer seg på stipendet lever over evne. 8000,- bør holde til husleie og mat. For meg har det alltid holdt. Særlig når jeg har hatt sommerjobb i tillegg.

Men hvor mange bruker tobakk? Det går jo fort over 1000,- i måneden på det.

Jeg synes at et studielån skal dekke behov for mat og tak og bøker. Klarer man seg ikke uten dyr vin, kino, fest, tobakk osv - så får man ta seg en deltidsjobb.

Anonymous poster hash: fbd18...07d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se at mange av de som bor i fks Oslo kan ha dårlig råd da de gjerne må ut med 5000 for ett rom i kollektiv.

Jeg studerte tidligere i en liten by på en høgskole med få studenter. Vi fikk nærmest kasta hybler etter oss, og de var billige. Ei jeg kjenner betalte 2500 for en 25kvm hybel nærme skole, butikk og 15-20 min gåtid til sentrum.. Inkludert alt og gratis fyringsved. Så du skulle ha rimelig uflaks om du måtte ut med mer enn 4000 inkl alt per måned der altså :P

Likevel sutra fler over dårlig råd, "fattig student" buhu.. Hun ene hadde bil, og kjørte den hver dag selv om det tok et kvarter for henne å gå til skolen, og hun snakket hele tida om at hun skulle lage seg biff til middag. Og stadig hadde hun nye klær. Men fattig student, det var hun!

Nå studerer jeg i en by med litt dyrere hybler, men studenthybler/kollektiv kan du få fra 3500 kr ca. Ellers ligger det rundt 4000 kr på det private markedet, selvfølgelig noe dyrere her og der da.

Men jeg kjenner noen som absolutt skal leie studenthybler/leiligheter til 6000 kr fordi de vil ha stor plass. Dette er egentlig parleiligheter, men de vil bo der alene. Hun ene har jobb på siden og klager ikke noe særlig, men hun andre klager hele tida og skal alltid låne penger. Men hun nekter å prøve å finne seg noe billigere, hun skal ha stor plass! I tillegg er hun kresen om hva slags jobb hun kunne tenke seg å ha ved siden, så hun søker få jobber.

En dag var hun litt irritert fordi hun hadde snakket med mora si som var sur, fordi hun jeg kjenner alltid trengte penger av mor si pga den dyre husleia.

Noen studenter tar litt vann over hodet altså.

Jeg har en regel, og det er at som student skal jeg ikke ha dyrere leie enn 4000 inkl alt, 4500 til nød. Oslo og sånn er derfor uaktuelt for meg, og må jeg bo på 8kvm for å få grei nok husleie får det bare være sånn!

Jeg bor nå til 3800 inkl alt, har derfor ca 4000 å leve på etter husleie som funker helt fint. Jeg går stort sett i 0 hver måned, og bruker de ca 1000-2000 ekstra per mnd fra jobb til å besøke foreldrene mine, kjøpe meg noe jeg ønsker meg eller spare. (Jobber ikke så fryktelig mye)

Men ja, jeg ser jo den at de som bare må finne seg i dyr husleie faktisk er litt fattige, men sånn som i de to byene jeg har studert kan man klare seg fint altså. (Kan jo godt hende noen har hatt uflaks og bare funnet seg dyr hybel og da, og noen har jo ekstra utgifter til ting de ikke kan noe for... Selvfølgelig)

Anonymous poster hash: b3a37...42d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker også og det blir dyrt ja >.< men går stort sett i 0 uansett. Men kunne nok spandert på meg noe morro om jeg ikke hadde røyka hehe. Men jeg er ganske flink til å spare penger. Tror egentlig jeg er litt besatt av det, jeg takler ikke å gå i minus så jeg passer alltid på!

Penger fra sommerjobb er på sparekonto, og det skal de bli om det dukker opp noe uforutsett.

Anonymous poster hash: b3a37...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man ikke føler seg som "fattig student" med rundt 7300kr i mnd kan man ikke være vant med å bruke så mye fra før heller.. Ingen sitter igjen med mye penger om de har vanlige faste utgifter, og et ok sosialt liv.



Anonymous poster hash: 16320...0d5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student med 6000 i boutgifter, obligatorisk praksis som gjør det vrient å få jobb, og behov for store mengder bøker til hvert semester som tar en del av den større summen hvert halvår, skjønner jeg godt hvordan en del kan få svært dårlig råd uten deltidsjobb. For de fleste er det rett og slett ikke mulig å leve på bare den summen, fordi husleien blir for høy. Fattige studenter finnes så absolutt, og det er ikke nødvendigvis på grunn av egne prioriteringer, selv om det også er tilfelle for mange.

Det virker som en kombinasjon av at du er veldig flink med pengene, og at andre har høyere utgifter enn deg. Jeg vil påstå at hver eneste 500-lapp har mye å si for livskvaliteten når man har såpass lav inntekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stipend/lån på 7300 og husleie på 4500 har man det ikke romslig. Jeg har 8000 til fest og moro etter faste utgifter og mat, og det vil jeg kalle romslig.



Anonymous poster hash: 044b5...254
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hockeyfrue

Jeg bruker hele stipendet på husleie og strømregninger. Jeg har deltidsjobb og får en fast sum hjemmefra i måneden, og har et forbruk på ca 10.000 måneden (ikke inkludert husleie og strøm). Jeg hadde ikke klart meg med kun stipend, så jeg skjønner godt hva folk mener med at det er trangt økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...