Gå til innhold

har du jobbet med provisjon? erfaring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hva solgte du?

hvor mye tjente du ca.?

har fått tilbud om å jobbe i en bedrift med provisjon der man selger til bedrifter. det er noe alle bedrifter trenger, så virker bra.



Anonymous poster hash: 57c69...bfa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobbet som telefonselger der lønna var en blanding av fastlønn og provisjon. Dvs jeg fikk 100kr timen uansett, men dersom jeg solgte nok i en uke fikk jeg prvisjon av det jeg solgte i tillegg. Det var en uke timelønnen min ble 101kr. Etter tre uker fikk jeg sparken fordi jeg ikke klarte å selge nok.



Anonymous poster hash: b88ea...56b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes provisjonslønn er litt skummelt, fordi det er så avhengig av hva du selger, hvor god du er til å selge og flaks.

Jeg jobbet som fundraiser i fjor sommer, og da var det lav timelønn (125kr/t), pluss bonus for hvor mange medlemmer du klarte å verve, og hvis det ikke hadde vært for den timelønnen hadde det ikke blitt mye penger på meg altså! Men det var fundraising da, regner med at det er annerledes når man selger et faktisk produkt. Men uansett synes jeg det virker utrygt og ustabilt, og ikke noe for meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber deltid med provisjonslønn i 2,5 år. Grunnlønna var 4000kr. Jeg hadde mnd hvor jeg ikke fikk mer enn 5000kr i lønn, og andre mnd hvor jeg fikk 15 000kr i lønn. Jeg personlig synes det er slitsomt med provisjonslønn, da grunnlønna ofte er lav og du ikke alltid kan kontrollere svingninger i markedet. Har du en dårlig dag, går det utover lønna, er markedet dårlig går det utover lønna, blir du syk går det utover lønna. Jeg setter veldig stor pris på å vite hva jeg tjener, samtidig som jeg savner jo litt den muligheten til å plutselig tjene 10 000kr ekstra en mnd.

Anonymous poster hash: 99865...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er jo litt skummelt, men på samme tid spennende. provisjonen er fra 64kr-8200kr pr person. så hvis en bedrift har 100 ansatte så blir beløpet ganget med det, avhengig av hvilke "pakke" de velger. de sa hvis du klarer minste satsen på ca 5-10 salg i uke kan du regne med å tjene ca +-40 000. har snakket med noen av de ansatte og de trives veldig. men er allikevel skummelt.



Anonymous poster hash: 57c69...bfa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet som telefonselger i noen måneder der lønna kun var provisjon. Vi solgte strømavtaler. Det var mildt sagt et rent helvete! Bedriften skrøt i det vide og brede hvor bra dette var og at alle tjente flere tusen hver dag. Omtrent 3 av 5 valgte å slutte like etter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet som telefonselger i noen måneder der lønna kun var provisjon. Vi solgte strømavtaler. Det var mildt sagt et rent helvete! Bedriften skrøt i det vide og brede hvor bra dette var og at alle tjente flere tusen hver dag. Omtrent 3 av 5 valgte å slutte like etter meg.

det ts vurderer er sansynligvis b2b , altså business to business. egentlig veldig forskjellig fra b2c. både dnb,sparebank, telenor, inkasso selskaper osv. jobber på denne måten. Men provisjon er alltid risikabelt.

Endret av happyendings
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er 100% provisjonsbasert, er det som oftest et ganske useriøst selskap. Tenk på det: telefonselgerjobber krever minimalt med utdannelse, ergo konkurrerer disse jobbene med ganske lavtlønnede yrker. Hvorfor skulle man da ha ansatte på en ordning hvor basisresultatet gir en lønn på nærmere en halv million? Da hadde det jo vært mye billigere å ha folk på en langt lavere fastlønn, og de kunne fortsatt få folk til stillingene. Svaret må være at den gjennomsnittlige selgeren ikke er i nærheten av å tjene den halve millionen.

Provisjonslønn alene er en måte for bedriften å flytte risikoen over på arbeidstakeren, som ikke får lønn for arbeid, men for resultat. Resultatbasert lønn er ok så lenge man selv påvirker langt de fleste faktorene som avgjør resultatet, men det gjør man ikke som telefonselger. Hvorfor skal man da ville ta risikoen?

Anonymous poster hash: dd62b...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er 100% provisjonsbasert, er det som oftest et ganske useriøst selskap. Tenk på det: telefonselgerjobber krever minimalt med utdannelse, ergo konkurrerer disse jobbene med ganske lavtlønnede yrker. Hvorfor skulle man da ha ansatte på en ordning hvor basisresultatet gir en lønn på nærmere en halv million? Da hadde det jo vært mye billigere å ha folk på en langt lavere fastlønn, og de kunne fortsatt få folk til stillingene. Svaret må være at den gjennomsnittlige selgeren ikke er i nærheten av å tjene den halve millionen.

Provisjonslønn alene er en måte for bedriften å flytte risikoen over på arbeidstakeren, som ikke får lønn for arbeid, men for resultat. Resultatbasert lønn er ok så lenge man selv påvirker langt de fleste faktorene som avgjør resultatet, men det gjør man ikke som telefonselger. Hvorfor skal man da ville ta risikoen?

Anonymous poster hash: dd62b...f8e

er ett av norges mest populære bedrifter innen sitt område, og går milliarder i overskudd... så det virker jo som ett seriøst firma, tror det var fastlønn+ provisjon før, men da tjente selgerne for mye. Salgskonsulentene er hovedsaklig hvordan de tjener penger. Men ja, er skeptisk allikevel.

Anonymous poster hash: 9a213...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på provisjon nå, ikke som selger vel å merke. Får tariffsats om provisjonen er så dårlig at den er under minstelønna jeg har krav på.



Anonymous poster hash: 819d5...40b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...