Gå til innhold

Spørsmål angående ADHD og støtte fra Lånekassen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig plaget med min ADHD og konsentrasjonsproblemene det medfører. Fikk diagnosen i 2011 da jeg hadde studert 1 år på universitetet allerede, etter et helt år med masse testing på både sykehus og med psykolog og ulike tester på universitetet. Lærere har tidligere i barndommen min flere ganger spurt mine foreldre om jeg hadde ADHD da jeg har hele livet slitt mye med motorisk uro og havnet alltid opp i trøbbel uten at jeg mente det eller hadde noe med det egentlig å gjøre, jeg var og er fortsatt veldig impulsiv, som førte til at jeg ofte gjorde ting jeg ikke hadde grunn til å gjøre eller kunne forklare, men lærerne på barneskolen konkluderte alltid med at jeg var "alt for smart til å ha ADHD" da de andre på barneskolen som hadde ADHD eller ADD virket mye mindre smart og jeg var en av de to "smarteste i klassen" og både jeg og han andre i klassen hoppet fra andre til tredje klasse, og jeg ble derfor ansett som "for smart til å ha ADHD". I barneskolen kunne jeg benytte meg av audio-visuelle tilnærmingsmetoder for å erverve meg kunnskap, men når jeg kom på vgs.-nivå gjorde jeg det mye verre i faglig sammenheng da mange av teknikkene jeg hadde brukt på barneskolen, ikke lenger kunne anvendes. og enda verre ble det på universitetet

Jeg har ikke vært klar over at folk med ADHD kan få hjelp til tilpasset studieomfang (noen ganger klarer jeg bare 20 studiepoeng på et semester hvis det er vanskelig som f.eks integrasjon og derivasjon osv) før jeg ble medlem av "ADHD-Norge".

Siden jeg har slitt så mye på universitetet og ikke vært klar over mine muligheter har det endt med at jeg har studert på vanlig vis og tilbrakt mellom 8-14 timer på universitetet daglig og studert beinhardt, men allikevel har hatt problemer med å få inn stoffet, slik at før eksamener har jeg enten meldt meg av eksamen for å ikke bruke opp en sjanse (siden man bare har 3 sjanser per emne) hvis jeg har visst at jeg ikke kom til å klare det, eller så har jeg tatt eksamen og i mange tilfeller fått stryk. Som igjen har ballet på seg med at jeg da har måttet ta opp ekstra fag i tillegg til det vanlige studieforløpet, når jeg egentlig ikke har hatt kapasitet til det, og i tillegg har måttet jobbe, noe som også gjorde at det bare ballet på seg med arbeid.

Dette har ført til at når jeg søkte etter studielån i fjor sommer fikk jeg avslag og beskjed om at jeg lå 100 studiepoeng bak og ikke hadde rett til støtte lengre.
Jeg ble da tvunget til å ta opp 1 forbrukslån, samt 2 privatlån bare for å komme meg igjennom året. Nav sa de ikke kunne hjelpe meg så lenge jeg var student for det er lånekassen studenter skal henvende seg til fikk jeg beskjed om.

Dette med at jeg ble nødt til å ta opp 3 lån bare for å ha noe å leve for har igjen da også ført til at jeg konstant er stresset og bare tenker på hvordan jeg kan få tak i penger og hvordan jeg skal betale husleien neste måned osv. så når jeg var hos legen i forrige uke hadde jeg blodtrykk på 191/132 og ble satt på candesartan blodtrykksmedisin.

Jeg fikk nå nylig opplyst av ADHD-norge om mulighetene for mennesker med nedsatt funksjonsevne og at jeg kunne sende inn et X-skjema for å få støtte, samt et brev hvor jeg og legen skriver under på at jeg er forsinket i studieforløpet pga. ADHD og følgene dette har, så kunne jeg få støtte selv om jeg lå bak med mange poeng. De sa at jeg også kunne levere inn et Y-skjema for å søke om støtte i sommermånedene om jeg ikke kan jobbe, men jeg skal jo selvfølgelig jobbe i sommer, jeg er jo ikke invalid, det er bare at jeg ikke har kapasitet til det de månedene jeg studerer.

Er det noen andre her inne eller som kjenner noen som har søkt om X-skjema og om støtte til tross for forsinkelse? hvilken støtte fikk dere og hvor mye?
Kan jeg få det etterbetalt nå, alt det jeg skulle hatt siden august i fjor, for et halvt år siden? Jeg har jo som sagt tatt opp 3 lån og har ingen inntekt, så lurer på om jeg da kan få det jeg har krav på etterbetalt slik at jeg kan betale ned lånene jeg har tatt for å komme meg igjennom dette studieåret.

Prøvde å ringe lånekassen to ganger i dag for å få svar på dette,men ene gangen fikk jeg beskjed om at det var ca 26 minutters ventetid og andre gangen var det 14 minutters ventetid og det hadde jeg ikke tid til da jeg hadde forelesninger.



Anonymous poster hash: 8d73c...05b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har liten peiling på dette med forsinkelsen din, dessverre. Jeg er imidlertid kjent med dette X-skjemaet:

X-skjemaet fylles ut av deg og legen. Det er en søknad om et ekstra stipend på litt over 3300 kroner pr. måned. Det er ingen individuell utmåling av dette stipendet, alle som får innvilget dette ekstra stipendet får like mye ekstra. Dette er et rent stipend, ikke et lån eller omgjøringslån (altså ikke avhengig av studiepoeng bestått).

Merk at du må være ute av stand til å ha inntektsgivende arbeid ved siden av studiene, det er ikke nok dersom det "bare" er en ulempe eller en ekstra stor belastning. Men den vurderingen er det uansett legen din som gjør, ikke Lånekassen, så hvis legen først er enig er det i prinsippet bare en formalitet å få det innvilget av Lånekassen. Stipendet er behovsprøvd opp mot inntekt, trygdeytelser og formue, men med lånene dine antar jeg at du er godt innenfor akkurat det kravet uansett. Du kan naturlig nok ikke ta fast, lønnet arbeid underveis i semesteret hvis du får slik støtte.

De pleier etter min erfaring å bruke lang tid på å behandle søknaden, men det er naturlig nok datoen de mottar søknaden på som teller. For å få støtte for høsten må man søke innen 15. november, for å få støtte for våren må man søke innen 15. mars (man kan søke om begge deler i ett om høsten, altså, men det er en annen sak). Derfor tviler jeg dessverre på at du får det etterbetalt helt fra august, men hvis du f.eks. sender inn en søknad 12. mars og får svar 25. april vil du da få etterbetalt for månedene januar, februar, mars og april.



Anonymous poster hash: 01d1c...91b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at du må være ute av stand til å ha inntektsgivende arbeid ved siden av studiene, det er ikke nok dersom det "bare" er en ulempe eller en ekstra stor belastning. Men den vurderingen er det uansett legen din som gjør, ikke Lånekassen, så hvis legen først er enig er det i prinsippet bare en formalitet å få det innvilget av Lånekassen. Stipendet er behovsprøvd opp mot inntekt, trygdeytelser og formue, men med lånene dine antar jeg at du er godt innenfor akkurat det kravet uansett. Du kan naturlig nok ikke ta fast, lønnet arbeid underveis i semesteret hvis du får slik støtte.

Anonymous poster hash: 01d1c...91b

Hvor har du det fra at man ikke kan ha fast lønnet arbeid, eller med andre ord: at man kan ha "ikke-fast" lønnet arbeid, samtidig som man mottar ekstra penger?

Det står jo ingen ting om det hos Lånekassen, det står at det er for de som "ikke kan ha lønnet arbeid i tillegg til utdanning". Det burde jo inkludere alt lønnet arbeid?

§ 47-1. Stipend til søkere med nedsatt funksjonsevne eller funksjonshemming

Søkere som på grunn av nedsatt funksjonsevne eller funksjonshemming ikke kan ha lønnet arbeid i tillegg til utdanning som er omfattet av forskriftens tredje del, gis et stipend på kr 3 387 per måned i tillegg til basisstøtten. Se også § 8-7.

Stipendet blir behovsprøvd etter reglene i kapittel 29.

Jeg mottar ekstra støtte pga en kronisk sykdom jeg har, som gjør at jeg definitivt ikke er i stand til å ha en deltidsjobb el.l. Men formen svinger og i gode perioder kunne jeg gjerne stilt opp på enkeltoppdrag for universitetet, med feks tre timers varighet, med god lønn. Dette tør jeg nå ikke å gjøre, ettersom jeg har signert på at jeg "ikke kan ha lønnet arbeid i tillegg til utdanning".

Anonymous poster hash: fd3d1...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har universitetet ditt mentorprogram? Du kan søke der men da må du innom nav igjen.. Og må seff ha gyldig dokumentasjon på at du trenger hjelp.

Vet ikke åssen det blir med støtte fra Lånekassen igjen når du ligger fler studiepoeng bak? Men uansett må du vel ha dokumentasjon fra lege/psykolog om at du ikke kan jobbe ved studiene.

Anonymous poster hash: 45693...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87

Hei, dette er et godt spørsmål. Jeg har selv ADHD og skal begynne på høyere utdanning til høsten. Jeg kommer til å spørre om dette selv, da jeg ikke har noen formening om å jobbe ved siden av studier:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilstanden gjør at jeg ikke kan jobbe samtidig som jeg studerer, så det må da være fullt lovt fra Lånekassen å jobbe 4 dager i påskeferien, 4 dager i romjula + sommerferien.

Anonymous poster hash: 8d73c...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det er lovt. :) det er jo bare X-skjema jeg har levert og ikke Y-skjema.

Anonymous poster hash: 8d73c...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...