Gå til innhold

Beholdt du navnet ditt???


LilleBille

Enridng av navn  

  1. 1. Enridng av navn

    • Jeg skiftet navn da jeg giftet meg
      15
    • Jeg beholdt navnet jeg hadde
      9
    • Jeg beholdt det navnet jeg giftet meg til etter skilsmissen
      1
    • Jeg skiftet tilbake til mitt opprinnelige navn etter skilsmissen
      0


Anbefalte innlegg

Når du giftet deg .. skiftet du da navn?

og hvis du er skilt ... skiftet du da tilbake??

Jeg skiftet selv ikke da jeg giftet meg - men et års tid etterpå - da det var mye lettere å ha med offentlige kontorer å gjøre når vi het det samme, og valgte å beholde det navnet jeg "giftet" meg til selv etter at vi ble skilt - både fordi det når er meg og at jeg vil hete det samme som barna mine.

Vet en del som synes det er rart .. og andre igjen beholder sin første manns navn selv om de gifter seg i gjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg byttet navn da jeg giftet meg. Tror nok på det nuværende tidspunkt, at jeg ville skiftet tilbake til mitt eget hvis vi skulle skille oss.

Men nå giftet vi oss i mai i år da :ler: Så akkurat det er litt fjernt nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skiftet etternavn når jeg giftet meg, men har byttet til et annet etternavn en pikenavnet mitt etter at jeg ble skilt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hillary..

Jeg er ikke gift, men har lyst en gang.

Jeg har to etternavn - min mors og min fars.

Rodham Smith

Jeg vil sannsynligvis beholde min mors spesielle og ta hans i stedet for min fars meget vanlige.

Rodham Clinton :ler:

Med den nye navneloven så kan vi hete det samme...

Hillary & Bill Rodham Clinton :bryllup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet ut mitt mellomnavn og etternavn til hans etternavn.

Har ikke tenkt på hva jeg skulle ha gjort hvis det blir skilsmisse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant debatt. Hvis jeg får lov til å legge til et tilleggsspørsmål. Nå er det blitt vanlig at barnet har to etternavn, far og mors. Men når dette barnet skal gifte seg, så risikerer man at barnebarna får 4!!! etternavn hvis både far og mor har 2 og ingen vil gi slipp på sine. Hvordan har folk der ute løst dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant debatt. Hvis jeg får lov til å legge til et tilleggsspørsmål. Nå er det blitt vanlig at barnet har to etternavn' date=' far og mors. Men når dette barnet skal gifte seg, så risikerer man at barnebarna får 4!!! etternavn hvis både far og mor har 2 og ingen vil gi slipp på sine. Hvordan har folk der ute løst dette?[/quote']

Jeg kjenner bare en familie som har hatt denne problemstillingen (men det blir nok flere i neste generasjon). De løste det ved å gi barnet et etternavn fra hver, og valgte da det etternavnet de selv likte best/hadde sterkest følelse for. I morens tilfelle var det etternavnet fra hennes mors familie, da hun har hatt lite kontakt med farssiden. Faren har et spesielt navn og et meget vanlig -sen-navn. Han valgte å videreføre det spesielle navnet til sin sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

christer sier:

Nå er det blitt vanlig at barnet har to etternavn, far og mors. Men når dette barnet skal gifte seg, så risikerer man at barnebarna får 4!!! etternavn hvis både far og mor har 2 og ingen vil gi slipp på sine. Hvordan har folk der ute løst dette?

:hoho: komisk dette her. Alt har sine begrensinger, og alt med måte vettu. Et enkelt svar på dette her. Vist alle som gifter seg har samme etternavn, så slipper de det problemet. Et enkelt valg spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg beholdt etternavnet mitt da jeg giftet meg. Jeg har allerede to stk. Min mors etternavn som mellomnavn og min fars etternavn som etternavn. Vi fikk problemer ja da vi skulle gi datteren vår navn. Hun har fått mitt mellomnavn og pappaen sitt etternavn. At hun fikk mellomnavnet mitt og ikke etternavnet skyldes at etternavnet mitt er veldig vanlig, mellomnavnet er det nesten ingen som har utenom vår familie.

Jeg ser selvfølgelig gode argumenter for å bytte navn: at det er hyggelig og praktisk at alle i en familie heter det samme for eksempel, men det veide tyngst for meg at jeg synes det å ta mannens etternavn har historiske røtter til dengang kvinnen ble sett på som mannens "eiendom" når hun giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok hans til etternavn og gjorde  mitt gamle til mellomnavn.

Det gjorde jeg også :)

Og blir vi skilt så beholder jeg hans etternavn som mitt siden barna våre har mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn.

Koldbruna :babysmokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...