Gå til innhold

Byggingeniør vs sykepleie


tomtmelkeglass

Anbefalte innlegg

Så sitter man her igjen da å søker skole.. Planen var å bli sykepleie, men med tanke på turnus osv osv så fant jeg ut at dette var kanskje ikke noe for meg. søkte så økonomi og administrasjon men følte fagene var alt for abstrakt, det var bare kurs man gikk så følte ikke det var noe helhet i det. Matematikken var grei, og fagene ok men merket at dette var overhode ikke noe for meg. Derfor sluttet jeg for noen mnd sia i begynnelsen av 2. semesteret.

Så ja, nå sitter jeg her å lurer.. føler sykepleie er tryggere, man vet man klarer å komme seg igjennom årene og få utdanning, men samtidig er dette heller ikke noe man virkelig ønsker.. Har lenge vurdert å bli byggingeniør for jeg elsker å tegne, finne ut hvor ting skal vær, skape noe både på datamaskinen eller med mine egne hender. MEN, jeg er ikke verdens flinkeste i matematikk (hadde stor glede av det når jeg virkelig fikk det til før), fysikk har jeg heller aldri hatt..

Trenger virkelig tips! Er det noen som har gått sykepleie, og angret? Som går ingeniør, og hvordan går det ?? Følte når man gikk økonomi og adm. at man måtte komme rett skolebenken der man gikk allmenn.. Kan man gå byggingeniør med null erfaring både fra r1 og r2 matte, fysikk og bygg ting generelt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velg det du drømmer mest om.

Jo takk. Derfor jeg skriver dette for jeg aner virkelig ikke. kjipt å begynne på et studie, også må man slutte- igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at sykepleieryrket er tryggere. Men har du noen gang prøvd å jobbe på et sykehjem/sykehus? Jeg ville prøvd meg et par måneder på sykehjem før jeg valgte studieretning.



Anonymous poster hash: 377ce...d6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at sykepleieryrket er tryggere. Men har du noen gang prøvd å jobbe på et sykehjem/sykehus? Jeg ville prøvd meg et par måneder på sykehjem før jeg valgte studieretning.

Anonymous poster hash: 377ce...d6d

Jeg har gått to år helsefag samt påbygging. Et år i militæret der jeg var i sanitetsbataljonen. Har jobbet 3/4 år i hjemmetjenesten, nattevakt i nattpatruljen og nattevakt på sykehjem samt også sykehjem på dagtid og kveldstid.

Det jeg mente med tryggere var at man er tryggere til å klare utdanning med tanke på erfaring man har fra før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MYE matte/fysikk på ingeniørstudiet, så det må du være klar over. Sykepleier er lettere teoretisk, men jeg vil si det er mye tøffere psykisk og fysisk. Som sykepleier er du jo også garantert jobb resten av livet omtrent... Lønn er jo også bedre som ingeniør, så lenge en får seg jobb da.

Går selv på ingeniør, så jeg hadde jo valgt det. Men det er jo fordi det passer meg best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo takk. Derfor jeg skriver dette for jeg aner virkelig ikke. kjipt å begynne på et studie, også må man slutte- igjen.

Slik jeg leser det har ikke du noen drøm om å bli sykepleier.. du bare mener det er trygt. Jo du er sikra jobb men blir du lykkelig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt som deg, var veldig usikker på hva jeg skulle studere. Hadde også en del erfaring fra hjemmetjenesten/sykehjem og helsefag, men så på sykepleien som et kjedelig yrke. Dumt med turnusjobb, lønn, osv. Men jeg valgte sykepleien med den innstillingen om at det er bare å slutte hvis det føles feil. Og jeg angrer ikke ett sekund. Det er utrolig intreessant å kunne jobbe med mennesker med ulike og komplekse sykdomsbilder. Du lærer utrolig mye nytt, du blir aldri ferdig utlært. Garantert jobb resten av livet. Du får også mye mer ansvar som gir en utrolig god mestringsfølelse! Du kan jobbe omtrent hvor som helst, det er mer enn bare sykehjem, hjemmesykepleie og sykehus.

Anonymous poster hash: 5769b...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og liker du kreativitet og tegning... hva med førskolelærer?

Det har jeg faktisk aldri tenkt på .. gjør ikke valget noe enklere :fnise: men tusen takk! Dette må jeg sjekke opp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MYE matte/fysikk på ingeniørstudiet, så det må du være klar over. Sykepleier er lettere teoretisk, men jeg vil si det er mye tøffere psykisk og fysisk. Som sykepleier er du jo også garantert jobb resten av livet omtrent... Lønn er jo også bedre som ingeniør, så lenge en får seg jobb da.

Går selv på ingeniør, så jeg hadde jo valgt det. Men det er jo fordi det passer meg best.

hvilken bakgrunn hadde du når du begynte på ingeniør studiet?

Er klar over matematikken og fysikken.. trives veldig godt med matematikk om en bare har forståelse for det. ved det andre studiet ble det litt for abstrakt, mange formler og man lærte ikke hvordan dette egentlig hadde sammenheng med studiet. Hvordan er matematikken i begynnelsen hos dere?

Endret av tomtmelkeglass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...