Gå til innhold

Jobbe innenfor film & tv produksjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å jobbe innenfor tv/film er noe jeg vurderer sterkt. Akkurat hva jeg ønsker å jobbe innenfor er jeg ikke helt sikker på da jeg synes mye av det virker interessant (bl.a. skrive manus, dekorere sett, kostyme, spesialeffekt sminke, kameramann... eh ja, listen er lang, hehe)

Så vidt jeg har skjønt er dette en vanskelig bransje å komme inn i generelt, men spesielt i Norge der miljøet er såpass lite. Å flytte til USA ser jeg på som ett alternativ. Er klar over at det ofte involverer lange dager, lite søvn, mye hard jobbing og at man ofte må bruke mye tid på reising, samt at det av overnevnte grunner ofte er vanskelig å kombinere med kjæreste og en evnt. familie. Foreløpig ser jeg ikke på dette som noe problem.

Ønsker gjerne å høre hva folk tenker om dette generelt?
Hvor vanskelig er det egentlig å få jobb?

Tanker om å jobbe i Norge vs. USA?

Hvor realistisk er det å få jobb innenfor de større filmene f.eks?

Noen som har personlige erfaringer eller som har annen
´inside´ informasjon og kan fortelle mer som man ikke tenker over eller finner ut på google?

Anonymous poster hash: 3ab0c...3ee



Anonymous poster hash: 3ab0c...3ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Filmskole i usa eller canada for å komme inn i nettverket i usa, da flertallet av jobber og slikt går vi bekjente i bransjen. Komme seg inn på bunn som gripper, audio eller lignende og klore seg frem, da det er mangen om jobbene, og regn med å være blakk i mange år og akkurat få endene til å møtes. Bør ikke sitte igjen med masse studielån etterpå, siden du skal godt gjøres å dekke studielån etterpå hvis du skal prøve å komme deg i gang i usa. Er mer og mer uavhengige produksjoner, og derfor også mindre penger i omløp i bransjen i usa, så enda mer presset jobbmarked i bransjen desverre. Tror faktisk det er lettere men mer formelt å komme seg inn i miljøet/yrkene i norge. Her er det litt mindre nettverking og litt mer systematisk, og ikke minst faste jobber å få.

Var på vei i samme retningen selv for en del år siden og derfor vært i dialog med litt av de større på den selvstendige siden av bransjen der borte samt litt bekjente av bekjente i bransjen i england og ikke minst et godt forhold til største leverandøren av produksjonsutstyr til bransjen i norge. For min del for mye usikkerhet og litt det at jeg da ødelegger interessen hvis det blir fulltid. Heller beholde det som en hobby og da beholde lidenskapen min.

MEn beundrer de sm bare satser og går for det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror faktisk det er lettere men mer formelt å komme seg inn i miljøet/yrkene i norge. Her er det litt mindre nettverking og litt mer systematisk, og ikke minst faste jobber å få.

Har prøvd å søke på google og så vidt jeg har skjønt det kan man bli apprentice/trainee uten noe som helst erfaring fra før i USA/England, vet du om det og er slik i Norge? og såfall hvordan man kan komme inn i miljøet, hvem man kan kontakte etc?

Anonymous poster hash: 08748...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å søke på google og så vidt jeg har skjønt det kan man bli apprentice/trainee uten noe som helst erfaring fra før i USA/England, vet du om det og er slik i Norge? og såfall hvordan man kan komme inn i miljøet, hvem man kan kontakte etc?

Anonymous poster hash: 08748...a1a

I USA/England så er det ikke uvanlig å begynne på bunn som gripper etc, er som regel det som ligger i trainee eller gripper. At man er assistent og gjør diverse fjas og gradvis kommer seg inn i miljøet og blir kjent med bransjen. Her i norge er det for det meste etter min erfaring utdannede som holder på, vi ser som nevnt oftere på hva du har på papiret. Lokaltv er jo alltid enkleste veien, ellers er det å holde en dialog med de store nettverkene i norge som jo er NRK som ofte er enklest, og TV2/TVNorge på det mer komersielle aspektet. Ville foreslått og fulgt med på hva som skjer i bransjen, når det er ting som samler folka innenfor bransjen, og ikke minst bruke masse tid på å lære om det du vil bli/kunne. Selv ble jeg godt kjent med og handlet med samme rabattene og fikk faktisk ene kameraet mitt før NRK fikk sine hos Video4. Var på en del av seminarene/messene som da spesielt Video4 var arrangør eller bidragsyter til, og så fort at jeg traff på flere fra det miljøet ellers i jobben jeg hadde som ikke var innen media og TV. Jeg hadde hovedinteressen innenfor cinematography med mangel på norsk begrep i farta. Så når jeg var innom miljøet så hadde jeg en felles og noe å bidra med i samtaler og diskusjoner, og ikke minst kunnskapen om hva som skjedde i bransjen. Har faktisk vært på TV selv i et tv program og ble veldig klart at jeg ikke var helt utenfor bransjen fra før av.

Så essensen av hva jeg egentlig sier er jo bare å gjør en innsats og legg MYE energi i det så kan du få til mye, men det forutsetter nettopp dette, energi og pågangsmot. Ingenting er gratis, men man kan vinne mye på genuin interesse =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men første bud er uansett å FINNE UT NØYAKTIG hva du vil gjøre, ikke at du er villig til å ta alle stillinger i bransjen. Er det foran eller bak kamera, foran eller bak manus etc. Er det dekor og makeup så må du nesten få litt under beltet, er det manus så er det jo hva du klarer å komme opp med i større grad, er det kamera, lyd og bilde så er det kunnskaper og artistisk og en del historie du må få inn. Så er veldig forskjellig approach alt etter hvilken rolle man sikter mot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker jobb generelt sett så må du rett og slett være ekstremt flink. Det beste er alltid å spesialisere deg innenfor et spesifikt område, slik at du raskere kan utvikle deg der for å få jobb enn å være middels god i "alt mulig".

Dette grunnet større produksjoner ikke ønsker generelt gode "alt-mulig-menn", men spesialister. Skal du starte opp noe selv dog, eller ønsker å jobbe i et mindre firma så er det en fordel å kunne litt av alt, mens du fremdeles har en spesialitet.

Endret av Timza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg selv studerer medievitenskap, dette er jo en mer teoretisk studieretning, og på ingen måte en billett inn i filmbransjen (her er det ofte om å gjøre å jobbe seg inn i bransjen). Men jeg var selv usikker på om jeg ville jobbe i filmbransjen, eller evt. i andre deler av mediebransjen. Pluss at jeg gjerne ville ha en akademisk utdannelse. Så da falt valget på medievitenskap, som stort sett dekker alt fra tv, film, avis, nett osv. Veldig spennende og anbefales dersom du vil angripe oppgaven mer bredt, og evt. se litt mer hva du liker best. Her er det både mulighet for å utdanne seg enda spissere inn mot en bransje, eller jobb, samtidig som du lettere får jobb og nettverk i en bransje hvor du nesten uansett må jobbe deg opp litt fra bunn.

Om du er veldig mer spesifikk inn på filmbransjen, burde du kikke litt nærmere på oppgavene du har lyst til å bedrive. Det er ikke sånn at du kan gjøre ALT. Om du vil filme, regissere eller skrive manus, er dette ganske forskjellige oppgaver. Westerdals har noen utdannelser, både film & tv om du vil regissere, eller filme, eller skribent utdannelse om manus er det du intresserer deg mest for. Eller så har BI kultur og ledelse bachelor, som nok går litt mer inn på produksjonsleder, hvor du har typisk lederoppgaver, og administrerer mer praktiske ting som økonomi (men dette er jo også en kreativ bransje, så du får nok mange muligheter til å jobbe med det kreative som produksjonsleder ogs).

Om du er usikker ville jeg tipse deg til å heller starte med en litt bred bachelor som peiler seg inn på media, eller film slik jeg selv gjør, og heller tilpasse deg litt ettrhvert som du blir bedre kjent med egne interesser og hva du faktisk er god til. Jeg har selv lært mye om meg selv etter jeg begynte å studere, trodde jeg ville ha en fri og kreativ jobb, men jeg har mer lyst til å ha faste arbeidsrammer, og en trygg og god økonomi. Ikke nødvendigvis noen kjedelig A4 jobb, men vil f.eks. heller være fast ansatt i NRK enn jobbe som frilans og med lange perioder hvor det er usikkert med jobb (som er tilfelle i filmbransjen, om man ikke jobber med smale oppgaver som lyd, lys og mer tekniske ting).

Eller så kan du gå den usikre og tunge, men også mest effektive veien om du vet at det utelukkende er filmbransjen du vil inn i. Det er å søke som prod.ass. jobbe deg opp derfra. Jeg personlig vil ha faglig kompetanse i bagasjen, og utdannelse, både for å utvikle meg som person, ha tid til å finne ut hva jeg vil jobbe med, og fordi det vil være flere jobbmuligheter på flere arenaer enn den ene man har jobbet seg frem til.

Lykke til! Det er en spennende bransje med mye flinke mennesker!



Anonymous poster hash: 6f685...b33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...