Gå til innhold

Være referanse for kollega


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenk deg at du har en kollega som egentlig går deg på nervene, fordi personen er veldig uselvstendig, og ikke jobber like bra som de andre, klager mye, og er generelt litt merkelig. Men personen er hyggelig nok, og liker deg. Personen har også inntrykk av at dere er gode kollegaer, og kommer ofte til deg for hjelp. Så spør kollegaen om du kan være referanse. Hva svarer du? (Ikke hva er rett svar, men hva ville DU faktisk svart!)

Anonymous poster hash: 025bc...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Jeg er en pleaser, så jeg ville trolig sagt ja. Men samtidig ville jeg sagt til vedkommende at det nok kan være lurt å ha noen andre enn meg som referanse, også.

Dersom en potensiell ny arbeidsgiver hadde kontaktet meg angående denne personen, ville jeg svart sant på alt, men vinklet det meste i positiv retning. (Litt som man selv gjør når man er i jobbintervju.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fortjener en sjangse ikke sant? og hvis du gir hn en god referanse så bidrar jo du til at du blir kvitt denne masete personen? kanskje hn vil fungere godt i den nye arbeidsplassen hva vet du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt om vedkommende kanskje heller ville ha en litt mer mellomleder eller leder til referanse, fremfor bare meg som kollega.

Dersom vedkommende ikke ønsket dette, hadde jeg nok sagt ja og svart ærlig på en positiv måte på spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Jeg er også en pleaser, det er vel derfor kollegaen liker meg, så jeg svarte selvfølgelig ja, og da hun begynte å spørre om hva jeg ville svare, hvordan jeg opplever henne, hadde jeg ikke noe godt svar, unnskylde meg med at det kom brått på. Hun spurte om jeg kom til å si noe negativt, for da ville hun heller bruke noen andre. Neida, jeg skal ikke si noe negativt, sa jeg....

Diskuterte det med to andre kollegaer, og de mente at jeg burde sagt at jeg ikke ville være referanse. Men da ville det blitt veldig dårlig stemning, og hun ville garantert spurt om hvorfor, så jeg turte ikke det.... Og nå lurer jeg bare på om det er vanlig å si nei til slikt :sjenert:

Anonymous poster hash: 025bc...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun skulle oppgi lederen også, men lederen kjenner henne ikke like godt som meg. TS.

Anonymous poster hash: 025bc...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt ham eller henne finne en annen referanse. De fleste arbeidsgivere ønsker selvstendige medarbeidere så jeg ville slitt med å gi en god referanse for noen som jeg oppfattet som uselvstendig og som jeg oppfattet å ikke utføre oppgaver like bra som de fleste andre.

Tror nok han/hun ville vært bedre tjent med andre enn jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt ham eller henne finne en annen referanse. De fleste arbeidsgivere ønsker selvstendige medarbeidere så jeg ville slitt med å gi en god referanse for noen som jeg oppfattet som uselvstendig og som jeg oppfattet å ikke utføre oppgaver like bra som de fleste andre.

Tror nok han/hun ville vært bedre tjent med andre enn jeg.

Så når personen sa: kan jeg oppgi deg som referanse? Så ville du sagt nei? Og når personen sier: kan jeg spørre om hvorfor du ikke vil det? Hva ville du svart?

Anonymous poster hash: 025bc...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når personen sa: kan jeg oppgi deg som referanse? Så ville du sagt nei? Og når personen sier: kan jeg spørre om hvorfor du ikke vil det? Hva ville du svart?

Anonymous poster hash: 025bc...a71

Da ville jeg sagt sannheten, tenker jeg. Nemlig at jeg oppfattet vedkommende som noe uselvstendig og dermed trodde jeg ikke kunne gi en god nok referanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den feige måten:

"Å nei, det tør jeg ikke. Tenk hvis jeg sier noe galt så du ikke får jobben! Spør en leder i stedet, det ser bedre ut."



Anonymous poster hash: 11b2e...67c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg hadde med melding i meldingsboka for å gå på butikken i friminuttet. Læreren som var vakt trodde ikke på at den var ekte fordi faren min sin skrift var så stygg.

Senere kom yndlingseleven fra butikken og hun sa til en annen lærer som spurte etter meldingsboka at "selvsagt har hun der fått lov". Yndlingseleven hadde hatt noen blanke sider i meldingsboka å holde frem om ikke læreren hadde brutt inn...



Anonymous poster hash: e0fda...01f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

feil tråd. sånn skjer når man leser flere om gangen



Anonymous poster hash: e0fda...01f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg hadde svart noe ala "hm, tror det er bedre at du spør en som er litt høyere opp i hierarkiet som har litt mer tyngde ved en anbefaling. Siden jeg bare er en kollega av deg kan det kanskje oppfattes litt feil av de som ringer, spør heller xxx"

Anonymous poster hash: e8b42...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...